verkstan hade plockat isär min nu, men saknade vissa grejor för att provtrycka kylsystemet. Men kylaren var så gott som tom??? Och inget spår av läckage???
Får nog hålla mig 1 vecka till.... Sen börjar min semester och massa inbokade körningar med hojjen!
Är kylaren tom och inga spår efter läckage, så har du antingen bränt upp vattnet via en blåst topplockspackning, eller så har det åkt ut i oljan och vevhusventilationen. Lossa kopplingskåpan och kolla efter majonäs. Ser du en antydan till majonäs så ur med oljefiltret. Är det vågigt, så är det dax att renovera vattenpumpen.
Mina damer och herrar.
Imorgon åker jag för att hämta min KTM 950SM.. jag har läst de senaste inläggen och kom att fundera på om man på något lätt sätt kan inspektera oljan så den inte är "majonäsig" som PiteRobban skrev.
Han skrev att man på enklaste sätt gör detta genom att skruva bort kopplingskåpan.. Kan man göra detta utan att massa olja rinner ut och vad för verktyg behövs?
Blir fan nojjig bara av tanken att köra hem den med eventuell "vattnad olja"..
Tacksam för svar!
Gratulerar till en underbar motorcykel
. Jag har just kommit hem efter en lite längre hojsemester med min 950 SM ikväll... Det blev totalt 213 mil =).
Det är torrsumpssmörjning på dessa skapelser, vilket innebär att den största delen av oljan befinner sig i oljetanken. Lite olja finns det i motorn. Kanske en halvliter eller så.
Då motorcykeln står på sidostödet så är kopplingskåpan ännu högre upp än om den står på centralstöd. Jag tror därför inte att det ens rinner ut någon olja om man lossar kåpan då det inte är den lägsta punkten på motorn. Däremot, om man lossar stora "Oil-screenen" eller oljefiltret så dräller det en del. Ett tips är att ha något kärl redo ifall att det dräller när du kollar, samt en burk med bräkleen att rengöra med sedan
.
På det bara och lycka till... Jobbet som sådant (Renovera vattenpumpen) är inte så märkvärdigt, och jag skulle lätt kunna göra det en gång per år för att få leva med den underbara KTM-Charmen
. Att lossa kopplingskåpan är ännu enklare. Bara ett gäng bultar med 8 mm skalle att lossa. Dra inte sönder gängorna när du drar fast det bara, för sånt är drygt.
Nån som är sugen på en 950 SM -06 förresten? Jag är sugen på en Adventure