Kurvteknik vad inte göra?

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Tjena,
Jag har haft kortet ca 1 år nu och kom idag att tänka på en sak.
På teorin och halkbanan fick man lära sig att INTE bromsa i en kurva och ALLTID ha driv.

Jag har provat bromsa i kurva OCH frikopplat utan att det hänt något. Jag körde inte superfort men runt 90 kanske och provade frikoppla.

Är det för att hastigheten är låg som hojen inte reser sig?
Ni kanske undrar varför jag gjorde det? Jo, jag gillar att experimentera och se ifall allt som står i boken verkligen stämmer.
Missförstå mig inte, jag vill inte att den reser sig så jag åker ut i ängen utan vill bara veta varför det inte blir som teorin säger?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Missförstå mig inte, jag vill inte att den reser sig så jag åker ut i ängen utan vill bara veta varför det inte blir som teorin säger?
Därför att du är förberedd på vad som skall hända...
Men om du ligger i kurvan med driv o växeln hoppar ur helt plötsligt så blir det en helt annan känsla (eller om du utan att släppa gasen först drar in kopplingen och verkligen har rejält driv när du gör det )
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Generellt sett så kan man väl säga att du har en fast budget av fäste, och varje enskild kontrollimpuls tar lite mer av den budgeten, så ligger du preciiiis på gränsen för fästet är det vanskligt att börja dra mer i bromsen, dra kopplingen och sånt.

Men, motorcyklar är dynamiska fordon och de ändrar beteende beroende på vad du gör. Om du går på broms in i kurvan kommer hojen svänga snabbare eftersom att gaffeln (på hojar som inte har anti-dyk) är komprimerad och därför ändrar geometrin så att det svänger mer aggresivt för en given svängimpuls, men i gengäld så har du marginellt sämre markfrigång vid nedlägg, men det är inte något du behöver fundera över öht på gata, om du inte kör glidare eller veteran eller retrohojar.
Går du på gas så lyfter du istället framänden lite, vilket ändrar geometrin så att hojen blir lite stabilare och mindre nervös (om du inte går på gas så in i helvete så att framhjulet lyfter dådå :hihi )
Om du drar kopplingen så avlastar du alla leder i hela hojen så att den blir sladdrigare och mer diffus.

Vill du lära dig mer är det bästa sättet att experimentera och testa att köra kurser på bana med instruktör. Och ju tidigare i hojåkandet du gör det, desto färre dåliga olater hinner du lägga dig till med.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sedan påverkar däckslitaget en del - samt även däckdimensionen. Min Paso 906 var en rysare att nudda frambromsen på i kurva - 16"-hjul.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag skulle säga att något av det absolut viktigaste när det kommer till kurvtagning är motstyrning. Lär dig vad det innebär och hur det fungerar rent praktiskt, du måste inte förstå de gyroskopiska effekterna och fysiklagarna som ligger bakom även om det eventuellt kan hjälpa dig att bli mer bekväm med att använda tekniken om du har förståelse för hur/varför det fungerar som det gör, men det viktigaste är att du vet att det fungerar och hur du ska nyttja det:


Om du kommer in i en kurva för fort så är det lätt att i panik låsa, bromsa och/eller styra rakt fram vilket innebär att du hamnar i diket eller bromsar omkull. Om du lär dig att ett lätt tryck på den sida av styret som du vill styra åt gör att hojen svänger självmant åt det hållet så kommer du kunna rädda många dylika situationer. Det kan iallafall inte bli mycket sämre, misslyckas du är du ju ändå på väg ut i rabatten så det är lika bra att bara trycka hårdare på rätt sida av styret (eller dra i motsatta, om det känns lättare av någon anledning) så kanske du faktiskt klarar kurvan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tjena,
Jag har haft kortet ca 1 år nu och kom idag att tänka på en sak.
På teorin och halkbanan fick man lära sig att INTE bromsa i en kurva och ALLTID ha driv.

Jag har provat bromsa i kurva OCH frikopplat utan att det hänt något. Jag körde inte superfort men runt 90 kanske och provade frikoppla.

