Kustbevakarna

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jobba på sjön är något som jag skulle kunna tänka mig att göra. Ska ju utbilda mig till något i alla fall:rolleyes:

Men ni som jobbar på störe fartyg, antar det kan innebära att vara borta längre perioder. Är det inte jobbigt tex för er som har familj, sambo, flickvän?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Till våren kommer jag förmodligen att få chansen att få en yacht master. Jag har dock inte riktigt förstått vad det innebär.

Kan man få jobb som yacht-kapten sen?
Är det bara i teorin eller tom. i praktiken?

Vad innebär det och på vilket sätt kan man arbeta efter att man har denna erfarenhet?

Alla svar är bra svar :)

Mark

PS: f.ö. gillade jag oxå programmet. Ser fram emot en båtjakt snart :kulspruta
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Mark skrev:
2602502 Till våren kommer jag förmodligen att få chansen att få en yacht master. Jag har dock inte riktigt förstått vad det innebär.

Kan man få jobb som yacht-kapten sen?
Är det bara i teorin eller tom. i praktiken?

Vad innebär det och på vilket sätt kan man arbeta efter att man har denna erfarenhet?

Alla svar är bra svar :)

Mark

PS: f.ö. gillade jag oxå programmet. Ser fram emot en båtjakt snart :kulspruta
Tyvärr, på svenska blir det något så tråkigt som Kustskeppar intyg.
Vilket innebär att du får framföra fritidsbåtar på över 12x4m, dock ger det inga befogenheter inom yrkestrafiken.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
kajlyl skrev:
2602520 Tyvärr, på svenska blir det något så tråkigt som Kustskeppar intyg.
Vilket innebär att du får framföra fritidsbåtar på över 12x4m, dock ger det inga befogenheter inom yrkestrafiken.
Är det sån skillnad på olika yach master typer? Förlåt då var jag otydlig. Jag är dock itne säker på vilken form av yacht master jag ska få.

Bla. yacht master offshore kostar runt 100 lök och ger dig betydligt mer än ett kunskap Kustskeppar intyg. My bad, var otydlig.

http://www.sjosportskolan.se/svensk/batkurserYrke/yachtmaster_kurs_nytt.html
På ovanstående länk kan man bla. hitta följande:
Efter genomförd och examinerad kurs erhåller kandidaterna
Master of Yachts 200 Tons, Offshore Certificate of Competency erkänt av M.C.A. UK,
levereras från IYT i USA.

Det jag ska få gå innebär många timmars körning i mörker och man ska ha flera tusen sjötimmar innan man ens får gå kursen. Jag vet inte exakt vilken typ det är jag ska få men den ingår när en kompis ska köpa hem en mosterfet båt från Spanien på 66 fot.

Mark
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Mark skrev:
2602552 Är det sån skillnad på olika yach master typer? Förlåt då var jag otydlig. Jag är dock itne säker på vilken form av yacht master jag ska få.

Bla. yacht master offshore kostar runt 100 lök och ger dig betydligt mer än ett kunskap Kustskeppar intyg. My bad, var otydlig.

http://www.sjosportskolan.se/svensk/batkurserYrke/yachtmaster_kurs_nytt.html
På ovanstående länk kan man bla. hitta följande:
Efter genomförd och examinerad kurs erhåller kandidaterna
Master of Yachts 200 Tons, Offshore Certificate of Competency erkänt av M.C.A. UK,
levereras från IYT i USA.

Det jag ska få gå innebär många timmars körning i mörker och man ska ha flera tusen sjötimmar innan man ens får gå kursen. Jag vet inte exakt vilken typ det är jag ska få men den ingår när en kompis ska köpa hem en mosterfet båt från Spanien på 66 fot.

Mark
hmm.. kollade bara i min lilla blåa bok (för civila båtintyg)
Där stod det:
Förarintyg - inshore yatchmaster
kustskeppar - costal yatchmaster
utsjöskeppar - offshore yatchmaster
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
gunny5 skrev:
2601957 Kan upprepa min fråga:

Är det nån idea att ta fartygsbefäl klassVIII för att påbörja ett nytt yrke? Koster jo en slant.

Allt du behöver veta står på sjöfartsverkets webbsida;
http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____304.aspx

Kan även läsa lite här: http://www.sjofart.org/

Det som gäller för att få behörighet klass 7 är:
Sökanden skall ha avlagt examen som fartygsbefäl klass VIII, och

1. ha fullgjort minst 36 månader i däckstjänstgöring varav minst
12 månader på handelsfartyg, eller

2. ha fullgjort minst 24 månaders däckstjänstgöring varav minst
12 månader på fartyg i yrkesmässig trafik i inre fart, eller

3. ha fullgjort minst 24 månaders däckspraktik på den fartygstyp
behörigheten avser och inför fartygsinspektör ha avlagt godkänt prov i fartygets säkra handhavande.

Däcktjänstgöringen enligt punkt 1 och 2 skall vara fullgjord på ett fartyg med en dräktighet om minst 20.

Sjöfartsverket kan begränsa behörigheten enligt 2 och 3 med avseende på fartområde, fartygsstorlek eller antal passagerare

Med klass 7 får du segla befälhavare och överstyrman på båt upp till 70 ton och styrman på båt upp till 499 ton förutsatt att den bara går i inre fart.
Ganska små båtar i små vatten med andra ord.


Att få ut en klass 5 idag får man inte utan att ha examen från sjöbefälsskola och en del sjötid.
Att från ingenting få en klass 1 tar väl i alla fall åtminstonde 7 år...
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
ja eran led är ju inte den minst knixiga direkt ,, tidigare så följde fartygsleden "torpalandet" i en mera rak linje från kvicksundsbron med betydligt enklare passager än nu ,, men det var väl en omväg eller något så det gjordes om till dagens slalombana ,, "broken" och "gliparna" måste vara det svåraste i hela mälaren att passera ,,

vet inte om någon tänkt på att mälaren börjar uppe i "galten" med 3st stora tillflöden,"Hedströmmen,Köpingsån,Arbogaån" vissa har fått för sig att mälaren slutar där ,, :confused:

skicka ett Pm någon gång du är i hamn ,, Athos är ju ett bra öl o matställe ,, :tummenupp

Chirre skrev:
2600519 Ja Galten och Broken är en knixig trång bit, och av nån konstig anledning blir det ofta tjocka efter Kvicksundsbron.
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Alltså, det enda som gäller idag är minst 3 år på gymnasieskola och sen 4 år på högskola.
Vill du bli matros så är det 3 år på Energiprogrammet med inriktning däck eller maskin.
Vill du bli sjöbefäl kan du direkt efter gymnasium gå 4-årig sjöbefälsutbildning i Kalmar eller Göteborg.
Sen finns det det såklart andra jobb till sjöss som inte kräver ovanstående utbildingar. Du kanske redan är utbildad kock, elektriker, svarvare/reparatör, då finns det chans att få jobb som det.

Matros/motorman skulle jag inte satsa på i dagsläget. Hos oss har vi filipinare på dessa positoner under TAP-avtal. Detta är billigare för svenska rederier då de inte behöver betala pensioner/sociala avgifter för dessa anställda. Dessutom har de lägre lön än svenskarna.

Däremot skriker nästan hela världen efter kompetent sjöbefäl, speciellt skandinavisk befäl då vi anses vara ganska kompetenta och inte har köpt vår behörighet på postorder.
Nackdelen är de nya behörigheterna som ni har pratat om i tidigare inlägg som idag är uppdelat i Fartygsklasser.
Rederierna vill helst bara anställa folk med behörighetsklass II. Nyutexaminerade har där direkt ett problem då de måste ut i oceanfart för att få ut de högre klasserna på behörighet, men inga rederier vill anställa dem. Lite moment 22.

Tur det står "Unlimited" på min behörighet.:)
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Mr Helmut skrev:
2602214

Men ni som jobbar på störe fartyg, antar det kan innebära att vara borta längre perioder. Är det inte jobbigt tex för er som har familj, sambo, flickvän?

Jo det är såklart inte kul att vara borta från fru och barn.
Men jag har det ganska bra. Är ledig 7 månader om året med full betalning så det väger upp ganska bra.

Många i ens närhet undrar hur man kunnat lämna familjen bara för att ha detta jobbet.
Det de inte tänker på är att jag nog har umgåtts med mina barn mer är de flesta andra som lämnar dem på dagis på morgonen, hämtar dem kl 5 och sen hem och vara trött ett par timmar för att den sen ska i säng kl 7.

Så har det aldrig varit för mig. Har aldrig haft barnen på dagis när jag varit hemma på ledighet utan jag har varit hemma med barnan 7 månader om året på heltid. Det finns nog inga föräldrar med landjobb som kunnat ha den förmånen skulle jag tro.

Så det finns nog både för och nackdelar. Mest fördelar enligt mig, annars skulle jag inte ha hållt på med det i 22 år.
Men skulle jag hitta ett landjobb med samma lön och samma ledigheter så tar jag det direkt..

jocke i köping skrev:
2602607

skicka ett Pm någon gång du är i hamn ,, Athos är ju ett bra öl o matställe ,, :tummenupp

Visst, vi är ju ganska ofta i Köping.
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag utnämner den här tråden till den intressantaste i OT-forumet just nu :tummenupp

Sjöfart och livet på sjön är fascinerande, även för en landkrabba som jag! Jag har en farbror som gick till sjöss när han var 16 back in the good old days när man kunde mönstra på utan någon utbildning. Synd att det inte är så längre, förr var det ju lite enklare att bara prova på om livet till sjöss var något för en.
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Verkar vara många här som vill ut på haven och jobba. Kan bara rekomendera er att söka till någon av sjöbefälskolorna, antingen sjöingenjör eller sjökaptensprogrammet. Du får en utbildning som är värd mycket och det leder oftast till ett väldigt intressant jobb.
Jag läste sjöingenjör för cirka sex år sedan och jag har inte ångrat det en dag. Har i dag ett jobb som passar mig perfekt :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
gunny5 skrev:
2601987 Tror det räcker med klass VIII för taxibåt. men det är inte det som lockar. Tycker KBV skulle vara ett intressant jobb och då menar jag inte att ligga nära Sandhamn och skjuta med laser. Nej, miljöbovar och tjuvfiskare ska ha:kulspruta.


Villl du jaga tjyvfiskare? Fraaga mig! jag har varit med om allt i den svaengen! :D De aer saa fraecka att de hor naar man kommer, ligger kvar in i det sista, och sen piper de ivaag som skollade ollon!
Men EN gang tog vi ett par! Det blev ett bra tillskott i min fiskeutrustning efter vederborlig liggetid hos Polisen! Ingen haemtade namligen ut grejerna! :tummenupp
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Här är en bild från när mitt fartyg fick en ny section om trettio meter installerad. Hon är nu 302 meter lång.
 

Bifogat

  • rc_enchantment_midsection_big.jpg
    rc_enchantment_midsection_big.jpg
    82.5 KB · Visningar: 229

Dr.Bike

Guest
Enchantment skrev:
2602873 Här är en bild från när mitt fartyg fick en ny section om trettio meter installerad. Hon är nu 302 meter lång.

Coolt! Hur blev hennes sj;egenskaper sedan?
*vissa baatar mar inte alltid bra av en forl'ngning.
Aer det nere paa L"urssen?
 

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Norra Stockholm
Hoj
Letar efter en bobber
Dr.Bike skrev:
2602826 Villl du jaga tjyvfiskare? Fraaga mig! jag har varit med om allt i den svaengen! :D De aer saa fraecka att de hor naar man kommer, ligger kvar in i det sista, och sen piper de ivaag som skollade ollon!
Men EN gang tog vi ett par! Det blev ett bra tillskott i min fiskeutrustning efter vederborlig liggetid hos Polisen! Ingen haemtade namligen ut grejerna! :tummenupp

Bara att ringa nästa gång:tummenupp

jaha, bara att sätta sig 4 år på skolbänken då.... Kollade lite på kraven, måste tyvärr komplettera med et par gymnasie kurser:huvet
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Sen får man leka pastor ibland:)
Här vigde jag ett par ombord i september ombord:
 

Bifogat

  • Bröllop.JPG
    Bröllop.JPG
    80.4 KB · Visningar: 178

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
Chirre skrev:
2602684 Alltså, det enda som gäller idag är minst 3 år på gymnasieskola och sen 4 år på högskola.
Vill du bli matros så är det 3 år på Energiprogrammet med inriktning däck eller maskin.
Vill du bli sjöbefäl kan du direkt efter gymnasium gå 4-årig sjöbefälsutbildning i Kalmar eller Göteborg.
Sen finns det det såklart andra jobb till sjöss som inte kräver ovanstående utbildingar. Du kanske redan är utbildad kock, elektriker, svarvare/reparatör, då finns det chans att få jobb som det.

Matros/motorman skulle jag inte satsa på i dagsläget. Hos oss har vi filipinare på dessa positoner under TAP-avtal. Detta är billigare för svenska rederier då de inte behöver betala pensioner/sociala avgifter för dessa anställda. Dessutom har de lägre lön än svenskarna.

Däremot skriker nästan hela världen efter kompetent sjöbefäl, speciellt skandinavisk befäl då vi anses vara ganska kompetenta och inte har köpt vår behörighet på postorder.
Nackdelen är de nya behörigheterna som ni har pratat om i tidigare inlägg som idag är uppdelat i Fartygsklasser.
Rederierna vill helst bara anställa folk med behörighetsklass II. Nyutexaminerade har där direkt ett problem då de måste ut i oceanfart för att få ut de högre klasserna på behörighet, men inga rederier vill anställa dem. Lite moment 22.

Tur det står "Unlimited" på min behörighet.:)

Har drömt om att jobba på sjön sedan jag muckade från flottan. Men får aldrig tummen ur röven och fixar den här utbildningen. Förhoppningsvis ska jag väl söka snart.
 

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Norra Stockholm
Hoj
Letar efter en bobber
SATANS JÄVLA H..............................:huvet :huvet :huvet :huvet


Bara att lägga ner framtids planerna... Efter att ha läst lite mera nogrant och ringd ett par samtal visar det sig att jag inte kan ingå i däckpersonalen då jag är röd/grön färgblind:huvet och då inte kan få läkarintyg för sjöfolk.

Vad fan ska man göra nu då:confused:
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top