Kuggad Oplanerad Ledning Av Mc!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
burner skrev:
Hur gör dom om det kommer en Bodybuilder på 130kg muskler, då blir det för lätt för honom, ska ha få leda 2 st Guldvingar i så fall ?, en i varje hand ?

Det vore även som att införa en regel för alla basketspelare, alla spelare som är över 200cm MÅSTE springa på sina knän för att det inte ska vara orättvisst.

Hehehe, det måste vara det konstigaste jag har läst på hela dagen.

O vi svaga :rolleyes: korta :tuttar då ...vi kan väl få leda en minimoto då :confused:

I skövde har de infört längdhopp över hojar där kravet är minst 3 hojlängder samt höjdhopp, slumpen avgör vilket moment du för utföra

:7peta Jonas (skövde-pöjk) visst fick du utföra detta på din uppkörning :D
 

Bifogat

  • mini.JPG
    mini.JPG
    45.9 KB · Visningar: 82
Last edited:

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
Ledande av hoj har tillkommit i provet pga skenande försäkringspremier delvis orsakade av tappade hojar. Med den kunskapen kanske ni har bättre förståelse för momentet.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Helt från inspektör till inspektör.

Dom kan säga att man var lite oförsiktig eller en liten enkel miss av uppkörningselev och så är man körd direkt , vad ska man göra eller säga.

Det är ju också det att dom "ska" kugga ett visst antal / år.

Överklaga beslutet ang leda motorcykeln det står på lapparna hur man ska göra som du fick av inspektören i slutet av körningen.


Som en SH medlem skrev att: Blev kuggad för att man ej steg ur bilen efter avslutad parkering.... det var fan det mest idiotiska jag har hört i hela mitt liv.
:huvet :huvet :huvet

Det är väll inte det som är det viktiga vid en uppkörning om man går ut ur bilen eller ej vid parkering utan i så fall hur man parkerar , nära andra bilar osv.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Mr.Clean skrev:
någon mer som blivit kuggad i år?

Jajamen! Kuggade två gånger innan jag fick kortet 14/6 i år. Jag var världens ynkligaste man efter att jag kuggat den andra gången. Det är bara att hoppa upp i sadeln och köra upp en andra gång. Det är så jäkla kul att köra hoj att det till och med är kul att köra upp! ;)

Jag hade förresten olika provförrättare alla tre gångerna.

Förresten har inte alla provförrättare BMW? ;)
 

njelger

Guest
Hoppsan skrev:
Ledande av hoj har tillkommit i provet pga skenande försäkringspremier delvis orsakade av tappade hojar. Med den kunskapen kanske ni har bättre förståelse för momentet.

öööh, nej. Vad har körkortet med försäkringsbolagen att göra? Ingår stöldundervisning också? :confused:

"Fan, jag blev kuggad på skenförsäkringsmomentet"

KÖRkort - KÖRkort - KÖRkort :fatta!
 
Last edited:

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
njelger skrev:
öööh, nej. Vad har körkortet med försäkringsbolagen att göra? Ingår stöldundervisning också? :confused:

"Fan, jag blev kuggad på skenförsäkringsmomentet"

KÖRkort - KÖRkort - KÖRkort :fatta!
Mycket lätt att motivera även ur trafiksäkerhetssynpunkt: Du ska ha kontroll på ditt fordon i alla situationer, ÄVEN när du leder det. Att vingla omkring och tappa sin hoj i trafiken gynnar inte trafiksäkerheten.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Hoppsan skrev:
Mycket lätt att motivera även ur trafiksäkerhetssynpunkt: Du ska ha kontroll på ditt fordon i alla situationer, ÄVEN när du leder det. Att vingla omkring och tappa sin hoj i trafiken gynnar inte trafiksäkerheten.

Jag frågade 2fast4some som har haft körkort i 15 år och är min handledare nu när jag håller på att ta körkort. Han har aldrig vid något tillfälle behövt leda hojen och då körs det runt 1500 mil på en säsong.

Många tappar väl för att de helt inte når ner ordentligt när de sitter på och de parkerar (förlåt STANNAR) :hihi på ojämnt underlag, inte för att de leder hojen :va

Dock spelar det ingen roll hur stark man är, har väl hojen gått över i en viss vinkel så är det praktist taget omöjligt att "rädda".
Jösse skrev:
Som en SH medlem skrev att: Blev kuggad för att man ej steg ur bilen efter avslutad parkering.... det var fan det mest idiotiska jag har hört i hela mitt liv.
:huvet :huvet :huvet

Det är väll inte det som är det viktiga vid en uppkörning om man går ut ur bilen eller ej vid parkering utan i så fall hur man parkerar , nära andra bilar osv.

Han motiverade med att det var viktigt att veta skillnaden mellan att parkera och att stanna. Hur ofta in real live är det man krånglar med att köra in i ett parkeringshus om man inte ska parkera och göra ärrenden :4skrika
 
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
2fast4hjo skrev:
Jag frågade 2fast4some som har haft körkort i 15 år och är min handledare nu när jag håller på att ta körkort. Han har aldrig vid något tillfälle behövt leda hojen och då körs det runt 1500 mil på en säsong.

