Ktm 950 sm

Nicson

Already Gone
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
=)

Själv är jag hur nöjd som helst =P

Sugen på en 990smr dock, men inte värt att byta.. din rullar ju bra =)

När det gäller skillnader på 990 och 950 så känns 990 lite mindre och mer kompakt och definitivt styvare ram än 950... annars är de ganska likvärdiga tycker jag..

Vad var det för fel på superduken då?
Hej svejs.... Har varit borta från tråden ett tag nu...Sålde min 950SM förra sommaren å köpte mig en ny SuperdukeR.
Trot eller ej men nu skall jag ha en motard igen Så e det bara!
I helgen skall jag å byta in min SDR mot antigen en 950SMR 08 eller 990SM 08. Ni som kört dom båda får gärna ge lite info om hur ni upplevde skillnaden mellan dom båda modellerna? Enligt säljaren så skall långa personer sitta mycket bättre på 950.

SKA BLI SÅÅÅ SKÖNT Å KÖRA ANABOLA MOTARD IGEN!!!!
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
GE TILLBAKA MITT X :)

Har aldrig trestat en 990 SM. Men har hört att man sitter bättre på 950 om man e lång... Å 190cm borde ju räknas som rätt lång iallafall :tummenupp

Superduken är riktigt grym dock så känner jag att Supermotor is the way to go....För min del iallafall.

(OFF TOPIC Nån som e intresserad av ett byta kan ju skicka PM)
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tjenare,

Ska dra igång ett litet projekt på min SE och behöver då en grisbillig slipon.
Utseende och material är oviktigt så länge det är en "rakt igenom" ljuddämpare.

Har någon något gammalt liggande, eller finns det en hemsida med "kina-grejer" eller liknande att köpa?
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
kan man hänga på plastraketer med en 950.. yuuupp:tummenupp la ner riktigt ordentligt och drog på bakhjulet efter en KAWAZAKI NINJA 1000 och hade häng hela tiden:)hehe..
 

denniseriksson

Ny medlem
Gick med
16 May 2009
Ort
umeå
Hoj
KTM 990 SM
Beställde Mivv GP till min SM, men det följde inte med "klammern" till de. (runda grejen som ska hålla fast piporna på hojen)

undrar vart man kan få tag i sånna?biltema? är det någon som vet vad de kallas på engelska. måste skriva mejl och klaga:(
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Beställde Mivv GP till min SM, men det följde inte med "klammern" till de. (runda grejen som ska hålla fast piporna på hojen)

undrar vart man kan få tag i sånna?biltema? är det någon som vet vad de kallas på engelska. måste skriva mejl och klaga:(

Exhaust hanger bracket heter det på utrikiska....
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Tänkte bara höra lite med er som vet. hur är en 950sm,
Har precis sålt min Tl1000R och är intresserad av att skaffa en 950sm, har fått för mig att dom är rätt roliga cyklar. Lätta att köra på bakhjulet, bäkvämkörställning?
Hur är det med service? försäkring? och rent allmänt om dom
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Försäkring hel 43 år i stockholm ca 20k halv 9k.
Delar efter första vurpan 4500 så fortfarande på plus med halv.

Lite arg på mig själv då jag ersatte sporthojen med denna och fick högre försäkring, upp från 6500 halv på en 06 gsxr1000....

I övrigt, vinglig, okänsliga bromsar, varvet tar slut där jag är van att det börjar hända något, börjar jazza i 160, om du inte redan blåst av....

Obekväm att köra någon längre sträcka på.

Har du kört en Virago 535 kommer du att märka likheterna....

Hmm dags att byta bort den ser jag när jag läser vad jag skrivit:D
 
Last edited:

Livhusaren

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kåtemm(a) 950 SM
Försäkring hel 43 år i stockholm ca 20k halv 9k.
Delar efter första vurpan 4500 så fortfarande på plus med halv.

Lite arg på mig själv då jag ersatte sporthojen med denna och fick högre försäkring, upp från 6500 halv på en 06 gsxr1000....

I övrigt, vinglig, okänsliga bromsar, varvet tar slut där jag är van att det börjar hända något, börjar jazza i 160, om du inte redan blåst av....

Obekväm att köra någon längre sträcka på.

Har du kört en Virago 535 kommer du att märka likheterna....

