KTM SuperDuke 990 eller Honda CB1000R?

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Superduken e den roligaste hoj jag har ägt:yoparty

Och just ljudet från acra pipor el likn e ju bara:kär

Har både haft en 05a och en 08.

Har kört många av de andra vanliga streetfighterhojarna och den som matchar sdn e väl nog speed triplen.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag har haft en SDR tidigare och har nu en CB1000R.
SDn är en grymt rolig och busig hoj. Dock blev jag aldrig riktigt kompis med motorn just på låga varv. Den rycker och hoppar en hel del vid låga varv, så man måste passa den med kopplingen eller hålla sig på lite högre varv, vilket kan kännas "fel" på en twin.
Att åka lite längre sträckor var inte heller något som var speciellt kul med en planka till sadel...
Jag är inte någon Twin person. Jag vill höra och känna ylet ifrån en rad-4'a.

Jag sålde min och köpte en CBR600RR som fick gå en del på bana. Då snackar vi YL!

Men nu är jag en glad och nöjd CB1000 ägare. Jag använder den både på gata och på bana.
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Göran: Jo den där sadeln ska ju tydligen inte vara så skön, bättre på standard SD. Med en PC så ska tydligen motorn bli mycket mycket behagligare på låga varv, då det är många som stört sig på att den är rätt ryckig original.

Själv är jag också en person som föredrar rad4ans skrikande MEN v-twin är ju schyst för bakhjulsåka med det bottenvridet som finns i motorerna.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag använde Tuneboy och inte PowerComnander för att justera in gången efter att ha monterat Acra och lite annat kul, men den var fortfarande hård i motorgången.
 

KnutHerta

Medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
Honda CB1000RA -09
Var själv i detta valet förra våren. Löste sig när jag åkte iväg och provkörde. Är nämlingen också lång (195cm) och jag satt helt enkelt inte bra på SDn. Har även provat FZ1-n och den satt jag inte heller lika bra på som jag gör på min CB1000.
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Knutherta: Har du kollat nå hur Z1000 va?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Göran: Jo den där sadeln ska ju tydligen inte vara så skön, bättre på standard SD. Med en PC så ska tydligen motorn bli mycket mycket behagligare på låga varv, då det är många som stört sig på att den är rätt ryckig original.

Själv är jag också en person som föredrar rad4ans skrikande MEN v-twin är ju schyst för bakhjulsåka med det bottenvridet som finns i motorerna.

Jag köpte ju Görans 600RR ;) så jag har ungefär samma referens.

Ang. ryckighet i låg fart så är det nog flera komponenter som spelar in. 07--> är nog bättre där än de tidiga bl.a. pga en snällare map (touring ;)). Men LC8an i sig pustar och frustar lite under 2500-3000 rpm. Sen har SDn lite mer fjädringsväg än en räser, och ska ha lite slackare kedja enl. manual än de flesta andra. Sånt påverkar säkert också att motorn får utrymme att härja lite vilket gör ryckigheten värre än på andra hojar.

Men fenomenet är inte bara för SD, de flesta stora sportiga twinnar med "hårda" motorer lider av samma fenomen verkar det som.

Det som hjälpte mest var att dreva ned lite. Att varvtalsstoppet kom vid <230 led iaf inte jag av annat än på Mantorps långa raka och gör man det kanske det är fel hoj till att börja med?

Frågan är ju lite hur du ska använda den. Sala är ju ingen storstad så nåt köande till/från jobb känns inte som ditt stora problem. Ryckigheten var enl. mig mest ett problem runt gathörn osv där man som Göran mf. säger får lira lite med kopplingen för att "runda av kanterna" lite. Väl uppe i fart upplevde iaf aldrig jag några problem, trots den ännu vassare -06an med originalmap.
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Det kommer bli väldigt mycket allround åkning, lite bana, lite kurviga vägar, lite glida i stan, lite bakhjul, lite långkörning, till från jobbet och även ibland ligga och mosa på så mycket man orkar efter landsvägarna.

Som sagt, allt möjligt.

Att varvstoppet är vid 230 kan jag se som en nackdel, för om man då vill marcha 170-180 så lär ju motorn redan där varva väldigt mycket om man nu har drevat om den.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det kommer bli väldigt mycket allround åkning, lite bana, lite kurviga vägar, lite glida i stan, lite bakhjul, lite långkörning, till från jobbet och även ibland ligga och mosa på så mycket man orkar efter landsvägarna.

Som sagt, allt möjligt.

Att varvstoppet är vid 230 kan jag se som en nackdel, för om man då vill marcha 170-180 så lär ju motorn redan där varva väldigt mycket om man nu har drevat om den.



Du har inte åkt nakenhoj förut va? Man vill inte marscha 180 utan kåpor!

Gällande varvet så varvar SDn mindre i 240 än din radfyra gör i 170 iaf.. The beauty of twin power..
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Marcha i 170-180 med en naken hoj :smasha

Nä nu ska vi vara snälla .

Haft en Sd -06/07R och säger att min 07 sdr inte va ryckig efter 1500mila servicen hos ragge /dinmc
den va helt ok innan me , dock så blev den nästan perfekt efter Ragnar utförde sin magi :)

Glöm inte att sd väger säkert 20kg+ mindre än de andra nämnda hojarna .
Yamman Fz1 tex känns som en blyklump i jämförelse och det är just smidigheten hos Sd som gör den så kul , samt motor karaktären förstås med sitt botten drag vilket gör att du kan wheela på 1,2,3 utan större problem.

Försök med det på de andra blyslädarna :D

Ok , Triumph och Hondan är fina hojar de med , dock inte med lika bra chassie och bromsar och fjädring ..Motorn är en smaksak .

Men det är klart ska du pendla och glida omkring så välj nån japps då är de bättre för det .
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Ska åka till funbike i västerås nu och kolla om dom har nå kul inne att provsitta och dräggla lite över!
Det är sant, men om man har en sväng på 2-3 mil där man vill ligga på utav helvete då och då så tycker jag att möjligheten ska finnas utan att hojen skär ihop :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ska åka till funbike i västerås nu och kolla om dom har nå kul inne att provsitta och dräggla lite över!
Det är sant, men om man har en sväng på 2-3 mil där man vill ligga på utav helvete då och då så tycker jag att möjligheten ska finnas utan att hojen skär ihop :)


Skär ihop? Är det din oro?

Det är ingen DT50
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ska åka till funbike i västerås nu och kolla om dom har nå kul inne att provsitta och dräggla lite över!
Det är sant, men om man har en sväng på 2-3 mil där man vill ligga på utav helvete då och då så tycker jag att möjligheten ska finnas utan att hojen skär ihop :)

FB kursade tidigt i år.

....Sala, då lär du ju tänka på att kirra en hoj som blir kul till körningarna på Sala Racing Park.. ;) SD alla dagar i veckan, och du har Karlströms på hemmaplan för delarna...

/J

P.S ...jag stortrivdes på hondan med dock...men kåtten är mer bus.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Ska åka till funbike i västerås nu och kolla om dom har nå kul inne att provsitta och dräggla lite över!
Det är sant, men om man har en sväng på 2-3 mil där man vill ligga på utav helvete då och då så tycker jag att möjligheten ska finnas utan att hojen skär ihop :)

Det är så pass stor skillnad på SD och CB1000R i karaktären att du måste provköra bägge två. Sen väljer du den du gillar bäst. Vill du ha det enkelt och mysigt så välj Hondan, vill du ha det rått och brutalt väljer du SD.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top