Ktm 950 sm

SMNineFifty

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha R1 99:a
Har tagit bort pakethållaren på min 950 och ersatt den med riktigt snygga svarta kupolskruvar (torx40) om det kan vara intressant för någon?
Jag tänkte jag skulle lägga upp en bild, men jag fattar inte riktigt hur man gör...

Schysst var har du köpt dessa?

Jag har precis fått påmonterat Accra (Titanium Silencer) i samband med service och 16 drev. Dock är inte SAS och EPC borta - Hur mycket skillnad gör SAS och EPC?? Känner att det är mewr ork i skrotet samt att det öser på mycket bättre.

Ni som whelar på 3:an? Vid vilket varv lyfter ni upp? Som det känns kan man med nöd och näppe rycka upp moppen vid ca 80-90 men det är inte givet att det går upp ...
 

Mike TheBike

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
KTM 950 Supermoto R
Det verkar ju inte så märvärdigt, jag provar.
Lite svårt att ta bra bilder, men det kanske duger.
Skruvarna är specialbeställda för en detalj på mitt jobb, så dom kan nog bli svåra att komma över någon annan stans...
 

Bifogat

  • IMG_2163.JPG
    IMG_2163.JPG
    37.6 KB · Visningar: 282
  • IMG_2164.JPG
    IMG_2164.JPG
    184.4 KB · Visningar: 169

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Det verkar ju inte så märvärdigt, jag provar.
Lite svårt att ta bra bilder, men det kanske duger.
Skruvarna är specialbeställda för en detalj på mitt jobb, så dom kan nog bli svåra att komma över någon annan stans...

Snyggt! Kan du fixa skruvar i orange? Vill också bli av med den där plastbiten...

Någon som vet vad en db-killer till acra kostar? Jag håller på att skrota min ena nu, sitter ju som fan :mad:
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Klar med monteringen av Xenon-ljus, gick hur bra som helst, fick slipa upp plast-ringen som håller lampan, klippa lite i gummiskyddet bakom reflektorn och ändrade lite på dragningen av gasvajrarna.

Satsen är verkligen plugg&play elmässigt, lossa orginalanslutningen från H4:an, plugga in den i kabelsatsen, koppla +12 och minus till batteri - klart!

(H4-anslutningen passar nu direkt på kabelsatsen, troligtvis omgjord, se länken så förstår du vad jag menar).

Ska in till Bilprovningen i morgon och kolla/ställa in höjden så får jag se vad dom tycker om ljusbilden.

Ljust blev det iallafall :yoparty

Så här monterar man på en 950SM, jag monterade relädosan brevid luftburken istället, då räckte kablarna överallt:
http://www.ktmforum.co.uk/showthread.php?t=12515
 

Bifogat

  • HID2.JPG
    HID2.JPG
    41.4 KB · Visningar: 107
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Någon som vet vad en db-killer kostar? Har letat men inte hittat något pris, nog borde de gå att köpa lösa?
 

Snipern

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Finland
Hoj
KTM 950 SM -07,zx-6r
Wings

Har nyss monterat på mina wings. Måste säga att jag är väldigt nöjd med dem! I instruktionerna som medföljde står det att om man vill åka utan db-killers så MÅSTE man "rejetta" den. Är det ngn som gjort detta eller är det alls nödvändigt? :va
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Aouch! Dyrt. Har fått loss den som trilskades nu, buklig och repig är den. Inte många posörpoäng på den inte!

Haft samma problem som du med bergfasta Akra db-killers.

Så här fixar du det: Kapa av en bit vanligt kvastskaft (eller nåt annat som precis passar, lägg ev på lite gaffatejp för tajt passform), stoppa in den i killern och "bocka till" den till sin ursprungliga runda form (ta rörtången till hjälp om det behövs). Ta sedan en bit smärgelduk eller grovt slippapper och ge anläggningsytorna på både killern och ljuddämparens rörände en hygglig omgång.

Efter den behandlingen slinker mina killers på plats betydligt enklare än förr.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Snyggt! Kan du fixa skruvar i orange? Vill också bli av med den där plastbiten...

Annars bör nog alu-insexskruvar med kullrig skalle passa bra, det är ju ingen belastning utan hållaren.
Lelles MC-2008 Katalog:
Nr. 05-38-40-1 M8x40 (sida 45) + sprayfärg eller om-anodizering till orange
Med nr.05-20-30-8 Plastbricka (sid 44) under.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Började fundera lite så här på nattkvisten.

Jag gillar SM:en väldigt mycket men av någon anledning saknar jag en varvräknare/shiftlight, att montera en vanlig analog mätare som man ser tydligt är inte att tänka på och en digital blir ju bara plottrig.

Kom då att tänka på en Revlight från DataTool UK...hmmm...det skulle nog kanske fungera. Acewell har några instrument som också är fina men det får bli en senare grej kanske.

Nu har ju inte SM:en någon orginal varvräknare man kan stjäla signalen från och Revlight:en gillar tydligen inte om man tar den från spolarna.

Få se nu då, Adventuren -06 har varvräknare och samma motor som SM:en (eller hur?). Aha, samma inkoppling på databoxen på -06:ans Adv. och SM förutom stift 6 som är varvsignal på Adv. och som inte används på SM:en.

Det är samma box på båda modellerna -06 som på -07:eek:rnas SM enl. beställningsnr. Det här ser ju lovande ut.

Hur man ska kunna kalibrera/ställ in Revlight:en utan varvräknare är en annan fråga men det löser sig.

För att göra en lång historia kort: finns det någon med ett ocsilloskåp och en SM som står utan tank men som kan startas, är lite nyfiken om/hur signalen på stift 6 ser ut :D
 

Bifogat

  • revlight.JPG
    revlight.JPG
    23.1 KB · Visningar: 531
  • Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual.jpg
    Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual.jpg
    173.7 KB · Visningar: 99
  • Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual-2.jpg
    Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual-2.jpg
    180.7 KB · Visningar: 98
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Annars bör nog alu-insexskruvar med kullrig skalle passa bra, det är ju ingen belastning utan hållaren.
Lelles MC-2008 Katalog:
Nr. 05-38-40-1 M8x40 (sida 45) + sprayfärg eller om-anodizering till orange
Med nr.05-20-30-8 Plastbricka (sid 44) under.

Aha, det här måste jag kolla upp. Tack för tipset!

Haft samma problem som du med bergfasta Akra db-killers.

Så här fixar du det: Kapa av en bit vanligt kvastskaft (eller nåt annat som precis passar, lägg ev på lite gaffatejp för tajt passform), stoppa in den i killern och "bocka till" den till sin ursprungliga runda form (ta rörtången till hjälp om det behövs). Ta sedan en bit smärgelduk eller grovt slippapper och ge anläggningsytorna på både killern och ljuddämparens rörände en hygglig omgång.

Efter den behandlingen slinker mina killers på plats betydligt enklare än förr.

Japp det får välan bli lite slipande.
 
Last edited:

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
KTM Sommer i Tyskland säljer dem (för Akra) för 82 euro: http://download.ktm-sommer.de/SP_PDF_08/29_SMR_950_294-305.pdf

Borde väl även gå att få tag på via din lokala KTM-handlare.

Japp - jag mailade dom igår, fick svar med pris (82 euro plus 28 euro frakt) och betalade in med visa kortet. Får se hur fort dom kommer hem och vilken kvalitet det är!

För övrigt har mitt bestyckningskit från usa kommit nu - får se när jag får chans att skruva i det om jag vågar själv, annars får en verkstad göra det åt mig.

Sen ska tail-tidyn från tyskland vara på väg också så det lär bli en del skruvande närmsta veckorna ;)
 
Last edited:

Mike TheBike

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
KTM 950 Supermoto R
Japp - jag mailade dom igår, fick svar med pris (82 euro plus 28 euro frakt) och betalade in med visa kortet. Får se hur fort dom kommer hem och vilken kvalitet det är!

För övrigt har mitt bestyckningskit från usa kommit nu - får se när jag får chans att skruva i det om jag vågar själv, annars får en verkstad göra det åt mig.

Sen ska tail-tidyn från tyskland vara på väg också så det lär bli en del skruvande närmsta veckorna ;)

Har du länk till den tail-tidyn du beställt?
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Klar med monteringen av Xenon-ljus, gick hur bra som helst, fick slipa upp plast-ringen som håller lampan, klippa lite i gummiskyddet bakom reflektorn och ändrade lite på dragningen av gasvajrarna.