Är det för att hastigheten är låg som hojen inte reser sig?
Ni kanske undrar varför jag gjorde det? Jo, jag gillar att experimentera och se ifall allt som står i boken verkligen stämmer.
Missförstå mig inte, jag vill inte att den reser sig så jag åker ut i ängen utan vill bara veta varför det inte blir som teorin säger?
Motorcykelns dynamik kan man inte ändra på, det är fysiska lagar som bestämmer detta.
Däremot så är det inte säkert att du som förare i alla lägen märker av dem. Bromsa i kurva går alldeles utmärkt, så länge man har grepp. Hur länge har man grepp? Tja… här kommer erfarenhet och kunskap in.

Eftersom hojkörning handlar om blick, underlag, körställning, gas- och bromskontroll så är det klokt att träna och öva på dessa saker, särskilt om man har ambitionen att köra hoj länge och dessutom ha roligt under tiden. Ett bra sätt att bli bättre och ha roligt på köpet är att åka på kurser med SMC.

På Youtube finns också en hel del att hämta. Det finns många filmer som handlar om hur man kör MC på riktigt. men inte alla är seriöst bra. Dessa nedan är seriöst bra.



Underskatta inte svårigheten med att lära sig köra hoj på riktigt. De flesta håller på hela livet med att bli bättre och ingen är fullärd. Men det är tillfredsställande att märka hur man faktiskt med tiden utvecklar både tekniken, omdömet och fantasin så att man kör allt mjukare och säkrare samt i allt mindre utsträckning försätter sig i kniviga situationer. :)
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag skulle säga att något av det absolut viktigaste när det kommer till kurvtagning är motstyrning. Lär dig vad det innebär och hur det fungerar rent praktiskt, du måste inte förstå de gyroskopiska effekterna och fysiklagarna som ligger bakom även om det eventuellt kan hjälpa dig att bli mer bekväm med att använda tekniken om du har förståelse för hur/varför det fungerar som det gör, men det viktigaste är att du vet att det fungerar och hur du ska nyttja det:

Du får det att låta som att det finns mer än ett sätt att svänga en motorcykel. Kan han idag svänga i över 30km/h förstår han redan motstyrning men kanske omedvetet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du får det att låta som att det finns mer än ett sätt att svänga en motorcykel. Kan han idag svänga i över 30km/h förstår han redan motstyrning men kanske omedvetet.
Att svänga sin motorcykel och att förstå principerna bakom det och kunna utnyttja det med precision är två helt olika saker. Att före böj ha en svängpunkt, luta omkull hojen exakt där, och vid utgången räta upp den exakt där man vill, kräver både medvetenhet och träning. Det är också något som är livsavgörande den dag det dyker upp ett oväntat hinder/hot. Att titta bredvid, och snabbt kunna bryta hojen förbi, istället för att stirra på hindret och köra in i det, kräver mycket träning, och kan vara skillnaden mellan en bra historia eller en lång rehab, om man har tur.

Sen blir olika hojar olika nervösa om man motorbromsar eller gasar genom kurvan. Frugans Tiger 800 slingrar sig betydligt mycket mer än min BMW om man bara rullar genom böj.

Jag byggde semestergas på min Gixxer 750, den kunde hålla knappa 140 utan att man gasade själv. Det gav möjligheter till lite experiment. Om jag gasade upp i 140, släppte gasen och styret och sen slog till ena styrhalvan så slingrade hojen sig en stund innan den rätade upp sig. Om jag istället semestergasade och slog till styret så ruskade den bara till och fortsatte spikrakt. Så det ger en betydligt större stabilitet i chassit att ha driv bak.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tjena,
Jag har haft kortet ca 1 år nu och kom idag att tänka på en sak.
På teorin och halkbanan fick man lära sig att INTE bromsa i en kurva och ALLTID ha driv.

Jag har provat bromsa i kurva OCH frikopplat utan att det hänt något. Jag körde inte superfort men runt 90 kanske och provade frikoppla.

Är det för att hastigheten är låg som hojen inte reser sig?
Ni kanske undrar varför jag gjorde det? Jo, jag gillar att experimentera och se ifall allt som står i boken verkligen stämmer.
Missförstå mig inte, jag vill inte att den reser sig så jag åker ut i ängen utan vill bara veta varför det inte blir som teorin säger?

Vi börjar med det viktigaste:

"Jo, jag gillar att experimentera och se ifall allt som står i boken verkligen stämmer."

Där har du nyckeln till att bli en bra motorcyklist. Ta in det du hör - men ifrågasätt allt. Få det att fungera med just din körning, och förkasta det som inte passar för dig - och för din cykel.
För, typ av hoj spelar också in. Ett invant körsätt måste med all säkerhet modifieras när man kliver upp på en annan typ av hoj. Köra motorcykel är något av det med dynamiska som finns.



"På teorin och halkbanan fick man lära sig att INTE bromsa i en kurva och ALLTID ha driv."

Ja du... Man skulle kunna avfärda det med ett "det finns många falska profeter" men det är inte schysst.
Svensk MC-utbildning säger mycket konstigt kring inbromsning och kurvtagning. Men, i ljuset av att utbildningen måste gå rimligt snabbt och vara rimligt säker så tvingas kursboken in på ett slags "middle of the road-spår" som förvisso är rimligt säkert, men långt ifrån optimalt - och framförallt inte som folk kör i verkligheten.

Mycket bra är redan sagt i tråden.
Det är utmärkt att du redan förstått att det finns ett helt universum att utforska bortanför den formella utbildningens snäva ramar.

Kapitlet "bromsa i kurva" avhandlas just nu även i denna tråden:


Finns mycket att suga i sig där också.


Om två år har jag kört motorcykel på gata i 50 år. Jag är så lycklig att jag fortfarande har saker att lära mig, att det finns nya saker att prova på. Ja, och förkasta, ibland.

Jag avslutar med något som är precis lika viktigt:

Blicken.

Där du lägger blicken är där du hamnar.

Det brukar kallas "negativ mållåsning" och kan enklast beskrivas som att man fryser fast i det som inte får hända.

"STENMUREN STENMUREN STENMUREN! Jag får inte köra in i stenmuren!!!"

Alltså gör man det.

Man låser sig mentalt och allt är förlorat.
Receptet är att bryta förtrollningen genom att fästa blicken dit där man vill komma.

Det. Är. Helt. Otroligt.

Jag kan fortfarande häpna över hur effektivt det är när man slarvat med något annat, kommit in för fort, ser skräp på marken, tvingas ur spår av andra trafikanter - titta dit du vill, och hojen formligen suuuugs igenom kurvan.
Det är som att hojen frikopplas från förarens sorgliga försök att påverka färden. Plötsligt uppnås en form av homeostasis där hojen själv får visa vad den klarar av.

Det är såklart inte det som händer, men även jag med ohyggligt mycket mil under bältet häpnar när det händer. Min blick suuuuger hojen genom kurvan ögonblicket efter att en annan del av jaget momentant tvivlat över hur det här kommer att sluta.

Vi har redan (hoppas jag?) sagt välkommen till forumet och grattis till körkortet.

Nu är det dags att hälsa välkommen till det konstant expanderande universum som heter motorcykelvärlden.
Här finns ohyggligt mycket att lära, ändå mer att upptäcka och obegränsat mycket att uppleva.

...om man har öppet sinne, vill veta mer och inte ser uppkörningen som krönet man måste ta sig över, utan mer som en språngbräda som tar en högre och högre.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vi börjar med det viktigaste:

"Jo, jag gillar att experimentera och se ifall allt som står i boken verkligen stämmer."
Ja!! Ifrågasätt allt. Det som är skrivet eller sagt kan vara allt från totalt fel till att det inte funkar på din körstil eller hoj.

Jag hade länge svårt att få ihop att SMC instruktörer sa att ”om du släpper på gasen eller bromsar i en kurva, reser sig hojen och driver utåt” Jag fick aldrig det att stämma i verkligheten men ifrågasatte det inte då de flesta instruktörer sa så.

