Ktm 950 sm

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
DB-Killers

Jag fick mina nya db-killers idag - två metallrör utan en tillstymelse till instruktioner någonstans :huvet

Någon som monterat dylikt? finns antagligen bara ett sätt dom kan sitta på men någon kanske redan har testat och har bra tips?
 

Bifogat

  • JOF_8714.JPG
    JOF_8714.JPG
    97 KB · Visningar: 89
  • JOF_8715.JPG
    JOF_8715.JPG
    94.4 KB · Visningar: 87

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jag fick mina nya db-killers idag - två metallrör utan en tillstymelse till instruktioner någonstans :huvet

Någon som monterat dylikt? finns antagligen bara ett sätt dom kan sitta på men någon kanske redan har testat och har bra tips?

De är till akra va? Man trycker väl bara dit dem och så har de en skruv i nedre kanten. Man kan dock tänka på att om man måste banka i dem så kommer man inte få roligt när man ska ha ut dem igen. Min ena ser bra spöad ut efter massa våld med tång som krävdes för att få loss den. Slipa hellre lite på anliggningsytan på db-killern då. Har inte gjort det själv än, men lär väl göra det om jag skulle få för mig att trycka dit mina igen.
 

Ling

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2006 KTM 950
Idag när jag hade landat en wheelie på tvåan så kändes det som halva motorn dog, den har ingen ork längre. Jag har provat att stanna och starta om motorn flera gånger men det hjälpte inte. Någon som vet vad det kan vara och hur man åtgärdar det?


Mycket tacksam för snabba svar.
 

SMNineFifty

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha R1 99:a
Jag fick mina nya db-killers idag - två metallrör utan en tillstymelse till instruktioner någonstans :huvet

Någon som monterat dylikt? finns antagligen bara ett sätt dom kan sitta på men någon kanske redan har testat och har bra tips?

Det gängade hålet i db lillern skall passas mot hålet i avgassystemet och skruvas fast. Det brukar sitta en gummitäckbricka på avgasrörets undersida som man bara pillar bort och skruvar fast db killern med avgassystemet. Det kan inte bli fel. Det enda är om den är trög att få i, slipa då försiktigt på db killern tills den glider i som påpekats ovan ...
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Det gängade hålet i db lillern skall passas mot hålet i avgassystemet och skruvas fast. Det brukar sitta en gummitäckbricka på avgasrörets undersida som man bara pillar bort och skruvar fast db killern med avgassystemet. Det kan inte bli fel. Det enda är om den är trög att få i, slipa då försiktigt på db killern tills den glider i som påpekats ovan ...

Perfekt, tack, det verkar ju vara trivialt - måste man ta bort popnitarna för att få in det hela?

Jag har lånat ut hojen tills benet läkt, så jag kan inte skruva förrens jag fått tillbaks den, men nästa vecka ska jag få börja gå igen så då fan blir det mecka och åka!
 

Bifogat

  • Slutet gott.jpg
    Slutet gott.jpg
    40.7 KB · Visningar: 98

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Idag när jag hade landat en wheelie på tvåan så kändes det som halva motorn dog, den har ingen ork längre. Jag har provat att stanna och starta om motorn flera gånger men det hjälpte inte. Någon som vet vad det kan vara och hur man åtgärdar det?


Mycket tacksam för snabba svar.


Har du plockat bort epc skiten och pluggat hålen? En plugg kanske har
släppt. Polarn min råkade ut för det.
 

Ling

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2006 KTM 950
jepp epc har jag tagit bort men inte sas. får ta och kolla det då.

tack för svaret.

Mycket riktigt var det en av dom vita pluggarna på förgasarna som hade ramlat av.

Kan varna er som har köpt "Epc, SAS removal kitt" från lelles att dom vita pluggarna man satt på förgasarna hade torkat och spruckit på flertal ställen och därmed hade den ena som sagt ramlat av.
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Mycket riktigt var det en av dom vita pluggarna på förgasarna som hade ramlat av.

