KTM Duke, Duke II?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som vet vad som skiljer sig på dessa cyklar?

Hur långt rullar en Duke innan det är dags att riva?

Jag är inte så jättesugen på att läsa igenom någon ev hel duketråd då det inte är jag som ska ha cykeln.

Är det något som man bör tänkte på innan man köper?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Duke I : 607cc, två lyktor i bredd i framkåpan, "vanlig gaffel, ekerhjul, avgasrören ??

Duke II : 625cc, två lyktor på höjden i framkåpan, "upside down gaffel, gjutna fälgar, dubbla ljuddämpare.

Det finns säkert fler skillnader ...

Prisskillnaden är väl stor antar jag . Funktionen likvärdig :yoparty

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Duke 620 kom 1995, tror även det var detta år som motorn fick dubbla oljepumpar eller om det var 1996. plast är kanske inte så lätt att få tag i till typ I så typ II är att föredra + att den är så mkt snyggare. Det var någon/några årsmodeller som hade problem med bakramarna som gick av, vissa har byts ut & andra har förstärkts. Tror det var -01/-02 som hade problem med styrkronorna som sprack på några LC4, kommer inte ihåg hur man kollade det m artikelnumret under dem.

BBS fälgarna har en förmåga att spricka om man är för hårdhänt så det kan du även kolla. Kolla för skojs skull vad plast kostar för den är svindyr då det mesta är lackat jämfört med de andra LC4. Motorn håller bra om man sköter den.
-03 är kanske att föredra om man nu vill ha den nya highflow toppen om man vill trimma lite men den äldre duger den med. Skulle gärna kunna tänka mig att ha en Duke om det inte var att jag gillade grus så mkt & det vill jag inte ta ut Duken på. Finns många till salu men välj inte den biligaste bara. Den snyggaste Duke II jag vet är 2001 som var titanfärgad.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
KTM%20620%20Duke%2095%20%201.jpg

KTM%20640%20Duke%20II%2099%20%201.jpg

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Duke IIan är bra mycket snyggare.

Vad snackar vi för service då? Är det vanliga skruvventiler?
Olja efter 300 mil och ventiler efter 100 timmar?
När kom Duke II ?

Det ser ut som att det är USD gaffel på gamla modellen också?

Last edited:

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR

När kom Duke II ?

Det ser ut som att det är USD gaffel på gamla modellen också?

Duke tvåan är väl som 640n och har oljebyte 500mil och ventiler 1000mil(??) eller är det 500mil på ventilerna också ?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

När kom Duke II ?

Duke II kom -98. Servicen på Duke är jag ganska säker på att den ligger på 500mil samma som 640. De ska kolla ventilerna vid 1:a servicen på 100mil men det är sällan några problem, sen är det var 500mil alt 1 gång per år om man inte kör så mkt. Ja det är skruv när du justerar ventiler, bökigt men det går men du behöver knappt ställa dem om det inte är generalknas från början. Vet ej om Duke hade samma problem som 640 att den åt kopplingsvajer om man inte hade den rätt spänd, tror det ska vara ett glapp på 2mm eller nåt.

Hursom är det ju duktigt lökigt!

Varför det? Hur ligger det på din Husky 610?

Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Duke II kom -98. Servicen på Duke är jag ganska säker på att den ligger på 500mil samma som 640. De ska kolla ventilerna vid 1:a servicen på 100mil men det är sällan några problem, sen är det var 500mil alt 1 gång per år om man inte kör så mkt. Ja det är skruv när du justerar ventiler, bökigt men det går men du behöver knappt ställa dem om det inte är generalknas från början. Vet ej om Duke hade samma problem som 640 att den åt kopplingsvajer om man inte hade den rätt spänd, tror det ska vara ett glapp på 2mm eller nåt.

Varför det? Hur ligger det på din Husky 610?

Finns det inge Duke med hydralkoppling, eller är det bara något jag har fått för mig?

Det är ingen som nämnt några problem med hojen. Är det felfri? :)

Jag byter olja och ställer ventiler efter 10 timmar på min Husky, så det är lite mer pill. Sedan är det till att riva isär motorn efter ca 300-500 timmar och byta vev, kolv, kamkedja, lager och sånt.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Finns det inge Duke med hydralkoppling, eller är det bara något jag har fått för mig?

Det är ingen som nämnt några problem med hojen. Är det felfri? :)
.

Mmm du har inte läst mitt tidigare inlägg?
Enligt instruktionsboken så har -04 hydraulkoppling så det är inte helt omöjligt att de andra har det också. Har inte ägt någon Duke men en 640, 2st 625 & en 660. 640-01 hade vajer & även 625-02. 660-03 samt 625-04 har hydraulkoppling. Jag bytte ifårn vajer till hydraul på 640-01 för jag blev tokig på att justera.

Edit: Har kollat på sparepartslistan på Duke II upp till 2002 & då verkar det vara vajer som gäller så förmodligen fick väl Duke hydraulkoppling 2003 tillsammans med alla andra LC4.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag tror att det kom hållbarare hjul 02 eller 03 med flytande framskiva.

Min bakram har gått av,men nu sitter det en förstärkt ram från -05 på duke II´n

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Mmm du har inte läst mitt tidigare inlägg?
Enligt instruktionsboken så har -04 hydraulkoppling så det är inte helt omöjligt att de andra har det också. Har inte ägt någon Duke men en 640, 2st 625 & en 660. 640-01 hade vajer & även 625-02. 660-03 samt 625-04 har hydraulkoppling. Jag bytte ifårn vajer till hydraul på 640-01 för jag blev tokig på att justera.

Edit: Har kollat på sparepartslistan på Duke II upp till 2002 & då verkar det vara vajer som gäller så förmodligen fick väl Duke hydraulkoppling 2003 tillsammans med alla andra LC4.

Mjow, men kopplingsvajern låter inte riktigt som ett problem. Jag tänkte mer på motorn/lådan eller liknande.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mjow, men kopplingsvajern låter inte riktigt som ett problem. Jag tänkte mer på motorn/lådan eller liknande.

Har aldrig hört något om lådan & jag hade aldrig några problem med den heller. Vissa hade problem med kopplingslagret men de flesta är bytta på, men detta upptäcker du vid ev provkörning. Motorn nja man kan ju ta död på en motor rätt snabbt om man behandlar den därefter. Annars är motorn rätt hållbar då den har hängt med rätt länge nu innan den nya kom -07. I normala fall så är 1000mil inget för en LC4 motor, 1500-2000mil så bör man kolla ev efter slitdelar som bör bytas även om det kanske inte är aktuellt. Kan man ta sig igenom ett Dakarrally med en trimmad LC4 motor så håller nog standard motorn rätt bra.

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Har aldrig hört något om lådan & jag hade aldrig några problem med den heller. Vissa hade problem med kopplingslagret men de flesta är bytta på, men detta upptäcker du vid ev provkörning. Motorn nja man kan ju ta död på en motor rätt snabbt om man behandlar den därefter. Annars är motorn rätt hållbar då den har hängt med rätt länge nu innan den nya kom -07. I normala fall så är 1000mil inget för en LC4 motor, 1500-2000mil så bör man kolla ev efter slitdelar som bör bytas även om det kanske inte är aktuellt. Kan man ta sig igenom ett Dakarrally med en trimmad LC4 motor så håller nog standard motorn rätt bra.

Har en polare som kört 3000mil med sin duke utan att bytt något alls men nu börjar det i och för sig låta lite oroväckande från motorn. Men han kör glatt på iallfall :).

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har en polare som kört 3000mil med sin duke utan att bytt något alls men nu börjar det i och för sig låta lite oroväckande från motorn. Men han kör glatt på iallfall :).

He he han verkar ha gott om pengar eller så säljer han allt utom motorn när motorn har rasat. :D

Gick med
16 Oct 2007
Hoj

Utan att veta så tror jag att LC4- motorn är betongsäker och håller säkert 5000 mil om man inte missköter den allt för mycket. Det är en gammal och överdimensionerad motor vars grundmotor kom -85( :va )
Med normalt underhåll och lagom misshandel håller motorerna länge:tummenupp

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Det låter som att Duke II är ett bra val som första hoj till polaren!

Tack för alla svar.

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
KXF och Scrambler
Jag hade en duke 1, inga problem med den, bättre förgasare än duke2.
Hagenblad på SOE har ju kört en jävla massa rally med sin 625a runt 5000mil innan renovering. Och han är ju inte direkt snäll på gasen...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy