KTM EXC-F

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Då förstår jag absolut, hårda tider. Inte lätt när personalen slutar. Jag ska köpa tillbehör av MÖR, kanske också nästa hoj om jag inte är nöjd med den här. Då kan jag hjälpa honom lite med skruvandet.

Tech7 verkar skönast, ja. Provade även Tech10 men där var det liksom stövlar i stöveln, och sånt vill jag inte pyssla med. Dom där cross-stövlarna är generellt sega grejer, jag kan knappt gå i dom, och hur jag ska kunna köra och växla i dom är en vetenskap jag inte ser fram emot med någon optimism.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där med skor och pedaler handlar mycket om att justera in pedalerna för aktiv körning.

Särskilt bromspedalen ska vara väldigt högt placerad för när man bromsar står man upp med rumpan långt bakåt. Pedalen ska alltså kunna hanteras från den positionen.

Folk utan vana att köra cross/enduro justerar oftast in pedalerna sittande långt fram på sadeln.
Då uppstår problemet att när man bromsar måste man gå framåt med kroppen för att nå bromspedalen och då börjar problemen med ett fladdrande styre och bakhjul som studsar högt.

Från samma position ska man kunna peta ner växlarna, sedan vid acceleration har man kroppen längre framåt och då går tårna automatiskt lägre ner och man når in under växelpedalen.

Även koppling och frambroms ska justeras med detta i beaktning. Frambroms hamnar alltså också en aning högre än vad man vill ha om man sätter sig bekvämt i garaget.
Kopplingen däremot har många lite lägre än bromsen för den kan man ju även vilja använda när man står med tyngdpunkten långt fram för acceleration.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Förresten angående oljefilter från TWENTY så reggade jag mig på EnduroMX forumet igår, letade igenom några artiklar från .. om det var 2009, och 2015, stod det en del om hur filtret hade tryckts ihop. Fler "problem" med TWENTY var att dom inte passade, m.m. någon nämnde att både TWENTY och HiFlow filter tillverkas i samma fabrik i Thailand.

Teorier om varför ett filter trycks ihop var om man kör i kallt klimat i kombination med vilken olja man använde, och så klart ifrågasattes kvaliteten på filtret. Dock fanns även nöjda användare av TWENTY-filter i kombination med billigare oljor. Så min slutsats blir att man utöver ett TWENTY-filter också behöver några minusgrader, trög olja och en nypa otur för att det ska tryckas ihop.

Man bör tydligen värma upp motorn ordentligt innan man brassar på, logiskt för att oljan ska kunna *flyta igenom* filtret, och inte trycka ihop det. Det hade ju varit bra om dessa 652-filter haft den där övertrycksventilen (ett hål med fjädrande lucka) som dom flesta andra filter vanligtvis har.

Jag tittar lite på mina filter här, köpte ett *äkta KTM-filter* med hojen, och senare ett 4-pack billiga TWENTY-filter, vi ser hur lika dom ändå är.

IMG_4447.JPG

Kan ju nämna att jag provade spela "munspel" på båda filtrena (dvs stoppa filtret i munnen och hysteriskt blåsa luft igenom det), och dom verkar vara av samma 'täthet'. Samt lade jag märke till att dom LUKTAR precis likadant, så jag ska nog inte vara överdrivet orolig att TWENTY filtrena kommer göra mig besviken. Men .. vi får se. Nu smakar kaffet pyton och jag måste skölja munnen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte men det kan ju också vara så att de som kör med billigaste oljefilter är samma personer som snålar och kör långt innan de serverar och helt enkelt därför får igensatt filter som sedan trycks ihop.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Folk utan vana att köra cross/enduro justerar oftast in pedalerna sittande långt fram på sadeln.
.. ja, det är nog jag det ;) Men det får jag väl lov att göra så här i nybörjarpyjamas. Det blir naturligtvis annorlunda när jag senare hamnar bland 'motståndarna' på banan. Jag ser hur som helst vad du menar, och kommer rätta till ergonomin efter det när det blir dags.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag vet inte men det kan ju också vara så att de som kör med billigaste oljefilter är samma personer som snålar och kör långt innan de serverar och helt enkelt därför får igensatt filter som sedan trycks ihop.
Absolut är det en logiskt slutsats. Men jag kan tänka mig att ett filter ändå *kan* tryckas ihop pga en trögare (trots nybytt) olja, i kombination med för mycket snurr i en kall motor. Skulle nog kunna hända med KTMs originalfilter och Motorex-olja också =(
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kollade precis träningsklockan och på en hoj jag började köra med i höst höjde jag snitthastigheten från 25.6 km/h till 31.1 km/h huvudsakligen med injustering.

Jag skulle säga att den mesta berodde på injusterade reglage för första försöket fick jag exakt de problem jag nyss beskrev vid inbromsningarna vilket dessutom gjorde att jag fick dålig ingång till kurvorna och dålig kurvhastighet.

Sen berodde lite även på justerad fjädring och att jag själv behövde lite avrostning och tillvänjning med hojen.
 

Bifogat

  • SX.png
    SX.png
    23 KB · Visningar: 3

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Gratulerar till en alldeles utmärkt endurohoj. Samtidigt välkommen till den eviga träningsvärkens underbara universum.
Träna mycket, lägg pengar på slitdelar och framförallt däck. Det är menlöst att försöka vara snabb på usla däck, dessutom är det sjukt mycket roligare med fräscha prylar.
I övrigt, krångla inte till det. Din hoj är sjukt komplett och riktigt, riktigt bra direkt ur kartong och det enda jag tror att du verkligen behöver är en hasplåt.
När du kommit lite längre i körningen lägger du ett par kronor på att byta fjädrar anpassade till din vikt och har ändå roligare.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Tackar JV. Fast jag ska gå ner till 95 kg, jag behöver inte köpa ny fjäder.
View attachment 466145

Fast det där är inte fjädern du har i vid leverans utan den hårdare varianten i KTM´s originalsortiment. Det sitter till 99% säkerhet en 63-69N/mm monterad bak.
Plus att vikten är tänkt med fullt kit med hjälm och stövlar mm. Så jo, du behöver byta fjädrar.
Men för dagen, skit i det då det där ligger långt fram i tiden om du inte råkar vara en extraordinär talang. Kör med det du har och se till att ha alldeles förbannat roligt.
 

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Ang. stövlar så prova Sidi crossfire också, dessa är ledade och går faktiskt att gå i. Jag gick ifrån ett par gamla tech 7 stövlar till Sidi Crossfire 2 och skulle inte vilja byta tillbaka.02799F24-9FC6-4C82-9FBB-CD88A7395F3A.jpeg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Aha! Och är det till min hoj? 2020-22 KTM 350?
Japp...
Bakfjäder 72,76,78
Framfjädrar i hårdheten 4,8 å 5,0
Hade kvar dom från min 350... tyckte 4,8 va för mjuk å 5,0 va lagom.. Allt har me va man själv tycker å passar ens körning..
På 300 va 4,8 inte för mjuk..
Så för mig va de skillnad på 2-takt å 4-takt, även om vikten bara på hojen skiljer bara någe kg..
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Behöver jag byta fjädrar i gaffeln (2 st fjädrar?) plus den feta där bak?

Fast behöver jag inte fjädrar specade för typ 85 - 105 kg då? Om jag köper för 100 kg + så måste jag ju gå upp några kilon.

..stööön.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Behöver jag byta fjädrar i gaffeln (2 st fjädrar?) plus den feta där bak?

Fast behöver jag inte fjädrar specade för typ 85 - 105 kg då? Om jag köper för 100 kg + så måste jag ju gå upp några kilon.

..stööön.

Man kan kompensera lite med körstil ifall det är lite obalans mellan fram och bak men ja du bör antagligen byta bägge när du byter.

Men eftersom du är nybörjare och antagligen inte kör så hårt så tror jag det fungerar okej med originalfjädrar för dig.

Därför som jag sa, när du börjar hitta svart streck i bakskärmen kan du börja fundera på andra fjädrar.
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Behöver jag byta fjädrar i gaffeln (2 st fjädrar?) plus den feta där bak?

Fast behöver jag inte fjädrar specade för typ 85 - 105 kg då? Om jag köper för 100 kg + så måste jag ju gå upp några kilon.

..stööön.

Släpp det där med fjädrar ett tag. För jag antar att du inte kommer vara begränsad av just den delen i spåret än på ett bra tag. Det är först när du använder hojens fjädring ordentligt jag tycker att det är lönt att gå så långt, kan till och med va bra med lite för mjuk hoj när man är grön.
Ska du prompt göra av med en massa pengar, köp dubbdäck. Vinterkörning är sjukt roligt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top