Ktm 950 sm

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hmm minns inte att det var så trångt för soppaslangen på höger sidan. Är det lika trångt för er andra?

90449e382edcee1f31b6b3298b0d4f73.jpg
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vilken extremt trevlig gång det blev! Underbara maskiner LC8:eek:r. Skulle haft lite mer pulver bara.

Men tycker att det är stor skillnad i gång mot min 990 adventure. Men så mycket skiljer det inte i vikt. Men det är väl annat som är annorlunda. 990in var också ganska ryckig och irriterade. Denna är mycket mjukare och trevligare.

Får se om det blir trim på denna eller byte. Men måste spänna på förspänning. Den dyker snabbt vid broms, även om jag försöker låta den sätta sig. Som upplagt för krasch vid panikbroms, eller snabbt nerslag från bakhjulskörning.
 

tandkramstub

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2016
Ort
Växjö
Hoj
KTM 950SM -06
Hej!
Efter några års uppehåll från hojvärlden har jag nyligen införskaffat en 950SM från -06.
En fundering bara, det känns och ser ut som att det sitter styrhöjare på den, vilket ger en jättekonstig körkänsla för mig. Hade jag varit längre än 178cm så hade det nog funkat bättre, men nu blev man ju sån här... :)
På den bifogade bilden framgår att själva klämfästena för styret och dess överfall sitter monterade med vad som ser ut att vara 30mm distanser. Hur ser det ut original? Är klämfästena (ja va fan heter det?) monterade utan distanser helt och hållet, eller sitter det kortare distanser?

Jag är rätt sugen på att plocka bort dom och testa om det känns bättre, men det ser ut som att man även har bytt bromsslangarna när man har höjt, så sänker jag igen så blir väl bromsslangarna svinlånga istället.

20160719_155014_resized.jpg
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nu har jag inget svar på din fråga, men ladda ned Lelles KTM shop app. Där har du handböcker till alla modeller och sprängskisser.
Där borde det framgå om distansen är original eller inte. :)

Om inte annat kan du ju testa ta bort dom bara och se hur det blir. Se till att du inte riskerar klämma fingrarna mot tanken eller något bara. :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja de är bara ta bort förlängarna så blir de original. Men du får nog köpa kortare bultar eller om de går kapa dem.
 

Ronniemac

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ktm 950 smr 2007
Hej hej, fick en gliring i veckan att hojen låter som en moppe och med en 12årings självkänsla fick jag direkt panikångest.. Tittar på att köpa gpr slipons till min 950 och hade lite frågor som man kanske kan få hjälp med :) hur låter dessa med insatserna i? Är det en skaplig skillnad eller ska dom puts veck? Anledningen till att jag frågar detta är att jag är under intrycket av att med insatserna i så slipper man in på verkstad för förgasarjusteringen? Här kanske jag är ute och cyklar? Tack för svar!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Lägg pengarna på bandagar istället. Det vinner alla på.
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Halloj gott folk!
Nybliven 950smr-ägare. Älskar hojen, haft många olika men den här tar ju allt��
Upplever den som svårstartad. Är en 2007a så det är choke. Över 5 plusgrader halv choke någon kilometr, enligt instruktionsboken och mer choke om kallare. Gör som det står men får hålla in startknappen ganska länge innan den hoppar i gång. Den tänder inte riktigt låter det som. Startar varje morgon i 12 grdigt garage. Känt fel, vad göra?
Hojen har gått 1600 mil och är välservad.

Robert
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kör kompisarens 950 i bland och då startar jag den med full choke även om de är + 20 grader ute förutsatt att den ståt stilla i minsta 5 timmar. Den startar på ca 2 motorvarv lika som min ktm 990 insprutare. Alla hojar jag haft startas med full choke så jag förstår inte vad ktm babblar om halv choke. I 9 fall av 10 startar den på 2 motorvarv och full choke,,choken ökar ju även gaspådraget så man kan ha choken på länge utan att den surar. Om den poffar till och inte startar bör man ge lite gas för att få igång den ,,detta för att få bort ånglåsning snabbare.
Är batteriet ok typ att de ger rätt fart på startmotorn? Om startmotorn går lilla minsta för sakta så startar de inte eller blir trögstartade. Prova med startkablar från bilbatteri så hör du om de blir mer fart.
De är även viktigt att tomgången är på rätt varvtal typ 1700 rpm!
 
Last edited:

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Älskar det här forumet och all kunskap som finns här. Tack en mkt utförligt svar. Ska testa i dag på full choke. Återkommer med besked.

Drop a gear and dissappear!
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Halloj gott folk!
Nybliven 950smr-ägare. Älskar hojen, haft många olika men den här tar ju allt��
Upplever den som svårstartad. Är en 2007a så det är choke. Över 5 plusgrader halv choke någon kilometr, enligt instruktionsboken och mer choke om kallare. Gör som det står men får hålla in startknappen ganska länge innan den hoppar i gång. Den tänder inte riktigt låter det som. Startar varje morgon i 12 grdigt garage. Känt fel, vad göra?
Hojen har gått 1600 mil och är välservad.

Robert

Stora, högkompade V-twinnar är en PITA att starta när tempen närmar sig 0-5 plusgrader.
Det hjälper inte att det är hamsterstorlek på batteriet...

Se till att ha en tex en Ctek-inkopplad på batteriet jämt.
Då vet du att du har bästa möjliga kräm från start.

Själv råkade jag ut för några batteritorskar tidigt i våras på jobbet, så jag köpte en sån här att ha där.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Kompakt-StarthjalpPowerpack-2000035586/
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Ja tom tank när jag köpte den. Tankade fullt 95. Han jag köpte av hade bara kört på 98.

Drop a gear and dissappear!
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Har vi någon meckarkunnig i 08/västerort/norrort som kan ta en titt? Givetvis mot ersättning ☺

Drop a gear and dissappear!
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Ja tom tank när jag köpte den. Tankade fullt 95. Han jag köpte av hade bara kört på 98.

95 oktan är äckel-päckel för motorn.
Testa 98 oktan och se om det blir nån skillnad!

Är enkelt att tömma tanken mha kranarna på sidorna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har inga svårigheter att starta min ktm 990 på vintern trots kalleanka 11amp batteri. Men de måste vara ett fräscht Yuasa annars är de lönlöst. Fördelen med Yuasa är att de ger högst startström vid värme/kyla av alla batterier oavsett vad som tillverkarna skriver.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top