kurvtagning gata

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Vad är Motstyrning?!
/manne

Du styr mot kurvan...
Underbart att du vågar fråga :tummenupp

Tror det är många som inte har en aning om kurvtagning o inte heller vågar fråga tyvärr.

Prova nästa gång du är ute och kör o dutta till på styret med ena handen lite framåt o se vilket håll hojen styr åt då..då kommer du nog förstå principen..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
varför är det aldrig någon som tar upp däcktemperaturen? Dom bandagar jag har varit på har jag upplevt att dom som kör av(i gatgrupperna), kör oftast av i början av körpassen. De som inte använder däckvärmare. Själv kör jag utan däckvärmare och känner att jag behöver ca tre varv tex gelleråsen innan jag kan lita på fästet. På gatan känns det aldrig som jag får upp någon temperatur, även fast man ligger på elakt på lämpliga vägar tex krokig långsam väg. man kanske skulle ha ett par värmare sitta på i garaget.
Ingen annan som funderat på däcktemp på gata?
Arbetstemperatur borde egentligen anges på däcken.
Har upplevt både överhettade och för kalla däck.
Halvläskigt!
Förekommer fortfarande att ungtuppar monterar slicks på gathojen och tror att de skall klistra som fan.
Och de gör dom.
Kanske...
Är väldigt känsliga för undertemperatur.
Och bra på att samla upp sand och liknande från vägbanan..
Håller mig till sporttouringdäck.

Gammelman

Madman
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
GSX-R 1100
Om den äter däck så prova högre däckstryck och hårdare fjädring
Tackar för tipset män hårdare fjädring jorde den bara (oroligare) troligen för att som ja uppfattade den så (satte) den sej inte utan började bara små släppa hela tiden det enda som kändes skönare va ingångarna då den gick typ smidigare på sladd uppställ äller vad nu det kallas när man bromsar upp bak däcket lite in i kurvan :va å att den äter däck är nog inte bara ut gångarns fel män när man får leka att man kör cross å räta upp den bara för att få gasa sej ur ett (släpp) käns som om man håller på mä drifting äller nått med MC :D :gråta ?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
varför är det aldrig någon som tar upp däcktemperaturen? Dom bandagar jag har varit på har jag upplevt att dom som kör av(i gatgrupperna), kör oftast av i början av körpassen. De som inte använder däckvärmare. Själv kör jag utan däckvärmare och känner att jag behöver ca tre varv tex gelleråsen innan jag kan lita på fästet. På gatan känns det aldrig som jag får upp någon temperatur, även fast man ligger på elakt på lämpliga vägar tex krokig långsam väg. man kanske skulle ha ett par värmare sitta på i garaget.
Ingen annan som funderat på däcktemp på gata?

Om man e trött på gatdäck, börja med mjukare gummiblandning så värms däcket upp snabbare o bibehåller sitt fäste mot underlaget, fast alla har ju tuvär inte råd o köra med mjuka gatdäck, synd de för då skule de antagligen vara mindre olyckor.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Cbr har alltid haft lågt satta fotpinnar för komfort, problemet blir väl att dom tar i vid lite aktivare körning.

En sak bara. Åk vägen som ni tänker köra såpass fort på ett varv först för att se skicket på den, så ni inte går in med knät i backen i en sväng för att se ett lass grus i utgången.

Ja aftersom backen ofta är trafikerad av lastbilar måste man åka en sväng o kolla att man inte har en stor diselfläck mitt i backen

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
nope, såld
Du styr mot kurvan...
Underbart att du vågar fråga :tummenupp

Tror det är många som inte har en aning om kurvtagning o inte heller vågar fråga tyvärr.

Prova nästa gång du är ute och kör o dutta till på styret med ena handen lite framåt o se vilket håll hojen styr åt då..då kommer du nog förstå principen..

Gick SH kurs i lördags o kan bara säga att det här med motstyrning är så jävla bra. Vilken annorlunda känsla när man svänger. Innan man gjorde det så kändes hojen tung o konstig i kurvorna. Nu flyter det helt annorlunda. Den sköter allt själv! :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024