Många tappar väl för att de helt inte når ner ordentligt, inte för att de leder hojen :va

Dock spelar det ingen roll hur stark man är, har väl hojen gått över i en viss vinkel så är det praktist taget omöjligt att "rädda".



Jag frågade 2fast4some som har haft körkort i 15 år och är min handledare nu när jag håller på att ta körkort. Han har aldrig vid något tillfälle behövt leda hojen och då körs det runt 1500 mil på en säsong.

Många tappar väl för att de helt inte når ner ordentligt när de sitter på och de parkerar på ojämnt underlag, inte för att de leder hojen :va

Dock spelar det ingen roll hur stark man är, har väl hojen gått över i en viss vinkel så är det praktist taget omöjligt att "rädda".
Aha en yber mänschen!

Tror nog alla lett moppen någon gång oavsett om det är 2 meter eller 2 km!
Och om han ej nu gjort detta så jaadu...
Man tvättar den ibland!
Man ställer den på förvaring ibland!
Man åker släp ibland!
Tom med servar den...iof så lämnar ju vissa in den på service!

O karln har inte lett mcn en enda gång!

Anledning till att leda den är att man mer skall förstå vilka vikter man har o göra med:fakta
 

mamba71

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
stockholm
Hoj
v-strom 06
Mr.Clean skrev:
va fan så sur blir jag.. väntat hela hösten å sommaren för att kunna köra hojen.. men så idag uppkörning.. sket det sig tydligen.. pga att jag inte planerade min ledning av mcn fan... jag visade ju att jag kunde leda en hoj.. handledaren hade inget å klaga på så... men vv va inte så sugna idag då.. surt är det :3freak
Det finns en anledning varför dom kallas LotteriVärket
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Hummm de där uppkörnings farbröderna e lite luriga dom :kocko . Kan ta ett exempel från min uppkörning. Körde upp på en Honda VFR 750 och kuggade på att jag gick över spärrlinjen på krypkörningen.

Sen körde polarn upp på samma hoj men med annan gubbe. Då får han förklarat för sej att spärrlinjen inte gäller den cykeln då svängradien e alldeles för begränsad.

Men va fan 840kr e ju gratis :mad: . Jaja nu har ja kortet iaf, taget på samma hoj och med obruten spärrlinje :)

Ps Såg första uppkörningen som en körlektion, den första och enda. Skit i körskolan om du har åkt moppe och har B kort.
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
klart som fan man ska kunna leda hojen! Oavsett om vissa aldrig behöver göra det i verkliga livet (grattis i så fall). Om jag ska backa in hojen i garraget över dörrtröskeln så går det knappt om man sitter på den (jag är 190) men det går om man leder den.

Det fins folk som inte klarar av att sätta upp hojen på centralstödet. det är sick.. Sure många hojar har det inte men ni hajar säkert poängen.

Innan man får dra ut i trafiken kollar dom ju att du kan:
-få upp den på (central)stödet
-kontrollera att den fungerar
-led hojen bakåt, frammåt och sväng
-krypkör
-undanmanöver och bromsprov i 50
-bromsprov i 70 o 90

Sen bär det av på vägen.

Klarar man inte något av ovan på ett sätt som övertygar ska man inte ha lappen och man ska inte ut på vägen. Jag måste anta att alla tycker det är ganska rimliga krav för att få en lapp. Sedan kan det vara så som många säger att dom råkat ut för ett pucko som gör en felaktig bedömmning. Jag tror dock (kanske är jag ute o cycklar) att om en uppkörningsförättare skulle kugga hejvilt skulle det börja synas i statistiken. Typ, "åke, varför har du flest kuggningar i hela sverige?".

äsch vetefan men jag tycker personligen att dom gott o väl kan ha ännu högre krav för A-kort. Jag kör för övrigt upp i morgon kl 10.00. I kväll när jag övade gick det fläckfritt men det kan gå åt pipan ändå. Kan inte se att det finns någon annan än mig själv att i så fall skylla.

:4skrika :mattias
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Trist att misslyckas på en sådan sak men som någon sa så var det nog helheten som avgjorde.

Dock så är även de människor och i slutändan blir det lite personberoende. Jag körde som en kratta vid uppkörningen men för en som var känd som en snäll inspektör och klarade mig. De andra hade förmodligen underkänt mig.

Nå, bara att komma igen. "Gör om - gör rätt"

Angående ledning av hoj så tappade jag först hakan av förvåning men inser nu att det är j*vligt bra om det kan spara mig x kronor i försäkring. Fast då är ju frågan om det där träningsmomentet inte får fler privatister att tappa sina cyklar.... :)
 

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
.
Hoj
.
Ja du micke, det är bara att köra igen och klara det nästa gång :hihi
Vi har fortfarande tid kvar att köra på, så nu J*VLAR ska det gå!


Måste säga att det var verkligen en sur sak att kugga dig på!

