Ja, de allra flesta ser den som om det vore ett självändamål. Nästan ingen begriper att det bara var en kontroll på andra färdigheter, troligen för att man sitter fast i att man hade så svårt för den. Visst kunde man nog hittat på ett annat test, men antagligen hade reaktionen varit densamma så länge svårighetsgraden varit på samma nivå...Allvarligt? Finns det motorcyklister som inte fattar meningen med ”garagesväng”?
Det är en benämning på en övning som snabbt visar poängen med kopplingskontroll och balans, inte en uppmaning att vända inne i garaget...
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Allvarligt? Finns det motorcyklister som inte fattar meningen med ”garagesväng”?
Det är en benämning på en övning som snabbt visar poängen med kopplingskontroll och balans...
Min körlärare (1990-tal...) sade till mig att köra "c:a 60 ut % från vägrenen". Alltså något till vänster om mitten.
2. För att ingen-ingen-ingen bilförare skulle få för sig att tränga sig fram i samma fil som mc:n. Vilket i teorin skulle kunna ske om man låg för långt till höger, "a la moppe style".
Tror att du och många andra missförstår varför jag (och många andra) är kritiska till garagesvängen. Jag har aldrig sagt att det är ett för svårt moment, jag har bara sagt att jag tycker att det är ett irrelevant moment.
Irrelevant...?
Eller som redan påpekats - ett enkelt prov som på tio sekunder avslöjar om eleven har någorlunda balans och kontroll eller om eleven INTE har balans och kontroll...?
När blev balans och kontroll i så fall irrelevant för motorcykelkörning...?
Eftersom du kuggade på just detta prov så är det lätt att förstå din inställning, men se till exempel på hur vi utbildar våra stridspiloter eller piloter i allmänhet. Varför tror du att man börjar med att sålla ut lämpliga kandidater medelst koordinations- och koncentrationsprover vid ett skrivbord...? De kommer ju rimligtvis inte att manövrera sitt flygplan genom att lösa labyrinter eller rebusar sittandes vid ett skrivbord...?
Mja, viss skillnad för mc-föraren.Va!? det är väl bara lite hederlig lane-splitting
Mitt råd... Ge upp nu tjöta och kör hoj istället, se mysiga platser, träffa andra trevliga hojåkare m.m INNAN förbenade vintern nalkas
Men då dööör juh SportHoj om man TjÖÖÖr istället för att PåssTa...
Låtom oss inte tillåta att detta forumet dör ut. Halleluja...
Fridens i stugan
Vet inte om jag håller med om att garagevändning är nödvändigt fast jag vet egentligen inte exakt vad det innebär men det sades att vändningen var sjukt tight och att det krävdes fullt styrutslag. Hur bred var den?
Jag övade på att köra runt i cirklar och åttor med fullt styrutslag även fast garagevändning var borttagen 2011 då jag körde upp och för något år sedan tog de bort den svårare av de två konbanor som fanns. Den svårare fick jag och krävde bl.a. en vändning inom 4x4 meter om jag minns rätt.
Detta kanske var samma garagevändning fast en del av konbanan?
Även om jag behärskar eller behärskade (???) garagevändning med fullt styrutslag så ser jag inte att det har något med min övriga körteknik att göra. Jag kan inte heller se några moment i trafiken som verkligen kräver denna balans. Att kunna köra supersakta med fullt styrutslag är en sak för sig, det visar att du kan just det momentet och inget annat. Bra balans och kontroll vid denna låga hastighet krävs fortfarande men det gäller inte lika skarpa svängar.
Garagevändningen är så bred som hojens styrutslag, kanske la de på en halvmeter. Jag körde upp 2012 och då fanns den kvar 100%
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|