Ktm 950 sm

Motocicletta

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2006
Hoj
DUCATI
Jag sitter precis i samma sits! Har funderat på detta länge och jag kommer nog satsa på en ktm 990 sm. Mera effekt och rimligare pris än Hypermotarden. Hur kommer det sig att du just vill ha en 950?
Så ställer jag mig till denna fråga:)

Tycker att 950 ligger bra till prismässigt, men man får ju klart en modernare hoj och man köper 990n med insprutning mm...Hypermotarden är så jäkla snygg i verkligheten så jag är verkligen kluven, har bokat provkörning av en i morgon hos biscaya så det ska bli intressant...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tycker att 950 ligger bra till prismässigt, men man får ju klart en modernare hoj och man köper 990n med insprutning mm...Hypermotarden är så jäkla snygg i verkligheten så jag är verkligen kluven, har bokat provkörning av en i morgon hos biscaya så det ska bli intressant...

En kompis till mig är hojmek och han gjorde en felsökning på en 950 SMR. När han skulle testa den efter fix så följde jag med på min dåvarande 990 SMR. Det var väldigt intressant att hoppa mellan hojarna vilket vi gjorde flera gånger.
Nu var min SMR nerdrevad och hade Akrapipor, var mappad och hade mycket väl justerad fjädring men pipor gör inte mycket.
Kan ju bara säga att det var två helt olika hojar. 950:n kändes slö, ogin, gungig och trögstyrd. Kör man den utan jämförelse så känns den ju inte alls på det sättet men när man kom från 990:n så var det stor skillnad...

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Ny ägare av en 990 SMR. Har inte fått ut den på vägen än, men det får bli till helgen ;) Hittils har jag bara pillat med den i garaget, och har några funderingar. Tänkte posta i 990 sm tråden men det verkar som många med denna modell hämnat här istället.

Köpte den begagnad med Leovince rör på, men jag antar att den inte är om-mappad. Är detta något jag borde göra? Märkte väl inget speciellt vid provkörningen, antar att de flesta 990 är rätt ettriga vid lägre hastigheter, eller kan detta bero på effektsystemet?

Läste även något om spärr på andra och tredje växeln, sitter denna även på SMR'en? Som jag förstod det så kunde man ta bort detta när man mappar, men annars är det väl bara att rycka ut kontakterna för dessa givare?

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Ny ägare av en 990 SMR. Har inte fått ut den på vägen än, men det får bli till helgen ;) Hittils har jag bara pillat med den i garaget, och har några funderingar. Tänkte posta i 990 sm tråden men det verkar som många med denna modell hämnat här istället.

Köpte den begagnad med Leovince rör på, men jag antar att den inte är om-mappad. Är detta något jag borde göra? Märkte väl inget speciellt vid provkörningen, antar att de flesta 990 är rätt ettriga vid lägre hastigheter, eller kan detta bero på effektsystemet?

Läste även något om spärr på andra och tredje växeln, sitter denna även på SMR'en? Som jag förstod det så kunde man ta bort detta när man mappar, men annars är det väl bara att rycka ut kontakterna för dessa givare?

Tjena Freddelito! Grattis till ett bra hojval! :tummenupp Suktar själv efter en SMR sen jag var på Bikeweek och körde bana 3 dagar i rad.

Ang. mappning, jag själv tycker att det vore konstigt av förra ägaren att inte lämna in den till närmaste KTM handlare för att byta till den lite fetare Akra-mappen när han monterar öppnare pipor. Det tar inte många minuter att göra och kostar därför inte många kronor. Men om du är osäker och inte kan få något svar av förra ägaren på om det är gjort eller inte så kör in till din KTM handlare och be dom kolla.

Spärren på de första växlarna elimineras med Akra-mappningen om jag inte mins fel..

Ja 990in är känd för att vara rätt ettrig med mycket av/på effekt i det lägre registret, finns dock en hel del modifikationer att göra för att få hojen att gå bättre på låga varv. Hade jag vart du så hade jag börjat med att installera Akra-mappen och dreva ner en kugg fram om inte det redan är gjort.

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Har själv sneglat lite på Hypermotard och letade igår efter lite recensioner på den och 990 SMR. Hittade denna som var mellan 990SM och Hymo'n: http://www.visordown.com/road-tests/road-test-ducati-hypermotard-v-ktm-990sm/4407.html

Det var ju en grymt bra länk, den tackar vi för:)
Hur kommer det sig att du sneglar på annan hoj? Själv så kommer det en kille å hämtar min Honda på Onsdag så sedan är de full jakt efter en 990 som gäller:tummenupp

Ja 950 börjar krypa neråt stadigt.
Jag var uppe hos Biscaya å kikade för några veckor sedan blev dock aldrig någon provkörning bara sitta och lyssna å dreggla men de räcker rätt långt de med...
Niklasinorr inlägg tyckte jag var ytterst intressant läsning kunde aldrig tro att man skulle känna så stor skillnad, är ju bara att lyfta på hatten för 990 då 950 knappast är en dålig hoj:)

Last edited:

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Tjena Freddelito! Grattis till ett bra hojval! :tummenupp Suktar själv efter en SMR sen jag var på Bikeweek och körde bana 3 dagar i rad.

Ang. mappning, jag själv tycker att det vore konstigt av förra ägaren att inte lämna in den till närmaste KTM handlare för att byta till den lite fetare Akra-mappen när han monterar öppnare pipor. Det tar inte många minuter att göra och kostar därför inte många kronor. Men om du är osäker och inte kan få något svar av förra ägaren på om det är gjort eller inte så kör in till din KTM handlare och be dom kolla.

Spärren på de första växlarna elimineras med Akra-mappningen om jag inte mins fel..

Ja 990in är känd för att vara rätt ettrig med mycket av/på effekt i det lägre registret, finns dock en hel del modifikationer att göra för att få hojen att gå bättre på låga varv. Hade jag vart du så hade jag börjat med att installera Akra-mappen och dreva ner en kugg fram om inte det redan är gjort.

Tack för svaret! Ettrigheten är nog något man kan leva med (ett tag iallafall) ;)

Har beställt prylar för att löda ihop en sladd från OBD2 till KTM'en för TuneECU, men får väl se om jag vågar pilla med det själv eller om jag tar hojen till handlaren istället :p

Jensen

Gick med
28 Jul 2004
Hoj
Det var ju en grymt bra länk, den tackar vi för:)
Hur kommer det sig att du sneglar på annan hoj? Själv så kommer det en kille å hämtar min Honda på Onsdag så sedan är de full jakt efter en 990 som gäller:tummenupp

Sneglar just nu på 990SMR för jag blev väldigt såld på bankörning efter 3 dagar på bikeweek :) Men jag vill provköra en på riktigt innan jag byter, den får inte vara för stötig på landsväg som jag trotts allt kör mest. Sen har den ju ännu lite bättre komponenter samt bättre utseende och det skadar ju inte.

Har beställt prylar för att löda ihop en sladd från OBD2 till KTM'en för TuneECU, men får väl se om jag vågar pilla med det själv eller om jag tar hojen till handlaren istället :p

Detta gillar jag! har själv en TuneECU kabel på väg hem, körde feg-varianten och köpte en färdiglödd :D

Med den kan du ju göra många bra inställningar som att stänga av lamda-sonderna (o2-sensors) för att få hojen att gå bättre och jämnare på låga varv. SAS går att stänga av elektroniskt med hjälp av den sladden med.

Själv är jag väldigt sugen på att göra detta när min TuneECU kabel är hemma: http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3140

Rätt sjukt hur en sån liten grej kan göra så mycket, detta med original luftburk och allt. Men det är väl ännu ett bevis på exakt hur nedstrypt hojen är i original-utförande.

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Med den kan du ju göra många bra inställningar som att stänga av lamda-sonderna (o2-sensors) för att få hojen att gå bättre och jämnare på låga varv. SAS går att stänga av elektroniskt med hjälp av den sladden med..

Tror dock att man måste plocka bort SAS systemet fysiskt (och ersätta med täckplåtar) innan man tar bort detta i ECU'n, det finns iallafall en varning om det i programmet.

Jensen

Gick med
28 Jul 2004
Hoj
Tror dock att man måste plocka bort SAS systemet fysiskt (och ersätta med täckplåtar) innan man tar bort detta i ECU'n, det finns iallafall en varning om det i programmet.

Aha! ja då plockar man förmodligen bara bort fel-signalen som systemet får när man kopplar ur kontakten till SAS-"burken". Själv så ersatte jag den med en resistor som jag fick med när jag köpte Motohooligan boxen med SAS-plattor.

Edit: Bokade precis bankörning på Sviesta 18-19 Aug! :banana 18e är ju KTM's dag för dom som köpt nya hojar, men där brukar finnas plats för dom som inte precis köpt ny hoj med. Man får även förtur till den dagen om man bokar körningen med klubben (torsdag 17-19, fredag 09-17). Här finns mer info: http://www.ktmclubscandinavia.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=82

Någon mer 950/990 förare som ska dit?

Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Edit: Bokade precis bankörning på Sviesta 18-19 Aug! :banana 18e är ju KTM's dag för dom som köpt nya hojar, men där brukar finnas plats för dom som inte precis köpt ny hoj med. Man får även förtur till den dagen om man bokar körningen med klubben (torsdag 17-19, fredag 09-17). Här finns mer info: http://www.ktmclubscandinavia.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=82

Någon mer 950/990 förare som ska dit?[/QUOTE]

Jag skall dit!

För er som är sugna så finns det fler platser till klubbdagen, gå in under superduke tråden för att läsa mer.

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
:tummenupp 270+ mil avklarade förra veckan på SM:en. Avverkade bla Preikestolen och Trollstigen... Kan rekommendera Airhawk under rumpan för en sån här tripp :D Gör underverk för komforten och välmåendet!

För övrigt så är 0,65-0,75L/milen inte godkänt, fast det där visste jag ju om :gnissla Men kul hade vi och "tur" med vädret hela veckan, endast någon skur sköljde ner oss. Värre var det ju med ölen som läckte i packrullen! haha.

Varvade ner med lite knäskrap på gocart-banan dagen efter hemkomsten, hmm, dåligt med bilder på det då men får väl hoppas nån fotograf dyker upp nu på söndag så man får nåt bevis på det också :rolleyes: Inga problem att lägga ner dock, finns ju inget som skrapar i före på hojen! Underbar leksak på gocart-bana. 5++

Bifogat

• IMG_0459.jpg
    IMG_0459.jpg
    240.4 KB · Visningar: 110

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Gjorde den turen för typ fem år sedan. Riktigt trevlig resa. Längtar
tillbaks när man ser bilden. Det är Geirangerfjorden i bakgrunden va?

:tummenupp Japp, med Dalsnibba uppe till vänster. Men när vi stod där så hade vi 7-8 grader, dimma och ösregn så vi for inte upp dit. Dom tog 100 NOK för den sista biten upp.
Men väl nere i Geiranger fick vi sol och varmt!

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Hoj
Yamaha R46
:tummenupp 270+ mil avklarade förra veckan på SM:en. Avverkade bla Preikestolen och Trollstigen... Kan rekommendera Airhawk under rumpan för en sån här tripp :D Gör underverk för komforten och välmåendet!

För övrigt så är 0,65-0,75L/milen inte godkänt, fast det där visste jag ju om :gnissla Men kul hade vi och "tur" med vädret hela veckan, endast någon skur sköljde ner oss. Värre var det ju med ölen som läckte i packrullen! haha.

Min drog 0,55L/milen med tanten bakpå + packning förra året, nu sitter iof 16 kugg på så då kanske man får räkna upp förbrukningen något?

Ser jävligt gött ut det där annars

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Varvade ner med lite knäskrap på gocart-banan dagen efter hemkomsten, hmm, dåligt med bilder på det då men får väl hoppas nån fotograf dyker upp nu på söndag så man får nåt bevis på det också :rolleyes: Inga problem att lägga ner dock, finns ju inget som skrapar i före på hojen! Underbar leksak på gocart-bana. 5++

Jag var och övade lite svängteknik för nåt tag sedan och insåg att det var riktigt kul =). Inget knäskrap ännu, men jag klarar mig rätt bra ändå... Feg-ränderna är då borta på däcken iallafall... kvar ett par millimeter bara =)

Mvh //Robert

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Hittade en lös kontakt under sadeln, 2 polig hona vars sladdar till den är färgkodade orange samt orange/svart. Vad är den till för? Kan fixa bild om det kan hjälpa. 990 SMR

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Hoj
KTM 990 SM, 2008
En till fråga på EL-temat:
Tänkte köra lite touring och koppla in GPS och följande står i manualen:
"Fuses ACC1/CLOCK and ACC 2 [3] are designed for accessories with a maximum power consumption of 10 amperes each.
Sockets to connect the accessories are located under the headlight mask. For more information, contact an authorized KTM workshop."

Har lossat och kollat lampkåpan men kunde inte hitta något som var tydligt uppmärkt med ACC1/ACC2. Är det någon som har erfarenhet av detta och kommer ihåg hur det funkar? Har 990SM om det skiljer sig mot 950.

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
En till fråga på EL-temat:
Tänkte köra lite touring och koppla in GPS och följande står i manualen:
"Fuses ACC1/CLOCK and ACC 2 [3] are designed for accessories with a maximum power consumption of 10 amperes each.
Sockets to connect the accessories are located under the headlight mask. For more information, contact an authorized KTM workshop."

Har lossat och kollat lampkåpan men kunde inte hitta något som var tydligt uppmärkt med ACC1/ACC2. Är det någon som har erfarenhet av detta och kommer ihåg hur det funkar? Har 990SM om det skiljer sig mot 950.

ACC1 är gul/röd, ACC2 är röd/svart. Brunt är jord. Har för mig att ACC1 är alltid på och ACC2 är på när tändingen är på.

el-schemat: http://www.ktmshop.se/documents/4937_El_Schema.pdf

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tackar, ska ta och skruva lite igen så borde jag hitta dem :)

På 950 hänger dom lösa under "instrumentpanelen", tydligt uppmärkta men på vissa nyare modeller verkar dom finnas inuti lampkåpan.
Ska tydligen finnas en lucka man kan lossa på sidan och där ska dom finnas, hittade en bild på det men vet inte vilken årsmodell/modell som visas.
Verkar även vara märkta AUX1 och AUX2 på nyare modeller.

Bifogat

• imagesCAUFCTLE.jpg
    imagesCAUFCTLE.jpg
    6.9 KB · Visningar: 62
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA