Ktm 950 sm

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Hoj
KTM 990 SM, 2008
Börja med att rengöra skivorna korrekt. Jag har postat hur man gör tidigare.

3kkr per skiva är orimligt. De tar 20min att byta och du får värstingskivor för de pengarna.

Tack för tipsen, jag skall omedelbums rengöra enl beskrivningen (jag hittade den i annan tråd, cc nedan).
Verkar som att det är standardskivorna som de offererat. Jag får leta runt och se om man kan hitta någon billigare...

Hmm, jag skulle nog tolka denna sidan som att det är 3272 kr per skiva och att det behövs två för ett komplett hjul?

---
Att avgöra om en flytande skiva är lite sned låter sig inte göras med mindre än att man demonterar den från inneringen (som är av alu och därför lika gärna kan slå sig)...

Vanligast på skivor som inte har blivit väldigt överhettade eller är väldigt slitna är att där är deponerat slitmaterial från bromspadsen ojämnt vilket ger pulserandet. Inled därför med en norgann rengöring av skivan.

1. T-röd och papper/disksvamp (Scotch brite)
2. Smärgelduk i roterande rörelse
Bäst är en Rotor Ball hone

Grovrengörare fäst på vinkelslipen fungerar nästan lika bra (använd med vett)

3. T-röd på trasa och vattentvätt.

OBS: Absolut inget annat än alkohol på bromsskivor. Avfettning är bannlyst.

När skivorna är rengjorda och uppfräschade på ytan och problemet kvarstår trots nya pads är det läge att misstänka krokiga skivor.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Boris JR, du verkar ha koll på ktm. Om man ska rensa den fula bakdelen på en 950 smr, är det delar från en rc8 som passar eller finns det billigare alternativ?

Jag håller huvudsakligen på med encylindriga ktm så vet inte vilka kosmetiska prylar som passar

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
ok, tack ändå.

Någon annan som vet? Så man slipper den fula orginal bakdelen?

kolla tidigare i tråden.. jag har länkat till bilder och vart man får tag på.. :)

Edit:
Ser ut såhär i profil när den är moterad..
rearend.jpg

Last edited:

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
kolla tidigare i tråden.. jag har länkat till bilder och vart man får tag på.. :)

Edit:
Ser ut såhär i profil när den är moterad..
rearend.jpg

Det är sådär jag vill min ska se ut. men dessvärre har jag försökt leta i tråden men det är trots allt 238 sidor att gå igenom, då sökfunktionen inte samspelar med mig.

Vfyran

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
KTM 950 sm -06
Hmm, jag skulle nog tolka denna sidan som att det är 3272 kr per skiva och att det behövs två för ett komplett hjul?

Ja du har nog rätt. Åtgår 2st står det så priset lär väl vara/st. Känns dyrt det? Hoppas tvätten gör susen.

Bålgeting79

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2010
Hoj
2008, KTM 990 SM
Äntligen ägare till en Sumo jag med :banana Har inte hunnit med så många mil än men f.n va rolig den är!

Var köper jag enklast plattor för att täcka för hålen där sas:en sitter? eller har alla gjort egna?

Är det många som kör med Moto Hooligans airbox? Jag är sugen på att prova men vill veta att det är värt pengarna :confused:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Hej!

I helgen var jag på Johans mc i GBG och fick provkört några hojjar, ville köra 990 sm men det närmaste dom hade för provkörning var SM-T och Superduke. Dess körde jag ju självklart:) Nu till min fråga, jag körde sm-t först, blev riktigt förvånad över hur orolig den var på låga varv?! (Har bara kört rad fyra och en å annan en-stonka tidigare) men jösses va skoj när man vred på gasen! Efter det satte jag mig på Superduken som hade blivit begåvad med akkra, den hade en helt annan karaktär inte alls så nervös på lägre varvtal.

Jag har ju läst att det ska göra stor skillnad me akra mappen men är skillnaden såå stor? Eller var det pga. dom två olika hojjarna som jag upplevde det så?

Kom fram till en viktigt sak när ja provkörde diverse hojjar, aldrig mera rad fyra! Fy vad tråkigt...

//Jerker

Bålgeting79

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2010
Hoj
2008, KTM 990 SM
Äntligen ägare till en Sumo jag med :banana Har inte hunnit med så många mil än men f.n va rolig den är!

Var köper jag enklast plattor för att täcka för hålen där sas:en sitter? eller har alla gjort egna?

Är det många som kör med Moto Hooligans airbox? Jag är sugen på att prova men vill veta att det är värt pengarna :confused:

Dåligt med aktivitet på forumet nu men det är ju iofs. höst nu :huvet.

Ingen som monterat bort SAS:en och köpt brickor?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Dåligt med aktivitet på forumet nu men det är ju iofs. höst nu :huvet.

Ingen som monterat bort SAS:en och köpt brickor?

Det har väl nästan alla gjort. googla "KTM 950 SAS removal" så får du 100 tillverkare av brickorna.

Att byta airbox är en lämplig åtgärd när du skaffar riktigt avgas och överväger andra ingrepp. Att bara köpa burken ger möjligen mer ljud.

Vill du ha hjälp med SAS och mappning så bor jag i umeå

Last edited:

Bålgeting79

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2010
Hoj
2008, KTM 990 SM
Det har väl nästan alla gjort. googla "KTM 950 SAS removal" så får du 100 tillverkare av brickorna.

Att byta airbox är en lämplig åtgärd när du skaffar riktigt avgas och överväger andra ingrepp. Att bara köpa burken ger möjligen mer ljud.

Vill du ha hjälp med SAS och mappning så bor jag i umeå

Det sitter Akra Evo pipor på och Akras mappning. Det jag skulle vilja är ju att få till lite jämnare gång i botten och en bättre effektkurva typ.

Kollade på Moto Hooligans SAS blockoff kit och där fanns två olika paket, ett där det följde med ett motstånd. Behöver man det?

http://www.motohooliganperformance.com/store/index.php?route=product/product&path=37&product_id=71

Om jag skulle beställa luftburken skulle du kunna hjälpa med installation och en custom mappning då?? :)

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
vad ligger en 990 SM 08 ca 600mil på mätaren och akrapipor+väskor samt lite annat godis på idag ?

funderar väldigt lite på att sälja min pga att jag inte hinner köra.... :( men är tveksam om det går att skiljas ifrån den..

Bålgeting79

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2010
Hoj
2008, KTM 990 SM
vad ligger en 990 SM 08 ca 600mil på mätaren och akrapipor+väskor samt lite annat godis på idag ?

funderar väldigt lite på att sälja min pga att jag inte hinner köra.... :( men är tveksam om det går att skiljas ifrån den..

Köpte min men utan väskor förra veckan för 70", det är en -08 som har gått 590 mil med Akra Evo

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Jag måste med sälja min hinner aldrig köra :( bara hunnit med 1 tur på 2 månader så känns menlöst.

2008 850 mil, akra evo slipon, crashpuckar fram och bak, ramskydd, handtagsskydd.
Om någon är intreserad.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Min -06 har börjat bli jävligt trögstartad! Har inte gjort något direkt men jag får tugga som fan ibland. Får choka rätt bra och "smågasa" för att den skall hoppa igång.

Relativt nya tändstift.

Vad kan vara problemet?

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...