Satsen är verkligen plugg&play elmässigt, lossa orginalanslutningen från H4:an, plugga in den i kabelsatsen, koppla +12 och minus till batteri - klart!

(H4-anslutningen passar nu direkt på kabelsatsen, troligtvis omgjord, se länken så förstår du vad jag menar).

Ska in till Bilprovningen i morgon och kolla/ställa in höjden så får jag se vad dom tycker om ljusbilden.

Ljust blev det iallafall :yoparty

Så här monterar man på en 950SM, jag monterade relädosan brevid luftburken istället, då räckte kablarna överallt:
http://www.ktmforum.co.uk/showthread.php?t=12515

Snyggt :yoparty Så om jag förstår allt rätt så e det bara att trycka dit anslutningen från den gamla h4 till den nya xenon anslutningen Dra + samt - till dosan sen ska allt funka?Hel å halv ljus med original reglagen på styret? Var det det här kittet du köpte? Lägg gärna upp lite mer bilder. http://cgi.ebay.co.uk/BI-XENON-HID-CONVERSION-KIT-H4-3-For-Motorcycle-Bike_W0QQitemZ290244643390QQihZ019QQcategoryZ32628QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262
 
Last edited:

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Har du länk till den tail-tidyn du beställt?

Det är en privatperson i tyskland som satt ihop en schysst tail-tidy:

Numberplateholder and The Seatlock-Kit (blank V2A) for KTM 950SM +Shipping
Total Price 125,-Euro

pretender950 @ gmx.de

Men du kan ju vänta med att beställa tills jag kan bekräfta att jag inte blev lurad!
 

Bifogat

  • pict1.jpg
    pict1.jpg
    225.3 KB · Visningar: 133
  • ktm 001.jpg
    ktm 001.jpg
    81.6 KB · Visningar: 131
  • 77.jpg
    77.jpg
    170.7 KB · Visningar: 124

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Snyggt :yoparty Så om jag förstår allt rätt så e det bara att trycka dit anslutningen från den gamla h4 till den nya xenon anslutningen Dra + samt - till dosan sen ska allt funka?Hel å halv ljus med original reglagen på styret?

Jupp, du ser den vita kontakten uppe till höger? Den har dom nu bytt ut till en som passar på cykelns H4-kontakt, cykelns gamla lamp-kontakt styr nu växlingen mellan hel och halvljus via relädosan.

Den röda lådan (säkringshållaren) som har en röd och en svart kabel kopplas till batteriet (eller så kan man koppla den till ACC1/ACC2 kontakten) och matar ballasten/högspänningsdonet.

Var det det här kittet du köpte? Lägg gärna upp lite mer bilder.

Handlaren heter Diane-Shop kittet heter "BI-XENON HID CONVERSION KIT H4-3 For Motorcycle Bike"

Saxar in besiktningens reaktion på ljuset:

Monterat Hel/Halv-Xenon på min KTM, åkte förbi bilprovningen idag för att göra en ljusbildskoll.
Rullar in cykeln på plats och slår på halvljuset, jag tycker det ser bra ut och slår på hel.
En av besikningkillarna kommer fram för att se vad jag håller på med och:
-men va faan?...
-slå över till halv igen (han tittar in i reflektorn).
-Haha... va dom hittar på...
-ser ju bra ut det här, jag skulle godkänna det där ljuset utan att tveka för det ligger inom alla gränser men om det är godkänt kan jag inte svara på, du får ringa till en tekniker och kolla men så länge ljusbilden är godkänd så är det OK för oss för det är det vi kollar.

Besiktningen i Sollefteå :tummenupp
 

Bifogat

  • HID_kit.jpg
    HID_kit.jpg
    170.8 KB · Visningar: 114
  • Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual.jpg
    Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual.jpg
    203 KB · Visningar: 96
  • Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual-2.jpg
    Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual-2.jpg
    203.1 KB · Visningar: 100
  • HID_placering.jpg
    HID_placering.jpg
    54.4 KB · Visningar: 124
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top