Ktm 950 sm

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Dum fråga kanske, men vad kör ni för kylarvätska i era? hade tänkt spola igenom och fylla på.

Gjorde detta för någon dag sedan då jag bytte vattenpumpsaxel och tätning. Kör på röd etylenglykol eller vad det nu är, efter diverse sökningar på nätet. Den som bara heter "Glykol" på OK/Q8. Anpassad för VW m fl alu-motorer.

Tillägg: Det är ett litet mixter med att lufta systemet så förbered dig på att det kan jäklas litegranna innan du är klar. Håll noga koll på tempmätaren efteråt.
Själv fick jag köra den varm och öppna kylarlocket (akta trycket första gången du öppnar). Sedan fylla på och varmköra i omgångar. Till slut fick jag köra den med locket öppet och fylla på medan den gick, och då verkade det som att jag fick ut all luft. Har då inte sjunkit efter något varken i expansionskärlet eller kylaren.

Hursomhelst... Var noga och håll koll på tempen så du inte råkar ut för några förtretligheter.

Mvh //Robert
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Så då har man en KTM 990 SM 2008 vilken grym maskin!

Gratulerar till ditt köp! är själv rätt ny med SM.

Gjorde detta för någon dag sedan då jag bytte vattenpumpsaxel och tätning. Kör på röd etylenglykol eller vad det nu är, efter diverse sökningar på nätet. Den som bara heter "Glykol" på OK/Q8. Anpassad för VW m fl alu-motorer.

Tillägg: Det är ett litet mixter med att lufta systemet så förbered dig på att det kan jäklas litegranna innan du är klar. Håll noga koll på tempmätaren efteråt.
Själv fick jag köra den varm och öppna kylarlocket (akta trycket första gången du öppnar). Sedan fylla på och varmköra i omgångar. Till slut fick jag köra den med locket öppet och fylla på medan den gick, och då verkade det som att jag fick ut all luft. Har då inte sjunkit efter något varken i expansionskärlet eller kylaren.

Hursomhelst... Var noga och håll koll på tempen så du inte råkar ut för några förtretligheter.

Mvh //Robert

Kanon! :Bugar
Skall göra detta nästa vecka
 

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
950 sm
Tack för uppmuntran haha

Fick bara en flashback från min cbr900 som jag aldrig fick ordning på.

Har dock tagit ner och dränerat flottörhuset osv. Rengjorde munstycken. Den går riktigt bra nu och driver som förut. Men lite ojämn gång då man ligger på jämn gas.

Börjar misstänka att "dålig bensin" var bovet i detta. Kunde inte direkt se något som var skitigt eller liknande. Men jag tömde tanken också. Anledningen är att jag tänkte tillbaka på vad jag gjort och jag var ute på en stund häromdagen och hamnade lite off-side i en mindre ort här nere i söder. Var en shell mack och jag tankade V-power vilket jag gör de gånger jag tankar på shell. Kan tänka mig att jag var den enda som tankat v-power där ute på väldigt länge...dock bara en tanke....

Sent from my X10 TripNMiUI-IRIS using Tapatalk

Min 950 gick som en påse nötter i höstas vid gaspådrag. Var tändstiften som var boven i det fallet. Hojen hade då bara gått 1200 mil. Kan vara värt att kolla?
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Min 950 gick som en påse nötter i höstas vid gaspådrag. Var tändstiften som var boven i det fallet. Hojen hade då bara gått 1200 mil. Kan vara värt att kolla?

Skall kollas upp! Dock så har den fått 1500mila servicen. Någon som vet om de byts på den? Gjordes ej i min ägo.

I annat fall så är det orginal stift som gäller? Eller går man på hårdare med ombestyckning, bmc, akra osv?

Sent from my X10 TripNMiUI-IRIS using Tapatalk
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Gjorde detta för någon dag sedan då jag bytte vattenpumpsaxel och tätning. Kör på röd etylenglykol eller vad det nu är, efter diverse sökningar på nätet. Den som bara heter "Glykol" på OK/Q8. Anpassad för VW m fl alu-motorer.

Tillägg: Det är ett litet mixter med att lufta systemet så förbered dig på att det kan jäklas litegranna innan du är klar. Håll noga koll på tempmätaren efteråt.
Själv fick jag köra den varm och öppna kylarlocket (akta trycket första gången du öppnar). Sedan fylla på och varmköra i omgångar. Till slut fick jag köra den med locket öppet och fylla på medan den gick, och då verkade det som att jag fick ut all luft. Har då inte sjunkit efter något varken i expansionskärlet eller kylaren.

