Ingenting som du inte behöver kunna tillämpa rent praktiskt kan kallas nödvändig basal körförmåga, det säger ju sig självt. Då kan vi lika gärna införa wheelies, stoppies, sladdning, trialkörning och fan vet allt på körprovet, det är väl ungefär lika basalt nödvändigt att kunna för att ska visa att du är en bra MC-förare. Har du så brutalt dålig balans och kontroll på ditt fordon så framkommer det nog under övriga delar av körprovet och då lär inspektören kunna göra helhetsbedömningen att du inte ska ha körkort på grund av det.
Om till och med de som ansvarar för körprovets uppbyggnad och för utfärdandet av körkort har kommit fram till att garagesvängen inte är ett nödvändigt provmoment så känns det ärligt talat ganska korkat att försvara det och hävda att det hör till nödvändig basal körförmåga...
Det är ju en sak vad man faktiskt visar med en manöver och en annan sak vad syftet med den är.
Garagevändningen ersattes ju av dom manöverbanor vi har idag.
Den långsamma har som avsikt att visa att du klarar av att balansera hojen i låg fart med hjälp av koppling och gas eftersom du inte har möjligheten att balansera med styret när du har fullt styrutslag.
Du visar att du kan balansera och manövrera hojen i låg hastighet vilket faktiskt emellanåt händer i trafiken. Att då inte vara beroende av att sätta ner fötterna och paddla sig fram redan i joggingfart är ganska bra och minskar betydligt risken för att du ska råka välta hojen.
Det kanske inte är optimalt men det är nog det bästa man kommit på för att ge någon bild av förarens förmåga att hantera motorcykeln.
Den snabba banan har som avsikt att visa att du kan göra undanmanöver och ändra riktning på hojen i lite fart och den visar också att du är kapabel att sköta broms, koppling, gas och växling samtidigt som du ändrar riktning. Enligt mig ett ganska vettigt prov om du frågar mig då det är ett rätt svårt prov om du inte fått ner lite av MC hanteringen i ryggmärgen istället för att köra enbart med huvudet. Klarar du inte det provet är risken större att du blir överbelastad med information i en komplex trafiksituation vilket ju faktiskt uppstår lite här och där i verkligheten.
Vad inbromsningsproven visar är väl överflödigt att kommentera.
Jag tycker egentligen att det är ganska vettiga saker att visa att man kan för att klargöra att man kan hantera hojen vettigt när man sedan kommer ut i trafiken.
Exakt vart gränsen går för när man bedömer att man är tillräckligt duktig är väl en annan fråga. Men dom flesta inspektörer verkar som jag uppfattar det lägga ribban vid att man ska se bekväm och trygg ut på hojen. Om man sätter ner foten lite på långsamma banan är inget större problem så länge som helhetsintrycket är bra.
Däremot finns det ju inspektörer som direkt kuggar för minsta lilla miss på manöverbanorna vilket ju blir lite väl hårt. Det är ju generellt sett ganska nervösa personer som kör upp och nervösa personer gör misstag. Och syftet ska ju vara att du ska visa att du kan hantera motorcykeln. Det är ju inte en tävling i konstkörning eller så.
Jag vågar lova att dom flesta som är relativt vana MC förare som har några mil i sadeln faktiskt skulle klara båda manöverproven relativt enkelt så länge som man bara sitter på en hoj som inte är direkt olämplig för att klara provet. Som typ en kåpförsedd hoj med vändradie som en lastbil.