Kunde ha dött idag, vad har hänt?

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Ort
Kungälv/Göteborg
Hoj
GSXR-1000 K6
dreven utsätts normalt inte för några sidokrafter så för att bulten ska gå av så måste det ha hänt något innan t.e.x att kedjan har hoppat eller gått av.Bulten kan ha lossnat och skruvat ut sig sedan kan drevet glidit ut och kommit i kläm och slagit av skruven.

Är nog berädd att hålla med det, det låter ju mest troligt, Detta kan man ju faktist kolla upp på ett ganska smart sätt =) Nämligen genom att få ut den delen av bulten som sitter kvar i axeln, är den 1cm så kan man ju börja misstänka ovan förlopp! Börjar skruven att skruva ut sig, så började det ju snabbt klappa och det ena leder till det andra...:rolleyes:

Tipset på hur du skall få ut bulten ur drivaxeln är att ta en spetsig don, eller liknande och knacka runt den, se upp bara ifall den nu skulle vara vänstergängad är jag lite osäker på.
 

Henken

Guest
Vad tycker ni jag ska göra åt saken då?

Som jag ser vill jag reda ut "skuldfrågan" innan jag börjar göra nåt åt hojjen. Nån på företaget skulle ringa ktm & höra om nåt liknande hade hänt innan, detta eftersom han inte tyckte att felet kunde vara deras. Ska ringa dit imorgon & höra om han fick tag i personen på KTM. Om det är en försvagning i materialet som orsakat det, vem ska då ta på sig skulden? Hur bevisar man en sån sak?

Om jag & företaget inte kommer överens, vem ska jag då vända mig till? KO?

Jag ser en risk i att företaget å sin sida inte tycker sig ha gjort nåt fel & KTM å sin sida svär sig fria. Då hamnar jag i kläm med en trasig hoj och har inte gjort nåt fel alls. :(
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Vad tycker ni jag ska göra åt saken då?

Som jag ser vill jag reda ut "skuldfrågan" innan jag börjar göra nåt åt hojjen. Nån på företaget skulle ringa ktm & höra om nåt liknande hade hänt innan, detta eftersom han inte tyckte att felet kunde vara deras. Ska ringa dit imorgon & höra om han fick tag i personen på KTM. Om det är en försvagning i materialet som orsakat det, vem ska då ta på sig skulden? Hur bevisar man en sån sak?

Om jag & företaget inte kommer överens, vem ska jag då vända mig till? KO?

Jag ser en risk i att företaget å sin sida inte tycker sig ha gjort nåt fel & KTM å sin sida svär sig fria. Då hamnar jag i kläm med en trasig hoj och har inte gjort nåt fel alls. :(

Kanske det låter lite grått, trist och byråkratiskt men kommunens konsumentvägledare brukar vara fenor på sådana här ärenden. De ger åtminstone underlag för hur du bör gå vidare.
Önskar dig lycka till i kampen!
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Mycket intressant tråd.
Och ett stort :tummenupp till dig som lyckades håll dig uppe på rätt köl.

Tekniskt kan jag inte hjälpa dig alls, men för att gå offtopic lite (tråden passar för det) så tycker jag personligen att man som konsument oftast får slåss för sin rätt även när man har rätt, och det är uppenbart så. Tycker det är så jä-la tråkigt, och handlar bara om pengar. Goodwill och servicekänsla verkar inte finnas i någon större utsträckning.

Som för dig Henken... du ringer till firman och beskriver ärendet och får nekande svar att det nog inte är deras fel. Vad har företag att förlora på att istället säga "kom in med grejerna så får vi kolla på det."

Inte därmed sagt att dom tar på sig ansvaret direkt, men att dom iallafall kikar på grejerna innan dom uttalar sig nekande via telefon !

Ungefär detta har diskuterats på bike.se där vi konsumenter efterlyser lite Sverker Olofsson attityd från de stora mc-tidningarna i sverige.

Skulle det inte vara bra med undercover grävande journalistik med frekventa verkstadstester, test av när en produkt är felaktig som köpts, osv osv?

Jag tycker det !

Risken är väl att tidningarna inte riktigt vill "klämma åt" sina sponsorer, och då hamnar vi konsumenter i underläge.

:mad: :mad: :mad:
 
Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Svårt att råda i sådana här fall, men här är några tankar.
Varför vänta på att verkstaden tar kontakt med KTM, ring upp någon ansvarig på KTM själv. Kanske finns det lite goodwill från deras sida.
Lämnar du in hojjen till firman som kanske har orsakat felet, lämnar du bevismaterialet till dem... Jag skulle nog valt att lämna in hojjen till en seriös firma och fått ett utlåtande från dem. Sen kan man diskutera med den ursprungliga firman, med fakta från KTM och verkstad nr 2. Skulle även ringa KO för att höra vilka skyldigheter och rättigheter som gäller.

Lycka till!
 

Henken

Guest
Tack för tipsen.

Vill bara klargöra ett par saker. Ktm-killen var på semester tills antingen idag eller nästa måndag, därför kunde ingen ringa honom. Verkstaden har inte vägrat göra något utan har bara ställt sig frågande till att det som hände är resultat av något som de gjort/inte gjort. Du har en poäng i det du säger med att de borde kolla den innan de säger att de inte gjort nåt.

Jag tror/hoppas att det kan ordna sig bra men jag är vis av skadan så att säga och vill gärna vara förberedd för framtiden om det visar sig att jag hamnar mellan två stolar.

Nu vill jag bara veta hur i helvete ett framdrev kan "ramla av" och när jag vet varför, vet jag också hur jag ska ta det vidare. Du som skrev det där med "bevismaterial" har faktiskt en poäng. Dock har jag en kamera, med plats för många bilder :)
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Tur att du klarade dig oskadd måste ha känts väldigt otäckt det dära.
Ang bulten så är den med största sannolikhet för hårt dragen, de måste ha dragit den till sträckgränsen dvs den gräns där det känns som att det börjar gå lätt igen..då är det redan kört för den.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Denna (Hexagon screw chain sprocket) ska dras med 40Nm + Loctite 242.
Skall dras för hand med momentnyckel och inget annat speciellt inte mutterdragare då stålet i drevaxeln är betydligt hårdare och är av högre kvalité än bulten.

Bulten har med stor sannolikhet gått av pga för högt åtdragningsmoment.
 

Henken

Guest
En liten uppdatering då.

Lämnade in hojjen som nu är fixad. Det är det positiva. Jag kommer dock i framtiden aldrig lämna in den till det företaget igen, sämre bemötande har jag aldrig varit med om. Ringde idag för att kolla om den var klar & säga att jag kan hämta den tidigare än jag sagt tidigare, pga av att jag inte är i Gbg under en tid. Pratade med en människa som med en väldigt dryg ton förklarade att det som hänt händer ofta på Ktm och underförstått skulle jag vara glad att de fixat det åt mig. Jag sa att det trodde jag inte ett dugg på av uppenbara skäl. Det bemötandet har gått igen under hela processen. Dryghet.

Sånt går fan inte sönder ofta! Det är ju helt livsfarligt för helvete och jag har väldigt svårt att tro att Ktm kan släppa ut en hoj på gatan som närsomhelst kan tappa framdrevet.

Innan detta var de trevliga och hjälpsamma men det är klart, det var ju då jag stod med pengarna i handen & skulle handla. När nåt går sönder som de har fixat är det en annan femma.

Skitsamma, hojjen är fixad och jag kan köpa grejjer på annat håll!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
kanske ska ta å tala om för KTM sverige va deras återförsäljare pysslar med å säger?
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Bara lämna tillbaka till firman. Samt fråga hur dom tycker man ska lösa problemet ang tillit i framtiden.

Jag skulle kräva en uppsättning olja och filter iallafall..
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Vad tycker ni jag ska göra åt saken då?

Som jag ser vill jag reda ut "skuldfrågan" innan jag börjar göra nåt åt hojjen. Nån på företaget skulle ringa ktm & höra om nåt liknande hade hänt innan, detta eftersom han inte tyckte att felet kunde vara deras. Ska ringa dit imorgon & höra om han fick tag i personen på KTM. Om det är en försvagning i materialet som orsakat det, vem ska då ta på sig skulden? Hur bevisar man en sån sak?

Om jag & företaget inte kommer överens, vem ska jag då vända mig till? KO?

Jag ser en risk i att företaget å sin sida inte tycker sig ha gjort nåt fel & KTM å sin sida svär sig fria. Då hamnar jag i kläm med en trasig hoj och har inte gjort nåt fel alls. :(

Ser ut som låsbulten till framdrevet som gått av,fråga dom som bytt drivpaketet om låsbulten byttes ut oxå? Lämnar man in hojjen på service så vill man ha tillbax en säker hoj och låsbulten bör bytas med jämna mellanrum,jag byter ut bulten varannan drivpakets byte..

Kostar ca 20kr med bricka
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Pratade med en människa som med en väldigt dryg ton förklarade att det som hänt händer ofta på Ktm och underförstått skulle jag vara glad att de fixat det åt mig.

Öh, om detta händer ofta på KTM så borde det snarare vara en återkallningskampanj.

Tips.

Har du inte hämtat hojen så gör det omgående.

Följ farbrorns råd. Finns risk för att det kan bli jobbigt att hämta hojen annars.
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top