Kunde ha dött idag, vad har hänt?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Vanligtvis brukar det sitta en fjäderbricka (som en cymbal) och skruven skall vara Loctietad om det är gjort enl boken.

Brickan skall bytas efter varje gång man lossat drevet,återanvänder man det så lossar drevet lätt (enl egna erfarenheter)

Bulten skall dras 40 Nm om det är vanlig 8.8 bult, eller 60 Nm om det är 10.9.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Seriöst, låsbulten är de sista som gick av, jag tror mer på att kedjan har vart för hårt spänd som resulterat i att drivaxel lagret skurit.

vad de gäller lådan så tror jag den behöver en ipren.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Seriöst, låsbulten är de sista som gick av, jag tror mer på att kedjan har vart för hårt spänd som resulterat i att drivaxel lagret skurit.

vad de gäller lådan så tror jag den behöver en ipren.

Seriöst,

Bulten bör ju vara det första som går ...annars lossnar ju inte drevet.

Dock går den iofs inte av förrän drevet glider av axlen och rycker av bulten.

Packboxen är skit iaf,dock kan det ju inte skada att kolla till lagren på utgånde axel,dock betvivlar jag stark att lådan tagit någon skada.

Skulle man gissa på vad som är orsaken så ligger det ju nära till hands att det slarvats med Loctite eller låsbricka.

Du kan ju kolla längden på den biten du får ut så ser du ju om den bara gått rakt av eller skruvat ur sig innan den gick av.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
äh tror inte lagret tagit skada. bara snurra på axeln, ska vara ett jämt motstånd o inga knasiga ljud
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Seriöst,

Bulten bör ju vara det första som går ...annars lossnar ju inte drevet.

Dock går den iofs inte av förrän drevet glider av axlen och rycker av bulten.

Packboxen är skit iaf,dock kan det ju inte skada att kolla till lagren på utgånde axel,dock betvivlar jag stark att lådan tagit någon skada.

Skulle man gissa på vad som är orsaken så ligger det ju nära till hands att det slarvats med Loctite eller låsbricka.

Du kan ju kolla längden på den biten du får ut så ser du ju om den bara gått rakt av eller skruvat ur sig innan den gick av.

bulten är ju bara en låsbult. den ska ju inte hålla emot drevet mot axlen dragkraft de gör ju splincen i axeln, bulten skall inte hålla emot något större tryck så den "borde" inte gå av förns det finns sned belastning som tex vid skuret lager/packbox som gått varm pga för hårt spänd kedja så att drivaxlen går snett som leder till snedbelastning på drev som börjar belasta bult som går av och tappar drev..

sure, visst kan mecken ha dragit åt bulten så hårt att den fick en stor spricka å nästan gått av men de är väll knappast troligt på en så stor bult, då måste han ju ha tagit i så de verkligen smakade skit i munn....


mina tankar om händelsen..
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Glöm inte heller att ditt bakdäck är rätt rejält skabbigt efter denna
övning. Kan ju vara läga att påpeka det också när dom ska 'ersätta' dig.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ett slarvigt monterat/justerat bakhjul (snett eller offset) kan lägga på en rejäl snedbelastning på drevet också, särskilt vid ganska hårt spänd kedja...

Glöm inte att kolla bakram/sving så inte pressen från det fastryckta drevet orskat skador (i material och/eller skevhet).
Efter att firman åtgärdat allt de orsakat...

Bråkar de, rekommenderas lokal konsumenthjälp; de kan ofta uträtta en hel del.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
bulten är ju bara en låsbult. den ska ju inte hålla emot drevet mot axlen dragkraft de gör ju splincen i axeln, bulten skall inte hålla emot något större tryck så den "borde" inte gå av förns det finns sned belastning som tex vid skuret lager/packbox som gått varm pga för hårt spänd kedja så att drivaxlen går snett som leder till snedbelastning på drev som börjar belasta bult som går av och tappar drev..

sure, visst kan mecken ha dragit åt bulten så hårt att den fick en stor spricka å nästan gått av men de är väll knappast troligt på en så stor bult, då måste han ju ha tagit i så de verkligen smakade skit i munn....


mina tankar om händelsen..

annars brukar det vara så att verkstäder ofta använder sig at mutterknack för att dra sådana bultar... för högt tryck och för mycket knack på en kanske redan skadad bult så kan det lätt bli en spricka i den. då snäpper den av på detta viset. sedan är det fritt fram för drevet att vandra ut på axeln och hoppa av.:gnissla
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
annars brukar det vara så att verkstäder ofta använder sig at mutterknack för att dra sådana bultar... för högt tryck och för mycket knack på en kanske redan skadad bult så kan det lätt bli en spricka i den. då snäpper den av på detta viset. sedan är det fritt fram för drevet att vandra ut på axeln och hoppa av.:gnissla

då är de nån som har tagit it för mycke dock utan att e smakar skit :(
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
bulten är ju bara en låsbult. den ska ju inte hålla emot drevet mot axlen dragkraft de gör ju splincen i axeln, bulten skall inte hålla emot något större tryck så den "borde" inte gå av förns det finns sned belastning som tex vid skuret lager/packbox som gått varm pga för hårt spänd kedja så att drivaxlen går snett som leder till snedbelastning på drev som börjar belasta bult som går av och tappar drev..

sure, visst kan mecken ha dragit åt bulten så hårt att den fick en stor spricka å nästan gått av men de är väll knappast troligt på en så stor bult, då måste han ju ha tagit i så de verkligen smakade skit i munn....


mina tankar om händelsen..

