Ktm 950 sm

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Ja huvudsaken man är nöjd själv eller hur :)
Fick en påse med lite saker bortplockade.. Bla snorkeln till luftburken.
Men tråkiga är ju att man ställer undan den för vintern :'(

Yes!
Du skrev att dem hade plockat bort snorkeln, vill bara höja ett varningens tecken, min hoj fick "tupp-juck" i sommras efter att jag hade öppnat upp min luftburk.

När det var kallt gick den super, men när det blev varm gick den som sagt jätte knepigt?

Men som SAGT "tuning" grabbarna som bänkat din hoj vet kanske vad dem gjort, återstår att se när det blir varmare.. ett tag dit iof!
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Yes!
Du skrev att dem hade plockat bort snorkeln, vill bara höja ett varningens tecken, min hoj fick "tupp-juck" i sommras efter att jag hade öppnat upp min luftburk.

När det var kallt gick den super, men när det blev varm gick den som sagt jätte knepigt?

Men som SAGT "tuning" grabbarna som bänkat din hoj vet kanske vad dem gjort, återstår att se när det blir varmare.. ett tag dit iof!

Han sa när jag hämtade den att den inte går optimalt nu när det är kallt utan kommer gå ännu bättre när det är "sommar".
Fick en liten sneak peak på dynorummet. Han mäter lufttempen när han gör sitt. Hela rummet är tempererat så det är inte 0 gradig luft utifrån direkt in. Har inga tvivel på hans sätt att göra det. Finns kanske en anledning att man fick vänta ett tag innan tid fanns :gnissla
Bara hoppas allt är som det ska vara.. lär ju visa sig :)
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Han sa när jag hämtade den att den inte går optimalt nu när det är kallt utan kommer gå ännu bättre när det är "sommar".

Ska inte tjata sönder dej.. MEN.. en motor GÅR alltid bättre när det är kallare ute, i kall luft finns det mer syre=motorn går mer optimalt. Finns ingen motor som gillar varm luft=mindre syre, sämmre verkningsgrad.

Det är vad jag lärt mej från bilmekkar tiden iaf:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ska inte tjata sönder dej.. MEN.. en motor GÅR alltid bättre när det är kallare ute, i kall luft finns det mer syre=motorn går mer optimalt. Finns ingen motor som gillar varm luft=mindre syre, sämmre verkningsgrad.

Det är vad jag lärt mej från bilmekkar tiden iaf:tummenupp

En professor i fysik lärde mig att det finns 21% syre i luften, precis den mängd som vi behöver för att andas...
Men vad vet en professor jämfört med en bilmek...

:)
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
En professor i fysik lärde mig att det finns 21% syre i luften, precis den mängd som vi behöver för att andas...
Men vad vet en professor jämfört med en bilmek...
:)

Det Lindberg antagligen menar är att kall luft har högre densitet därav fler syremolekyler per volym, men inte mer procentuellt jämfört med andra ämnen i luften.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En professor i fysik lärde mig att det finns 21% syre i luften, precis den mängd som vi behöver för att andas...
Men vad vet en professor jämfört med en bilmek...

:)

Jag tror du vet vad han menade.

Vi kan väl anta att hojen ifråga mappats lite magert när det var kallt som kompensation så att den går på rätt lambda i sommarluften med lägre densitet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och av just denna anledning så har man kompensation för temperatur och lufttryck. En sprutcykel som går bättre när det är varmt ute är felmappad....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det Lindberg antagligen menar är att kall luft har högre densitet därav fler syremolekyler per volym, men inte mer procentuellt jämfört med andra ämnen i luften.

En helt annan sak ja...:)

Jag tror du vet vad han menade.

Vi kan väl anta att hojen ifråga mappats lite magert när det var kallt som kompensation så att den går på rätt lambda i sommarluften med lägre densitet.

Klart jag vet, måste ju få driva lite med folk ibland...:tungan:)
Vad vore SH utan lite humor...:D

Och av just denna anledning så har man kompensation för temperatur och lufttryck. En sprutcykel som går bättre när det är varmt ute är felmappad....

Nu var det ju gasare vi snackade om här...:)
 
Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Inte för att tjata sönder er då.. :tungan
men jag har fullt förtroende för Alviks MC och Peter som mekar med hojarna.
Hans dynorum är ett väldigt seriöst bygge. Och bygger han maskiner/motorer för dragracing så känns det som han har lite koll iaf. Han bytte båda lambdapluggarna till ett par som hade större diameter som passade hans utrustning. Nu kommer jag inte ihåg mm strl på rak arm.
En insugsbil med turbo har ju alltid mått bättre kalla höstkvällar/dagar än mitt på sommaren. Nu är hans dynorum inte 0 gradigt som det var ute när jag hämtade hojen.
Precis som Niklasinorr skriver så är det en gasare vi pratar här :gnissla

Jag får helt enkelt återkomma till våren/sommaren med en video så får ni avgöra själva :D
I vilket fall som helst så känns det skönt att SuMon nu är justerad för gatkörning och att motorn får det mängd av allt den behöver :tummenupp

Nu är det bara ett nytt batteri som saknas.. blir inköp till våren.