Hmm dags att byta bort den ser jag när jag läser vad jag skrivit:D

hahaha shit.. du var då inte nöjd? för det första, vad har du för försäkring egentligen? varför inte köra på bilsport och mc offroad?? lär ju ligga kring 4-6´för en hel i din ålder..

Okänsliga bromsar? tycker dom biter riktigt bra, och med känsla?

blåst av i 160..? börja gymma? :D hehe
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
hahaha shit.. du var då inte nöjd? för det första, vad har du för försäkring egentligen? varför inte köra på bilsport och mc offroad?? lär ju ligga kring 4-6´för en hel i din ålder..

Okänsliga bromsar? tycker dom biter riktigt bra, och med känsla?

blåst av i 160..? börja gymma? :D hehe

Offroadförsäkring är jag för hederlig för att skaffa, den lär ju gå upp för offroadarna, som är vana vid repor, när gatåkare som ska ha ersättning för precis allt börjar nyttja den...

Bromsarna ja, tycker det är konstigt men de känns inte bra av ngn anledning trots stålomspunnet, ny vätska och nya backar:va
Symptomen är ingenting, ingenting, låst framhjul, alltså inte en progresiv känsla i handtaget utan mer digital, tips mottages tacksamt!

Gymmet är väl kontraproduktivt, ökad bredd=ökat luftmotstånd:D

Närå jag är inte jättemissnöjd, köpte den för att tuffa till jobbet på och det funkar den ju till. Antar att när man är van vid precisionsinstrument från japan känns det mesta lite oprecist i jämförelse:)
 
Last edited:

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Försäkring hel 43 år i stockholm ca 20k halv 9k.
Delar efter första vurpan 4500 så fortfarande på plus med halv.

Lite arg på mig själv då jag ersatte sporthojen med denna och fick högre försäkring, upp från 6500 halv på en 06 gsxr1000....

I övrigt, vinglig, okänsliga bromsar, varvet tar slut där jag är van att det börjar hända något, börjar jazza i 160, om du inte redan blåst av....

Obekväm att köra någon längre sträcka på.

Har du kört en Virago 535 kommer du att märka likheterna....

Hmm dags att byta bort den ser jag när jag läser vad jag skrivit:D

Har visserligen inget att jämföra med då det är min första hoj men jag kommenterar iallafall. :tungan

Jazza i 160 har bara hänt mig när jag kört med för lite luft fram, annars är det klippstadig upp till 200+. Dock blåser det rätt ordentligt då. (Vindstyrkor upp emot 200 km/h :arsele)

Försäkringen landar för mig på ca 5600 för hel.

Att varven tar slut när japsar börjar leva upp kan ju bero på att det är en stor twin. En vanesak helt enkelt. Likadant är det med bekvämligheten. En vanesak. Men det är klart, det är ju ingen långfärdshoj, men det har ingen påstått heller.

Jag menar absolut inte att nån har fel eller att jag har rätt, allt handlar om personliga referenser och smak, jag vill bara ge mitt intryck av hojen... And I like it! :)
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Har visserligen inget att jämföra med då det är min första hoj men jag kommenterar iallafall. :tungan

Jazza i 160 har bara hänt mig när jag kört med för lite luft fram, annars är det klippstadig upp till 200+. Dock blåser det rätt ordentligt då. (Vindstyrkor upp emot 200 km/h :arsele)

Försäkringen landar för mig på ca 5600 för hel.

Att varven tar slut när japsar börjar leva upp kan ju bero på att det är en stor twin. En vanesak helt enkelt. Likadant är det med bekvämligheten. En vanesak. Men det är klart, det är ju ingen långfärdshoj, men det har ingen påstått heller.

Jag menar absolut inte att nån har fel eller att jag har rätt, allt handlar om personliga referenser och smak, jag vill bara ge mitt intryck av hojen... And I like it! :)

Jo att det är en twin är jag medveten om, jag jämförde bara mot vad jag är van vid och som du säger, en vanesak.

Brukar pendla ca 20 mil på hoj lite då och då, aldrig tyckt att sporthojar varit sådär jätteobekväma att köra den sträckan med, men 950:n domnar arslet bort rätt snabbt och 20 mil tycker jag man bör kunna åka i ett sträck utan att behöva stanna, men det är bara mina åsikter, har man andra användningsområden så är det säkert en utmärkt hoj.

