Någon som vet om SMR bromsoken fram passar rakt av på SMT ? Mina har problem med kärvande kolvar, och läser man runt lite på nätet verkar det som de behöver regelbunden renovering eller iaf underhåll nästans årligen. Inte riktigt vad jag väntat mig av Brembo.
Tjena
Vet inte om du fått svar på dina funderingar kring bromsoket till SMr på SMt.
Det första jag gjorde på min SMt 2010 om/när det började 'gnissla' vid tvär svängning när jag rullade hojen (särskilt tydligt bakåt), var att rengöra de s.k. nitarna i bromsskivorna. Sätt i en M10-skruv och lås lagom hårt med en mutter på andra sidan. Snurra på skruven med hylsa och spärrskaft samtidigt som du sprutar ordentligt med bromsrengöring. Blås gärna bort ev. torkat damm med tryckluft.
Det jag känner till är att bromsoken till 990 Superduke är samma till SMt, och det förvånar mig om det inte är samma bromsok till alla de modellerna.
MEN, kom ihåg att Superduke och SMr har 320 mm bromsskivor, inte 305 mm som SMt har. Det betyder att du måste köpa längre fästskruvar och distanser om du ska montera ett bromsok från SMr/Superduke på SMt.
Beträffande renovering av bromsoken;
det skrivs ofta att de måste göras rent med jämna mellanrum, helst 2 ggr/år. Det är under förutsättning att de kör året runt och på saltade vägar. I så fall behöver du rengöra ordentligt efter vintersäsongen. Kanske även att du behöver byta tätningar (och i värsta fall kolv/ar).
I annat fall, dvs. vanlig svensk landsvägskörning under sommartid räcker det med ordentlig yttre rengöring 1 ggr/år.
Det är inte 'bara' att ta isär ett bromsok, eftersom det kräver en del arbete. Skruvarna som håller ihop bromsokens båda halvor brukar kunna sitta ORDENTLIGT fast, pga./tack vare gänglåsning.
Värme innan demontering brukar kunna underlätta.
/H