Ktm 950 sm

jabba

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2010
Hoj
08 Yamaha Fz6 s2
Hej!

Är lite sugen på en Ktm 950 sm, Tänkte bara höra vad man ska tänka på när man köper en. Det blir min första ktm så är rätt grön om man säger så.

Har hittat en i bromölla 950 sm gått 2500mil 06:a för 59.000kr
räknas 2500mil långt på en 950?

Några andra tips om hojen, hade varit tacksam för alla svar!

Tack på förhand

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
KTM bandagar på LMS 18-19 aug

Tjena hejsan!

Tänkte bara påminna om KTM Club Scandinavias bankörning 18-19 Augusti på Sviestad.

Bandagen är i kombination med KTM’s egen bandag och detta innebär att det blir två härlig dagar på raken!
KTM piloter anmälda till klubbkörningen har förtur till gratisdagen!!

Alltså:
18:e augusti 09:00 – 17:00 KTM’s bandag,
18:e augusti 17:00 -19:00 kvällskörning med klubben
19:e augusti 09:00 – 17:00 klubbens bandag

Det kommer att bli 3 grupper; Långsam, medel och snabb!
Och vi har satt ett maxantal till 45 personer.

Vi försöker vara så nära självkostnadspris som möjligt; 900 kr /person
(banhyra; kväll + heldag 30 000 kr + ambulans 10 000 kr)

18 h bankörning för 900 kr!!

För att underlätta har vi även fått låna klubbhuset på Sviestad.
Där kan de som vill övernatta, det finns kök, duschar och bastu.

Anmäl dig nu! :banana

http://www.ktmclubscandinavia.se/

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Hej!

Är lite sugen på en Ktm 950 sm, Tänkte bara höra vad man ska tänka på när man köper en. Det blir min första ktm så är rätt grön om man säger så.

Tack på förhand

Kolla upp så att alla service är gjorda inkl alla garantijobb/återkallningar. Köpte min 06a för 51 med 1500 på mätaren, mycket utrustad dock med bla akra pipor. Vet en 06a med 900mil, helt orginal, som gick för 45. Så 59 är alldeles för mycket enligt mig.

Är det claessons så får du pruta.

Sent from my X10 TripNMiUI-IRIS using Tapatalk

jabba

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2010
Hoj
08 Yamaha Fz6 s2
Kolla upp så att alla service är gjorda inkl alla garantijobb/återkallningar. Köpte min 06a för 51 med 1500 på mätaren, mycket utrustad dock med bla akra pipor. Vet en 06a med 900mil, helt orginal, som gick för 45. Så 59 är alldeles för mycket enligt mig.

Är det claessons så får du pruta.

Sent from my X10 TripNMiUI-IRIS using Tapatalk

Ja det är claessons men han ville inte gå ner en krona ens, har hittat några i göteborg för lite vettigare pengar.

Har 950 haft några speciella problem, alltså vanliga?

Är du nöjd med din? och inga problem?

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Vanligaste problemen bland det tidigare modellerna typ 05, 06 är
att startmotordreven behövs bytas då hojjen låter som en malande köttkvarn så fort man försöker starta den.
Sen är väl en läckande slavcylinder till kopplingen ett relativt vanligt fenomen osså.

Annars så har du en väldigt bra sida som lyder http://www.ktm950.info/
där hittar du de flesta grejorna som har gått på garanti och vad som e vanliga förekommande fel.

Annars så är 950SM en ren och skär lekmaskin som man kommer att ha jävligt kul med. Jag hade det iaf, innan jag sålde min alldeles för billigt...

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Hej!

Tack på förhand

Priset verkar vara alldeles för högt. För två år sedan gav jag 59' för en 950 sm som då hade 700 mil på mätaren. Det visade sig dock att den inte hade fått startmotorn fixad, men Lelles bytte den efter lite tjat.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Ja det är claessons men han ville inte gå ner en krona ens, har hittat några i göteborg för lite vettigare pengar.

Har 950 haft några speciella problem, alltså vanliga?

Är du nöjd med din? och inga problem?

Tjao...jag bor i Malmötrakten och hämtade min i just Göteborg. Tog tåget upp och körde hem!

Är väldigt nöjd! förra ägaren har tagit väl hand om det samt utrustad den. Har bytt ut blinkers nu och monterat Xenon H4. Sjukt rolig hoj och då körde jag SuperDuke i 3 år innan :)

Vongiffel

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2011
Hoj
R6 -00 såld/ Ktm 990 sm
Ktm 990 sm service?

Hej, detta blir mitt första inlägg.
jag har precis köpt mig en Ktm 990 sm -08 efter ha kört R6 ett tag.
Detta är en mycket roligare hoj tycker jag.
Min hoj är uttagen -10 så det är garanti kvar på den, så det jag undrar är om man måste lämna in den på auktoriserad verkstad för service, för att inte mista garantin? eller kan man serva själv?

