Ktm eller Husaberg?

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Personligen tror jag att många problem och ras beror på klåpare som inte sköter om grejerna på rätt sätt..
Jag har provat flera olika 650 husor, jag svor att jag aldrig skulle ha med dom att göra tills jag provade en i helgen, den var riktigt trevlig och till skillnad från dom andra kändes den inte som en rullande skrothög.
Den hade gått runt 30h.. vet inte vad dom andra hade gjort men det kändes som renoveringsdax för hela hojen

Själv är jag grymt nöjd med min 525:a, servar mycket å den funkar klanderfritt.. enda grejen som måste åtgärdas är hårdare gaffelfjädrar.

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
525
Monobike skrev:
2319155 Personligen tror jag att många problem och ras beror på klåpare som inte sköter om grejerna på rätt sätt..
Jag har provat flera olika 650 husor, jag svor att jag aldrig skulle ha med dom att göra tills jag provade en i helgen, den var riktigt trevlig och till skillnad från dom andra kändes den inte som en rullande skrothög.
Den hade gått runt 30h.. vet inte vad dom andra hade gjort men det kändes som renoveringsdax för hela hojen

Själv är jag grymt nöjd med min 525:a, servar mycket å den funkar klanderfritt.. enda grejen som måste åtgärdas är hårdare gaffelfjädrar.

okej.. men e 525:an smidigare än husan lr? dom väger ju typ samma så de kanske inte e nån större skillnad..

wand

MM FÖRMODLIGEN
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Duke2
Jag har testat båda två och visst känner man att husan är lite snabbare men det är väldigt marginelt. Tror att vissa husaägare här överreklamerar sina hojar en hel del och enligt sveriges största hojtidning så har 525an mer effekt och vrid i bänken än husa 550.

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
525
wand skrev:
2319212 Jag har testat båda två och visst känner man att husan är lite snabbare men det är väldigt marginelt. Tror att vissa husaägare här överreklamerar sina hojar en hel del och enligt sveriges största hojtidning så har 525an mer effekt och vrid i bänken än husa 550.

okej. aja de e väl bara att provköra båda å ta den som känns bäst då..

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Husaberg 650 skrev:
2318843 Husaberg va faktiskt först med 4T motor sen kom Husqvarna. 5 killar från gamla Husqvarna Starta Husaberg innan de va sålt till Cagiva i Italien
Husqvarna kom redan 1983 med fyrtakts racermotor.Husabergs första hojar som ej var förseriemaskiner är 1989-årsmodell.

Husqvarna är och förblir Originalet.

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Hanks skrev:
2319211 okej.. men e 525:an smidigare än husan lr? dom väger ju typ samma så de kanske inte e nån större skillnad..

Vikten är ju ungefär samma, men husan är lite biffigare runt tanken och känns då lite större.
husan har mera pulver naturligtvis, men 525 motorn tycker jag har finare mer lättdoserad gång..
525/560smr är ju värre men de har aldrig varit aktuella eftersom dom inte finns lv-reggade

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Gasgas EC300 05
Husaberg 650 skrev:
2318843 Husaberg va faktiskt först med 4T motor sen kom Husqvarna. 5 killar från gamla Husqvarna Starta Husaberg innan de va sålt till Cagiva i Italien

Säker på det, mina efterforskningar säger mig att Husqvarna kom med sin första 4T 85-86 nån stans, första bergaren kom väl 89!

vitablixten_kil

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Ktm
Hanks skrev:
2312694 Tjenare

fick sålt min hoj idag så nu e de dags för motardköp :)
Jag har kollat lite på ktm 525 å husaberg 650, även honda 450.. men vilken ska man ha? å vilken årsmodel? finns de nåra speciella fel man ska tänka på på dom olika märkena?
Tacksam för svar. / Henke

Ktm så klart, ne seriöst så tänk vad du ska ha den till.. man kan förenklat säga att en ktm är en streethoj som man kan göra till en cross hoj, medans en husaberg är en cross hoj som man kan göra till en street hoj.
personligen tycker jag ktm, för att de krånglar inte lika mycket samt att vi har en bra återförsäljare i stan.

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
525
vitablixten_kil skrev:
2319551 Ktm så klart, ne seriöst så tänk vad du ska ha den till.. man kan förenklat säga att en ktm är en streethoj som man kan göra till en cross hoj, medans en husaberg är en cross hoj som man kan göra till en street hoj.
personligen tycker jag ktm, för att de krånglar inte lika mycket samt att vi har en bra återförsäljare i stan.

okej.. a de lutar nog mest åt 525:an tror ja :)

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
vitablixten_kil skrev:
2319551 Ktm så klart, ne seriöst så tänk vad du ska ha den till.. man kan förenklat säga att en ktm är en streethoj som man kan göra till en cross hoj, medans en husaberg är en cross hoj som man kan göra till en street hoj.

Va sadu sadu? Jag säger inget om ktm men Husaberg finns iallafall i motardutförande från fabrik, FS heter den modellen.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hanks skrev:
2319712 okej.. a de lutar nog mest åt 525:an tror ja :)

Välj honda crf 450:n, japansk kvalite som dessutom är snyggare :D Kan säga att min går väldigt bra, vad jag hört så har givetvis husan bättre vrid men samtidigt så varvar hondan ut mycket mer och har bättre smidighet. Ramen på hondan är ju betydligt snyggare (tror oxå väghållningen är bättre) och tittar man på de nyare crossarna så har ju både kawa, suzuki och yamaha tagit efter på sina. Var lite annorlunda o välj hondan i stället :yoparty så blir du säkerligen nöjd :tummenupp

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Geronimo79 skrev:
2319936 Välj honda crf 450:n, japansk kvalite som dessutom är snyggare :D Kan säga att min går väldigt bra, vad jag hört så har givetvis husan bättre vrid men samtidigt så varvar hondan ut mycket mer och har bättre smidighet. Ramen på hondan är ju betydligt snyggare (tror oxå väghållningen är bättre) och tittar man på de nyare crossarna så har ju både kawa, suzuki och yamaha tagit efter på sina. Var lite annorlunda o välj hondan i stället :yoparty så blir du säkerligen nöjd :tummenupp
Det är kul med motor också....

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
zx7r, svart som natten
Hanks skrev:
2312694 Tjenare

fick sålt min hoj idag så nu e de dags för motardköp :)
Jag har kollat lite på ktm 525 å husaberg 650, även honda 450.. men vilken ska man ha? å vilken årsmodel? finns de nåra speciella fel man ska tänka på på dom olika märkena?
Tacksam för svar. / Henke
husa ,, rocks

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
vitablixten_kil skrev:
nu har du missat lite i infon tror jag... :va

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...