Dum fråga kanske, men vad kör ni för kylarvätska i era? hade tänkt spola igenom och fylla på.
Så då har man en KTM 990 SM 2008 vilken grym maskin!
Gjorde detta för någon dag sedan då jag bytte vattenpumpsaxel och tätning. Kör på röd etylenglykol eller vad det nu är, efter diverse sökningar på nätet. Den som bara heter "Glykol" på OK/Q8. Anpassad för VW m fl alu-motorer.
Tillägg: Det är ett litet mixter med att lufta systemet så förbered dig på att det kan jäklas litegranna innan du är klar. Håll noga koll på tempmätaren efteråt.
Själv fick jag köra den varm och öppna kylarlocket (akta trycket första gången du öppnar). Sedan fylla på och varmköra i omgångar. Till slut fick jag köra den med locket öppet och fylla på medan den gick, och då verkade det som att jag fick ut all luft. Har då inte sjunkit efter något varken i expansionskärlet eller kylaren.
Hursomhelst... Var noga och håll koll på tempen så du inte råkar ut för några förtretligheter.
Mvh //Robert
Tack för uppmuntran haha
Fick bara en flashback från min cbr900 som jag aldrig fick ordning på.
Har dock tagit ner och dränerat flottörhuset osv. Rengjorde munstycken. Den går riktigt bra nu och driver som förut. Men lite ojämn gång då man ligger på jämn gas.
Börjar misstänka att "dålig bensin" var bovet i detta. Kunde inte direkt se något som var skitigt eller liknande. Men jag tömde tanken också. Anledningen är att jag tänkte tillbaka på vad jag gjort och jag var ute på en stund häromdagen och hamnade lite off-side i en mindre ort här nere i söder. Var en shell mack och jag tankade V-power vilket jag gör de gånger jag tankar på shell. Kan tänka mig att jag var den enda som tankat v-power där ute på väldigt länge...dock bara en tanke....
Sent from my X10 TripNMiUI-IRIS using Tapatalk
Min 950 gick som en påse nötter i höstas vid gaspådrag. Var tändstiften som var boven i det fallet. Hojen hade då bara gått 1200 mil. Kan vara värt att kolla?
Min 950 gick som en påse nötter i höstas vid gaspådrag. Var tändstiften som var boven i det fallet. Hojen hade då bara gått 1200 mil. Kan vara värt att kolla?
Gjorde detta för någon dag sedan då jag bytte vattenpumpsaxel och tätning. Kör på röd etylenglykol eller vad det nu är, efter diverse sökningar på nätet. Den som bara heter "Glykol" på OK/Q8. Anpassad för VW m fl alu-motorer.
Tillägg: Det är ett litet mixter med att lufta systemet så förbered dig på att det kan jäklas litegranna innan du är klar. Håll noga koll på tempmätaren efteråt.
Själv fick jag köra den varm och öppna kylarlocket (akta trycket första gången du öppnar). Sedan fylla på och varmköra i omgångar. Till slut fick jag köra den med locket öppet och fylla på medan den gick, och då verkade det som att jag fick ut all luft. Har då inte sjunkit efter något varken i expansionskärlet eller kylaren.
Hursomhelst... Var noga och håll koll på tempen så du inte råkar ut för några förtretligheter.
Mvh //Robert
är vattenpumpen en känd svag länk på dessa maskiner?
Har haft problem senaste veckan med att tempen är väldigt hög jämfört med tidigare, och nu ikväll blinkade tempmätaren och röda lampan lyste ilsket på mig på väg till jobbet
Massa BRA text...
Blir inlämning till verkstan idag. Har ju fortfarande "garanti" från firman där den köptes. Kylaren var nästan helt tom, så en rejäl genomgång lär behövas av mekanikerna...
Verkar ju vara ett "vanligt"/känt fel det här med kylproblem så det borde ju gå på garantin? Visar ju sig när jag lämnar in den. Håller tummarna!
Edit: har 3 månaders SMR-garanti på hojen, så det ska åtgärdas kostnadsfritt Nu gör det inte lika ont att man betalade lite överpris hos handlaren jämfört med privatköp
Tömde och spolade min idag dock ej så grunligt som på beskrivningen. Höjde upp fronten och öppnade upp "avtappningen" osv. Körde igenom drygt 20l vatten och det var en del grus i botten.
Har dock ej fyllt på ännu, du pratade om röd glykol från OKQ8. Den jag tömde ur var gul (Ev. grön, svårt med färger). Kanske inte lämpligt att fylla på med röd då?
Blir inlämning till verkstan idag. Har ju fortfarande "garanti" från firman där den köptes. Kylaren var nästan helt tom, så en rejäl genomgång lär behövas av mekanikerna...
Verkar ju vara ett "vanligt"/känt fel det här med kylproblem så det borde ju gå på garantin? Visar ju sig när jag lämnar in den. Håller tummarna!
Edit: har 3 månaders SMR-garanti på hojen, så det ska åtgärdas kostnadsfritt Nu gör det inte lika ont att man betalade lite överpris hos handlaren jämfört med privatköp
...Castrol Antifreeze...
Någon som är intresserad av ett xenonkit? köpte två och har testat detta och det fungerar perfekt! (finns bild i garaget)...
...
Hur ser den glykolen ut då? =).
Jag hade gärna köpt ett xenonkit, men jag måste först få tag i original framlykta och kåpor och sådant runt omkring. Någon som vet av några grejer? Behöver även plasten uti hastighetsmätaren.
Mvh //Robert
Det låter fint att du har garanti =). Förhoppningsvis är det bara vattenpumpen som har sagt upp sig. Med otur kan det ju vara någon topp-packning, men det tror jag faktiskt inte. Hur långt har din pärla gått Mats77? Hoppas dom får till hojen inom skälig tid. Fråga efter en lånehoj förslagsvis så att du får köra lite under dessa sköna skälvande sommardagarna
Mvh //Robert
Den är blå!
...text...
Köpte ett "ny-begagnat" snyggt raceställ från lindstrands och ett nytt framdäck i form av michelin pilot road 3. Har därmed inte haft det självförtroende jag behövde för att testa denna hoj på riktigt förrän nu. Lyckades äntligen att få ner knäna i backen på denna "bjässe" (något högre än min f.d superduke) har inte riktigt vågat då mitt framdäck varit kasst och jag har känt ett och annat framhjulssläpp.
Lyckades även växla upp till 4e på slangen Bluddrade lite vid nedslag men inget allvarligt.
Efter dagens slut så känner jag mig skitnöjd med min "nya" motorcykel! riktigt rolig mc med många möjligheter!
...
Jo, dom är helt underbara hojar =). Men hur tusan lyckas du få ner knät i backen på en sådan hög hoj? Jag har iofs inte lyckats med det med någon hoj överhuvudtaget ännu, men på kotten känns det snudd på omöjligt . Jag kör med road 3 jag också, och det låter ju fint att däcket duger till sådana nedlägg =). Har visserligen ett Road 2 bak, men det känns stabilt till min typ av körning =)
...text
nu har jag inte haft möjligheten att köra en orginal 950 så jag vet inte hur stor skillnaden är. Men det som gjorts på din gjordes hos Johans MC på mitt exemplar. Ändrade nålar, munstycken osv. Går som bara den måste jag säga (förutom för någon vecka sedan, skitbensin...). Måste dock kännas rätt rejält om man kört "orginal" och sedan bestyckar om osv.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |