KTM och service- och garantiärenden tar tid, lååång tid!?

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Hoj
KTM
Vet inte om detta är rätt forumdel men postar här så får vi ser.

Jag är sugen på tuningkittet till min KTM så jag ringde min lokala handlare Carlbarks och pratade med en Niklas där. Frågade efter pris då detta inte står angivet i KTM's Powerpartskatalog. Han uppgav det men sa att kittet var slut och att det nog inte kommer att tillverkas fler detta år. Tänkte då tacka för mig men passade på att fråga om han hade uppgifter på hur mycket effekt detta kit ger men det hade han inte. Berättade då att jag hade mailat KTM Scandinavia med den frågan men att man inte behagat att svara. Då började han berätta om hur svårt det är att komma i kontakt med KTM trots att man inte ligger långt från företaget. Han sa att det ofta tar 4-7 dagar för dom att få tag i KTM och ibland har dom fått åka dit och frågat vad som ska göra vid reparations- och garantiärenden då man inte svarat via telefon eller mail. Han sa också att man har ett par hojar som stått nedplockade sedan förra året i verkstaden då garantiärenden inte lösts ännu.

Blir lite mörkrädd när jag hörde detta då detta är min första KTM. Hur blir det om min hoj pajar under garantitiden? Kommer det ta månader eller år som i dessa fall?

Vi har ju regler och lagar här i Sverige som säger att reparation ska ske inom skälig tid vilket brukar vara upp till 3 veckor. Hur kan man acceptera att vänta så här länge? Jag hade anmält KTM direkt.

Någon här på detta forum som råkat ut för otrevligheter med KTM?

antonohammar

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2016
Hoj
KTM 690 Duke 2012, Honda CBR600rr 2008
Dom är extremt petiga i garantiärenden, så det gäller att man sköter sina servicar rätt. När min hoj var inne på ett ärende så tog det väl kanske en vecka att få besked. Är väldigt besviken på deras ansvarstagande för uppenbara kvalitetsbrister. Synd på så bra hojar.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag upplever det inte som ett jätteproblem de få gånger behövde använda garantin, men det är nog för att Funbike gör livet lätt för mig. KTM har sagt nej till ett solklart ärende och det slutade med att Funbike stod för hela kostnaden (defekt kopplingspump från försäljning). Det är nog inte alltid guld och gröna skogar när det kommer till KTM. Med det sagt så har jag ingen aning hur de är jämfört mot andra märken.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Finns det något märke man hör så mycket elände kring som just KTM?
Det är inte lätt att få igenom något halvgränsfall på goodwill när dom inte ens hanterar rena garantiärenden schysst...

Växtverk? Kanske det. År efter år?
Och, måste man uppföra sig så man blir ovän med sina kunder för det?

Nej, jag har inget eget konkret fall att komma med - eftersom jag håller mig ifrån KTM.
...och det för att så många sprider en negativ uppfattning om den svenska organisationen.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
KTMs slogan är ju READY TO RACE
och har man någon som helst erfarenhet av racing så känner man ju till behovet av service.
Vare sig man kan / gör den själv eller köper den av andra.
Och läser man Motorrads 5000 mila tester.
Så är det ju lätt välja hoj. Om man vill
ha låg underhållskostnad.
Det blir inte en KTM.

Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Jag fick väldigt bra hjälp av Ktm Scandinavia. Jag skrev ett skriftligt brev om problemen angående mitt Ktm 1190 Adventure köp. Jag fick ett email som svar inom 2 veckor och dom var extremt trevliga och tillmötes gående. Jag är väldigt tacksam för deras hjälp.

Det var ju lite andra recalls som fixades på hojen, det gick ju smidigt via 100 mils services och en annan service då det fattas grejer första gången. Personligen är jag nöjd.

Jag tycker dock att det känns som på senare tid stressar fram produkter och inte riktigt har samma genuina intresse. Dom gör ju bra hojar, men dom höjer priset på alla hojar med 2000 kr per år utan att ändra något. Lite tråkigt tycker jag det är att dom höjer priset med slutar att ändra grafiken.

Det känns som det går lite för bra för dom just nu och då fallerar dom på lite andra ställen. Köpt 3 stycken nya hojar av dom, men är tveksam inför framtida köp.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Finns det något märke man hör så mycket elände kring som just KTM?
Det är inte lätt att få igenom något halvgränsfall på goodwill när dom inte ens hanterar rena garantiärenden schysst...

Växtverk? Kanske det. År efter år?
Och, måste man uppföra sig så man blir ovän med sina kunder för det?

Nej, jag har inget eget konkret fall att komma med - eftersom jag håller mig ifrån KTM.
...och det för att så många sprider en negativ uppfattning om den svenska organisationen.

Ja KTM Scandinavia bör man hålla sig ifrån. De har drabbats av ungefär samma idiotiska inställning som flera andra svenska generalagenter med dålig service, vi vet inget om worldwide recall, motarbetar garantiåtaganden osv. Att där sen finns många forumtrådar om KTM som rasar beror nog i mångt och mycket på att de varit störst i många kategorier under lång tid. Ex motarder så sålde KTM lika många LC4 2004 som Honda sålt XR650 på 10 år.

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
En av de gjutna "rören" som kopplingsfjädrarna sitter runt gick av på min 690 SMC R, en -12 och gjorde nudlar av min koppling. Solklar reklamation/garanti tänkte jag - Icke sa nicke enligt Jonte Engdahl eftersom att förra ägaren missat årsservicen (mil eller en gång per år). Påpekade återigen att det är en GJUTEN del som gått sönder - men nix. Tacka vet jag Bilsport & MC - maskinskada med 1000:- i självrisk för en operation som kostade 25.000:- för allt..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati