Ktm 950 sm

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
Touring med 950 SMR

Så var man tillbaka från 2 veckors tourande i europamed min 950 SMR.
Polaren mötte mig i Calaies på sin 950 adventure som han kört ner från Malmö o jag tog båten från Dover, sen bar det iväg söderut längs kusten efter lite batterihaveri på Adventuren.
Jag fick punktering på både fram o bak samtidigt så det blev att hitta en yamahahandlare som fixade punkteringarna med så kallade Champinioner tog sin lilla tid men sen fortsatte vi söder mot Toulous och strax efter börjar pyrineerna och vilka underbara vägar hela vägen till Andorra o vidare till Llorete Mar som var så långt söder vi kom på resan. Ja hadde varit där 18 år tiddigare o polarn 14 så det var kul att se ställer igen.
Storm och åska å ösregn på natten så man kände sig liten i tälten.
Sen vände vi norrut igen genom frankrike och Luxenburg där jag svängde vänster mot London o polarn höger mot malmö.
10 timmar non stop till London så man e lite mör men f''a va kul vi hadde.
o till dom som tror att 14,5 liters tank e lite så hadde jag inga problem o har man gps så går det inte att köra tort.
Lite bilder följer.
 

Bifogat

  • DSC00065.JPG
    DSC00065.JPG
    104.1 KB · Visningar: 114
  • DSC00067.JPG
    DSC00067.JPG
    107.7 KB · Visningar: 162
  • DSC00080.JPG
    DSC00080.JPG
    130.7 KB · Visningar: 126

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
fler bilder
 

Bifogat

  • DSC00085.JPG
    DSC00085.JPG
    79.9 KB · Visningar: 203
  • DSC00058.JPG
    DSC00058.JPG
    118 KB · Visningar: 278
  • DSC00062.JPG
    DSC00062.JPG
    128.8 KB · Visningar: 123

Glasmästarn

Jävligt nöjd me hojen!
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Vallentuna
Hoj
KTM 950sm -07 CBR1000RR -05 SÅLD KTM 525EXC -06
Då har man hittat hit till sh... Köpte mig en 950 för en månad sen och vart fan KÄR. Har den på service nu men får den på onsdag lagom till barkarby..
Riktigt bra att läsa vad alla andra skrivit om vad dom haft för problem mm.
Själv så fick ja problem med startmotorn att den aldrig stannade när hojen startat. Världens problem ibland innan man fick den att stanna.
Ja ja det ska va fixat på onsdag.
 

Obelix

IM A BIG FAT DYNAMO
Gick med
14 May 2005
Ort
22 acacia avenue
Hoj
950SM
Ni med Akra..slår det blå flammor ur era med vid avsläpp?
Fan, alltid trott det vart sånt av taskig bestycking, men det vart gjort vid första servicen, eller åtminstonde betalade jag för det:va
Iofs så kör jag utan db-killers, dom fungerar väl även som flamdämpare antar jag men ändå
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Så var man tillbaka från 2 veckors tourande i europamed min 950 SMR......
Cool mannen :tummenupp En liten fråga bara; på bilden från verkstaden ser det ut som du har någon form av vindavvisare på hojen. Är det så eller är det bara ett synfel av mig ? Var hittade du i så fall den ?
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
Funkar skyddet bra, gör det en stor skillnad? Känner f ö att man börjar få till rätt schyssta nackmuskler från allt marschande med sumon i hastigheter överstigandes 100 km/h...


funkar aldeles utmärkt men som du säger så vänjer man sig jag körde med crosshjälm med skärm hela resan och i farter runt 160 på motorväg så nackmusklerna har bygts upp ganska väl nu
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Sådär. Idag hämtade jag ut min 950SM 05a. Har kört ett gäng mil idag, sanslöst rolig cykel!

Har varit och busat lite på grusväg också, gick hur fint som helst. Men jag har nog tänkt köpa däck med lite mer mönster när det blir byte nu i vinter.

Jag är nöjd och glad. Ska bli ett sant nöje att köra till jobbet imornbitti i +11 grader! :yoparty
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Sådär. Idag hämtade jag ut min 950SM 05a. Har kört ett gäng mil idag, sanslöst rolig cykel!

Har varit och busat lite på grusväg också, gick hur fint som helst. Men jag har nog tänkt köpa däck med lite mer mönster när det blir byte nu i vinter.

Jag är nöjd och glad. Ska bli ett sant nöje att köra till jobbet imornbitti i +11 grader! :yoparty

Grattis till ett mkt bra köp o välkommen till sumo-klubben! :yoparty
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Känns ju som om det vore en bra grej faktiskt, har haft det på alla mina fordon så det är lite ovant att inte kunna kolla varvet faktiskt.
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Känns ju som om det vore en bra grej faktiskt, har haft det på alla mina fordon så det är lite ovant att inte kunna kolla varvet faktiskt.

När varvstoppet går på e de dags att växla.behövs ingen mätare.men det e lite jobbigt när det går på när man kör bakhjul har hänt några gånger.:D
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
När varvstoppet går på e de dags att växla.behövs ingen mätare.men det e lite jobbigt när det går på när man kör bakhjul har hänt några gånger.:D

Hehe, är väl jag som är lite mesig, när jag tycker bågen börjar låta mycket växlar jag upp helt enkelt, men så är det kanske när man är nybörjare! Hade jag haft en varvräknare att titta på hade jag kanske dragit den längre :va
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Var ute och övningskörde med en 950 SM idag. Fy fan i självaste Helvete vilken kul hoj det var att köra! Grymma bromsar, fantastisk komfort och skitskön koppling. Jag blev helsåld efter bara 100 meter. Dock var det inte så spännande att köra i 150 km/h i stark motvind iförd crosshjälm och crossglasögon. Trodde absolut att jag skulle förfrysa snoken. Dock gjorde jag inte det. Nu gäller det bara att försöka fixa klart körkortet så fort som möjligt. I värsta fall får jag vänta tills våren innan jag kan köpa mig en SM.
 
Last edited:

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Fan, har inte lyckats glömma åkturen med Sumon som jag gjorde förra veckan. Därför blev jag så illa tvungen att beställa mig en egen. Kul att ha någonting skoj att övningsköra med tills man får körkortet.
En språjlans ny 07:a och svart till färgen föll valet på. Hämtar den troligtvis nästa onsdag.

Några frågor nu då;
Något speciellt som man ska tänka på under den första tiden man kör? Hur har ni andra kört in era nya hojar? Vissa anser att man ska köra in dem lugnt medan andra hävdar det motsatta.
Era synpukter och årsikter är mer än välkomna!
 

Obelix

IM A BIG FAT DYNAMO
Gick med
14 May 2005
Ort
22 acacia avenue
Hoj
950SM
Jag körde in min som jag alltid kör typ..möjligtvis lite mer försiktigt första 15 milen. Ha lite koll på både olja och kylvätskenivå bara i början.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Japp, de kan som det står tidigare i tråden dra en del olja, så håll koll på den.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top