adrian_vg
Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Motorer som har aktiv bränsle/tändjustering typ vissa nyare/vassare bilar och ev hojar har fördel av 98 okt för då backar den inte tändläget så motorn får full effekt. Ktm 950 och 990 har ingen aktiv tändjustering och motorn är gjord för att inte spika på 95 okt så den vinner man inget på 98 okt.
Numera så har 98 okt lika mycket etanol i sig sedan några år tillbaka.
Att v70 och kinaquaden gick bättre på 98 okt va väldigt orimligt för dem har inge högt kompförhållande och elak tändning.
Tillverkarna skriver i handboken som följer med bilen/hojen om motorn går bättre på 98 okt.
Jag därimot har fördel av 98 okt på min ktm 990 men då har jag ställt på vassare tändning,,jag har tillockmed fördel av de lilla etanol som är i bensinen.
Tack för dina synpunkter och info.
Min 990 är mappad också. Går bra på 98 oktan, mindre bra på 95.
Eftersom alla andra förutsättningar är mestadels samma är oktantalet det enda jag kan "skylla på".