Sen läste jag lite och lärde mig lite fysik och insåg att det är fel. Mer fart = större kurvradie, mindre fart = mindre kurvradie. Däremot kan man ju bromsa i en kurva för att man blir rädd, får en blicklåsning på lastbilen mitt i kurvan, tittar på den och styr mot den. Men om jag bibehåller motstyrningen och bromsar blir svängen tightare.

Detta var så svårt att argumentera för som deltagare, så jag blev instruktör. 🤣

Detta är bara ett exempel. Men alla råd, tips och så här gör man, ta reda på mer om det inte känns rätt.

Och öva öva öva.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
...om man har öppet sinne, vill veta mer och inte ser uppkörningen som krönet man måste ta sig över, utan mer som en språngbräda som tar en högre och högre.
När jag tog körkort för bil sa läraren på körskolan att jag skulle se det som ett tillstånd till att övningsköra utan handledare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Folk skriver som om det är kärnfysik att ta en kurva med ett tvåhjuligt fordon. :lol
Med tanke på hur många det finns med motorcykel som inte alls kan köra hoj så är det nog inte riktigt så enkelt heller… så ambitionen att vilja förstå hur det funkar och utmana föreställningar är jäkligt bra. Olika förare förklarar saken på olika vis utifrån egen förståelse och helt klart är att de som funderat på saken och kör med huvudet också kommer längre i sin utveckling.

Det är lite som att förklara i ord hur man cyklar. Jäkligt svårt faktiskt. Här är rådet till ungarna ut och öva och plötsligt sitter det. Men. En stor skillnad är att sitta på en prestandamaskin på flera hundra kilo ute i trafiken där alla är ute efter dig. Ett misstag där blir inte ett skrubbsår på armbågen utan kanske en begravning. Därför är det bra att närma sig frågan med en stor portion ödmjukhet (brukar komma med åldern) kombinerat med vilja att bli en bättre förare. Dessutom kan nog alla vittna om att varje meter på hojen blir sjukt mycket roligare när man kör med flyt och teknik, oavsett hastighet.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Folk skriver som om det är kärnfysik att ta en kurva med ett tvåhjuligt fordon. :lol


Ha! Typ ett decennie innan begreppet "motstyrning" blev allmängods så fick jag frågan av en erfaren motorcyklist:
"Hur gör du när du svänger? Vad initierar en sväng?"
Han såg illmarig ut, och jag förstod att det var en trickfråga.
...och just därför kunde jag inte svara. Jag torrbröt i mitt sinne och kände att här öppnade sig ett Ginnungagap av okunskap framför mig, och min "mentor" flinade. Enda sättet att få svar var att ge sig ut och köra och k ä n n a vad jag gjorde, verkligen analysera. Snacka om uppenbarelse!
När jag kom tillbaka stod killen och bara mös.

Så mycket kvar att lära.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Ha! Typ ett decennie innan begreppet "motstyrning" blev allmängods så fick jag frågan av en erfaren motorcyklist:
"Hur gör du när du svänger? Vad initierar en sväng?"
Jag fick (inte riktigt) frågan av min körlärare (som tyvärr hade en metodik att lära ut som inte fungerar jättebra på mig, visst är det bra att ha "aha"-ögonblick och komma till insikt på egen hand, men om man vet något som någon annan behöver veta går det också bra att bara förklara).

Han tog ut mig på en tom parkering och sa "testa att trycka åt andra hållet på styret en vända". Jag gjorde det och kom tillbaks, oförstående över vad för plötslig uppenbarelse som skulle drabba mig. Han skickade ut mig igen. Och igen. Till slut hade vi spenderat större delen av en körlektion med att jag inte förstått att han ville jag skulle inse att det var precis så (motstyrning alltså) jag i hela mitt liv svängt cyklar, mopeder, tom en liten crosshoj för hundra år sen som mina föräldrar inte fick veta att jag åkt på och nu i drygt vuxen ålder en tung MC men inte kallat det för just motstyrning för jag hade inte behövt veta vad det hette förrän nu.

Men annars var han ju trevlig och väldigt hjälpsam iofs.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top