Tyvärr, på svenska blir det något så tråkigt som Kustskeppar intyg.Mark skrev:2602502Till våren kommer jag förmodligen att få chansen att få en yacht master. Jag har dock inte riktigt förstått vad det innebär.
Kan man få jobb som yacht-kapten sen?
Är det bara i teorin eller tom. i praktiken?
Vad innebär det och på vilket sätt kan man arbeta efter att man har denna erfarenhet?
Alla svar är bra svar
Mark
PS: f.ö. gillade jag oxå programmet. Ser fram emot en båtjakt snart
Är det sån skillnad på olika yach master typer? Förlåt då var jag otydlig. Jag är dock itne säker på vilken form av yacht master jag ska få.kajlyl skrev:2602520Tyvärr, på svenska blir det något så tråkigt som Kustskeppar intyg.
Vilket innebär att du får framföra fritidsbåtar på över 12x4m, dock ger det inga befogenheter inom yrkestrafiken.
hmm.. kollade bara i min lilla blåa bok (för civila båtintyg)Mark skrev:2602552Är det sån skillnad på olika yach master typer? Förlåt då var jag otydlig. Jag är dock itne säker på vilken form av yacht master jag ska få.
Bla. yacht master offshore kostar runt 100 lök och ger dig betydligt mer än ett kunskap Kustskeppar intyg. My bad, var otydlig.
http://www.sjosportskolan.se/svensk/batkurserYrke/yachtmaster_kurs_nytt.html
På ovanstående länk kan man bla. hitta följande:
Efter genomförd och examinerad kurs erhåller kandidaterna
Master of Yachts 200 Tons, Offshore Certificate of Competency erkänt av M.C.A. UK,
levereras från IYT i USA.
Det jag ska få gå innebär många timmars körning i mörker och man ska ha flera tusen sjötimmar innan man ens får gå kursen. Jag vet inte exakt vilken typ det är jag ska få men den ingår när en kompis ska köpa hem en mosterfet båt från Spanien på 66 fot.
Mark
gunny5 skrev:2601957Kan upprepa min fråga:
Är det nån idea att ta fartygsbefäl klassVIII för att påbörja ett nytt yrke? Koster jo en slant.
Jätte bra förklaring Per men räkna pinnarna i gunnis inläggblacktriple skrev:2602579Allt du behöver veta står på sjöfartsverkets webbsida;
http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____304.aspx
Kan även läsa lite här: http://www.sjofart.org/
Det som gäller för att få behörighet klass 7 är:
Chirre skrev:2600519Ja Galten och Broken är en knixig trång bit, och av nån konstig anledning blir det ofta tjocka efter Kvicksundsbron.
Mr Helmut skrev:2602214
Men ni som jobbar på störe fartyg, antar det kan innebära att vara borta längre perioder. Är det inte jobbigt tex för er som har familj, sambo, flickvän?
jocke i köping skrev:2602607
skicka ett Pm någon gång du är i hamn ,, Athos är ju ett bra öl o matställe ,,
gunny5 skrev:2601987Tror det räcker med klass VIII för taxibåt. men det är inte det som lockar. Tycker KBV skulle vara ett intressant jobb och då menar jag inte att ligga nära Sandhamn och skjuta med laser. Nej, miljöbovar och tjuvfiskare ska ha.
Enchantment skrev:2602873Här är en bild från när mitt fartyg fick en ny section om trettio meter installerad. Hon är nu 302 meter lång.
Dr.Bike skrev:2602826Villl du jaga tjyvfiskare? Fraaga mig! jag har varit med om allt i den svaengen! De aer saa fraecka att de hor naar man kommer, ligger kvar in i det sista, och sen piper de ivaag som skollade ollon!
Men EN gang tog vi ett par! Det blev ett bra tillskott i min fiskeutrustning efter vederborlig liggetid hos Polisen! Ingen haemtade namligen ut grejerna!
Chirre skrev:2602684Alltså, det enda som gäller idag är minst 3 år på gymnasieskola och sen 4 år på högskola.
Vill du bli matros så är det 3 år på Energiprogrammet med inriktning däck eller maskin.
Vill du bli sjöbefäl kan du direkt efter gymnasium gå 4-årig sjöbefälsutbildning i Kalmar eller Göteborg.
Sen finns det det såklart andra jobb till sjöss som inte kräver ovanstående utbildingar. Du kanske redan är utbildad kock, elektriker, svarvare/reparatör, då finns det chans att få jobb som det.
Matros/motorman skulle jag inte satsa på i dagsläget. Hos oss har vi filipinare på dessa positoner under TAP-avtal. Detta är billigare för svenska rederier då de inte behöver betala pensioner/sociala avgifter för dessa anställda. Dessutom har de lägre lön än svenskarna.
Däremot skriker nästan hela världen efter kompetent sjöbefäl, speciellt skandinavisk befäl då vi anses vara ganska kompetenta och inte har köpt vår behörighet på postorder.
Nackdelen är de nya behörigheterna som ni har pratat om i tidigare inlägg som idag är uppdelat i Fartygsklasser.
Rederierna vill helst bara anställa folk med behörighetsklass II. Nyutexaminerade har där direkt ett problem då de måste ut i oceanfart för att få ut de högre klasserna på behörighet, men inga rederier vill anställa dem. Lite moment 22.
Tur det står "Unlimited" på min behörighet.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |