Ktm 950 sm

Ling

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2006 KTM 950
1. robbanh
2. b-rude
3. ec2bme (om det blir efter denna veckan, hinner inte före det)
4. Ling (Beroende på vilken dag och tid =) )
 

peson78

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Hisingen
Hoj
GSX-R 1000
1. robbanh
2. b-rude
3. ec2bme (om det blir efter denna veckan, hinner inte före det)
4. Ling (Beroende på vilken dag och tid =) )
5. peson78
 

Mr-Andersson

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Skara
Hoj
KTM 990 superduke
Tja

Hade gixxern på service i fedags på mc-kompaniet. Medas jag och en poolare vänta fick jag provaköra, hör och häpna ktm990. Drog fan på smile banden hela tiden under hjälmen.:) På g med byte nu, gixxern ligger på blocket.
Nu till lite frågor. Skillnad på årsmodellerna? Och då tänker jag främst på 950 modellerna,990 kom först i va? Vanliga fel?
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
[1. robbanh
2. b-rude
3. ec2bme (om det blir efter denna veckan, hinner inte före det)
4. Ling (Beroende på vilken dag och tid =) )
5. peson78
sex.fimparn(men kan inte denna helgen):fyllisar
7.
8.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Tja

Hade gixxern på service i fedags på mc-kompaniet. Medas jag och en poolare vänta fick jag provaköra, hör och häpna ktm990. Drog fan på smile banden hela tiden under hjälmen.:) På g med byte nu, gixxern ligger på blocket.
Nu till lite frågor. Skillnad på årsmodellerna? Och då tänker jag främst på 950 modellerna,990 kom först i va? Vanliga fel?

Kul med ännu en 950 SuMo-frälst "fd" sporthojåkare:tummenupp
För att "läsa in dig" är topptipset att gå igenom den här tråden, där det mesta är diskuterat/skrivet.
Har själv en 06:a som jag kört drygt 1100 problemfria mil med sjukt hög Fun Factor:D Det enda som pajjat är slavcylindern till hydraulkopplingen, men den fick jag garantibytt.
Se nu till att bli av med Gixxern och välkommen till ett galet kul hojj-koncept!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag lackar ur totalt på min 950 nu. var ute och smiskade skiter ur den nu ikväll och den är så jävla ostabil i kraftleveransen. jag drog flera stycken accelerationer från stillastående till 200 och det känns som att det går på 10 sekunder ibland och 25 sekunder nästa gång. ibland blir det värdens jävla klipp i den när man matar igenom växlarna och ibland så böar den bara.
den dog kanske 10 gånger när jag körde höga wheelies på tvåan så att man bara slog ner hårt. på trean började den blöddra flera gånger också och tappade kraft så att det inte gick att hålla den uppe.
jag vet inte var jag ska felsöka.
följande har jag gjort.
monterat bos-slipon.
tagit bort alla epc och sas strypningar och pluggat alla hålen
höjt nålen i förgasarna ett snäpp.

som det är nu känns det som att den går 90% bajs och 10% nice. när den går nice, ja då är det jäääävligt nice. så länge man inte kör bakhjul så går det bra nästan hela tiden, men jag kan inte hålla nere framhjulet en enda raka så därför blöddrar man bara runt hela tiden och den går piss.
vad ska jag göra?
är det bara jag som har detta problem? om någon annan har haft det, hur löste ni problemet?
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
..... vad ska jag göra? är det bara jag som har detta problem? om någon annan har haft det, hur löste ni problemet?
Jag har ingen egen praktisk erfarenhet av problemet men har för mig jag läst något om det på Advrider.com - kolla i Orange crush forumet. Den gången var flottörjustering lösningen. Om jag nu kommer ihåg rätt vill säga.

.
 

Frolomp

Busglad tvåbarnsfar
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM -06
Kollat flottörerna??

Tjena Johan!
Hade i princip exakt samma beteende på min. Gick som ett as med bägge däcken i backen men så fort jag slangade var det som om någon vred av soppakranen. Drog i backen efter några sekunder och sen gick den blöddrigt ytterligare några sekunder innan den "hämtade sig"!
I mitt fall var det flottörerna i förgasarna som läckte och följdaktligen sjönk.
I mitt fall innebar det väl att förgasaren flödade vilket stämmer bra med att den var svårstartad när det var varmt ute men startade väldigt enkelt utan choke när det var kallt. Luktade mycket soppa också vid start!
Så mitt tips är:kolla inställningen på flottörerna samt att de inte innehåller nån soppa!! Den kan ju gå som tåget!
Lycka till!
/Jocke
Jag lackar ur totalt på min 950 nu. var ute och smiskade skiter ur den nu ikväll och den är så jävla ostabil i kraftleveransen. jag drog flera stycken accelerationer från stillastående till 200 och det känns som att det går på 10 sekunder ibland och 25 sekunder nästa gång. ibland blir det värdens jävla klipp i den när man matar igenom växlarna och ibland så böar den bara.
den dog kanske 10 gånger när jag körde höga wheelies på tvåan så att man bara slog ner hårt. på trean började den blöddra flera gånger också och tappade kraft så att det inte gick att hålla den uppe.
jag vet inte var jag ska felsöka.
följande har jag gjort.
monterat bos-slipon.
tagit bort alla epc och sas strypningar och pluggat alla hålen
höjt nålen i förgasarna ett snäpp.

som det är nu känns det som att den går 90% bajs och 10% nice. när den går nice, ja då är det jäääävligt nice. så länge man inte kör bakhjul så går det bra nästan hela tiden, men jag kan inte hålla nere framhjulet en enda raka så därför blöddrar man bara runt hela tiden och den går piss.
vad ska jag göra?
är det bara jag som har detta problem? om någon annan har haft det, hur löste ni problemet?
 

Bifogat

  • BADAZZ4.jpg
    BADAZZ4.jpg
    131.3 KB · Visningar: 98

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Tjena Johan!
Hade i princip exakt samma beteende på min. Gick som ett as med bägge däcken i backen men så fort jag slangade var det som om någon vred av soppakranen. Drog i backen efter några sekunder och sen gick den blöddrigt ytterligare några sekunder innan den "hämtade sig"!
I mitt fall var det flottörerna i förgasarna som läckte och följdaktligen sjönk.
I mitt fall innebar det väl att förgasaren flödade vilket stämmer bra med att den var svårstartad när det var varmt ute men startade väldigt enkelt utan choke när det var kallt. Luktade mycket soppa också vid start!
Så mitt tips är:kolla inställningen på flottörerna samt att de inte innehåller nån soppa!! Den kan ju gå som tåget!
Lycka till!
/Jocke


min luktar aldrig soppa, den startar alltid lätt med choke. startar inte alls om jag inte använder choken. min går dock även ofta dåligt även om jag inte slangar. känns som att den blöddrar med hela tiden. jag ska pilla ur förgasarna ikväll och kolla flotörerna. jag är dock så jävla dålig på förgasare men jag antar att det borde va rätt lätt att kolla flottörerna tar in bensin.

Edit: kan tillägg en sak till. kollade förbrukningen på min och den drar 1 liter milen. det tycker jag är jävligt mycket. alla hojar jag haft innan har dragit mycket mindre.
 
Last edited:

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
min luktar aldrig soppa, den startar alltid lätt med choke. startar inte alls om jag inte använder choken. min går dock även ofta dåligt även om jag inte slangar. känns som att den blöddrar med hela tiden. jag ska pilla ur förgasarna ikväll och kolla flotörerna. jag är dock så jävla dålig på förgasare men jag antar att det borde va rätt lätt att kolla flottörerna tar in bensin.

Edit: kan tillägg en sak till. kollade förbrukningen på min och den drar 1 liter milen. det tycker jag är jävligt mycket. alla hojar jag haft innan har dragit mycket mindre.

1l/milen låter lite väl mycket. Min drar kring 0.65-0.7 när man kör som vanligt. Dvs lite glida och lite gasa. En kompis har en SE och den drar litern när han är ute och kör grus, men det är ju en helt annan körning..

Det där med att den dör på slangen var väl ett problem iaf på de första modellerna. Jag har ju en 05a och jag tror att min är åtgärdad. Är inte helt 100 på hur men har för mig att det var nån bränsleslang som drogs om så att den fick soppa även "kl 12". :) Kolla med KTM-handlare så vet de säkert vad det gäller!

Lycka till. John
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
1l/milen låter lite väl mycket. Min drar kring 0.65-0.7 när man kör som vanligt. Dvs lite glida och lite gasa. En kompis har en SE och den drar litern när han är ute och kör grus, men det är ju en helt annan körning..

Det där med att den dör på slangen var väl ett problem iaf på de första modellerna. Jag har ju en 05a och jag tror att min är åtgärdad. Är inte helt 100 på hur men har för mig att det var nån bränsleslang som drogs om så att den fick soppa även "kl 12". :) Kolla med KTM-handlare så vet de säkert vad det gäller!

Lycka till. John

jag snackade lite med lelles och han sa att jag skulle kolla flottörerna först.

jag ska kolla det där med bränsleslangarna men det känns som att man inte borde behöva dra om dom för dom lär väl va dragna på samma sätt på alla. kan ju va nån mupp som mekat med min och dragit någon fel
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
1400 inlägg var lite för mycket för att läsa igenom så med risk för att ta en favorit i repris:

Jag har sneglat lite på KTM's 950/990 Supermoto. Vad är skillnaden mellan dessa och vilken rekomenderas? Kommer 990 ersätta 950? Begagnat finns det en del 950's men inga 990's?

Byter från en Ducati Monster då den var lite för liten till min längd(190cm)
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
1400 inlägg var lite för mycket för att läsa igenom så med risk för att ta en favorit i repris:

Jag har sneglat lite på KTM's 950/990 Supermoto. Vad är skillnaden mellan dessa och vilken rekomenderas? Kommer 990 ersätta 950? Begagnat finns det en del 950's men inga 990's?

Byter från en Ducati Monster då den var lite för liten till min längd(190cm)

990n ersätter 950n. För lite input kring vad folk tycker om de båda modellerna, bl a undertecknad, räcker det med att du bläddrar tebax några sidor i tråden. Hursomhelst lär du inte bli besviken, oavsett vilken av modellerna du väljer! :tummenupp
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
1400 inlägg var lite för mycket för att läsa igenom så med risk för att ta en favorit i repris:

Jag har sneglat lite på KTM's 950/990 Supermoto. Vad är skillnaden mellan dessa och vilken rekomenderas? Kommer 990 ersätta 950? Begagnat finns det en del 950's men inga 990's?

Byter från en Ducati Monster då den var lite för liten till min längd(190cm)

Den största skillnaden är att 990, som är ny för i år. Har insprut i stället för förgasare och 15 hk mer. Sen skiljer det ju lite i utseende också.

Jag tror att du får mer roligt/krona om du köper en ny/lätt beggad 950, de är ruggigt prisvärda tycker jag. :tummenupp
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Den största skillnaden är att 990, som är ny för i år. Har insprut i stället för förgasare och 15 hk mer. Sen skiljer det ju lite i utseende också.

Jag tror att du får mer roligt/krona om du köper en ny/lätt beggad 950, de är ruggigt prisvärda tycker jag. :tummenupp

Håller helt med! Nybliven ägare (1.5vecka sen) till min alldeles egna sumo!
Ruggigt rolig hoj!!!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
R&G passar mina Akrapovic trots att de inte ska passa?

*Om* R&G funkar med mina Akrapovic så tänkte jag lägga en beställning. Är det någon som vet om de funkar med mina? PS. Det står på R&G att de inte funkar med high level Akrapovic så jag misstänker att det inte går eller är tight med blinkers. Nån som känner nån som känner nån som vet? Vill skicka beställning nu!

De nya snyggare piporna med koniskt bakstycke ser mycket kortare ut men det borde fasen inte vara omöjligt med ev. lite tweakande. Se bild längst ned på min hoj.

Jag har mailat R&G men det kan ta tre dar innan man har svar...


Jag ser det nu på R&G's egen sida men är inte det här Acrapovic High Level eller är jag onykter?


...I had no problems with the fit or quality of the RG item personally, and I liked their smaller light with it's integrated numberplate illuminator.
TailTidyNoLight.jpg


I like the plate being held a bit higher too. It's all more tucked-under the plastic bodywork.
KTM950sml.jpg
 

Bifogat

  • April 2008 035 copy.jpg
    April 2008 035 copy.jpg
    126.6 KB · Visningar: 118
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top