Ktm 950 sm

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Snabb fråga nu då.. ska nu byta olja och filter nu till veckan när jag äntligen fått filtren och oljan :yoparty
efter jag varmkört motorn (3 -4 bars) tömt den gamla oljan, bytt filtren, hällt i den nya oljan

Ska jag då starta den igen? Eller ska jag låta den stå över vintern?
Min tanke är ju att jag borde starta så "delarna" smörjs in med den nya oljan?

I owners manual står det för långtidsförvaring:
- change engine oil and oil filters
...
- allow the engine to warm up again, close fuel taps..

så jag antar att den ska värmas upp igen och strypas med bränsle för att slippa på gammalt bränsle i förgasarna?

Kanske dum fråga... men frågar man inte så vet man inte..

just ja.. när ni värmt upp motorn för oljebyte.. hur länge väntar ni innan ni tappar oljan? misstänker att den är rätt så varm.... :gnissla

Ja på allt!

70 eller 100 grader, du bränner dig ändå! ;)
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Ja på allt!

70 eller 100 grader, du bränner dig ändå! ;)

Misstänkte nästan det :)

Var ut idag men fick ju f*n inte lös pluggen under :(
Började glida lite så slutade direkt..
Var iväg och köpte en hylsnykelhållare som är längre och en riktig 19mm hylsnyckel.. så nu måste det bara funka.. :mad:
 

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
Hej!

Jag har tidigare skrivit här om att ta bort sas/epc och ställt frågor runt det.
Nu är tanken att göra det imorgon.

Men har ett par frågor kvar.
I instruktionen som följde med brickorna jag beställde från Lelles så står det att man får ta bort kylaren och oljetråget. Men i den instruktion som jag tagit från nätet så står det inget om det.
Vad gäller?

I instruktionen från nätet står det att det inte rekommenderas att ta bort SAS om man har originalsystemet på.
Hur ska man tänka om det??

Lite förvirrad just nu=)

Tacksam för svar!
Sedis




Hur gick det för dig, tog du bort kylaren och oljetråget?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Oj Oj Oj, idag var det nära att SuMo'n åkte ut på blocket...tur att det ordnade sig!

Men det blev en sömnlös natt, brrrr...
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390

Damp ner ett kravbrev från norska skattemyndigheter på....188551 kronor. Så det blev inte många timmars sömn (1.5h) den natten men desto mer Call of Duty kills (+200). Ett glädjande telefonsamtal senare på morgonen så visar det sig att dom har gjort om i sina skattetabeller, och således börjat betala tillbaks mig ALL skatt för det året, vilket iofs är felaktigt så dom stoppade den utbetalningen...och då hade kravbrevet redan skappats med DEEEEET brevet stoppades aldrig. Tanten jag pratade med skämdes rätt rejält, haha...men, blev så glad så jag har inte ens blivit arg - men det var 18 timmar som kändes rätt kasst kan jag ju säga...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Damp ner ett kravbrev från norska skattemyndigheter på....188551 kronor. Så det blev inte många timmars sömn (1.5h) den natten men desto mer Call of Duty kills (+200). Ett glädjande telefonsamtal senare på morgonen så visar det sig att dom har gjort om i sina skattetabeller, och således börjat betala tillbaks mig ALL skatt för det året, vilket iofs är felaktigt så dom stoppade den utbetalningen...och då hade kravbrevet redan skappats med DEEEEET brevet stoppades aldrig. Tanten jag pratade med skämdes rätt rejält, haha...men, blev så glad så jag har inte ens blivit arg - men det var 18 timmar som kändes rätt kasst kan jag ju säga...

:torkarsvettenurpannan :banana
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Damp ner ett kravbrev från norska skattemyndigheter på....188551 kronor. Så det blev inte många timmars sömn (1.5h) den natten men desto mer Call of Duty kills (+200). Ett glädjande telefonsamtal senare på morgonen så visar det sig att dom har gjort om i sina skattetabeller, och således börjat betala tillbaks mig ALL skatt för det året, vilket iofs är felaktigt så dom stoppade den utbetalningen...och då hade kravbrevet redan skappats med DEEEEET brevet stoppades aldrig. Tanten jag pratade med skämdes rätt rejält, haha...men, blev så glad så jag har inte ens blivit arg - men det var 18 timmar som kändes rätt kasst kan jag ju säga...

Ha ha, det meddelandet skulle göra de flesta svettiga. Skönt att det var falskt larm. :)
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Ja på allt!

70 eller 100 grader, du bränner dig ändå! ;)

I söndags så fick ja äntligen tid att göra bytet. 19mm hylsa och uppochnervänd tång var bra att ha ;)

lät oljan rinna typ 30min och satte ihop allt sedan igen. Gick i nästan 3.7lit totalt. Fick motul 10w40 (ljusröd???) med filtren. Var inte mycket som satt i filtren jag bytte. En sak dock. Kunde inte använda nya svarta avlånga filtret då det nya stack ut en 3mm längre än gamla? Men var bara att göra rent gamla screenen :)

iaf... Om du läser detta och aldrig bytt olja förut... Prova! Enklare än vad man tror. Känns bra att kunna göra ngt själv med. Är inte alls erfaren med motorer kan jag säga.

Tack för alla svar innan!
 

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
Ska ta å få bort sas och epc här till hösten, ni som gjort det själva har ni gått efter http://www.ktm950.info/how/epc/sas_epc_removal.htm ?

Manualen känns inte helt glasklar, klarnar kanske när man börjar plocka isär hojen.
När ni pluggat förgasarna, använt d små vita plast pluggarna som går att köpa eller något hemmagjort?
Pluggat luftboxen? Silikon?

Några/något annat tips inför mitt "projekt" ?.

Skall även utföra dettta http://www.ktm950.info/how/torque_limiter/950_torque_limiter_upgrade.html som förra ägaren dumt nog inte lämnade in den för.
Samt byta membran bakbroms
Olja+Filter
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Kunde inte använda nya svarta avlånga filtret då det nya stack ut en 3mm längre än gamla? Men var bara att göra rent gamla screenen :)

Låter lite skumt att nya screenfiltret inte passade, men det behöver du inte heller byta. Ta ut, gör rent (noga som f-n) och sätt tillbaka är vad som gäller för det filtret.

Jag har gjort 4 olje- och pappersfilterbyten (dvs det runda långa som blir otroligt mycket enklare att dra ut med min fiiiina "tvärtom-tång" än att pillra i evighet med en kniv som jag gjorde innan...) ) utan att ha bytt screenfiltret någon gång.

Nemas problemas, alltså.:tummenupp

Och på tal om meck: Jag ska byta gaffelolja i vinter (nåt kul ska man ju ha...) vilket känns lite spännande eftersom jag inte gjort det (heller:D) förut.
Antar att det finns matnyttig läsning i WP-manualen och på ktm950.info, men det vore intressant att höra vad diverse trådfolk har för erfarenheter.
Tackar på förhand.
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Och på tal om meck: Jag ska byta gaffelolja i vinter (nåt kul ska man ju ha...) vilket känns lite spännande eftersom jag inte gjort det (heller:D) förut.
Antar att det finns matnyttig läsning i WP-manualen och på ktm950.info, men det vore intressant att höra vad diverse trådfolk har för erfarenheter.
Tackar på förhand.

Roligt!
Medans du ändå tar isär gaffeln så kan du ju stoppa dit nya packboxar - dom är inte dyra men det är lite meck med att byta dom så de tär lika bra.

Ett skruvstäd med plastbackar gör underverk - kom ihåg att inte ta i så du ovalar till nått. Själv så tillverkade jag ett verktyg för att plocka bort cartridge'n av ett gammalt dammsugarrör, så lite annorlunda tänkade får man ta till när man inte har specialverktygen ;)
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Låter lite skumt att nya screenfiltret inte passade, men det behöver du inte heller byta. Ta ut, gör rent (noga som f-n) och sätt tillbaka är vad som gäller för det filtret.

Längst ner.. dvs det som är längst ut.. kolla skillnaden.. gamla till vänster, nya till höger..
DSC03076b.jpg
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Längst ner.. dvs det som är längst ut.. kolla skillnaden.. gamla till vänster, nya till höger..
DSC03076b.jpg

Är det bara den där bågen på screenfiltret som är skillnaden så ser det ju ut som den ska ha en fjädrande funktion för att filtret ska sitta på plats...och när den har setat där ett par månader och blivit varm/kall så kanske plasten sätter sig...
my theory
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Är det bara den där bågen på screenfiltret som är skillnaden så ser det ju ut som den ska ha en fjädrande funktion för att filtret ska sitta på plats...och när den har setat där ett par månader och blivit varm/kall så kanske plasten sätter sig...
my theory

Jag tänkte samma sak.. men den var f*n stenhård :confused:
Får kolla nästa gång.. kanske kan vara idé och "värma" lite innan.. var ju bara några plusgrader när jag höll på..
Gjorde iaf rent gamla screenfiltret, som byttes ut i Juni, och satte tillbaka :tummenupp
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Låter lite skumt att nya screenfiltret inte passade, men det behöver du inte heller byta. Ta ut, gör rent (noga som f-n) och sätt tillbaka är vad som gäller för det filtret.

Jag har gjort 4 olje- och pappersfilterbyten (dvs det runda långa som blir otroligt mycket enklare att dra ut med min fiiiina "tvärtom-tång" än att pillra i evighet med en kniv som jag gjorde innan...) ) utan att ha bytt screenfiltret någon gång.

Nemas problemas, alltså.:tummenupp

Och på tal om meck: Jag ska byta gaffelolja i vinter (nåt kul ska man ju ha...) vilket känns lite spännande eftersom jag inte gjort det (heller:D) förut.
Antar att det finns matnyttig läsning i WP-manualen och på ktm950.info, men det vore intressant att höra vad diverse trådfolk har för erfarenheter.
Tackar på förhand.

Finns en rätt bra guide på soe.se där dom delar en WP gaffel. På meksidan. Den använde jag mig av när jag renoverade gaffeln på min ktm o de funkade bra. Tips om du inte hittar allt du behöver i WP-manualen.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Finns en rätt bra guide på soe.se där dom delar en WP gaffel. På meksidan. Den använde jag mig av när jag renoverade gaffeln på min ktm o de funkade bra. Tips om du inte hittar allt du behöver i WP-manualen.

Tack:tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top