För att tillägga så körde jag med samma kontrollant när jag körde upp,
men jag klantade mig på både kryp och högfart.
Använde bromsen alldeles för mycket på kryp (Ingen som hade informerat mig om att man inte fick göra det :confused:, det gjorde man ju i garagevändningen) På högfart slog jag ner en kon, men han slog mig på hjälmen och sa: "Det där var ju onödigt, kör igen" Efter det fick jag infon av honom att pga mina missar på banan, var jag tvungen att köra felfritt i trafiken. Klarade mig iaf.


Dessa två missar tycker jag skulle väga tyngre än att "felaktigt" leda in mcn i den markerade banan :mad: Precis som många andra har sagt här, visst kunde det räckt med en tillsägning och en liten plutt i protokollet, men inte fan ska man bli kuggad på det. Har inga tvivel på att min vän Micke skulle ha några problem att leda runt sin hoj om han fick göra om det en gång till :3freak

Iaf, nästa vecka är det VI som ska ut och köra :yoparty
Mellankortsmaniacs, hahaha :arsele
 
Last edited:

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
peligroso skrev:
Dessa två missar tycker jag skulle väga tyngre än att "felaktigt" leda in mcn i den markerade banan :mad: Precis som många andra har sagt här, visst kunde det räckt med en tillsägning och en liten plutt i protokollet, men inte fan ska man bli kuggad på det. Har inga tvivel på att min vän Micke skulle ha några problem att leda runt sin hoj om han fick göra om det en gång till :3freak

Iaf, nästa vecka är det VI som ska ut och köra :yoparty
Mellankortsmaniacs, hahaha :arsele

Jag kan inte annat än hålla med om att man borde få göra om ledning av hoj om man missar. Jag antar att man ofta får det om det skulle vara så att man visar att man vet exakt vad som förväntas av momentet men inte riktigt lyckas. Är man där o använder uppkörningen som en övningskörningslektion och inte har kollat upp på förhand vad som förväntas av en tycker jag det är helt rätt att bryta då och där.

Helt rätt att spekulera dock.. ja menar vad gör man som uppkörningsgubbe/tant om man är grymt risig i kistan och känner att jag kan fan inte hålla mig mer än 2 minuter nu.. sen jävlar.. då kanske man tar första bästa chans o dömma ut nissen som kör upp :va
Eller så har dom portapotti på dom där bmw:na dom kör :hihi
 

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I framtiden igen...
Da Fris skrev:
Jepp, av det jag kommer ihåg så hette våran oxå Mats. Mörkhårig med en vinröd BMW-cykel modell större. Vad jag mer minns så sa min lärare till mig att de hade två provförrättare de (VV) använde sig av i Karlskrona.
Bengt hette min, å dom här nere kör ju en vinröd 1200 bmw. såg dom ute idag ett par ggr
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
njelger skrev:
öööh, nej. Vad har körkortet med försäkringsbolagen att göra? Ingår stöldundervisning också? :confused:

"Fan, jag blev kuggad på skenförsäkringsmomentet"

KÖRkort - KÖRkort - KÖRkort :fatta!

Jag gjorde iordning en hoj i sommras (försäkringsjobb) som hade blivit på backad av en polisbil..
så då borde man nog också kunna ha med ett moment där man står å vaktar mc:n och så fort man ser en polisbil springer man fram och sparkar på denna? (enda sättet att få deras uppmärksamhet bort från klockan där de ser när de går av dagens pass?) ibland försöker de kugga en med en civilbil kanske? om man är privatist? :)

då har jag varit rolig nog för idag. fast det var i alla fall en polisbil som backade på mc:n :rolleyes:
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Blev kuggad på B kortet !
När vi stannat så sa han att jag körde som en gud men jag motrobromsade inte i en av korsningarna och det påverkar miljön så jag blev inte godkänd.
Körde upp 6 dagar efter med en annan.. körde exakt likadant fick kortet med en gång, behövde inte köra mer än halva uppkörningen.
Han sa.. du har ju mc kort och det syns att du kan hantera bilen och trafiken, ställde mig frågan om det inte är så att om man kör som privatist så kuggas man alltid första gången oavsett om du kör perfa..

Alla jag känner som kört privat har kuggat "minst 1 gång" Men 3.400 kr för B körkortet kändes rätt ok i alla fall. :yoparty
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
2fast4hjo skrev:
Han motiverade med att det var viktigt att veta skillnaden mellan att parkera och att stanna. Hur ofta in real live är det man krånglar med att köra in i ett parkeringshus om man inte ska parkera och göra ärrenden :4skrika


Intressant. På hoj har man ju parkerat även om man bara stannar och sitter kvar på hojen enligt VV. Fasiken egentligen, tänk så ofta man parkerar, vid varenda rödljus... :skrämd
 

Snowman89

Guest
Mr.Clean skrev:
stämmer bra det.. det var han jag hade.. :huvet hoppas man får den andra nästa gång då :gnissla
hade han en bmw typ touring variant?
vet inte exakt vad den modellen heter..
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top