Kuggad Uppkörning (Löjligt...)

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Bushido skrev:
...för det spelar ingen roll hur bra du kör egentligen. Du kan köra som en gud, men touchar du backen med foten av någon som helst anledning blir du underkänd oavsett hur bra resten av provet genomförs. Den typen av nitisk bedömning utan koppling till verkligheten är vad jag motsätter mig.

Njae - under uppkörningar där den gamla garagevändningen fanns med har jag också sett inspektörer låta kandidater försöka igen - om andra moment sett mjuka och behärskade ut.
En vindpust eller kallsvett i ögonen behövde inte förstöra en dag.

Lustig grej: läs din text igen, den som jag fileat ut i citatet ovan!

Ser du vad du beskrivit?
Precis! Dagens perversa betygssystem där våra gymnasieelever faller igenom alldeles om dom dabbar sig på ETT ENDA prov i en kurs.

Missar man en uppköring står det dig tusen åter - och nästa chans kommer redan om två veckor.

Konsekvensen för en aldrig så ambitiös elev som flunkar på ett enda prov...?
Väldigt mycket större, om vi skall tala med små bokstäver.

Men, det är ett delmoment i uppkörningen som upprör oss. Ett delmoment som togs bort för mer än 10 år sedan... :crash

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Njae - under uppkörningar där den gamla garagevändningen fanns med har jag också sett inspektörer låta kandidater försöka igen - om andra moment sett mjuka och behärskade ut.
En vindpust eller kallsvett i ögonen behövde inte förstöra en dag.

Lustig grej: läs din text igen, den som jag fileat ut i citatet ovan!

Ser du vad du beskrivit?
Precis! Dagens perversa betygssystem där våra gymnasieelever faller igenom alldeles om dom dabbar sig på ETT ENDA prov i en kurs.

Missar man en uppköring står det dig tusen åter - och nästa chans kommer redan om två veckor.

Konsekvensen för en aldrig så ambitiös elev som flunkar på ett enda prov...?
Väldigt mycket större, om vi skall tala med små bokstäver.

Men, det är ett delmoment i uppkörningen som upprör oss. Ett delmoment som togs bort för mer än 10 år sedan... :crash

Nu var det ett tag sen jag gick gymnasiet så jag vet ju i inte hur systemet ser ut idag... Men vad jag minns var det faktiskt ganska flexibelt, inga betyg som var absolut körda på grund av ett enda prov utan även där en helhetsbedömning. Men det kan ju ha ändrats idag, vad vet jag. Högskoleprovet finns väl fortfarande kvar oavsett så skulle man ha oturen att råka på en lärare som underkänner dig för en skitsak fastän allt annat är bra så kan man ju alltid skriva det och komma in på universitetet det vägen så slutgiltigt körd är man ju inte.

Angående ögon I nacken, vad jag vet är det inget antagningskrav :D men det kan absolut vara så att jag fått en Viss situational awareness genom min karriär, och det I sin tur skulle kanske kunna ha något att göra med att jag upptäcker och irriteras av helljus även dagtid. Vad vet jag :D ;)

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Mja, viss skillnad för mc-föraren.

Om jag lane-splittar under kontrollerade former (i mina ögon kontrollerade former) tycker jag det är ok. Jag får dock vara medveten om att bilisten jag passerar troligen inte har sett mig (i backspeglarna) förrän jag kommer upp jämsides. En liten överraskning för bilföraren kanske - de flesta använder ju sin speglar för lite - men inte värre än så.

Om jag däremot blir omkörd i till vänster i samma fil som jag kör av en bil blir jag skitnervös. Min hoj har två hjul och väger 200 kilo. Min "filgranne" väger 1-2 ton och har fyra hjul. Inget snack om vem som vinner ifall vi stöter emot varandra. Så det är redigt otäckt.

Jag har varit med om det. När jag av ouppmärksamhet drev lite väl långt åt höger blev jag omkörd i samma fil. På en trefilig 70-väg. J*vla otäckt. Hur tänker bilisten när han försöker köra om med sin stora bil i samma fil? (till skillnad från när min lilla mc smiter förbi)

Drograttfylla??

Jag skojade lite...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu var det ett tag sen jag gick gymnasiet så jag vet ju i inte hur systemet ser ut idag... Men vad jag minns var det faktiskt ganska flexibelt, inga betyg som var absolut körda på grund av ett enda prov utan även där en helhetsbedömning. Men det kan ju ha ändrats idag, vad vet jag. Högskoleprovet finns väl fortfarande kvar oavsett så skulle man ha oturen att råka på en lärare som underkänner dig för en skitsak fastän allt annat är bra så kan man ju alltid skriva det och komma in på universitetet det vägen så slutgiltigt körd är man ju inte.