Kan varna er som har köpt "Epc, SAS removal kitt" från lelles att dom vita pluggarna man satt på förgasarna hade torkat och spruckit på flertal ställen och därmed hade den ena som sagt ramlat av.


:tummenupp
 

SMNineFifty

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha R1 99:a
Perfekt, tack, det verkar ju vara trivialt - måste man ta bort popnitarna för att få in det hela?

Jag har lånat ut hojen tills benet läkt, så jag kan inte skruva förrens jag fått tillbaks den, men nästa vecka ska jag få börja gå igen så då fan blir det mecka och åka!

INga popnitar behöver tas bort.
 

stickan@950sumo

Kör hellre hoj än Arbetar
Gick med
15 Mar 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 Supermoto -06
Mycket riktigt var det en av dom vita pluggarna på förgasarna som hade ramlat av.

Kan varna er som har köpt "Epc, SAS removal kitt" från lelles att dom vita pluggarna man satt på förgasarna hade torkat och spruckit på flertal ställen och därmed hade den ena som sagt ramlat av.

Hur länge har dina pluggar suttit på??
Jag har för mig att mina är blå och gjorda av plast(som inte borde torka och spricka)

mvh
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
problem

:mad:

Tja!

Är det någon som vet varför vissa 950s bara börjar bluddra när man kör lite högt på bakhjulet?


Det är jävligt störande, kör man tex högt på 2an eler 3an så dör ena cyllen bort ganska fort å man dunkar ner framhjulet i backen... när framhjulet väl är i backen så kan det ta några sekunder innan motorn får liv igen...:huvet

Har pratat med firman jag köpte hojjen på med dom hade ingen aning om vad problemet kunde vara, ska man be dom ta kontakt med importören för dom måste väl veta?

När jag monterade piporna så höjde jag ju nålarna å då såg jag att dräneringen på bakre förgasaren går snett neråt-frammåt vilket gör att när man har hojjen i hög vinkel så blir dreneringen uppåt.

Kan det vara det som är problemet, alltså att när förgasaren flödar över när man ligger på bakhjulet så dränerar den inte utan skickar allt ner i cyllen?:confused:

Tack på förhand / Matte
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Det gängade hålet i db lillern skall passas mot hålet i avgassystemet och skruvas fast. Det brukar sitta en gummitäckbricka på avgasrörets undersida som man bara pillar bort och skruvar fast db killern med avgassystemet. Det kan inte bli fel. Det enda är om den är trög att få i, slipa då försiktigt på db killern tills den glider i som påpekats ovan ...

Jag har Akra slip-on på min, den modellen med trattarna. Finns tydligen inga gummi täckbrickor till dom. Nån som vet om det stämmer?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har skrivit rätt många inlägg om exakt detta för jag har precis samma problem. Min hoj uppträder exakt likadant som din. Jag har inte kunnat hitta felet. Så jävla irriterande. Om jag kör kanske 10 wheelisar trots att hojen krånglar så går min riktigt pissdåligt sen. Den lägger av superfeta avgasknallar så att hela hojen hoppar till typ var tionde sekund i kanske 1 mil innan det blir någorlunda normal igen.
Jag har också funderat på det här med att den ena förgasaren hamnar ju faktiskt upp och ner när man slangar men det borde väl ktm ha tänkt på också.. :confused:

:mad:

Tja!

Är det någon som vet varför vissa 950s bara börjar bluddra när man kör lite högt på bakhjulet?


Det är jävligt störande, kör man tex högt på 2an eler 3an så dör ena cyllen bort ganska fort å man dunkar ner framhjulet i backen... när framhjulet väl är i backen så kan det ta några sekunder innan motorn får liv igen...:huvet

Har pratat med firman jag köpte hojjen på med dom hade ingen aning om vad problemet kunde vara, ska man be dom ta kontakt med importören för dom måste väl veta?

När jag monterade piporna så höjde jag ju nålarna å då såg jag att dräneringen på bakre förgasaren går snett neråt-frammåt vilket gör att när man har hojjen i hög vinkel så blir dreneringen uppåt.

Kan det vara det som är problemet, alltså att när förgasaren flödar över när man ligger på bakhjulet så dränerar den inte utan skickar allt ner i cyllen?:confused:

Tack på förhand / Matte
 

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
Klar med monteringen av Xenon-ljus, gick hur bra som helst, fick slipa upp plast-ringen som håller lampan, klippa lite i gummiskyddet bakom reflektorn och ändrade lite på dragningen av gasvajrarna.

Satsen är verkligen plugg&play elmässigt, lossa orginalanslutningen från H4:an, plugga in den i kabelsatsen, koppla +12 och minus till batteri - klart!

(H4-anslutningen passar nu direkt på kabelsatsen, troligtvis omgjord, se länken så förstår du vad jag menar).

Ska in till Bilprovningen i morgon och kolla/ställa in höjden så får jag se vad dom tycker om ljusbilden.

Ljust blev det iallafall :yoparty

Så här monterar man på en 950SM, jag monterade relädosan brevid luftburken istället, då räckte kablarna överallt:
http://www.ktmforum.co.uk/showthread.php?t=12515

Hej på er,

Jag tog mod till mig och beställde en sådan där sats. Slapp tullen och allt gick bra tills jag skulle montera. Dom har gjort om den en aning vilket gav mig huvudbry gällande vissa saker.

1. Plasthöljet till spolen (som drar lampan in och ut vid hel repektive halvljus) bakom själva lampan är större än på din bild. Detta gick dock att lösa genom att göra hålet i den vita ringen som fäster lampan ännu större. Men får vara försiktig eftersom det blir mindre gods som håller ihop den.

2. H4-anslutningen är omgjord vilket är bra. Bara att plugga in nu.

Nu till det som gett mig större bekymmer:

3. Kabeln som på bilden går bak till batteriet och ansluts till repektive pol innehåller bara en kabel, en pluskabel med säkring på. Istället sticker det ut något som ser ut som svarta jordkablar ur både relädosan samt ballasten. Bägge dessa är så korta att ingen av dom räcker bak till batteriets minuspol, knappt halvvägs.

Jag har nu monterat allt och fått själva spolen som drar lampan att funka men inget ljus. Ansluter jag en förlängningskabel till dessa kortare svarta kablar som verkar vara någon typ av minusledare till batteriets minuspol så klickar reläet som följde med satsen men inget ljus i lampan.

Är det någon av er som har råd? Någon som köpt denna sats av nyare slag? Bruksanvisningen som följer med är tyvärr ingen höjdare.

/C
 

Nylle

Jag är inte överviktig, bara underlång
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Hagaström
Hoj
00 Kawasaki zx12-r
Jag har skrivit rätt många inlägg om exakt detta för jag har precis samma problem. Min hoj uppträder exakt likadant som din. Jag har inte kunnat hitta felet. Så jävla irriterande. Om jag kör kanske 10 wheelisar trots att hojen krånglar så går min riktigt pissdåligt sen. Den lägger av superfeta avgasknallar så att hela hojen hoppar till typ var tionde sekund i kanske 1 mil innan det blir någorlunda normal igen.
Jag har också funderat på det här med att den ena förgasaren hamnar ju faktiskt upp och ner när man slangar men det borde väl ktm ha tänkt på också.. :confused:

Hello!
Tänkte bara göra ett litet inlägg om erat wheelie problem!
Har pratat med Ragnar på lelles om just det där, och han har en lösning på det:tummenupp ....
Tyvär så ville han inte berätta riktigt vad i föggen dom byter/justerar, men garanterat så har det med flotörnivån att göra...
Dom kunde fixa det för några hundringar vid en service sa han..

mvh: Nylle (snart sumo ägare):yoparty
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top