Angående jazzet så är trycket det rekomenderade, fick tipset att styva upp fjädringen i bak för att minska problemet, har inte hunnit prova det än men ska testa inför nästa långpendling.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Sadeln är hård, det håller jag med om. Finns en komfortsadel som power part hos Ktm som kostar ca 2000:-
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
. Antar att när man är van vid precisionsinstrument från japan känns det mesta lite oprecist i jämförelse:)

Du menar givetvis en karaktärslös rad-4 som bara gillar jättehöga varv:rolleyes: KTämen vare sej vi snackar 950eller 990 placerar sej i ett helt unikt fack. Det är inte ett tråkigt, vanligt tjatigt massproducerat precisionsinstrument :arsele växla rätt och du kommer hänga på även dom värsta plastraketerna.. upp till 160åtminstone:yoparty
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Du menar givetvis en karaktärslös rad-4 som bara gillar jättehöga varv:rolleyes: KTämen vare sej vi snackar 950eller 990 placerar sej i ett helt unikt fack. Det är inte ett tråkigt, vanligt tjatigt massproducerat precisionsinstrument :arsele växla rätt och du kommer hänga på även dom värsta plastraketerna.. upp till 160åtminstone:yoparty

Jag skulle nog gissa att LC8:an är producerad i fler exemplar än de flesta radfyror för t.o.t.l sporthojar....
Att hänga med plastraketer eller inte är för mig ointressant, olika typer av hojar, olika användningsområden.

Som sagt, det var min personliga uppfattning om KTM:en och jag jämförde den mot de cyklar jag har erfarenhet av, min bedömning blir då att det är mer likt virago än japs radfyra...

Men jag har ju bara åkt några hundra mil hittils i år på den så jag kanske ändrar uppfattning om några hundra mil till, annars blir det nog att kompletera vagnparken med något japanskt.:)
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Jag skulle nog gissa att LC8:an är producerad i fler exemplar än de flesta radfyror för t.o.t.l sporthojar....
Att hänga med plastraketer eller inte är för mig ointressant, olika typer av hojar, olika användningsområden.

Som sagt, det var min personliga uppfattning om KTM:en och jag jämförde den mot de cyklar jag har erfarenhet av, min bedömning blir då att det är mer likt virago än japs radfyra...

Men jag har ju bara åkt några hundra mil hittils i år på den så jag kanske ändrar uppfattning om några hundra mil till, annars blir det nog att kompletera vagnparken med något japanskt.:)

Självklart smaken är som baken:) men att jämföra en 950 med en Virago? eller att jämföra den med en plastjapps? vore lika tokigt! Den jämförelsen är inte riktigt rättvis!
Kan väl kanske tycka att du borde utvärderat ditt svar till frågande innan du svarade:rolleyes:
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Tänkte bara höra lite med er som vet. hur är en 950sm,
Har precis sålt min Tl1000R och är intresserad av att skaffa en 950sm, har fått för mig att dom är rätt roliga cyklar. Lätta att köra på bakhjulet, bäkvämkörställning?
Hur är det med service? försäkring? och rent allmänt om dom

Jag tycker att det är en helt ok cykel, men den har sin egen lilla karaktär, ett tips är givetvis att åka ut på en provtur för att känna efter själv.
Min jämförelse med andra hojar är

-man har liknande sittställning som en större Enduro(nåja benen ngt mer särade, men inte det minsta likt en virago!)

-kraften kommer snabbt och bestämt, men tar tyvärr slut när man hade önskat att det hade funnits lite till

-chassit/fjädringen svarar ok, fjärdingsvägen är lång(jämförelsevis med en plastjapps) vilket kan göra att den kan bli ngt nervös i högre farter

-brommsarna har jag aldrig upplevt som svaga, möjligtvis okänsliga men det är inget som jag har haft några problem med

-slutligen, 950:in går givetvis att busa med, dra på slangen, köra lungt..pendla till jobbet åka lång osv (200mil på 3dagar) men självklart är det inte åretsmodell vi snackar om men det gynnar ju bara 2:a hands köparna:D
glömde jag något.. försäkringen är givetvis snorbillig.. 5000spänn per år! Och jag bryr mej inte det minsta, som föregående talare att han inte vill försäkra hojen på Bilsport&mc bara för att premien ev. skulle gå upp för enduro hojarna??
För övrigt sett till olyckstatistiken så är SM hojar underrepresenterade!
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top