Kuggad uppkörning

FirreK

Medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Tja folket.
Kuggade min uppkörning i VH i onsdags och funderar på att åka till Norrköping istället och köra upp där.
Är det någon i gruppen som har kört upp där och kan komma med lite tips? Hur är trafiken? Hur länge man kör i trafik, många landsvägar osv
All hjälp uppskattas!

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tja folket.
Kuggade min uppkörning i VH i onsdags och funderar på att åka till Norrköping istället och köra upp där.
Är det någon i gruppen som har kört upp där och kan komma med lite tips? Hur är trafiken? Hur länge man kör i trafik, många landsvägar osv
All hjälp uppskattas!
När jag var handledare åt en som körde upp i Norrköping så var samlingen och manöverbanan på en vägstump i närheten av flygfältet.
Det var trångt och besvärligt och missade du bromsningen så fanns ett stängsel att stanna mot.
Förhoppningsvis har de bytt ställe.
Körningen var som vanligt blandad, trafiken i Norrköping kan vara stökig, många cirkulationsplatser bl a.
Om du säger till att du inte hittar så ska provförättaren hjälpa dig på rätt väg.
Men grundtipset är att om du kuggade nyligen så ska du köra mycket innan du kör upp igen.
Att stressa fram nästa uppkörning gör bara att du missar den också.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag kuggade också i trafiken trots 60000+ mil i bil åren före uppkörning.
När du väl har kortet så ska du klara av alla situationer i alla städer.
Så som många ovan skriver så träna och träna mer.

Lycka till! 👍

FirreK

Medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
exakt om du kör upp i sundsvall, norrköping eller malmö spelar ingen roll om du inte är så duktig mc förare som det krävs för att klara provet.
så det bara att öva mer o bryt ihop o kom igen.
Tänkte just att det är en mindre stad så troligtvis lite enklare att ta där än i Stockholm :)

FirreK

Medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
När jag var handledare åt en som körde upp i Norrköping så var samlingen och manöverbanan på en vägstump i närheten av flygfältet.
Det var trångt och besvärligt och missade du bromsningen så fanns ett stängsel att stanna mot.
Förhoppningsvis har de bytt ställe.
Körningen var som vanligt blandad, trafiken i Norrköping kan vara stökig, många cirkulationsplatser bl a.
Om du säger till att du inte hittar så ska provförättaren hjälpa dig på rätt väg.
Men grundtipset är att om du kuggade nyligen så ska du köra mycket innan du kör upp igen.
Att stressa fram nästa uppkörning gör bara att du missar den också.
Tack för tipsen!
Tänkte faktist kötta på fram tills uppkörningen, kanske inte varje dag då jag märkt att man inte orkar 3-4 timmar varje dag och att man blir sämre då för att typ suget inte finns.
Men med lite paus emellan åt 👍

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte just att det är en mindre stad så troligtvis lite enklare att ta där än i Stockholm :)
Ärligt talat så är Norrköping en av de knepigare Svenska städerna att köra i. Rälsbussar, underliga trafikplatser, rondeller som byggdes innan alla listade ut hur man ska bygga rondeller, knepiga gator inne i centrum med kombinerad vägtrafik och spårvagn och enkelriktningar...

Vad fick du för feedback på var problemet med uppkörningen?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Bara av ren nyfikenhet, var fick du köra i trafiken från VH? Nu hade jag förmodligen världen jävla råflyt men jag fick åka en repa på bulten när jag körde upp (visserligen från Tullinge men ändå samma härad)
Jag undrar var det kan bli stökigare än Norrköping där om man inte åker in till Sthlm
(Det skulle kunna vara en sväng ut på Huddingevägen från området runt Brantrink där ett rödlyse gäller och att det är lätt att köra vänstertrafik runt Huddinge sjukhus iofs)

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Välj annan stad än Norrköping om du måste. Jag var där för första gången nyligen men med bil och den staden underlättar inte en uppkörning tack vara språvagnar och annat som är rörigt. Visst ska man klara det också men kan väl va dumt att pröva det under en uppkörning, det kan du ta sen när du fått kortet.

FirreK

Medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Ärligt talat så är Norrköping en av de knepigare Svenska städerna att köra i. Rälsbussar, underliga trafikplatser, rondeller som byggdes innan alla listade ut hur man ska bygga rondeller, knepiga gator inne i centrum med kombinerad vägtrafik och spårvagn och enkelriktningar...

Vad fick du för feedback på var problemet med uppkörningen?
Förklarar lite längre ner.

FirreK

Medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Glömde nämna att det var högfarten jag kugga på men allt annat gick galant.
Det var tre andra jätte schyssta deltagare.
En äldre gubbe som skulle köra först, en kille i 30-års åldern som blev tvåa och jag trea och en yngre kille fyra för a2.
Första klarade sig galant (jag stannade kvar en timme efter att jag kugga för att veta om han klara kortet och han blev godkänd), vi som stod längre bort och vänta på vår tur såg att andra killen körde ett eller flera moment 3-4 gånger så då tänkte vi ”jaha, skit samma då om man failar man får göra om ett x antal gånger iallafall”, när han väl kom tillbaka så sa han att han veja höger istället för vänster i högfarten.
När han gjorde om så fick han ner två koner
Sen gick han över till bromsningen sen tillbaka till högfarten igen (en tredje gång?)
Sen när det blev min tur så gick allt bra, provförratten sa att jag skulle sänka hastigheten på lågfarten, klarade det.
Högfarten gick enligt mig bra.
Bromsningen gick bra.
Sen kom han till mig och sa du får köra högfarten igen för att jag släppte gasen.
När jag körde andra gången och vände i rutan och på vägen tillbaka så fick jag ner en kona då fick jag åka hem.
Tänkte bara att det kändes lite orättvist för andra killen fick mera chanser så därför ville jag testa boka i en annan ort.

Och nej, provförrättaren var skit schysst och jätte trevlig, fattar att han neka mig men kändes tråkigt för att jag inte fick lika många chanser som han innan.

Last edited:

FirreK

Medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Bara av ren nyfikenhet, var fick du köra i trafiken från VH? Nu hade jag förmodligen världen jävla råflyt men jag fick åka en repa på bulten när jag körde upp (visserligen från Tullinge men ändå samma härad)
Jag undrar var det kan bli stökigare än Norrköping där om man inte åker in till Sthlm
(Det skulle kunna vara en sväng ut på Huddingevägen från området runt Brantrink där ett rödlyse gäller och att det är lätt att köra vänstertrafik runt Huddinge sjukhus iofs)
Jag fick tyvärr inte gå ut i trafiken 🥺 men första deltagaren hade åkt landsväg och motorväg, troligen skogs ekebyvägen. Därifrån 73 mot haninge och lilla vägen tillbaka om jag fattade det rätt.

FirreK

Medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Välj annan stad än Norrköping om du måste. Jag var där för första gången nyligen men med bil och den staden underlättar inte en uppkörning tack vara språvagnar och annat som är rörigt. Visst ska man klara det också men kan väl va dumt att pröva det under en uppkörning, det kan du ta sen när du fått kortet.
Avbokade tiden i Norrköping efter alla feedbacks här 😅 spårvagnar och det röriga gjorde mig orolig

FirreK

Medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Är det andra städer ni folket rekommenderar som skulle kännas enklare att köra upp i?
Bortsett från Norrköping nu 😅
Uppsala, Västerås, Gävle? Eller ska man ta Västerhaninge ändå?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Kör upp där du känner dig hemma, dumt att lägga på en extra svårighet.
Beträffande antal chanser man får så brukar en helhetsbedömning ingå, dvs du gav kanske inte ett helt säkert intryck förutom din vippade kon.
Men nästa gång går det!

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Hoj
Husky 701 SM -23
Kör upp var som helst - Visst är det mindre nerver på hemorten där man kan vägarna, men förrutom spårvagnar är de flesta hinder detsamma landet över.. När du är redo är du redo.

Alla kan välta en kona med lite otur, mina nerver tog vid och fotpinnen skrapade i marken i slalomen. Förättaren kom och kollade pulsen på mig och lyckligtvis fick jag prova igen.

Du kan vara redo redan nu, men man har inte obegränsat med chanser att bevisa det inom ett uppkörningstillfälle.

Med kortet i hand slutar jag aldrig att lära. Nivån man släpper ut folk som mig i trafiken är relativt låg. Det är tidigt på säsongen och körvanan stannar inte helt över vintern. Kör så mycket du kan tills nästa gång och lycka till!

FirreK

Medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Kör upp där du känner dig hemma, dumt att lägga på en extra svårighet.
Beträffande antal chanser man får så brukar en helhetsbedömning ingå, dvs du gav kanske inte ett helt säkert intryck förutom din vippade kon.
Men nästa gång går det!
Tack så mycket för feedbacken!
Blir nog att köra upp på samma ställe igen med tanke på det du nämnde :)
Ska nöta tills dess och hoppas på att det sitter på andra försöket.

FirreK

Medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Kör upp var som helst - Visst är det mindre nerver på hemorten där man kan vägarna, men förrutom spårvagnar är de flesta hinder detsamma landet över.. När du är redo är du redo.

Alla kan välta en kona med lite otur, mina nerver tog vid och fotpinnen skrapade i marken i slalomen. Förättaren kom och kollade pulsen på mig och lyckligtvis fick jag prova igen.

Du kan vara redo redan nu, men man har inte obegränsat med chanser att bevisa det inom ett uppkörningstillfälle.

Med kortet i hand slutar jag aldrig att lära. Nivån man släpper ut folk som mig i trafiken är relativt låg. Det är tidigt på säsongen och körvanan stannar inte helt över vintern. Kör så mycket du kan tills nästa gång och lycka till!
Kände faktist mig lite osäker på högfarten innan jag gick dit faktist så blir att köra tills jag känner att jag är helt redo.
Grymt att det löste sig för din del och tack så mycket! 🙏

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kände faktist mig lite osäker på högfarten innan jag gick dit faktist så blir att köra tills jag känner att jag är helt redo.
Grymt att det löste sig för din del och tack så mycket! 🙏
Det är rätt lösning. Kör alla moment tills de sitter varje gång. Det är inte hemskt svårt att göra dem egentligen. När jag tog lektioner för kortet så åkte skolan dit när det regnade och körläraren körde allt med extra fart i regn bara för att visa att det inte är några problem. :hihi

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år