KTM Stickers

HarMCmenBliviPank

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2022
Hoj
2022, KTM, 390
Yoh KTM fantaster!

Jag har köpt en KTM 2022a som har gått 0mil. Det menas med att den har fula stickers överallt (altså E10 E5 sticker osv).
Jag har tagit bort en del men det finns en sticker på rammen som jag är osäker ifall man får ta bort. Jag vill att den ska bort för det ser förjävligt ut men tänkte ändån göra en koll online innan jag skrappar bort den.

Stickern är den Gråa som sitter höger fram på ramen under tanken som är fullt synlig (grå då jag har den gråa modellen. Finns också i orange).

Tack för era svar!

Bifogat

• IMG-0546.jpg
    IMG-0546.jpg
    1.6 MB · Visningar: 71

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
För mig att den ska sitta kvar om man ska kunna besikta eller sälja hojen..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På 70-80 talet var det vanligt att man spacklade över alla svetsar med en cm spackel och slipade fram runda mjuka övergångar så att allt såg ut att vara gjutet i ett stycke plast, typ.

En kille på orten där jag bodde då gjorde det på sin 125'a, det blev skitsnyggt enligt den tidens rådande trend, och ramen lackades i någon glittrig färg. (flake :zpy )

På besiktningen ville dom dock se ramnummret, som dolts under en cm spackel :ROFLMAO:

Killen fick åka hem och slipa sig igenom spacklet, köra roterande stålborste sista biten och slutligen skrapa ur siffrorna en och en med en ritsnål.

Moderna KTM har väl dessutom nålstansade ramnummer så där räcker det ju med ett tunt lager vanlig färg så är nummret oläsbart...

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tar du bort den så åker du dit på besiktningen och ska bevisa för dom varför den saknas för det där är hojens id i kombination med den hos krm halvusla ingraveringen i ramen
Läs det här så kommer du låta den vara kvar ,sista sidan tar upp just det här

bilprovningen och larmtjänst kräver bevis av dig om identiteten inte är solklar så i all välmening låt den va kvar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tar du bort den så åker du dit på besiktningen och ska bevisa för dom varför den saknas för det där är hojens id i kombination med den hos krm halvusla ingraveringen i ramen

bilprovningen och larmtjänst kräver bevis av dig om identiteten inte är solklar så i all välmening låt den va kvar

Jag har för mig att Boris hade problem med ett oläsbart ramnummer på någon ovanlig och värdefull KTM också.

Men frågan är varför KTM inte gör något åt saken, samma regler borde ju gälla i hela EU som ju ändå borde vara en rejäl bit marknad.

Hur svårt kan det vara att stansa in siffror i en metallbit?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag har för mig att Boris hade problem med ett oläsbart ramnummer på någon ovanlig och värdefull KTM också.

Men frågan är varför KTM inte gör något åt saken, samma regler borde ju gälla i hela EU som ju ändå borde vara en rejäl bit marknad.

Hur svårt kan det vara att stansa in siffror i en metallbit?
Inte bara KTM som verkar ha "klisterlapp". Min Suka hade det som började släppa. Billigt ska de va... ?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha

Grymt bra och informativ tråd :tummenupp
Det där kan vara bra att ha med sig i framtiden, tack!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Grymt bra och informativ tråd :tummenupp
Det där kan vara bra att ha med sig i framtiden, tack!

Inte alls, för du kommer fortsatt att köpa ett märke som duger till att ha ett tydligt instansat VIN längs styrhuvudet.

Med all respekt, hur har våra styrande tänkt här…? En dekal som går att ta bort overrular en graverad eller stansad märkning…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Klisterlappen är väl bara ett komplement till dom dåligt ingraverade prickarna, så länge dom ingraverade prickarna är synliga så har hojen en identitet.
Klisterlappen är värdelös om inte prickarna syns.

Klisterlappen är väl bara ett snabbare sätt att kolla vid vägkanten.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Inte alls, för du kommer fortsatt att köpa ett märke som duger till att ha ett tydligt instansat VIN längs styrhuvudet.

Med all respekt, hur har våra styrande tänkt här…? En dekal som går att ta bort overrular en graverad eller stansad märkning…
Men..puh...tack för påminnelsen och informationen om att detta aldrig kommer att drabba mig :)

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

Får väl försvara ktm med att det faktiskt finns ett nummer på styrhuvud också men inte stansat utan nålpenat eller vad det heter , ytligt så det är inga bekymmer att få svårt att se iallafall men båda sakerna klisterlapp plus det ska finnas

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Får väl försvara ktm med att det faktiskt finns ett nummer på styrhuvud också men inte stansat utan nålpenat eller vad det heter , ytligt så det är inga bekymmer att få svårt att se iallafall men båda sakerna klisterlapp plus det ska finnas
Har en kompis som råkade måla över styrhuvudet. Jag hittade typsnittet på internet och skrev ut VIN-numret på ett vanligt papper. Sen tejpade vi fast pappret på styrhuvudet och knacka in VIN-numret med ett don. Total tid 20 minuter och det blev jättesnyggt :)

HarMCmenBliviPank

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2022
Hoj
2022, KTM, 390
Har en kompis som råkade måla över styrhuvudet. Jag hittade typsnittet på internet och skrev ut VIN-numret på ett vanligt papper. Sen tejpade vi fast pappret på styrhuvudet och knacka in VIN-numret med ett don. Total tid 20 minuter och det blev jättesnyggt :)
Tänkte göra något liknande! Skulle du kunna dela en bild på resultatet?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Undran. Om man hårddrar det, är det tillåtet att knacka in VIN-numret på egen hand? Någon koll av någon myndighet måste väl ändå göras som kostar pengar? Annars är det ju bara knacka in på tex. stulna hojar.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Undran. Om man hårddrar det, är det tillåtet att knacka in VIN-numret på egen hand? Någon koll av någon myndighet måste väl ändå göras som kostar pengar? Annars är det ju bara knacka in på tex. stulna hojar.
Det fanns bra beskrivet i tråden som det länkas till hos SOE i #5.
Inte helt enkelt att få igenom det :unsure:
Men visst, man kanske kan knacka snyggt, och hålla truten, så kanske det fungerar?

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Det fanns bra beskrivet i tråden som det länkas till hos SOE i #5.
Inte helt enkelt att få igenom det :unsure:
Men visst, man kanske kan knacka snyggt, och hålla truten, så kanske det fungerar?
Använder man en mall så är det ganska enkelt och det går inte att skilja från original.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Om man inte har för avsikt att fuska utan gör det i samband med renovering av sin egen hoj när man har lackat om ramen så är det ju bara en kvalitetshöjning av originalet. I min värld är det som att man polerar ett gulnat lyktglas på bilen :)

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Om man inte har för avsikt att fuska utan gör det i samband med renovering av sin egen hoj när man har lackat om ramen så är det ju bara en kvalitetshöjning av originalet. I min värld är det som att man polerar ett gulnat lyktglas på bilen :)
Jo, jag kan instämma i det du säger men lagligt så där "utan vidare"? Finns säkert nån annan här som vet gissar jag. Är bara nyfiken ?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin