Ktm 950 sm

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
:( verkstan hade plockat isär min nu, men saknade vissa grejor för att provtrycka kylsystemet. Men kylaren var så gott som tom??? Och inget spår av läckage???

Får nog hålla mig 1 vecka till.... Sen börjar min semester och massa inbokade körningar med hojjen!
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Känns som om att jag får lämna in också. Får den inte att gå rent på jämn gas. Hackar och bluddrar lite. Byter stift i morgon samt skall kolla efter läckage sen får det vara nog.

Jag har en undran bara. I min luftbox så går det två slangar ut under (dvs att dom kommer från förgasaren). De går ner i två hål i botten på luftboxen, menar ej bensinslangen.

Dessa två slangar på dryga 20cm går ingenstans och är ej pluggade? Vad är dessa två? gått till SAS? (bortplockad m.m).
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Känns som om att jag får lämna in också. Får den inte att gå rent på jämn gas. Hackar och bluddrar lite. Byter stift i morgon samt skall kolla efter läckage sen får det vara nog.

Jag har en undran bara. I min luftbox så går det två slangar ut under (dvs att dom kommer från förgasaren). De går ner i två hål i botten på luftboxen, menar ej bensinslangen.

Dessa två slangar på dryga 20cm går ingenstans och är ej pluggade? Vad är dessa två? gått till SAS? (bortplockad m.m).

Det är nog dräneringsslangarna från förgasarna du tänker på, dom slutar mellan cylindrarna...

Jävligt irriterande att dom bara dragit dom dit för om man gör stoppies osv så att förgasarna flödar över lite så rinner bara soppan ut på motorn mellan cyllarna och sedan längs cylinderfötterna så man kan bli lurad att motorn fuktar där + att det blir lite missfärgat där :huvet
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Det är nog dräneringsslangarna från förgasarna du tänker på, dom slutar mellan cylindrarna...

Jävligt irriterande att dom bara dragit dom dit för om man gör stoppies osv så att förgasarna flödar över lite så rinner bara soppan ut på motorn mellan cyllarna och sedan längs cylinderfötterna så man kan bli lurad att motorn fuktar där + att det blir lite missfärgat där :huvet

Det är det säkert! kanon, tack för svaret. Blir lite fundersam då man hittar slangar överallt som inte går någonstans :D
 

High Tower

<- Nybörjare
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 950SM
Mina damer och herrar.

Imorgon åker jag för att hämta min KTM 950SM.. jag har läst de senaste inläggen och kom att fundera på om man på något lätt sätt kan inspektera oljan så den inte är "majonäsig" som PiteRobban skrev.

Han skrev att man på enklaste sätt gör detta genom att skruva bort kopplingskopan.. Kan man göra detta utan att massa olja rinner ut och vad för verktyg behövs?

Blir fan nojjig bara av tanken att köra hem den med eventuell "vattnad olja"..

Tacksam för svar!
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Måste även synka förgasaren. Försöker läsa mig till detta men hittar mest om 950/990 adv (repair manual) och på ktm950.info sidan.

Hur svårt är detta egentligen? går det bra med två klockor från t ex biltema? förstår inte riktigt hur man skall gå tillväga om man skall ha tanken av, vart får man bensinen ifrån då? många frågor...får huvudvärk...

edit: Hittade vart man gör detta, drog fram båda slangarna så man slipper mecka så jävligt. Är ju dock ett helvete om de skulle vara osynkade dvs mäta-ta av tank, av med luftburk skruva lite och tillbaka med skiten...hoppas bara man slipper göra det mer än 2ggr :D
 
Last edited:

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Hej, detta blir mitt första inlägg.
jag har precis köpt mig en Ktm 990 sm -08 efter ha kört R6 ett tag.
Detta är en mycket roligare hoj tycker jag.
Min hoj är uttagen -10 så det är garanti kvar på den, så det jag undrar är om man måste lämna in den på auktoriserad verkstad för service, för att inte mista garantin? eller kan man serva själv?

Är det nån som vet vad dom gör på en 750 mils service?:)

/Micke

950:n servas första gången efter 100 mil, därefter var 750:e mil ELLER EN GÅNG PER ÅR. D.v.s. när den gått 850, 1600 o.s.v. Dessutom har du vissa punkter som ska utföras efter varje tvätt och lite andra som ska utföras ännu oftare.

Vad de olika servicemomenten omfattar står klart och tydligt i instruktionsboken under maintenance.

Glöm alltså inte bort att den ska servas en gång per år oavsett hur långt du kör för att garantin ska gälla.

För övrigt så har min 07:a förgasare också liksom alla 950:s. Insprutningen kom på 990:n
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
drar alla upp sin på bakhjulet på trean på ren gas? jag gör det löjligt smidigt, hojen går helt otroligt bra:)
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
drar alla upp sin på bakhjulet på trean på ren gas? jag gör det löjligt smidigt, hojen går helt otroligt bra:)

Vilken bestyckning samt inställning blev det? kan du specificera exakt kanske? (till och med blandskruvan)

Får inte upp med gas på 3an, går säkert med koppling men brukar inte dra upp på 3e växeln.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
:( verkstan hade plockat isär min nu, men saknade vissa grejor för att provtrycka kylsystemet. Men kylaren var så gott som tom??? Och inget spår av läckage???

Får nog hålla mig 1 vecka till.... Sen börjar min semester och massa inbokade körningar med hojjen!

Är kylaren tom och inga spår efter läckage, så har du antingen bränt upp vattnet via en blåst topplockspackning, eller så har det åkt ut i oljan och vevhusventilationen. Lossa kopplingskåpan och kolla efter majonäs. Ser du en antydan till majonäs så ur med oljefiltret. Är det vågigt, så är det dax att renovera vattenpumpen.

Mina damer och herrar.

Imorgon åker jag för att hämta min KTM 950SM.. jag har läst de senaste inläggen och kom att fundera på om man på något lätt sätt kan inspektera oljan så den inte är "majonäsig" som PiteRobban skrev.

Han skrev att man på enklaste sätt gör detta genom att skruva bort kopplingskåpan.. Kan man göra detta utan att massa olja rinner ut och vad för verktyg behövs?

Blir fan nojjig bara av tanken att köra hem den med eventuell "vattnad olja"..

Tacksam för svar!

Gratulerar till en underbar motorcykel :yoparty . Jag har just kommit hem efter en lite längre hojsemester med min 950 SM ikväll... Det blev totalt 213 mil =).

Det är torrsumpssmörjning på dessa skapelser, vilket innebär att den största delen av oljan befinner sig i oljetanken. Lite olja finns det i motorn. Kanske en halvliter eller så.
Då motorcykeln står på sidostödet så är kopplingskåpan ännu högre upp än om den står på centralstöd. Jag tror därför inte att det ens rinner ut någon olja om man lossar kåpan då det inte är den lägsta punkten på motorn. Däremot, om man lossar stora "Oil-screenen" eller oljefiltret så dräller det en del. Ett tips är att ha något kärl redo ifall att det dräller när du kollar, samt en burk med bräkleen att rengöra med sedan :p.

På det bara och lycka till... Jobbet som sådant (Renovera vattenpumpen) är inte så märkvärdigt, och jag skulle lätt kunna göra det en gång per år för att få leva med den underbara KTM-Charmen :yoparty . Att lossa kopplingskåpan är ännu enklare. Bara ett gäng bultar med 8 mm skalle att lossa. Dra inte sönder gängorna när du drar fast det bara, för sånt är drygt.

Nån som är sugen på en 950 SM -06 förresten? Jag är sugen på en Adventure :p
 
Last edited:

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Vilken bestyckning samt inställning blev det? kan du specificera exakt kanske? (till och med blandskruvan)

Får inte upp med gas på 3an, går säkert med koppling men brukar inte dra upp på 3e växeln.

Leo-vince, 2tum hela vägen från y-kolektorn.

160munstycke främre och 165 bakre (orginal 155/160) nålarna ett snäpp upp mot orginal. Det har jag kört med ett år, men den har inte gått riktigt bra sedan dess, därför lämnade jag in hojen förra veckan.

(Vet inte exakt vad Peter på JWF gjorde, men han mekkade med hojen från och till i tre dagar när jag lämnade in på 1500 mil service. Han snackade något att han snål ställde den något, antar att han vred åt blandskruvarna? 2 varv orginal? kan tänka mej att han la åt till 1,5 varv?

Luftburken är även öppnad i på båda sidorna.

//Tomas
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Olje fråga?
Tänkte göra en liten mellan service innan 750mila faller in. Är typ omöjligt å få tag på MOTOREX POWER SYNT 4T, 10W/50 som min instruktionsbok rekomenderar. Så vilken olja skulle ni rekomendera. Har hört mycket gott om Q8 SBK Racing SAE 10W-50 - OKQ8.
Hojen är en KTM 990SM 09.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Olje fråga?
Tänkte göra en liten mellan service innan 750mila faller in. Är typ omöjligt å få tag på MOTOREX POWER SYNT 4T, 10W/50 som min instruktionsbok rekomenderar. Så vilken olja skulle ni rekomendera. Har hört mycket gott om Q8 SBK Racing SAE 10W-50 - OKQ8.
Hojen är en KTM 990SM 09.

Jag kör på Q8 SBK Racing 10W/50. Men köp stordunk hos oljegrossist istället. Kostar ca 60 kronor litern då... Köper du den på OK-mack så kostar den 185 kr litern typ =). Jag köpte en 20litersdunk på en gång och den är snart slut. Har visserligen 4 motorcyklar i hushållet, men jag har även sålt till vänner som behövt olja vid byten osv... Oljan åldras ju inte nämnvärt heller :banana

Mvh //Robert

Edit: En bild säger mer än 1000 ord... Tida, 10 månader gammal hittade hem direkt på KTMen :p.

285174_10150233250916886_689191885_7585544_6808430_n.jpg
 
Last edited:

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Min 950SM -05 som jag hade körde jag på SBK racing 15w-50 olja. Funkade f.ö klockrent med den.
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
KTM bandagar på LMS 18-19 aug

Tänkte bara påminna om KTM Club Scandinavias bankörning 18-19 Augusti på Sviestad.
Vi har några få platser kvar!

Bandagen är i kombination med KTM’s egen bandag och detta innebär att det blir två härliga dagar på raken!

KTM piloter anmälda till klubbkörningen har förtur till gratisdagen!!

Alltså:
18:e augusti 09:00 – 17:00 KTM’s bandag,
18:e augusti 17:00 -19:00 kvällskörning med klubben
19:e augusti 09:00 – 17:00 klubbens bandag

Det kommer att bli 3 grupper; Långsam, medel och snabb!
Och vi har satt ett maxantal till 45 personer.

Vi försöker vara så nära självkostnadspris som möjligt; 900 kr /person
(banhyra; kväll + heldag 30 000 kr + ambulans 10 000 kr)

18 h bankörning för 900 kr!!
För att underlätta har vi även fått låna klubbhuset på Sviestad.
Där kan de som vill övernatta, det finns kök, duschar och bastu.

OM du mot förmodan inte kör KTM (än) så är dagen numera öppen även för dig.
DVS. torsdag kväll och hela fredagen…


Anmäl dig nu! :banana

http://www.ktmclubscandinavia.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=82&start=70
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Har provat mej fram lite under veckan. Har kört med öppnad lufburk ett tag, det har gått bra tills det blev lite varmare.. DÅ har den inte gått bra, den har bluddrat och gått skit.. så jag satte igen slitsarna i sidan och efter det har den gått kanoners:tummenupp

Vekar som om KTM:s förgasar motor är jäkligt kännslig för ändring av undertrycket och ev. ökad värme in i motorn!

Vad jag vill komma fram till.. ge fan i att modda luftburken!
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Vekar som om KTM:s förgasar motor är jäkligt kännslig för ändring av undertrycket och ev. ökad värme in i motorn!

Vad jag vill komma fram till.. ge fan i att modda luftburken!

990an går bara bättre desto mer luft-flöde den får! Finns ju ett ännu värre alternativ till motohooligan boxen nu, DNA: http://www.e-dnafilters.com/index.asp


Ska försöka få med mig någon kompis bara, sen anmäler jag mig !:tummenupp
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Jensen: Hur vet du att den är värre än motohooligan ? hittar inga kurvor att jämnföra med, Är sugen på att skaffa ny box, så denna eller hooligan hmmm.

btw så var jag ute och körde igår och hastighetsmätaren stämmer inte, bilarna jag låg bakom visade att de körde i 40km/h och sen när jag varvade ut på 5an visade mätaren typ 103 km/h vilket inte stämmde ^_^ någon som vet bra lösning för detta ?
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
990an går bara bättre desto mer luft-flöde den får! Finns ju ett ännu värre alternativ till motohooligan boxen nu, DNA: http://www.e-dnafilters.com/index.asp

990:an går säkert bättre, den har ju insprutning.
950:in däremot är jäkligt kännslig för änding av undertrycket, kan antagligen bero på att den har förgasare.

I vilket fall så går min klockrent nu:)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Jensen: Hur vet du att den är värre än motohooligan ? hittar inga kurvor att jämnföra med, Är sugen på att skaffa ny box, så denna eller hooligan hmmm.

Varsågod: http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=17178

Kommer kurvor längre fram i tråden. Kört med en SD dock.

När vi ändå snackar bänkning så körde jag ju min 990sm i bänk nu på Bikeweek i Karlskoga. Med Mivv slip-on, Motohooligan boxen och KTM's Akra-map så gav det 117hp och 105nm vrid på bakhjulet. Har inte lyckats scanna in dyno-pappret men det kommer snart. Vad det gäller bränsle/luft blandningen så låg den fortfarande på feta sidan och hojen drog ända till varvstoppet, han som bänkade tyckte att jag skulle öka varvstoppet med 500varv för att få ut maximalt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top