Ktm 990 smt

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Grattis till en skön rolig hoj!! Tycker det låter som ett ok pris, du fick ju ABS med!

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tjena!

Letar efter en schysst hoj och har fastnat för smt 990 sen jag provkört en polares.
Tittar främst på begagnade och äldre nya. Men precis som inlägget innan så känns priserna lite höga?
Det finns ju på blocket en 09:a för 62' och en 10:à för 84'?! Sen är steget upp till dom andra nya ca. 20' mer.
Är 10:an verkligen värd 84'? Och har den abs? Miltalen på 09:an avskräcker en del och vad anser ni den vara värd? Kanske ska titta på en ny istället?:va
Många frågor och kanske rätt ställe att fråga på?

Tycker att 62' papp för en 09 är ett riktigt bra pris om skicket är bra!
Sanslöst mycket hoj för dom pengarna, så det är bara att slå till.

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Har startat en grupp på facebook för att försöka samla smt ägare i första hand sverige men även från andra länder.
Gruppen heter KTM 990 SMT Owners Sweden, så alla som har SMT sök er dit, kämner ni någon som har SMT tipsa gärna dessa med!

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Någon som sett detta YT-klipp? En holländsk mc-tidning river en SMT 990 efter 4500 mil och mäter toleranserna, vilket visar sig vara inom god marginal. Man förstår inte så mycket av deras "spela-bandet-baklänges-språk", men de har lagt in en engelsk text som beskriver vad de gjort.

Jag citerar:
"We are located in the KTM workshop in Malden the Netherlands. The KTM has driven 45.000 km through the whole of Europe. Today we are going to take the engine off and take it apart completely. We will then measure everything and look if everything is within tolerance.

We took of the tank, side panels and took out the gas and water. Now we are going to continue with taking off the exhausts.

The V-Twin was just taken out of the frame. Before we take the engine apart we are going to measure the compression of both cylinders.

Now that the engine was taking out of the bike we continued with the cylinders and cylinder heads. In this case we took out the cylinder and cylinder head in one go. They could only be taken apart this way. Behind me the guys are going to continue taking the engine apart.

After two days of work at KTM Holland we took apart the KTM SMT into the smallest pieces possible. Today is the day we are going to take pictures. We are going to place all the parts in front of the bike we reviewed over the last 45000km. The result you will see in MOTO73 (magazine)

After 3 hours of measuring this is the result that we are taking a picture of. Later you will be able to see that in MOTO73 and on the motorcycle fair in Utrecht. We drove 45000 km with this KTM. After measuring the tolerances of this bike we can conclude it is healthy. The machine loves to get a spanking and get driven hard but that is exactly what it can take it is a good bike."

http://www.youtube.com/watch?v=Vg14k8zSCJQ

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Japp har sett klippet, kul att se den helt isärskruvad och att allt var som det skulle!

Willejkpg

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Honda Xr650R -00,KTM 990SMT -11
Håller på och kollar på Slip-on till min SMT, nån som vet om det är samma som till den vanliga 990 SM?

Raskens

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
KTM 990 SMT -09
Hej!
Nybliven mc-ägare med SMT som första hoj här!
Underbar hoj, trots närmare 3000mil på mätaren. Går som ett skållat troll och min bmw som jag tyckte var ett monster innan känns väldigt tråkig i jämförelse (335d, mappad med 350hk/730Nm).
Enda saken jag har att klaga på är att det rasslar väldigt mycket från kedjan mellan 2-3000v/min. Är det normalt eller måste jag lära mig att varva motorn lite mer? :rodnar

Raskens

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
KTM 990 SMT -09
Tack för snabbt svar :)

Då är det bara att sluta bry sig om rasslet då. Får väl försöka dölja rasslet med nya dämpare eller nåt :hihi

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Ja det är ett bra alternativ, sen är det som du säger bars se till att varva lite, SMT:n gillar inte att puttra på låga varv! :)

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Studio_20150409_204213.jpg vad är det här för slang? Å vart fäster den?

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Antingen är det väl SAS systemet eller vevhusventilationen. Minns inte exakt vilken som satt var. SAS systemet sitter på sidan på motorn följ den slangen och se

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha