Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Kanonbra info! Men en liten fråga, vill man inte att returen(rebound) ska vara så snabb som möjligt ? Alltså att man har så lite rebound som möjligt utan att den gungar eller sätter sig?
Du har helt rätt och det är precis vad jag skriver, långsamt ut innebär den dämpning som behövs för tillfället, varken mer eller mindre. Tänk på att en fjäder som sväljer 10G i energi måste vara ganska hård. För att den inte ska skjuta ut energin igen (fjädern lagrar ingenting och omvandlar heller inte energin till värme) så måste returdämpningen vara ganska tuff, ca 5 ggr mer än kompressionen.
Problemet med fjädring är att allting är en kompromiss, speciellt på en hoj eftersom den är lätt och för att den lutar i sväng.
Kör du rakt fram så kan vägen vara stötig eller slät och hastigheten låg eller hög, bara det ger en ohygglig massa situationer som fjädringen ska hantera.
Lägg sen på att du går in i en sväng, där hastigheten och lutningen ger en hel mängd nya parametrar som ska hanteras.
Sen har du förare och last, lätt eller tung förare, lätt eller tung eller ingen passagerare, packning eller inte...
Lägg också på förarens sätt att köra, är det en person som vrider mycket på gasen eller är det en förare som har en väldigt mjuk körstil.
Lägg ihop alla dessa parametrar så förstår man snabbt att det inte finns en inställning som passar allting, man får försöka göra kompromisser på alla sätt.
Det man får när man köper feta grejer från Öhlins, WP, Penkse eller någon annan tillverkare är bättre ventilsystem, bättre legeringar, mindre toleranser och icke att förglömma, man får tillgång till respektive tillverkares enorma erfarenhet av vilka inställningar som fungerar och när. Och även om jag köper fjädring för 30-80 000 så måste jag lika förb. ställa in den efter mig och mitt sätt att köra.
...och det svåra i det här är att de flesta som jag har träffat på kan i bästa fall säga att fjädringen känns "konstig" och någon sådan ratt finns inte. Som förare MÅSTE jag själv definiera vad som är problemet innan jag kan berätta det för en tekniker som hjälper mig att ställa in grejerna, teknikern kan omöjligt veta hur det känns för föraren.
Visst, på en bana så kan man titta på däckslitage och man kan lyssna och se på gaskontroll och sådana saker men det är ändå svårt att avgöra vad som är galet om inte föraren kan berätta det.
Läs manualen, testa olika inställningar, för bok över vilken inställning som ger vilken känsla och när alla möjligheter är uttömda, då först är det dags att börja byta grejer.
Viktigt också att våga lyssna till sig själv och inte blint lita på sådana som jag som säger att det ska vara på ett visst sätt...