Stæmmer... Skruven utsætts inte før nån direkt kraft

Ivf som helst så ær enda førklaringen att den varit før hårt åtdragen...
Jag tror inte på teorin om skuret lager


Skulle man gissa på vad som är orsaken så ligger det ju nära till hands att det slarvats med Loctite eller låsbricka.

.

Har ju ingen betydelse...Den har ju inte lossnat, den har gått av
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag gissar också på alldeles för hårt åtdragen bult och då skall firman hängas!
Momentnyckel förväntar man sig att proffs använder.....

Helt riktigt.
Och dessa centrumskruvar brukar oxå mycket riktigt vara fingängade + ha en midja just för att de ska kunna dras till sträckspänning, och det SKALL göras med moment.
Hursomhelst är det bättre att dra för löst än för hårt.
Dels för att skruven även skall låsas med ett låsbleck, och dels för att en för hårt dragen skruv som passerat det plastiska området ju snäpper av likt en salta pinne :död

Lider med dig - kräv firman på både ursäkt och nya grejer + reparation.
Det skulle jag tro att de löser åt dig om de har minsta serviceanda.
Fick själv en kedja en gång som en länkplatta gick av på!! (dyr märkeskedja!)
Tur som en tokig hörde jag när kedjan slog i varje varv (eftersom den kvarvarande länkplattan på andra sidan vek sig)
DEN känslan jag hade var liknande din: Det här var nära...
Tack och lov slapp jag det tveksamma nöjet av att balansera på låst bakhjul
framför en bilist!

Jag la iaf bara upp kedjan på disken, pekade på länken utan att säga ett ord.
Killen (som oxå var mc-åkare givetvis) fattade allvaret i vad som kunde skett och sa bara: Säg vad du vill ha.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om du (vilket du absolut ska!!!) tänker kräva firman på hela konkarongen, ska du inte röra någonting själv! Många kort + skriven förklaring så du inte glömmer något + cykeln exakt som det såg ut efter olyckan är vad som ska lämnas in.
Håller tummarna för att du ska lyckas med det som vi mc-ägare ofta är så dåliga på nämligen att kräva vår konsumenträtt.

Instämmer i det där med att du klarade dig - skönt!

Ecksackt! Rör inget! In med hojen till firman utan att röra en skruv!
 

Henken

Guest
Ringde dit idag.Han jag talade med tyckte inte det lät troligt att det var deras fel, dvs att den var för hårt åtdragen. De hade ju gjort det så många ggr osv. Tror inte han tänkte på mänskliga faktorn. Dock trodde han på dåligt material, dvs nån försvagning i låsbulten. Han skulle ringa KTM veckan efter den som kommer (ktm-killen hade semester till då). Skulle höra med dom om det hänt tidigare (?). Problemet är att jag åker iväg då och är borta i 9v men det lät som att de skulle ta dit hojjen innan då iaf. Jävligt surt att det skulle hända, hade sett fram emot sista veckan av hojkörning :(

Tack för alla tips & medömkan :)
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
fyfan... bra att du höll uppe cykeln!:tummenupp en situation där man lätt fått byta ett par kalsonger...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bulten till främre drevet har, som flera redan påpekat, gått av varefter främre drevet har glidit av den splinsade axeln (utgående axel).

Om detta har orsakats av för hårt spänd kjedja, felaktigt åtdragningsmoment (vid montage) eller bulten var skadad sedan tidigare (materialfel) går ju naturligtvis inte att säga bara genom att titta på dina bilder. Men nog skall du försöka få detta gjort på garanti, så till vida du inte själv varit och ex. spännt kjedjan för hårt.

Skönt att allt gick bra och du har rätt, vid fel tillfälle hade det kunnat sluta illa!

Mvh!
// Niklas
 

Henken

Guest

Om detta har orsakats av för hårt spänd kjedja, felaktigt åtdragningsmoment (vid montage) eller bulten var skadad sedan tidigare (materialfel) går ju naturligtvis inte att säga bara genom att titta på dina bilder. Men nog skall du försöka få detta gjort på garanti, så till vida du inte själv varit och ex. spännt kjedjan för hårt.

Skönt att allt gick bra och du har rätt, vid fel tillfälle hade det kunnat sluta illa!

Mvh!
// Niklas

Ärligt talat, hur jävla hårt spänd ska inte kedjan ha varit för att ha orsakat detta? Det måste ju ha märkts isåfall, med missljud eller nåt sånt...Hur spänd ska den vara? Om man sitter på den ska den väl precis ta i svingen, om man trycker upp den?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om kedjan vore för hårt spänt, skulle ju axeln (utgående lager) få ta smällen, inte skruven. Skruven hindrar ju bara att drevet glider utåt.. Den utsätts aldrig för någon kraft

Neee, för hårt åtdragen är den! Jag tror inte alls på kass skruv
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
bytte du drivpaket för 2 dar sen kan kedjan vart hårt spänd..
har du kört nåra 10-20+ mil med föör spänd kedja som e ny går den ut sig ganska friskt.. isf skulle den vart stenhård vid ditsättning. tror absolut inte på för hårt spänd iaf :)
 

per24

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2005
Ort
småland
Hoj
honda cbf1000
dreven utsätts normalt inte för några sidokrafter så för att bulten ska gå av så måste det ha hänt något innan t.e.x att kedjan har hoppat eller gått av.Bulten kan ha lossnat och skruvat ut sig sedan kan drevet glidit ut och kommit i kläm och slagit av skruven.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top