Angående ögon I nacken, vad jag vet är det inget antagningskrav :D men det kan absolut vara så att jag fått en Viss situational awareness genom min karriär, och det I sin tur skulle kanske kunna ha något att göra med att jag upptäcker och irriteras av helljus även dagtid. Vad vet jag :D ;)

Nej. Dom har ju gjort om en del. Jag gick ut gymnasiet 1993 och dom har gjort om systemet flera gånger sedan dess. Jag tror faktiskt att dom gjorde om det första gången året efter att jag gick ut. Så dom betyg som mina yngre syskon fått ser inte alls lika ut som mina betyg. Jag hade ju betygskala 1-5 och dom hade någon djäkla poängskala med helt andra intervaller. Och sedan dom gick ut så har man ändrat det ytterligare några gånger.

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Löste biffen idag för övrigt i Säve. ;) Höll mig mer i mitten - allt gick galant.

Känns så jävla gött!!! :banana

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Härligt, skön frihetskänsla att kunna ta ut hojen och köra men gör det smart. Alla andra i trafiken är potentiella dårar och kan köra ut framför dig när som helst så se till att ha en plan i varje situation som kan leda till krock. Jag har lärt mig en läxa även fast jag tyckte att jag var försiktig innan. Bilisten tittade på mig, iaf åt mitt håll och det var bara vi två på vägarna ändå såg han mig inte och körde rakt ut.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är nu det börjar ....:va

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Härligt, skön frihetskänsla att kunna ta ut hojen och köra men gör det smart. Alla andra i trafiken är potentiella dårar och kan köra ut framför dig när som helst så se till att ha en plan i varje situation som kan leda till krock. Jag har lärt mig en läxa även fast jag tyckte att jag var försiktig innan. Bilisten tittade på mig, iaf åt mitt håll och det var bara vi två på vägarna ändå såg han mig inte och körde rakt ut.

+1
Kan inte påpekas ofta nog.
Två ggr denna säsong har jag varit extra nöjd med att tänka åt andra just i korsningar. Både ggr kör jag på huvudled, och både ggr har bromsberedskapen troligtvis räddat mig från potentiell krock orsakad av vänstersvängande bilister. Ena en yngling med mobil i näven som inte ens kollade åt mitt håll, den andra gången ett pensionärspar som visserligen såg mig till slut, men tydligen inte i tid då de fick stopp på bilen först halvvägs ut i min vägbana.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
+1
Kan inte påpekas ofta nog.
Två ggr denna säsong har jag varit extra nöjd med att tänka åt andra just i korsningar. Både ggr kör jag på huvudled, och både ggr har bromsberedskapen troligtvis räddat mig från potentiell krock orsakad av vänstersvängande bilister. Ena en yngling med mobil i näven som inte ens kollade åt mitt håll, den andra gången ett pensionärspar som visserligen såg mig till slut, men tydligen inte i tid då de fick stopp på bilen först halvvägs ut i min vägbana.

Själv blev jag rammad från sidan. Det gick inte fort, hann väja lite och gick inte omkull men det blev ändå en hård smäll. Hojskada och problem med vristen i 1.5 år. Lite roligt att min bilist var ögonläkare :hihi
Jag har iaf lärt mig att många gånger tittar folk främst efter andra bilar och inte någon smal sak på två hjul.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nej. Dom har ju gjort om en del. Jag gick ut gymnasiet 1993 och dom har gjort om systemet flera gånger sedan dess. Jag tror faktiskt att dom gjorde om det första gången året efter att jag gick ut. Så dom betyg som mina yngre syskon fått ser inte alls lika ut som mina betyg. Jag hade ju betygskala 1-5 och dom hade någon djäkla poängskala med helt andra intervaller. Och sedan dom gick ut så har man ändrat det ytterligare några gånger.
Helt j-a OT men gymnasiet ändrade de betygen radikalt för dem som gick ut -97, vi som gick ut -96 hade fortfarande 1-5 men utan normalisering

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Tack alla! Ja de tipsen ska jag definitivt ta till hjärtat. Folk kör ju som dårar!

W.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tack alla! Ja de tipsen ska jag definitivt ta till hjärtat. Folk kör ju som dårar!

W.

Grattis!:tummenupp

Och ja, många av våra mottrafikanterbrys sig inte ett skit om andra i trafiken. Du måste tänka åt andra, särskilt nu som nybörjare. Sedan när du börjar känna dig hyfsat duktig ska du se upp. För då slappnar du av och risken för dig ökar. :fakta

Diskussionstråden om tillbud och olyckor är läsvärd. Laidbacks tråd ska du också läsa. :tummenupp

Du kommer att lära dig läsa trafiken och förutse de flesta felbeteenden om du har inställningen att bli bättre. Att anse att andra gör fel hjälper inte dig, de kommer att fortsätta göra fel så om du inte lär dig undvika de situationerna får du problem. Det är du som skadas oavsett vem som gjort fel...

Lycka till! :)

https://www.sporthoj.com/forum/show...d-o-olyckor-2018/page13&p=6395050#post6395050

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242703-Konsekvenser-av-hojåkning&highlight=

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha