Kunde ha dött idag, vad har hänt?

Henken

Guest
Jag var ute & körde idag som vanligt. Hade precis innan kört om en bil, snackar 5-10 sekunder innan, när jag hörde en smäll & insåg kort efter att bakdäcket var låst och jag åkte fram på däcket helt okontrollerat. Får till slut stopp mitt i vägen och bilen bakom får bromsa kraftigt för att inte köra på mig. Försöker rulla in till kanten vilket inte lyckas till en början men efter ett tag släpper det och jag ställer mig ur vägen. Kedjan har hoppat av drevet bak och jag undrar förskräckt vad som hände. Ser att främre drevet ligger alldeles för lågt ner än normalt men kan inte se nåt mer pga kåpan. Mätte upp det svarta bromsspåret till cirka 40 steg. Rullar hem hojjen alldeles skakis och har suttit här nån timme nu för att samla mig. Efter jag kommit hem och suttit ett tag har jag mekat bort kåpan och ser att drevet sitter fast mellan kedjan och svingen (?)

Drivpaketet är helt nytt, bifogar några bilder. Vad tror ni har hänt? Jag har mina misstankar men vill ha second-opinions eftersom bytet gjordes av en mc-firma här i stan. Hade detta hänt några sekunder tidigare eller i en kurva eller liknande hade jag lika gärna kunna vara död eller skadad! Bara ren jävla tur att det hände på en raksträcka...

Framdrevet sticker upp strax ovanför bromspedalen och till vänster om kedjan. Sitter som berget & har förmodligen skrapat & förstört massor där det sitter.

Blir ingen triss-lott idag...
 

Bifogat

  • bild.JPG
    bild.JPG
    80.6 KB · Visningar: 1,250
  • bild2.JPG
    bild2.JPG
    60.4 KB · Visningar: 1,122

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Ser ut som bulten till drevet gått av... Vem har bytt drivpaketet??
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
tror du kört med på tok förspänd kedja och haft av utgående axel.... flyt att du höll dig på hjulen!
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Kommer inte ihåg hur man satte fast drevet på ktm.. men uppenbarligen har det som skulle hålla drevet lossnat:näsblod

Edit: Ser nu att Det är som smålis skrev, bulten har gått av.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Åh fy fan:gnissla
Något har gått av, helt klart men det ser inte ut att vara utgående axeln, snarare ser det ut som att drevet varit låst med en skruv i mitten av axeln och att den gått av (svårt att säga utan en fet makrobild på axeländan).

Frågan är då var axeln har tagit vägen det syns ju bara någon mm splines, har axeln åkt in i lådan eller är det distansen som skjutits ut?

Var drevet låst med en stor mutter/spårring eller är det en skruv i mitten?
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Du ska nog ta ett snack med firman som bytte drivpaketet åt dej!! Det ser ut som lås bulten är av och att drevet då glidit av. Jävla tur att du klara dej i en bit.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Är det inte innerbanan i utgående axelns lager som har glidit ut? Kedjan verkar i alla fall ha varit som en fiolsträng++.

Någon får backjobb.
 

Henken

Guest


Frågan är då var axeln har tagit vägen det syns ju bara någon mm splines, har axeln åkt in i lådan eller är det distansen som skjutits ut?

Var drevet låst med en stor mutter/spårring eller är det en skruv i mitten?

Jag tror det är distansen som skjutits ut, jag tryckte in den & då kom spåren fram som drevet sitter i. Axeln vettefan vart den har tagit vägen...syntes inget precis där hjulspåren började iaf.
 

Bifogat

  • bild3.JPG
    bild3.JPG
    63.5 KB · Visningar: 795

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag tror det är distansen som skjutits ut, jag tryckte in den & då kom spåren fram som drevet sitter i. Axeln vettefan vart den har tagit vägen...syntes inget precis där hjulspåren började iaf.
Jag tycker mej inte kunna se någon färsk brottyta på själva axeländan utan man blev nog lurad av att distansen glidit ut på axeln, gick det att skjuta in den mer i tätningen än vad det var på de första bilderna?
Brottet verkar bara färskt i mitten av axeln, därför tror jag att det är en låsskruv som gått av för dej.

Om du drar i axelstumpen upp/ner, fram/bak, glappar den då?

Hur kan man se att kedjan varit för spänd på bilderna?
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Jag tror det är distansen som skjutits ut, jag tryckte in den & då kom spåren fram som drevet sitter i. Axeln vettefan vart den har tagit vägen...syntes inget precis där hjulspåren började iaf.

det ser ut som att bulten som håller fast drevet i axeln gått av.

det kan ju mycket väl vara så att någon varit lite för hårdhänt med bultknacken när han tait av drevet och sedan smattrat dit det för hårt när han satt tillbaka bulten igen.

min teori.

tråkigt att det hänt. gött att du klarade dig.

har svingen klarat sig från skador av kedja och drev?

kolla vilka skador du fått. fotografera nogrant. gå till mc-firman som gjorde bytet åt dig med en utförlig skriftlig raport på vad som hänt med bifogade bilder och fråga hur dom gör när dom monterar drev.

//Droopfy
 

Henken

Guest
Jag tycker mej inte kunna se någon färsk brottyta på själva axeländan utan man blev nog lurad av att distansen glidit ut på axeln, gick det att skjuta in den mer i tätningen än vad det var på de första bilderna?
Brottet verkar bara färskt i mitten av axeln, därför tror jag att det är en låsskruv som gått av för dej.

Om du drar i axelstumpen upp/ner, fram/bak, glappar den då?

Hur kan man se att kedjan varit för spänd på bilderna?

Den gick att skjuta in så den stack ut bara ett par mm. Axelstumpen glappar ingenting...



har svingen klarat sig från skador av kedja och drev?

kolla vilka skador du fått. fotografera nogrant. gå till mc-firman som gjorde bytet åt dig med en utförlig skriftlig raport på vad som hänt med bifogade bilder och fråga hur dom gör när dom monterar drev.

//Droopfy

Jag vet inte än, drevet sitter fast, ordentligt. Får försöka knacka bort den eller nåt...Jag har tagit bilder och ska kontakta dom så fort jag kan. Sånt här får inte hända...
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Den gick att skjuta in så den stack ut bara ett par mm. Axelstumpen glappar ingenting...
Ja då har nog både du och cykeln klarat er bra, det du måste göra är att försöka pilla ur den avbrutna skruven som sitter i axeln, med lite tur man du kanske få loss den genom att knacka runt på skruvändan med en liten mejsel och hammare. Har du otur har de använt gänglåsning och då kan det sitta ganska hårt.
 

Ari81

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Mmm
Hoj
Aha
1. Satt det kedjelås på kedjan eller var den nitad?
2. Vilket företag är det vi snackar om pma tack.
 

Henken

Guest
Ja då har nog både du och cykeln klarat er bra, det du måste göra är att försöka pilla ur den avbrutna skruven som sitter i axeln, med lite tur man du kanske få loss den genom att knacka runt på skruvändan med en liten mejsel och hammare. Har du otur har de använt gänglåsning och då kan det sitta ganska hårt.

Vad bra :) Lite ljus i mörkret...

Däremot tycker jag att verkstaden som nästan höll på att ta ihjäl mig får stå för den delen! :mad:
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Ser ur som bulten gått av, kan vara tillverkningsfel eller misshandlad vid montering.
Du kan borra ett hål i bulten och gänga i en s.k. gängpitt, (har jag för mig det heter) som är en slags felgängad skruv.
Häng inte firman som har monterat grejerna, inte alls säkert att dom gjort något fel....
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
För hårt åtdragen skruv ...


Inga problem att få ur skruven, distanshylsan som hade åkt ut på första bilderna mmm

Låt affären fixa detta och en kräv STOR ursäkt!!!
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag har okså haft ett likande fel på min föra gammla hoj, då lossade skruven som håller drevet 2 gånger, så 2 gånger fick jag fram drevet fast killat.

Vill du ha mindre skador så skruva loss bulten till svingen o lyft upp svingen lite i framkant så kan du plocka ut drevet lätt, kommer sitta rätt bra efter som de hände på min.

Firman som gjorde de tycker jag borde ha någon garanti på att sakerna håller.

Ja bulten e åtskruvad för hårt o börjat sprika, men undra vad de va som gjorde så bulten gick av, för öven o mden fått en sprika så behövs oftast ett ryck eller knak eller något annat på frästning för o dra av den, utgående axselbult e inget direkt tryck på så bulten måste nästan vart av mer en 80%.
 

postrom

Right behind you....
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stallarholmen
Hoj
Vmax -00, Kawasaki 500 H1 -71
Ser ur som bulten gått av, kan vara tillverkningsfel eller misshandlad vid montering.
Du kan borra ett hål i bulten och gänga i en s.k. gängpitt, (har jag för mig det heter) som är en slags felgängad skruv.
Häng inte firman som har monterat grejerna, inte alls säkert att dom gjort något fel....

Jag gissar också på alldeles för hårt åtdragen bult och då skall firman hängas!
Momentnyckel förväntar man sig att proffs använder.....
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Den gick att skjuta in så den stack ut bara ett par mm. Axelstumpen glappar ingenting...



Jag vet inte än, drevet sitter fast, ordentligt. Får försöka knacka bort den eller nåt...Jag har tagit bilder och ska kontakta dom så fort jag kan. Sånt här får inte hända...

Om du (vilket du absolut ska!!!) tänker kräva firman på hela konkarongen, ska du inte röra någonting själv! Många kort + skriven förklaring så du inte glömmer något + cykeln exakt som det såg ut efter olyckan är vad som ska lämnas in.
Håller tummarna för att du ska lyckas med det som vi mc-ägare ofta är så dåliga på nämligen att kräva vår konsumenträtt.

Instämmer i det där med att du klarade dig - skönt!
 

lelleman

Be careful out there...
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa -08
Läskigt, hoppas det löser sig för dig och dom tar sitt ansvar!
skönt att du höll dig på hjulen...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top