KTM-tråden!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Dt.n går inte at jämföra med ktmen. jag hade en dt som första hoj innan jag skaffade ktmen som jag har nu, och skillnaden i acc är enorm dem emellan. Vill du köra lagligt så duger dock dt:n, men känslan är bra mycket sämre än känslan med en Ktm
Köp den du vill, men ska du köra strypt så är det en dt som gäller, ostrypt KTM. Visst du kan även trimma en dt, men den går ändå inte nära en KTMs effekt:yoparty
Nej, men man får ta i beaktning att DT:n kräver bra mycket mindre service med. Det spelar en stor roll för många, speciellt när man köpa gammalt begagnat som man inte riktigt vet hur det har körts med.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Dt.n går inte at jämföra med ktmen. jag hade en dt som första hoj innan jag skaffade ktmen som jag har nu, och skillnaden i acc är enorm dem emellan. Vill du köra lagligt så duger dock dt:n, men känslan är bra mycket sämre än känslan med en Ktm
Köp den du vill, men ska du köra strypt så är det en dt som gäller, ostrypt KTM. Visst du kan även trimma en dt, men den går ändå inte nära en KTMs effekt:yoparty

Var bara ute efter lite erfarenheter från ägare, och där prickade du in båda hojarna. Tack! Dock trivs jag med huskvarnan jag har, lite mer effekt än en dt men ganska mycket mindre än en ktm ;) Tag en titt i mitt galleri :yoparty

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
alltså alla hissar upp 2t om att dom är så sjukt mycket bättre än 4t och visst har jag väjnt mig vid den men så lite skilnad som det är mellan min aprilia mx och cbr:en så ska jag behålla cbr:en för den är så pålitlig och min bild har jag hittat på internet

cbr:n är väl igentligen en av dom slöaste 4taktarna. runt 11 -13hk på dom om jag inte minns helt fel. din aprilia har 15hk när den är strypt. möjligt att din cbr har någon km/h högre toppfart men tar du bort strypningen på din aprilia borde du ha runt 25 - 35 hk..

så att det är så lite skillnad som du upplever det mellan dom tror ja inte riktigt på om det inte är så att din aprilia fortfarande är strypt.

är det en skillnad på 2hk känner man knappt ej av det.. är det en skillnad på nästan 20hk så känner du av det direkt.

sen är det ju skillnad på mc och mc. endel har tur med sina hojjar å dom håller i evigheter. kompisen hade en cbr som bara krångla och krångla. jag hade för övrigt en yamaha tzr 125 ifrån 1987. hade den i ca 2 år och sålde den för en månad sen ungefär.

jag hade kört 1000 helt problemfria mil. starta alltid på första eller andra kick vare sig det var 30+ eller -10 ute. enda service den krävde var oljebyte en gång per säsong bytte stifft innan jag sålde den. skulle tro en ägare innan mig hade bytt lite lager osv runt 2500 milen och jag har aldrig haft problem utan den bara gått och gått. den hade gått 4682mil när ja sålde den:tummenupp

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Hoj
zx9r ninja
cbr:n är väl igentligen en av dom slöaste 4taktarna. runt 11 -13hk på dom om jag inte minns helt fel. din aprilia har 15hk när den är strypt. möjligt att din cbr har någon km/h högre toppfart men tar du bort strypningen på din aprilia borde du ha runt 25 - 35 hk..

så att det är så lite skillnad som du upplever det mellan dom tror ja inte riktigt på om det inte är så att din aprilia fortfarande är strypt.

är det en skillnad på 2hk känner man knappt ej av det.. är det en skillnad på nästan 20hk så känner du av det direkt.

sen är det ju skillnad på mc och mc. endel har tur med sina hojjar å dom håller i evigheter. kompisen hade en cbr som bara krångla och krångla. jag hade för övrigt en yamaha tzr 125 ifrån 1987. hade den i ca 2 år och sålde den för en månad sen ungefär.

jag hade kört 1000 helt problemfria mil. starta alltid på första eller andra kick vare sig det var 30+ eller -10 ute. enda service den krävde var oljebyte en gång per säsong bytte stifft innan jag sålde den. skulle tro en ägare innan mig hade bytt lite lager osv runt 2500 milen och jag har aldrig haft problem utan den bara gått och gått. den hade gått 4682mil när ja sålde den:tummenupp

okej det är en ganska stor skilnad på acc men inte topp hastigheten MEN cbr :en har ju kåppor och aprilian har fatbar styre så luft mot ståndet är ju LITE skilnad men jag skulle vilja prov köra en rs för se om min mx går på full efekt och jag prov körde mx:en i går och då gick den på bak hjulet om man ville! så det är ju fel av mig att säga att dom går och gämföra men jag kan ju konstatera att sm är inte min stil utan sh:yoparty

c_erixon

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Hoj
ktm 125 duke
jag kör ktm 125 exc från -06 med motardfälgar på :yoparty
eller ja snart så, när ja tagit A1 kortet! kan lägga upp bild senare

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
haha hur såg den ut da? kolla min användarbild på min profil och kolla om det är den :D 06:a med sm hjul?

Nix, den hade kåpor á la Jägermeister.
Nu fick jag ju tag på en husqvarna i toppskick istället så jag är nöjd iaf :banana

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
najs bra det då :tummenupp är det en wr med sm hjul eller är det just en sm 125? hur fort går dom har aldrig fått nå riktigt svar på det.:gnissla

Det är en SM125, min är dock nerdrevad en kugg fram.
Jag har varit uppe i 124 med den, men det är sällan jag kör fortare än 70-80, blir för mycket varv på motorn då iom. att förra ägaren drevade ner den fram, har original liggandes hemma som ska på nu i veckan hade jag tänkt mig.
Från vad jag har läst så ska den göra runt 150 ostrypt med originaldrev, låter det dock vara osagt tills jag testat själv.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Det är en SM125, min är dock nerdrevad en kugg fram.
Jag har varit uppe i 124 med den, men det är sällan jag kör fortare än 70-80, blir för mycket varv på motorn då iom. att förra ägaren drevade ner den fram, har original liggandes hemma som ska på nu i veckan hade jag tänkt mig.
Från vad jag har läst så ska den göra runt 150 ostrypt med originaldrev, låter det dock vara osagt tills jag testat själv.

Vad toppar din på [valfri växel]? Börjar misstänka att min är drevad...

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Ktm 125 exc-06
Vad toppar din på [valfri växel]? Börjar misstänka att min är drevad...

Vad jag har hört så ska en sm125 ungefär göra 130helt utan strypningar.wr125 (inte wre) gör ju ungefär 150kmh med rätt drevning. wre och sm är ju snällare versioner av wr. som är mer anpassade för vägbruk (wre, blandat).

Rätta mig ifall jag har fel.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Vad jag har hört så ska en sm125 ungefär göra 130helt utan strypningar.wr125 (inte wre) gör ju ungefär 150kmh med rätt drevning. wre och sm är ju snällare versioner av wr. som är mer anpassade för vägbruk (wre, blandat).

Rätta mig ifall jag har fel.

Det stämmer säkert, men anledningen till att WRE är mycket (mycket!) långsammare än både SM och WR är att den har en annan utväxling på sista växeln. Det är knappt någon skillnad på 5:an och 6:an på min motorcykel, men på de andra är det en markant skillnad. Min toppar 120-130 (svajig analog mätare, svårt att få korrekt resultat) och den har original-drevning, om jag minns rätt. WR har högre topphastighet som du säger, det för att den har mer effekt än WRE och SM.

Det stämmer säkert, men anledningen till att WRE är mycket (mycket!) långsammare än både SM och WR är att den har en annan utväxling på sista växeln. Det är knappt någon skillnad på 5:an och 6:an på min motorcykel, men på de andra är det en markant skillnad. Min toppar 120-130 (svajig analog mätare, svårt att få korrekt resultat) och den har original-drevning, om jag minns rätt. WR har högre topphastighet som du säger, det för att den har mer effekt än WRE och SM.

Edit: Därför ville jag veta hastigheten på nån annan växel än högsta, framgick lite dåligt i mitt förra inlägg :p

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter

Edit: Därför ville jag veta hastigheten på nån annan växel än högsta, framgick lite dåligt i mitt förra inlägg :p

Prova att dreva ner den då, du förlorar ju inget på det, nu när den inte orkar på 5an och 6an :) Lagom drevning för att få högre toppfart är att dreva så du kan nästan varva ut 6an, eller så drevar du lägre och satsar på acc :tummenupp

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848

Ifall du tycker den orkat dåligt så bör du investera i ett HGS rör, fyfan vad bra tryck det blev i hojen jämfört med original.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Nu har ni helt missuppfattat mig, utväxlingen på 6:an är mycket lägre än vad ni har = den varvar ur 6:an redan vid 120 km/h. När jag kör på sexans växel, så kommer effekt-klicken redan vid 95-100 km/h...

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Nu har ni helt missuppfattat mig, utväxlingen på 6:an är mycket lägre än vad ni har = den varvar ur 6:an redan vid 120 km/h. När jag kör på sexans växel, så kommer effekt-klicken redan vid 95-100 km/h...

Samma för mig, fast min är ju nerdrevad...

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter

Lägre utväxling = högre hastighet
Ju mer utväxling, ju starkare och lägre fart får du

Ja men dreva upp framdrevet då, en eller två taggar så ska du se att du får en högre hastighet :rolleyes:

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0