Hursomhelst... Var noga och håll koll på tempen så du inte råkar ut för några förtretligheter.

Mvh //Robert

:va är vattenpumpen en känd svag länk på dessa maskiner?

Har haft problem senaste veckan med att tempen är väldigt hög jämfört med tidigare, och nu ikväll blinkade tempmätaren och röda lampan lyste ilsket på mig på väg till jobbet :gnissla
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
:va är vattenpumpen en känd svag länk på dessa maskiner?

Har haft problem senaste veckan med att tempen är väldigt hög jämfört med tidigare, och nu ikväll blinkade tempmätaren och röda lampan lyste ilsket på mig på väg till jobbet :gnissla

Då detta inlägg blev längre än jag trodde, så skriver jag det viktigaste först... Here we go:

Skruva loss kopplingskåpan och kolla på insidan. Är det majonäsliknande sörja där, eller om kylarvätskan har sjunkit, så läs vidare nedan.

Jo. Vissa äldre LC8 har bekymmer. I synnerhet på Adventuremodellerna, men det gäller tydligen vissa SM och SE också. Problemet är att det finns kvar en del gjutsand i blocket som släpper med tiden och vibrationerna. Det rekommenderas på den sidan att tidigt efter att motorn är ny, byta kylarvätska och spola ur systemet grundligt. Tömmer man ur systemet i en ren hink eller liknande så ser man sanden. Jag gjorde det på min -06 SM och såg tydligt lite av den förödande sanden.
De här sandpartiklarna lägger sig mellan vattenpumpsaxeln och dess tätning och slipar in ett spår i axeln så att vattnet kommer förbi. Tyvärr så är det inget skvallerhål i denna vattenpump, utan vattnet hamnar i oljan. Det medför att oljefiltret sväller igen och syns tydligt på oljefiltret då "räfflorna" i filtret blir vågformade. Dom ska vara raka även om filtret är begagnat.

Ett enklare sätt att se problemet är att skruva bort kopplingskåpan och kolla på insidan. Jag hade gegga liknande majonäs där pga vattnet i oljan.
Då detta sker så förlorar man lite av oljetrycket. I mitt fall så lyste aldrig lampan, men däremot så hördes kamkedjorna mer än normalt, vilket gjorde att jag kollade upp detta. Mycket riktigt så hade jag förlorat kylarvätska från expansionskärlet och även från kylaren. Den gick dock aldrig varm.

Jag bytte olja och filter och konstaterade då att filtret var vågformat och monterade ihop det med ny olja och filter. Hjärnsläpp... Som att felet med förlorad kylarvätska skulle ha lagat sig själv med ny olja och filter :huvet .

Det var bara att beställa grejer och göra om och göra rätt. Korkat av mig att tro att det skulle räcka med att byta olja/filter, men ni får se till att lära av mitt misstag. Det blir dyrt om man ska byta olja var 3:e mil :näsblod .

Nu när problemet är åtgärdat så går den så tyst och fint igen... Inga problem med försvinnande kylarvätska och inga konstiga oljud i motorn alls. Tror att oljetrycket till kamkedjorna är sista anhalten och att det var därför som oljetrycket var bra i övrigt (oljelampan inte lyste), men att den rasslade för att trycket till sträckarna blev lite för lågt.


Nu är det ju som så, att det inte är världens mest avancerade grej att byta denna axel och tätning. Lite tid, noggrannhet, diverse handverktyg och en momentnyckel som klarar 10 nm så fixar man det på en eftermiddag. Byt olja i samma veva förslagsvis, då vatten har hamnat i oljan och du ändå har ur oljefiltret och den stora "Oil Screenen" =).
Passa även på att beställa den härdade axeln från USA. http://www.dualsportwarehouse.com/CJ-DESIGNS-KTM-LC8-BASIC-WATER-PUMP-KIT-WPS-BK.htm
Hade jag haft tid att vänta på en sådan axel så hade jag bytt till en sådan. Det var därför jag heller inte bytte lagren. Tänkte byta till en sådan och även byta lagren nästa gång jag ska renovera vattenpumpen. Den är dessutom billigare än KTMs egna, som för övrigt inte är speciellt dyr i sammanhanget heller.

Läs mera här:
http://ktm950.info/how/ktm_950_issues.html
Läs under Water Pump Shaft Wear. Det finns tydligen en bättre tätning och axel som ska hålla fint.

Här är en guide till hur man byter axel och tätning. http://ktm950.info/how/Orange Garage/Cooling System/waterpump/Rebuild/ktm_water_pump.html
Jag bytte aldrig lagrena på min då de kändes fullt friska.

Länk till hur man spolar ur systemet:
http://ktm950.info/how/Orange Garag...h/cpmodem_wp/waterpump_overhaul.html#flushing

Mvh //Robert
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Massa BRA text...

Tömde och spolade min idag dock ej så grunligt som på beskrivningen. Höjde upp fronten och öppnade upp "avtappningen" osv. Körde igenom drygt 20l vatten och det var en del grus i botten.

Har dock ej fyllt på ännu, du pratade om röd glykol från OKQ8. Den jag tömde ur var gul (Ev. grön, svårt med färger). Kanske inte lämpligt att fylla på med röd då?
 
Last edited:

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Hojlös=menlös:va cykeln kommer stå tre dagar på JWF. Är iof övertygad om att Peter Hansson kan sin sak och tar väl hand om min dyrgrip:yoparty
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Blir inlämning till verkstan idag. Har ju fortfarande "garanti" från firman där den köptes. Kylaren var nästan helt tom, så en rejäl genomgång lär behövas av mekanikerna...

Verkar ju vara ett "vanligt"/känt fel det här med kylproblem så det borde ju gå på garantin? Visar ju sig när jag lämnar in den. Håller tummarna!

Edit: har 3 månaders SMR-garanti på hojen, så det ska åtgärdas kostnadsfritt :tummenupp Nu gör det inte lika ont att man betalade lite överpris hos handlaren jämfört med privatköp :banana
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Blir inlämning till verkstan idag. Har ju fortfarande "garanti" från firman där den köptes. Kylaren var nästan helt tom, så en rejäl genomgång lär behövas av mekanikerna...

Verkar ju vara ett "vanligt"/känt fel det här med kylproblem så det borde ju gå på garantin? Visar ju sig när jag lämnar in den. Håller tummarna!

Edit: har 3 månaders SMR-garanti på hojen, så det ska åtgärdas kostnadsfritt :tummenupp Nu gör det inte lika ont att man betalade lite överpris hos handlaren jämfört med privatköp :banana

Härligt med garanti! jag har fyllt på min iaf, blev castrols anti-freeze drygt 50/50. Spolade lite med den också för att slippa bubblor.

Någon som är intresserad av ett xenonkit? köpte två och har testat detta och det fungerar perfekt! (finns bild i garaget)

Mycket bra ljus både hel och halv. Lampan är av den "vickande" modellen dvs. att den har en "motor" som vippar lampan upp och ner beroende på om du skall ha hel eller halv.

6000K och kittet är komplett med ballast, lampa H4, relä osv

300kr vill jag ha och jag kan lämna den garantin att jag skickar det till dig så får du montera och testa. Fungerar det som det skall så sätter du in pengar+frakt. Som sagt så har jag själv testat detta och det fungerar alldeles perfekt.

Installationen är relativt enkelt.
Av med tanken, dra relä kablarna bak till batteri (plus och minus).
Du får "borra" upp plasthållaren som håller i orginallampan, går utmärkt att använda till orginal också då man skall besikta. Klippa litet hål i gummiskyddet. Dra igenom alla kablar, stifta in de två kablar från kitet in i orginalsockeln. Alltså du varken kapar eller modiferar några orginalkablar så när du skall besikta byter du till orginal lampa på 5 min!


Hjälper såklart med installation om du vill ha hjälp.
 
Last edited:

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Tömde och spolade min idag dock ej så grunligt som på beskrivningen. Höjde upp fronten och öppnade upp "avtappningen" osv. Körde igenom drygt 20l vatten och det var en del grus i botten.

Har dock ej fyllt på ännu, du pratade om röd glykol från OKQ8. Den jag tömde ur var gul (Ev. grön, svårt med färger). Kanske inte lämpligt att fylla på med röd då?

Den jag tömde från början var gul också. Den enda gula glykolen jag har sett är den som sätts i volvos lastbilar, men det finns säkert annan glykol också som är gul =). Jag vet att den gula glykolen i lastbilarna inte ska blandas med blå/grön.
Då jag tömde ur hela systemet så tog jag och fyllde på med den vettigaste glykolen som fanns lätt tillgänglig. Alltså OK/Q8 Glykol (rosa). Denna glykol är lätt att få tag på ifall jag skulle behöva fylla på någon gång.

Blir inlämning till verkstan idag. Har ju fortfarande "garanti" från firman där den köptes. Kylaren var nästan helt tom, så en rejäl genomgång lär behövas av mekanikerna...

Verkar ju vara ett "vanligt"/känt fel det här med kylproblem så det borde ju gå på garantin? Visar ju sig när jag lämnar in den. Håller tummarna!

Edit: har 3 månaders SMR-garanti på hojen, så det ska åtgärdas kostnadsfritt :tummenupp Nu gör det inte lika ont att man betalade lite överpris hos handlaren jämfört med privatköp :banana

Det låter fint att du har garanti =). Förhoppningsvis är det bara vattenpumpen som har sagt upp sig. Med otur kan det ju vara någon topp-packning, men det tror jag faktiskt inte. Hur långt har din pärla gått Mats77? Hoppas dom får till hojen inom skälig tid. Fråga efter en lånehoj förslagsvis så att du får köra lite under dessa sköna skälvande sommardagarna :p

...Castrol Antifreeze...
Någon som är intresserad av ett xenonkit? köpte två och har testat detta och det fungerar perfekt! (finns bild i garaget)...

Hur ser den glykolen ut då? =).

Jag hade gärna köpt ett xenonkit, men jag måste först få tag i original framlykta och kåpor och sådant runt omkring. Någon som vet av några grejer? Behöver även plasten uti hastighetsmätaren.

Mvh //Robert
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
...

Hur ser den glykolen ut då? =).

Jag hade gärna köpt ett xenonkit, men jag måste först få tag i original framlykta och kåpor och sådant runt omkring. Någon som vet av några grejer? Behöver även plasten uti hastighetsmätaren.

Mvh //Robert

Den är blå!

Har inte haft några luftbubblor än så länge. Har kört rätt hårt sen dess. Fick tipset att spola igenom med den nya glykolen. Dvs att hälla i färdigblandat med avtappningsskruven öppen för att slippa luft och medans det sprutar ut så skruvan man i tappen. Blir lite spill/slöseri av den nya glykolen men det är skit samma. Köpte 2liter för 110kr samt 4l "batterivatten" och blandade upp. Har över 2l färdigblandad kvar för påfyllning nu också.

Nu går den som en dröm igen! hade en lång "lärakännadag" igår. Var någon vecka sedan jag köpte detta exemplar. Har endast kört till och från jobb i hyffsat tempo men inget mer än så. Har berott på två faktorer - Trasigt skinnställ (kört i mitt allvädersställ) samt dåligt framdäck....

Köpte ett "ny-begagnat" snyggt raceställ från lindstrands och ett nytt framdäck i form av michelin pilot road 3. Har därmed inte haft det självförtroende jag behövde för att testa denna hoj på riktigt förrän nu. Lyckades äntligen att få ner knäna i backen på denna "bjässe" (något högre än min f.d superduke) har inte riktigt vågat då mitt framdäck varit kasst och jag har känt ett och annat framhjulssläpp.

Lyckades även växla upp till 4e på slangen :D Bluddrade lite vid nedslag men inget allvarligt.

Efter dagens slut så känner jag mig skitnöjd med min "nya" motorcykel! riktigt rolig mc med många möjligheter! :tummenupp
 
Last edited:

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Det låter fint att du har garanti =). Förhoppningsvis är det bara vattenpumpen som har sagt upp sig. Med otur kan det ju vara någon topp-packning, men det tror jag faktiskt inte. Hur långt har din pärla gått Mats77? Hoppas dom får till hojen inom skälig tid. Fråga efter en lånehoj förslagsvis så att du får köra lite under dessa sköna skälvande sommardagarna :p

Mvh //Robert

Får väl se om de hittar något, ger dom 1-2 veckor som dom har rätt till sen kan dom ju alltid låna mig min gamla Fireblade som står i deras hall än :tummenupp
Min KTM har precis passerat 1000 mil, och nyligen slängt på Dunlop Sportmax som gjort underverk för väghållningen! Håller på och finjusterar fjädringen så den ska kännas bättre så också.

Gelleråsen var skoj på den också, meeeeen det gick ju bra mkt snabbare där med blejden & Blackbirden :rolleyes: Men här hemma på Rörkens gokart-bana är ju KTM:en vassare!
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
För eder information: Jag å tjejen åker på hojsemester imorrn så Kåtisen ska testas ordentligt och tjejen ska lufta hennes SV 650 på riktigt. Räknar med att det blir ett gäng mil. Tänkte köra inlandet neråt och eventuellt åka över till norge en sväng i höjd med trondheim =). Resan är målet och tidsschemat är väl tilltaget =). Vi åker alltså dit vi hamnar och åker hem när vi känner för det :D.

//Robert

Den är blå!

...text...

Köpte ett "ny-begagnat" snyggt raceställ från lindstrands och ett nytt framdäck i form av michelin pilot road 3. Har därmed inte haft det självförtroende jag behövde för att testa denna hoj på riktigt förrän nu. Lyckades äntligen att få ner knäna i backen på denna "bjässe" (något högre än min f.d superduke) har inte riktigt vågat då mitt framdäck varit kasst och jag har känt ett och annat framhjulssläpp.

Lyckades även växla upp till 4e på slangen :D Bluddrade lite vid nedslag men inget allvarligt.

Efter dagens slut så känner jag mig skitnöjd med min "nya" motorcykel! riktigt rolig mc med många möjligheter! :tummenupp

Jo, dom är helt underbara hojar =). Men hur tusan lyckas du få ner knät i backen på en sådan hög hoj? Jag har iofs inte lyckats med det med någon hoj överhuvudtaget ännu, men på kotten känns det snudd på omöjligt :p. Jag kör med road 3 jag också, och det låter ju fint att däcket duger till sådana nedlägg =). Har visserligen ett Road 2 bak, men det känns stabilt till min typ av körning =)
 
Last edited:

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Nu har man äntligen varit och hämtat hojen hos JWF i Skövde efter 1500mil servicen.

Fy fan va bra den går, inget bludder eller krångel varken när man slangar eller blåser fullt ut på växlarna:D

Tydligen har dom bytt stift, kollat ventil-spel, bytt olja mm mm.. 3000spänn jämt måste vara ett kanon pris eller!

Dom har även ställt in "mixer-skruvarna" eftersom den tydligen fick för mkt soppa (munstyckena är bytta till 155-165 och nålarna är höjda ett snäpp sedan jag monterade mitt slip-on) Alltså detta gjorde mängder.. är sååå jävla nöjd:)

Kan varmt rekomendera Peter hansson på JWF i skövde:yoparty

http://www.google.se/maps?q=&layer=...ew-image-link&cd=1&resnum=1&ved=0CCAQnwIoADAA
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
...
Jo, dom är helt underbara hojar =). Men hur tusan lyckas du få ner knät i backen på en sådan hög hoj? Jag har iofs inte lyckats med det med någon hoj överhuvudtaget ännu, men på kotten känns det snudd på omöjligt :p. Jag kör med road 3 jag också, och det låter ju fint att däcket duger till sådana nedlägg =). Har visserligen ett Road 2 bak, men det känns stabilt till min typ av körning =)

Det går om man har hyffsad hastighet och en bra kurva :)
Vet inte hur lång du är osv, dvs långa ben gör det ju enklare. Jag är ganska exakt 180cm lång så man får hänga ut en del måste jag säga. Värm upp däcken ordentligt först bara.


nu har jag inte haft möjligheten att köra en orginal 950 så jag vet inte hur stor skillnaden är. Men det som gjorts på din gjordes hos Johans MC på mitt exemplar. Ändrade nålar, munstycken osv. Går som bara den måste jag säga (förutom för någon vecka sedan, skitbensin...). Måste dock kännas rätt rejält om man kört "orginal" och sedan bestyckar om osv.
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
nu har jag inte haft möjligheten att köra en orginal 950 så jag vet inte hur stor skillnaden är. Men det som gjorts på din gjordes hos Johans MC på mitt exemplar. Ändrade nålar, munstycken osv. Går som bara den måste jag säga (förutom för någon vecka sedan, skitbensin...). Måste dock kännas rätt rejält om man kört "orginal" och sedan bestyckar om osv.

Jag har haft slip-on sedan ett år tillbaka, men för två veckor sedan började den gå lite sämre. Och eftersom den ändå skulle in på 1500mil service passade det ju bra att JWF ställde in förgasarna.

Och nu går den ju som en drömm:yoparty
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top