Ktm 950 sm

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Tack för rådet men jag kan lova att jag hänger av hojen så långt det går och mina knäpuckar är nu totalt nedslitna. Lärde mig förra året att det blir lite begränsad på banan om man inte hänger av och försöker hålla hojen mer upprätt och det hjälpte mycket i början men nu efter senaste bandag får jag pinnarna ner ändå trots att jag hänger av som en jävla apa. Det bästa är att ju mer man sliter bort fotpinnarna desto mer kan man sedan lägga ner hojen utan att de tar i.:tungan

Ett tips är att skaffa dessa: http://www.ktmtwins.com/950supermoto/54803047000.html

Har bara kört bana några enstaka ggr o så snabbt går det nog knappast. Har försökt experimentera lite med sittställningar och hängde ut röven skitmkt i början, eftersom jag sett att det är så sporthojsåkarna gör :tungan

Efter lite tips från SMCs coacher och att ha testat mig fram har jag börjat hänga ut överkroppen mkt mer istället, då det är där som tyngden ligger. Det har fått till konsekvens att jag kan hålla hojen mkt mer stabil & upprätt i kurvorna. Fotpinnen kan få sig en törn ändå, men knäskrap har jag långt kvar till...
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Last edited:

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Kul med så många banåkarsugna SuMo's! Har själv en bit kvar till att käka fotpinnar men med lite goda råd kan det väl bli aktuellt även för en medelålders rookie...:D

SMHI lovar uppehållsväder så det blir nog Rörken på måndag (dvs imorrn/idag för min del.

See U där?!?

See U här (du bestämmer) i stället så åker vi upp tillsammans? :va
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Jag vill också ut på bana - så om tre veckor när db-killers är på plats och brutna benet är läkt så tänkte jag leta efter banåkning, men man skulle ju kunna planera redan nu och försöka lura med fler sm's... När i augusti är du inbokad och med vilken arrangör? så ska jag se om det finns plats för en till?

Det är KTM som ordnar bandag. Det går tyvärr inte att boka. Man fick en bandag i samband med köp av hoj hos vissa handlare.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
See U här (du bestämmer) i stället så åker vi upp tillsammans? :va

Som sagt (vi snackade ju på tel om det också, VillHa) så blev det tji Rörken för mig idag.

Lite väl mycket vin i går kväll och lite väl mycket blykeps i morse – men även halvdassig väderprognos för kvällen – satte stopp för den planen.

Nån som var där...?
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Hell_Man ska du på KTM bandagen ? finns det någon tråd här för den ?

jag är inbokad på den iaf men inte fått nått mail med info och shit än, är iofs en månad kvar precis idag :p
 

English Bloke

Re-living the 80's
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 1986, Yamaha RD350LC 1982, Triumph Bonneville 1969, etc. etc.
Jag vill också ut på bana - så om tre veckor när db-killers är på plats och brutna benet är läkt så tänkte jag leta efter banåkning, men man skulle ju kunna planera redan nu och försöka lura med fler sm's... När i augusti är du inbokad och med vilken arrangör? så ska jag se om det finns plats för en till?

Ett alternativ kan vara Sviestad i Linköping på vissa torsdag kvällar(eller heldag på 26/7) där man inte behöver boka utan bara dyka upp i god tid.
http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=1&SektId=86
Ungefär som Rörken fast på en riktig bana. Har inte åkt där själv men har en polare som bor där nere och åker ibland och tycker det är riktigt bra. Tänker åka ner och testa 14/8.
 

English Bloke

Re-living the 80's
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 1986, Yamaha RD350LC 1982, Triumph Bonneville 1969, etc. etc.
Hell_Man ska du på KTM bandagen ? finns det någon tråd här för den ?

jag är inbokad på den iaf men inte fått nått mail med info och shit än, är iofs en månad kvar precis idag :p

Fick inbjudan till förra årets KTM bandag men vädret såg inte så bra ut på just den dagen så åkte inte ner. Var riktigt besviken. Händer inte så ofta att man får åka på en gratis bandag och kunna testa nya modeller. Fick aldrig någon inbjudan i år så jag blev besviken igen. När och var blir det? Sviestad igen? Ska maila killen från KTM jag fick inbjudan ifrån förra året och se om jag kan övertala honom att släppa in mig ändå. Värt ett försök :)
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Ett alternativ kan vara Sviestad i Linköping på vissa torsdag kvällar(eller heldag på 26/7) där man inte behöver boka utan bara dyka upp i god tid.
http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=1&SektId=86
Ungefär som Rörken fast på en riktig bana. Har inte åkt där själv men har en polare som bor där nere och åker ibland och tycker det är riktigt bra. Tänker åka ner och testa 14/8.

Japp! Jag är på!

Jag har kört Sviestad, pluggade i Linköping, och det var skitskoj! Mycket högerkurvor men som sagt en riktig bana.

Jag tar nog helst hojen på ett släp, så man kan få hem den igen ifall man klotar eller kör slut på något. Vill du åka gemensamt så skicka ett PM, det är ju lite trist att sitta och köra E4'an ensam...

"Endast orginal avgassystem är tillåtet. Har du inte orginalsystem så får du inte åka på banan" -- undrar hur nitiska dom är, låter det under 90 db borde dom väl inte bry sig?!
 
Last edited:

English Bloke

Re-living the 80's
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 1986, Yamaha RD350LC 1982, Triumph Bonneville 1969, etc. etc.
Japp! Jag är på!

Jag har kört Sviestad, pluggade i Linköping, och det var skitskoj! Mycket högerkurvor men som sagt en riktig bana.

Jag tar nog helst hojen på ett släp, så man kan få hem den igen ifall man klotar eller kör slut på något. Vill du åka gemensamt så skicka ett PM, det är ju lite trist att sitta och köra E4'an ensam...

Låter bra! Jag PM:a dig lite närmare tiden.

"Endast orginal avgassystem är tillåtet. Har du inte orginalsystem så får du inte åka på banan" -- undrar hur nitiska dom är, låter det under 90 db borde dom väl inte bry sig?!

Inte säkert. Vore kontsigt om icke-original avgas som inte låter mer än original inte är tillåtet. Får maila och fråga för att vara säkert.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Låter bra!

Vore kontsigt om icke-original avgas som inte låter mer än original inte är tillåtet. Får maila och fråga för att vara säkert.

Innan jag körde en Sporthojskurs på Sviestad i torsdags förra veckan kollade jag upp detta med både SMC och LMS (Linköpings MotorStadion/Sällskap eller nåt sånt).

Följande gäller:

När LMS har egna arr/körningar/trafikkurser på Sviestad är det originalsystem som gäller. Inget annat.

När SMC har kurser (SHK/BKK etc) på Sviestad får bullernivåerna vara max 92-95 dB. Det är då alltså OK att köra med annat än originalsystem, men med dB-killers monterade. Om man vet med sig att ens hoj är ovanligt högljudd även med dB-killers uppmanas man att hålla igen lite på rakorna. Säger alltså SMC själva.

Som en parentes kan nämnas att av de ca 60 hojjar som var med på SMC-kursen jag var på förra veckan hade max 5 originalsystem.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Hell_Man ska du på KTM bandagen ? finns det någon tråd här för den ?

jag är inbokad på den iaf men inte fått nått mail med info och shit än, är iofs en månad kvar precis idag :p

Jag har inte heller fått någon bekräftelse. Men det är ju semestertider iof.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Idag köpte jag nytt framdrev och då sa mekarn att jag skulle locktajta muttern. Ska det behövas? Det sitter ju ett låsbleck som håller mutter på plats. Hur har ni gjort?

