Det var det jag hade bak på adventuren. Mycket bra. Men den gick en del grus. Denna ska bara gå grus någon gång så där.
Tänker dessa fast billigare. Eller bättre.
Ber om ursäkt för en väldans massa text här...
När man köper däck är det två saker som gäller:
1.Mönster (vilket underlag ska jag köra på?)
Mönstret är avhängigt underlaget. Ska du köra asfalt så funkar allt från slicks till en massa mönster. Ska du köra grus vill du ha lite mer spår men det funkar bättre än man tror med mer gatorienterade mönster, man kan köra grus med mjuka slicks också, kolla på rallycrossbilarna!
Mönstret på ett gatdäck är i första hand till för att få bort vatten vid regn men även för att få rörelse i gummit så att det snabbt kommer upp i avsedd temperatur.
2. Temperatur (Hur "hårt" kommer jag att köra?)
Däcken byggs för vissa specifika arbetsområden (temperaturområden) och för att ha vissa egenskaper med antingen massor med fäste eller med massor av "kontrollerat släpp"
Det viktiga är temperaturområdet du kommer att köra i och det är för detta du skall köpa däcken.
Gatdäck har i regel ett temperaturspann på typiskt 10-50 grader, typ Pilot Road 4 som är bland det bästa du kan köpa för att köra gata (funkar faktiskt från bara ett par plusgrader). Även Metzeler Roadtech och Dunlop Roadsmart är liknande däck men Pilot Road är fantastisk på våt väg.
Jämför man med så kallade sportiga gatdäck så är skillnaden att de har en uppbyggnad för ett annat temperaturområde. Jämför Dunlop Road Smart med Sport Smart så har Sport Smart ett tempområde upp till ca 80 grader, dvs dit du når när när du kör VÄLDIGT fort en riktigt het sommardag eller kör FORT på bana.
(Det är ärligt talat inte så många som kommer upp ens i 80 grader på en vanlig amatörbandag)
Ska du inte köra i dessa temperaturer så har 50-gradersdäcket betydligt bättre fäste, speciellt direkt från när du åker iväg från gården. Ett sportdäck på våt asfalt i 8 plus kan vara direkt farligt, man kan luras att tro att det är fäste men så fort du pressar lite så släpper det direkt. Ett Pilot Road kan du göra stoppies med vid +4 på blöt asfalt...
Många hojåkare kör på alldeles för kalla däck eftersom de envisas med att det ska vara "sportigt". Det enda som händer är att man trippar runt och är osäker eftersom man känner instinktivt att däcket rör sig lite.
På gata väljer jag tveklöst ett bra gatdäck typ Pilot Road 4, det är en mycket billig investering jämfört med att gå omkull med alla dess konsekvenser.
Summa summarum, köp däck efter temperatur...