Att byta däck själv är ett elände speciellt att trycka lös bägge sidor av däcket från fälgen. De går få lös med stort skruvstycke och en massa träbitar men de är ett helvete. Sedan riskerar man repa ner fälgen med däckjärnen och i skruvstycket så de är också ett helvete att hålla på med små plastskydd på fälgen. Om du inte bryr dig i repor så är de inga problem alls att byta däck på dessa fälgar.
Köp biltemas fälgskydd. Lägg däcket på träram, ta vanliga trädgårdsspaden och sätt den mot fälgskyddet. Ställ dig på spaden, gunga till vid behov. Plättlätt och jag kommer inte köpa något annat för det momentet. Skruvstäd är krångligt tycker jag.
Mer de andra momenten tycker jag att man behöver hjälp med första gången. Är inte svårt men det är en del att tänka på. Främst att se till att däckkanten är i mitten av fälgen där diametern är minst. Mer som sagt. Kolla youtube eller ta hjälp av erfaren kompis.
Man behöver bara däckjärn och fäkgskydd samt ram att lägga fälgen på (någon cm större än bromsskivan). Diskmedel funkar som smörja.