Ha det gott
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
KTM manualen säger låsbricka + Loctite 243 så nog skulle jag locka den.
Om inte annars slipper du ju fundera på om det var det som gjorde att du skotat motorblock för 20k.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Nu kommenterar jag mitt eget inlägg men en Revlight är beställt, även en ny "instrumentpanel" är beställd. Tänkte försöka fälla in dioderna ovanför instrumentet. Bara att hoppas man hittar en ren signal någonstans men det ska nog lösa sig. Ett jet-kit med förfilter är på väg också, mycke skruvning blir det :)
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
Hallå, köpte en ny 950 sm -07 idag och vad jag kan förstå efter att ha läst lite så verkar det va en schyst hoj.

Skulle beställa pipor idag också, dom akrapiporna med kolfiber längst bak men säljaren sa att dom inte passade utan att köpa headers också.

Är dom piporna som ser ut som sporthojspipor verkligen dom enda sliponen man kan ha från akra?
Kanske finns några övergångar?

Tack /Martin
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Nu kommenterar jag mitt eget inlägg men en Revlight är beställt, även en ny "instrumentpanel" är beställd. Tänkte försöka fälla in dioderna ovanför instrumentet. Bara att hoppas man hittar en ren signal någonstans men det ska nog lösa sig. Ett jet-kit med förfilter är på väg också, mycke skruvning blir det :)

Spännande! Berätta hur det går så kanske man kan kopiera din lösning - jag är saknar verkligen varvräknaren.

Vad är det för instrumentpanel du beställt?!

Ska bli kul att höra hur din hoj går med jet-kit'et, mitt kit får nog ligga ett par veckor till innan jag tar i tu med det.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Spännande! Berätta hur det går så kanske man kan kopiera din lösning - jag är saknar verkligen varvräknaren.

Vad är det för instrumentpanel du beställt?!

Ska bli kul att höra hur din hoj går med jet-kit'et, mitt kit får nog ligga ett par veckor till innan jag tar i tu med det.

Ska ta lite bilder under montaget.
Kom på hur man kan lösa kalibreringen också om man inte har någon fristående varvräknare, kanske lite trafikfarligt men jag kan räkna ut varvtal/hastighetsförhållandet på lämplig växel. Då kan man lära Revlight:en rätt varvtal genom att hålla en viss hastighet.

Beställde ny plast som sitter under/runt hastighetsmätaren.
Det finns ju lite plats ovanför mätaren och det borde gå att kapa upp ett avlångt hål som man kan montera Revlight:en i så långsidan med dioderna ligger jäms med panelen.

Ett alternativ är att tillverka en plåt som passar som lock för "gropen" ovanför hast.mätaren med hål i plåten med samma avstånd som dioderna och montera den under plåten eller montera jäms med locket i ett fyrkantigt hål. Borde gå att få det att se nästan originalmonterat ut. Vi får se vad det blir när jag får hem prylarna.

Går även att klistra Revlight:en på insidan av "vindavvisaren" men vinkeln blir lite konstig, kanske en kilformad hållare som vinklas mot föraren skulle funka.

Synd bara att inte det finns några skrotade SM ännu så man måste köpa nya delar om man inte vill kapa sönder det man har, det här är ju oprövat så man vet ju inte hur det går.

Ett alternativ om man vill ha en varvräknare är annars att köpa panel och varvräknare till en Adv. (om det finns signal från styrboxen) men det blir en dyr mätare misstänker jag.

Har ett problem jag inte löst riktigt ännu, om det finns signal på stift 6 så finns det nog inget kontaktstycke där, med lite tur kan man lossa ett kontaktstycke som hör till APC:n och använda det. Ska forska lite om det går att få tag på nya kontaktstycken men då gäller det att KTM ställer upp med info. ang leverantören av kontakter men man kan ha tur ibland.

Hittade faktiskt en leverantör för lågfartsmunstycken till förgasaren så det skulle gå att plocka ihop kit från lösa delar (om man vet storlekarna) men vet inte det blir billigare. Jag får se vad som ingår i kittet.

EDIT: Funkade bra det där med RevLight --> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188114
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top