Är det nån som vet vad dom gör på en 750 mils service?:)

/Micke

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Upptäckte idag att den droppat ut lite olja från markerat ställe.

Är alltså på undersidan/underkanten och det hade droppat ut lite då jag kollade i morse. Jag såg att en ny droppe hade bildats. Har normal nivå på den tycker jag, mitt emellan streckan (varm motor i neutralen ståendes helt upprätt).

Vad kan detta bero på, har precis fyllt på olja. Men som sagt ovan, inte för mycket.

Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Upptäckte idag att den droppat ut lite olja från markerat ställe.

Är alltså på undersidan/underkanten och det hade droppat ut lite då jag kollade i morse. Jag såg att en ny droppe hade bildats. Har normal nivå på den tycker jag, mitt emellan streckan (varm motor i neutralen ståendes helt upprätt).

Vad kan detta bero på, har precis fyllt på olja. Men som sagt ovan, inte för mycket.

det kommer inte från en av slangarna som går ner där eller kommer det direkt från motorn?

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
det kommer inte från en av slangarna som går ner där eller kommer det direkt från motorn?

Skulle kunna var slang, men anledningen till att jag misstänkte själva "konstruktionen" var att det bildats en ny droppe där. Iofs så kan den ju ha runnit via slangen och följt kanten på kåpan runt.

Om det kan vara en slang, vad kan det vara då?

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Skulle kunna var slang, men anledningen till att jag misstänkte själva "konstruktionen" var att det bildats en ny droppe där. Iofs så kan den ju ha runnit via slangen och följt kanten på kåpan runt.

Om det kan vara en slang, vad kan det vara då?

Nivåvisningen till oljan har visat sig vara en svag punkt som många har behövt åtgärda läckage ifrån. Det är inte så att det kommer därifrån? Det är ju i närheten tänkte jag.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Nivåvisningen till oljan har visat sig vara en svag punkt som många har behövt åtgärda läckage ifrån. Det är inte så att det kommer därifrån? Det är ju i närheten tänkte jag.

Bra tanke, hade läckage på det röret på min Superduke, men det är en bit i från denna gång.

Svårt att förklara med den bilden var det är. Skall fota med egen kamera idag så ser ni exakt vart det är!

Tack för svaren so far :tummenupp

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Tjenare jag går lite i köptankar på en 990 SM men jag har några frågor, med komfortsadeln åkar man köra långa sträckor med skjuts då? Eftersom min strypning till flickvän alltid ska åka med. Och hur funkar det med packväskor till den? Vi åker och campar ibland så det är ju bra om man kan vara utrustad.

Och hur klarar sig stötdämpare med runt 200 kg lastat på hojen ?

Hoppas någon här har svar på frågorna.

//imp4ct

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Tjenare jag går lite i köptankar på en 990 SM men jag har några frågor, med komfortsadeln åkar man köra långa sträckor med skjuts då? Eftersom min strypning till flickvän alltid ska åka med. Och hur funkar det med packväskor till den? Vi åker och campar ibland så det är ju bra om man kan vara utrustad.

Och hur klarar sig stötdämpare med runt 200 kg lastat på hojen ?

Hoppas någon här har svar på frågorna.

//imp4ct

Låter ju nästan som om du ska kolla på SMT:n :tummenupp

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha R6
Hej!

Tack på förhand

Jag har en som jag har ute för 62" den har rullat nästan 500 mil och är en 08, uttagen -10 d.v.s ett års garanti kvar. Hör av dig om det låter intressant. :banana

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Så då har jag testkört både 950 SM och 990 SM, måste säga att 990in föll jag för stenhårt, funkade fint att skjutsa på, en av den största skillnaden mot sporthojen jag har nu är ju att dämparna plockar stötar och sådant så jävla mycket bättre och gör det fruktansvärt bekvämt att åka.
Samt att vindavvisningen var sjukt bra för att vara naket, 140-150 var inga som helst problem och den lågvarviga 6an var helt perfekt för marchfarten.

Nu får man se till att fixa ekonomin så man kan inhandla en 990 SM eller SMR helt enkelt.

rob3rt-p

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Hoj
KTM 950 SM -07
Coyotemoto

Är det någon som har varit i kontakt med coyotemoto.com på sistone?
Jag har försökt i tre månader nu att få tag på dom. Jag har försökt på mail, deras hemsida, facebook och telefon utan att få svar.
Av det jag läst här på forumet innan så verkar det ju ha tagit tid att få sina beställningar, men som om det ändå har löst sig till slut och att folk ändå varit nöjda i slutändan!
Jag antar att jag kan drömma om att få min puckar, man blir ju riktigt irriterad bara!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC