Ktm 950 sm

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Nu går hojen! Gick lite dåligt på låga varv under belastning. Nästan lite ketchup på ettan och tvåan. Men körde bara runt kvarteret. Ska skruva ihop den helt nu, sen åka och tanka frisk bensin.

Men batteriet är kass. Skulle ni våga köpa Bosch istället för Yuasa? Halva priset men påstått samma startström (vilket är det viktiga enligt mig). Yuasa rekommenderar lillebror (YTZ10S) till fram tills 2009. Är det för att insprutningen går tyngre än förgasare?

http://www.batteriexpressen.se/product.html/bosch-m6-agm-12ah-ytz14s-bs
http://www.batteriexpressen.se/product.html/bosch-m6-agm-8ah-ytz10s-bs

Yuasa kostar 1500 eller 1900 på ava-mc. Så ganska stor skillnad.

Var detta en racehoj, eller en gathoj?

Biltema är ännu billigare om det är en gathoj.
Shorai bla, gör superlätta litium-batterier om det är till en racehoj.

Och innan nån säger nåt om Biltema; Batterier är slit och släng-varor som det sällan lönar sig att köpa dyraste märket av. :D

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nä, ingen racehoj. Vem har en sån här pendlarhoj till race?

Biltema batterier hatar jag. Allt för många gånger har jag köpt dom och hoppats att de ska funka men tycker inte dom funkar med twinar.

Blir Yuasa från tyska ebay (1200 kr), blev mindre bråttom än planerat.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Beställde ContiSportAttack 2. Då klarar dom en bandag om det skulle bli en.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hittade detta in y:et på väg in i ljuddämparen. Någon som vill gissa vad det är? Rasslade ganska bra.

9713a9f99a2d32e31ca160a1efcff8c9.jpg

Last edited:

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Nä, ingen racehoj. Vem har en sån här pendlarhoj till race?

Biltema batterier hatar jag. Allt för många gånger har jag köpt dom och hoppats att de ska funka men tycker inte dom funkar med twinar.

Blir Yuasa från tyska ebay (1200 kr), blev mindre bråttom än planerat.

KTM säger ju "Ready to race". ;)

Jag noterade att märkesbatteriet jag har i min SMR inte mäktade med att stå ute en hel dag utan laddning i början av säsongen. Sen dess har det blivit ständiga nattliga underhållsladdningar. Inga fler problem efter det.

Biltemabatterier är inte sämre än andra batterier. Deras problem är den bitvis ojämna kvaliteten.
Chansa, eller inte. Plötsligt händer det, som man säger. :D

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Vet man vem som lagt upp de där mappningarna?

Varför hämta från ett okänt ställe när mapparna finns på den officiella TuneECU-sidan?

http://www.tuneecu.com/KTM_Tune_list.html

Det är "kevxtx" som står för uppladdningen och han har ju hyfsat koll på vad han pysslar med. Nu är det såklart inte han som skapat alla mapparna, men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara sämre att hämta dem därifrån än från Tune-ECU´s sida.

Dessutom tycker jag att det är lättare att avläsa vilka mappar som kan vara lämpliga, om man utgår ifrån den här sidan: http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3770
Skulle man sedan ha frågor om mapparna så kan man ställa dem direkt i den tråden också.

Men alla gör ju som de vill, själv blir jag illamående av alla färger och olika storlekar på text på Tune-ECU´s sida.:zpy

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Det är "kevxtx" som står för uppladdningen och han har ju hyfsat koll på vad han pysslar med. Nu är det såklart inte han som skapat alla mapparna, men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara sämre att hämta dem därifrån än från Tune-ECU´s sida.

Dessutom tycker jag att det är lättare att avläsa vilka mappar som kan vara lämpliga, om man utgår ifrån den här sidan: http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3770
Skulle man sedan ha frågor om mapparna så kan man ställa dem direkt i den tråden också.

Foliehatten åkte på för en kort stund.
Man vill ju gärna veta vem som gjort mappningen innan man laddar in fullt sprut på alla varvtal typ. ;)
Kevxtx är dock känd.

Men alla gör ju som de vill, själv blir jag illamående av alla färger och olika storlekar på text på Tune-ECU´s sida.:zpy

Visst är den lite jobbig? :D

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-?-
Lite?! Den är som ett kärleksbarn mellan en indisk bordell och en dålig LSD-tripp. :brinnerup

Snarare mellan en miljöpartist och en analfabet. Värre sida har jag inte sett sedan tidigt 90-tal ffs! Skulle inte köpa ngt därifrån i ren protest. Hur fan bra kan man vara på datarelaterat (om än motor) om man inte kan få sin företagssida mer förtroendeingivande än sådär!?!!

Höll nästan på att garva ihjäl mig när jag scrollade sidan med och läste detta "All care has been taken in the creation of this page..."

Fy fan.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Snarare mellan en miljöpartist och en analfabet. Värre sida har jag inte sett sedan tidigt 90-tal ffs! Skulle inte köpa ngt därifrån i ren protest. Hur fan bra kan man vara på datarelaterat (om än motor) om man inte kan få sin företagssida mer förtroendeingivande än sådär!?!!

Höll nästan på att garva ihjäl mig när jag scrollade sidan med och läste detta "All care has been taken in the creation of this page..."

Fy fan.

Man kan ju trösta sig med att själva Tune-ECU programmet är väldigt mycket bättre utformat. Mapparna som ligger på hemsidan är ju heller inte gjorda av företaget i sig utan av personer som använder deras program för att mappa hojarna.

Edit:
Dessutom är programmet helt gratis. :tummenupp

Last edited:

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag provar slänga in en blänkare i tråden här och se om jag får napp. Jag är på jakt efter en 990 SMR, så om du har en till salu eller känner någon som går i säljtankar är det bara höra av dig! :tummenupp

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Jag provar slänga in en blänkare i tråden här och se om jag får napp. Jag är på jakt efter en 990 SMR, så om du har en till salu eller känner någon som går i säljtankar är det bara höra av dig! :tummenupp

De är inte så vanliga och därför svåra att få tag på, speciellt modellen med ABS.

Jag letade efter en i över ett halvår innan en passande dök upp på Blocket.

Mitt tips är att, om inte du redan gjort det, skapa en bevakning på "990 SMR" på Blocket.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
De är inte så vanliga och därför svåra att få tag på, speciellt modellen med ABS.

Mitt tips är att, om inte du redan gjort det, skapa en bevakning på "990 SMR" på Blocket.

Finns även sm 990 med abs och vilken årg isåfall?

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR

Nej, de verkar vara lite halvknepiga att få tag på. Synd! Någon som har koll på hur många som såldes nya i Sverige? KTM kanske inte släpper den infon?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras