Kungaklassen - 250SportProduction

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
oscar skrev:
Jag vet iaf en motard som i senaste SM var snabbare än flertalet RR-hojar... Sålänge en motard inte är sjukligt sist så tycker jag att folk ska knipa igen!

Beredd att hålla med faktiskt. Den kvalar in som MC utan några som helst problem och tar man sig runt banan snabbast med den bör man få köra med den. Varför inte? Är det 'fusk'?

Snarare underbetyg åt rejshojar om motarder har nånting att hämta tycker jag nog.

Även om en motard är sjukligt sist ska den förbjudas då? Ska inte förare som är sjukligt sist förbjudas då?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Berra skrev:
ok
Untitled-2.gif

Tror aldrig att en motard är något att satsa på om man vill vinna.
Plastraketer är bättre helt enkelt.

Ja de är med största sannolikhet bättre, men om man kan ta poäng med en motard så tycker iaf jag att det är helt ok, och faktiskt ganska fräckt!

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
oscar skrev:
Har du en RS eller menar du Repsolhojen?

Hur står sig en 400 mot tvitaktarna?

Både och - tror min 400 lär suga pga vikt + att stötdämparna är lika slut som din ringmuskel....

RS påväg in... min HRC-honda är ett minne blott... o jag måste ha något att leka med....

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Webspy skrev:
Både och - tror min 400 lär suga pga vikt + att stötdämparna är lika slut som din ringmuskel....

RS påväg in... min HRC-honda är ett minne blott... o jag måste ha något att leka med....

Om den är i gott skick (i motorn) så ska vi nog kunna komma överens! :)

Hur min ringmuskel mår har inte du med att göra utan det stannar mellan mig och Pålle! skämt!!

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
oscar skrev:
Ja de är med största sannolikhet bättre, men om man kan ta poäng med en motard så tycker iaf jag att det är helt ok, och faktiskt ganska fräckt!

Kanske funkar i 125Jr och möjligen 250sp men sen är det nog slut på poängplatser för en motard. Iaf på en större racingbana.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Berra skrev:
Kanske funkar i 125Jr och möjligen 250sp men sen är det nog slut på poängplatser för en motard. Iaf på en större racingbana.

Jepp, men det var inte det saken gällde!

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
oscar skrev:
Jepp, men det var inte det saken gällde!

Okej, låt dem köra. Men jag skulle iaf aldrig sätta mig på något som inte var konkurrenskraftigt. Men visst, det är väl upp till varje individ.
Det handlar väl om att ha kul...

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Tänkte att denna tråden borde ju vara bra att fråga i. Har en Aprilia RS250 från 96 som jag skall byta däck på. Sitter fortfarande original däcken på den :3freak
Fast nu är det så att det sitter 110/70-17 och 150/60-17 på den. När jag har läst denna tråden så verkar det som om ni kör på 110 fram och 160 bak? Vad kör ni på för dimensioner? Eller är det så att ni har andra bredder på era fälgar (min hoj är en 96:a). Har bra möjlighet till att fåtag i Rennsport i storleken 120/70-17 och 160/60-17. Kommer det att funka?

Tacksam för svar :)

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
bebbe skrev:
Tänkte att denna tråden borde ju vara bra att fråga i. Har en Aprilia RS250 från 96 som jag skall byta däck på. Sitter fortfarande original däcken på den :3freak
Fast nu är det så att det sitter 110/70-17 och 150/60-17 på den. När jag har läst denna tråden så verkar det som om ni kör på 110 fram och 160 bak? Vad kör ni på för dimensioner? Eller är det så att ni har andra bredder på era fälgar (min hoj är en 96:a). Har bra möjlighet till att fåtag i Rennsport i storleken 120/70-17 och 160/60-17. Kommer det att funka?

Tacksam för svar :)
Det ska vara smalare framfälg på den gamla modellen så 120 fram skulle jag inte rekommendera, satsa på 110. Bak kör vi på 160/60, fungerar bra.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Bikerbitch skrev:
Vilken olja ska man ha i hojen (motorolja) jag kör med nån motul tvåtaktsolja.
Någon ni kan rekomendera?
Vi tvåtaktsåkare använder motorolja eller växellådsolja i växlelådan, tvåtaktsolja blandas i bensinen. Det är säkert bara en felskrivning men för attundvika eventuella missförstånd; Du ska inte hälla tvåtaktsolja i växellådan.

Om det är olja till växellådan du är intresserad av så finns massor med information och trådar om motorolja här på Sporthoj. Bara så att du inte missar årets kap så har Biltema sin egna (pfja, Statoil är det väl egentligen) Racingolja för 69 kr/l. Finns spaltkilometer skrivet om just den produkten.

Gäller det tvåtaktsolja så vill jag passa på att informera om att det finns miljövänliga alternativ. Om du är intresserad av det så klicka på mig.

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Vad kan en halvseriös säsong gå på i 250SP?

Hur många tävlingar per år?

Vad jag har förstått så är inte däckskontot lika skrämmande högt som i R600/R1000?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
greven skrev:
Vad kan en halvseriös säsong gå på i 250SP?

Hur många tävlingar per år?

Vad jag har förstått så är inte däckskontot lika skrämmande högt som i R600/R1000?
Allt beror på hur mycket du kraschar och hur mycket mekaniska fel du råkar ut för. Om allt bara går och går så är det 1-3 set däck á 2700 kr paret första säsongen plus ca 1000 kr i anmälningavgift/tävling, bensin 2-300 kr/tävling och reskostnader förstås.
Kika här för lite mer info: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=87750

Sen finns alla race i år (6 st) listade här: http://www.roadracing.se/Sections/Support/250sp/ under Kalender.

Som B-förare så kan det tillkomma fler tävlingar (Liten debutant) men dessa är de som gäller för klassen 250SP som ju körs med A och B-förare blandat.

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Verkar som om man kanske ska fylla ut garaget lite mer och skaffa sig ännu mer utgifter :hihi :kocko :hihi

Någon som har en RS250 till salu... skicka PM!

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag hade räknat med hyfsat billigt för en förstasäsong och sen blev man mer och mer biten och satsade mer och mer. En och annan krasch drar upp budgeten rejält, räkna hårt på kraschdelar. Det gjorde inte jag.

Jag inser nu vad 'alla pengar man har' innebär, för det är snart alla pengar man inte längre har man lägger ner. :D

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Torkel skrev:
Det ska vara smalare framfälg på den gamla modellen så 120 fram skulle jag inte rekommendera, satsa på 110. Bak kör vi på 160/60, fungerar bra.

Tackar! Köpte SP däck och det funkade kanon :tummenupp

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sege skrev:
En och annan krasch drar upp budgeten rejält, räkna hårt på kraschdelar. Det gjorde inte jag.

Priser på kraschdelar?

Billigare att skrota med en lite lättare hoj än med R600/R1000?

Hellberg

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
Aprilia rs 250
Finns reservdelar och så på plats under racen?

Typ bromsbelägg, handtag, fotpinnar m.m

Samt olja och sådant?

Borde väll finnas handlare? eller hur är det med det

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
euromange skrev:
Priser på kraschdelar?

Billigare att skrota med en lite lättare hoj än med R600/R1000?

Betydligt billigare än R600/R1000 för det mesta, apriliorna kraschar ofta fint. Broms/kopplingsgrepp går att hitta för ett par hundringar, växel o kopplingspetare 5-600, typ. Har vurpat 2 ggr men inget! har gått sönder. Då har jag dock bara gjort fjollvurpor :)

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Hellberg skrev:
Finns reservdelar och så på plats under racen?

Typ bromsbelägg, handtag, fotpinnar m.m

Samt olja och sådant?

Borde väll finnas handlare? eller hur är det med det

Starol är på plats under racen som går samtidigt med SM-serien, de har det mesta. Seså spring och anmäl dig till knudan nu

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras