KTM har ny fabrik.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Läste att KTM öppnat en fabrik på Filipinerna, ett steg i att bli större i asien eller pressa kostnader?:)
 

C O L O S S U S

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2017
Ort
-
Hoj
-
Du orkade inte läsa hela artikeln?

KTM has continued to expand its presence in Asia with the opening of a new factory in the Philippines, which it says will strive to produce 10,000 units per year.

KTM Philippines plant will produce four of the firm’s Street models – the 200 Duke, 390 Duke, RC 200 and RC 390. The plant will begin operation by producing 6,000 bikes for the Asian market, before increasing production up to five figures.

This latest facility is part of KTM global expansion, which is also part of its objective to meet demand in varied markets - both local to the plant and as far away as China.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Den infon stod inte där jag läste, därav undran. Har inget med lathet att göra. Men nu vet jag. :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju inte highend hojar till försäljning i västeuropa+USA som tillväxten ligger i. Den marknaden är mättad och lider snarare av trist prispress.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det handlar nog om skatt och tull, lokalt licenstillverkade hojar är billiga i Filippinerna men importhojar är snordyra.

De billigaste hojarna börjar någonstans kring 8000 kr, vi pratar då om hojar typ Honda XRM125, Yamaha STX155. Det är nästan som mopeder men med aningen större motorer men jämför med tex 24000 kr som en ny Yamaha Neos kostar i Sverige.

Samtidigt funderar jag på att ta med min gamla crosshoj från 07 som incheckat bagage för i Sverige får jag kanske 15000 kr för den men i Filippinerna är det en dyr importhoj som trots sin ålder är värd 25-30000 kr. Samma sak med de sporthojar som är vanliga i Sverige, dom är svindyra där. Ungefär dubbelt mot Sverige och det handlar nog till 110% om skatter.


Ni kan själva kolla prisbilden här, 5.7 peso är idag ungefär 1 SEK.
https://www.olx.ph/cars-automotives/motorcycles-and-scooters?order=filter_float_price:desc&ajax=1
 

Bifogat

  • Honda_XRM125_L_1.jpg
    Honda_XRM125_L_1.jpg
    13.5 KB · Visningar: 53
  • Yamaha_STX_L_1.jpg
    Yamaha_STX_L_1.jpg
    15.1 KB · Visningar: 49
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu vet jag inte var i Filipinerna, men i flera områden (t.ex Cebu) finns frihandelszoner med väldigt låg skatt för exportvaror för att locka utländska företag. Lägg till att lönen är lägre än i t.ex Indien och att många är välutbildade och pratar bra engelska (till skillnad från Indien) så blir det attraktivt att lägga produktion för asiatiska marknader där. Tyvärr har jag bytt jobb så jag har inte längre någon anledning att besöka mitt gamla outsourcingprojekt, vars kontor råkade ligga 3 km ifrån resorthotellen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu vet jag inte var i Filipinerna, men i flera områden (t.ex Cebu) finns frihandelszoner med väldigt låg skatt för exportvaror för att locka utländska företag. Lägg till att lönen är lägre än i t.ex Indien och att många är välutbildade och pratar bra engelska (till skillnad från Indien) så blir det attraktivt att lägga produktion för asiatiska marknader där. Tyvärr har jag bytt jobb så jag har inte längre någon anledning att besöka mitt gamla outsourcingprojekt, vars kontor råkade ligga 3 km ifrån resorthotellen.

300 peso/dag = 53 kr/dag är ganska normal lön som vi betalat tex snickare på Mindanao. Förra året fixade jag svärföräldrarnas hoj, och blev erbjuden att få bakhjulet ekrat för 100 peso, alltså under 20 kr men jag gjorde det själv i alla fall för jag var rastlös och ville ha nåt att göra.

Har funderat över vad jag skulle kunna producera där och importera till Sverige. Har en lång rad ideer men det mesta faller på att jag måste ta en hel container för att komma ner på rimlig frakt och sen ska allt i containern säljas när jag väl fått hem det till Sverige.

Men jag skulle inte beskriva dem som välutbildade. Dom talar förvisso oftast engelska men dom slarvar och fuskar gärna så man måste i princip stå över axeln på dom. Dom jobbar hårt men vill gärna ta dumma genvägar. Och dom lever för dagen, ger du dom dubbel lön så stannar dom hemma dagen efter för då har dom ju ändå mat på bordet.

Elen i husen ser rent livsfarlig ut, svetsjobben ser ut som nåt jag kunde gjort som 15-åring. etc
 
Last edited:

Smeedo

Ny medlem
Gick med
16 May 2017
Ort
Myggenäs
Hoj
2007, KTM 950 SMR
Om det bara är frakten som bromsar dig, så kan du få lite kontakter för att samlasta i container om du vill :)
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
I Indien talar man väl bra engelska då det är en gammal koloni? Vill tro de är bättre utbildade med i storstäderna.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu var det tjänstemän jag talade om och jag har sett att långt från alla fabriksarbetare har det bra eller kan engelska. Tyvärr stämmer kvalitetsbeskrivningen in på stora delar av asien. Vad gäller språket så kan jag bara säga, testa att outsourcea till Indien. Du får träffa en trevlig säljare med perfekt engelska. När sedan avtalet är på plats och du skall prata med dem som skall göra jobbet är nivån något helt annat på de flesta, de är säkert duktiga i grunden men när man inte kan prata med dem så passar jag. När jag dessutom sparade 30% på att gå till Filipinerna och alla anställda pratade perfekt engelska blev valet enkelt.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Kruxet är som jag förstår det att Indien och nog även Kina kräver aktiv arbetsledning då arbetarna inte har känsla för kvalitet och initiativförmåga.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kruxet är som jag förstår det att Indien och nog även Kina kräver aktiv arbetsledning då arbetarna inte har känsla för kvalitet och initiativförmåga.

I kina är det inget direkt problem att beställa högkvalitativ produktion, men man får betala därefter också. Kvalitét kostar, lite oavsett var man producerar. Samma lina som gör högkvalitativa verktyg till ett välrennomerat märke gör även skiten som finns på biltema, det är bara vad beställaren har för önskemål på pris gentemot kvalitét som styr hur produkterna blir i slutändan.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Biltemas verktyg med 10-års garanti är helt ok, övriga sisådär.
 

Smeedo

Ny medlem
Gick med
16 May 2017
Ort
Myggenäs
Hoj
2007, KTM 950 SMR
Ja, tack!

Eller någon som har nåt dom vill ha producerat så kan jag fixa produktion och kvalitetskontroll när jag är där under vintern.

Bara så du inte missförtod :) Jag har kontakter inom inom logistik, och kan se till att du får bra pris på samlastning (det är logistikföretaget som samlar ihop gods från flera företag). Jag skickar pm, så får du använda det om du vill :)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag är halv pilipin som parsan skulle uttrycka det. Eller pipty pipty svensk fillipin. Fillipiner kan inte uttala F.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top