Lite sugen på att skaffa en 990SD som andra hoj.. de har ju kommit ner i pris för en lite äldre.. Hört att man aldrig kan ha för många Twins i garaget? :gnissla
 
Last edited:

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Tjena,

Nu är man nybliven KTM 950 SM 06 ägare :tummenupp

Jag har försökt söka lite i denna tråd men hittar inte riktigt det jag vill. Det jag undrar om det är någon som har monterat BOS ljuddämpare och i såna fall har ni gått upp i munstyckes storlek eller bara höjt nålarna. Jag har läst i denna tråd att vissa har satt i 165 munstycke sen har jag pratat med en meck som sa att det borde räcka med att höja nålarna ett snäpp.

Min hoj har BOS dämparna monterade och jag tycker den kan vara lite tvekande när man smyger på lågt varv speciellt nu när det är kallt ute dock vet jag inte om det är något gjort med förgasarna.

//Jeppe

Någonstans har jag dessa nålar som behövs.Borde vara i en låda någonstans :))
Köpte tillsammans med en på SH.
Men men ,jag var aldrig så tuff (eller rik) så det blev original för mig. Intresserad så letar jag.?

Fjädrings / dämpare fråga.

Är det lönt att byta till något från Öhlins bak & fram.
Och vad skall man i så fall byta i första hand?
Sen en idiot fråga.Vad skulle det vara värt ?
 
Last edited:

Lantz

Jasså
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
KTM 990 SMR / Bmw 450x
Styrkrona

Finns det någon på forumet som kan fräsa en styrkrona till en Ktm 990 smr?
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Hej!
Nu vänder jag mig till er likasinnade:)
Är på väg att köpa ny hoj och vill veta vad ni tycker om denna deal:
KTM 990 SM - 09. 40 mil på mätaren, Ktm bellykåpa, både svart och orange kåpset.
100mils servicen ingår i priset. Den släpps för 72K då med 6 månaders garanti från dagen jag ställer på hojjen och börjar köra. Vad tycker ni? Bra eller An*s?
Det kanske rent av är så att ni vet om en bättre hoj till salu?:tummenupp
//Jerker
 
Last edited:

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Hej!
Nu vänder jag mig till er likasinnade:)
Är på väg att köpa ny hoj och vill veta vad ni tycker om denna deal:
KTM 990 SM - 09. 40 mil på mätaren, Ktm bellykåpa, både svart och orange kåpset.
100mils servicen ingår i priset. Den släpps för 72K då med 6 månaders garanti från dagen jag ställer på hojjen och börjar köra. Vad tycker ni? Bra eller An*s?
Det kanske rent av är så att ni vet om en bättre hoj till salu?:tummenupp
//Jerker

Du kan köpa min 990 SM 2008a 800 mil, acra evo slipon (18 000), crashpuckar, ramskydd, barkbusters för 62 det tycker jag låter som en mycket bättre deal?
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Du kan köpa min 990 SM 2008a 800 mil, acra evo slipon (18 000), crashpuckar, ramskydd, barkbusters för 62 det tycker jag låter som en mycket bättre deal?

Hej!

Jo vi har ju talats vid tidigare ang din fina motorcykel. Den har jätte bra utrustning men jag söker som jag nämde en svart. Kåporna visade sig vara ganska så dyra och lackera om känns lite för "klabbigt". 800mil är också lite i överkant mot vad jag söker. Men tack så mkt för erbjudandet och skulle jag ändra mig så ringer jag direkt!
(Din hoj är en bättre deal rent ekonomiskt, helt sant)
// Jerker
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Vad kostar en 100mila service för en Ktm 990 smt? Nån som vet?
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Vad kostar en 100mila service för en Ktm 990 smt? Nån som vet?

100mila för en KTM 990 Supermoto T 2011 tar enligt KTM 150minuter, detta skulle i Göteborg på KTM handlare kosta cirka 3400kr inkl. material. Ifall modellen är tidigare än 2011 så kan du räkna med 260min, vilket skulle kosta typ 5000kr :S

edit: korrigerade räknefel
 
Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
100mila för en KTM 990 Supermoto T 2011 tar enligt KTM 150minuter, detta skulle i Göteborg på KTM handlare kosta cirka 3400kr inkl. material. Ifall modellen är tidigare än 2011 så kan du räkna med 260min, vilket skulle kosta typ 5000kr :S

edit: korrigerade räknefel

Råkar du veta vad som skiljer dom åt som gör att det tar så mkt kortare tid på 2011 modellen?:)
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
JÄVLAR va dyrt!

Vad hände med 2011an ?
Andra ventiler eller är den rejält ombyggd?

Sen undrar jag hur kröken(under hojen) ser ut efter 1000mil...?


100mila för en KTM 990 Supermoto T 2011 tar enligt KTM 150minuter, detta skulle i Göteborg på KTM handlare kosta cirka 3400kr inkl. material. Ifall modellen är tidigare än 2011 så kan du räkna med 260min, vilket skulle kosta typ 5000kr :S

edit: korrigerade räknefel
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top