Kustbevakarna

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Letar efter en bobber
Kapten Blåskägg skrev:
2601945 Bara att fråga om det är nåt mannen, verkar finnas hygglig kompetens i den här tråden :)

Kan upprepa min fråga:

Är det nån idea att ta fartygsbefäl klassVIII för att påbörja ett nytt yrke? Koster jo en slant.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Chirre skrev:
2601620 Ja det är riktigt. Men att det är en pråm tar ja som en förolämpling:)

Den är byggd efter slussen i Södertälje, inte många centimeter på varje sida när vi går in där.
Är ganska långsamma genom Södertälje kanal till södertäljebornas förtret då Mälarbron ska öppnas.

En bild på Sunnanvik, fast numera är skrovet oranget.
Jotack,har stått och stirrat på fartyget många gånger när man har blivit tvungen att vänta. :gnissla :tungan
Såg ett annat stort fartyg som gick in härom dan,Capricorn. Såg ut att vara likvärdigt Sunnanvik samt väldigt nymålat.
http://www.faktaomfartyg.se/sunnanvik_1978.htm

Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
gunny5 skrev:
2601957 Kan upprepa min fråga:

Är det nån idea att ta fartygsbefäl klassVIII för att påbörja ett nytt yrke? Koster jo en slant.

Jag är uppvuxen på bryggan på krigsabåtarna så det finns nog någon annan som kan detta med civil trafik lite bättre. Fick för mig att 8:an räcker för taxibåtar och mindre transportbåtar men jag kan ha fel. Köra skärgårdsbåt kan väl vara ett småtrevligt jobb men är osäker på vilken klass det kräver.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Kapten Blåskägg skrev:
2601945 Bara att fråga om det är nåt mannen, verkar finnas hygglig kompetens i den här tråden :)

Coolt att det finns så mycket kunnigt sjöfolk på SH!

Jag har 1000 frågor eftersom jag ganska nyligen tjackat båt. Men jag tar dom succesivt allteftersom dom kommer.

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Letar efter en bobber
Kapten Blåskägg skrev:
2601967 Jag är uppvuxen på bryggan på krigsabåtarna så det finns nog någon annan som kan detta med civil trafik lite bättre. Fick för mig att 8:an räcker för taxibåtar och mindre transportbåtar men jag kan ha fel. Köra skärgårdsbåt kan väl vara ett småtrevligt jobb men är osäker på vilken klass det kräver.

Tror det räcker med klass VIII för taxibåt. men det är inte det som lockar. Tycker KBV skulle vara ett intressant jobb och då menar jag inte att ligga nära Sandhamn och skjuta med laser. Nej, miljöbovar och tjuvfiskare ska ha:kulspruta.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Här kommer en smart fråga!

Vad är det eg. för straffskala för att brassa i helvet på sjön? Är det alltid böter (eller fängelse om man e extremt vårdslös)? Bil/mc-körkort osv påverkas inte ellers?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Webbläsaren Opera har inbyggt stöd för att hämta torrbollar, dessutom är det en trevlig webbläsare med flikar å grejjor, jag kör både den och IE eftersom jag var rädd att internetbanken inte skulle funka med Opera, men det gjorde den

Bara ett tips lixom

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Klass 8 räcker för att få ta 12 betalande passagerare och köra upp till 20gt i yrkestrafik, det är för examen vill man köra mer måste man ha behörighet (examen + 36månader till sjöss).

Dr.Bike

Guest
RoLLER skrev:
2601881 Feck! Jag har inget Torrent proggy, går det inte att lösa på nåt annat sätt? FTP?

Shitz vad det skrivs i den här tråden. Man hänger inte med :| Nån slags båtfolk-tråd bore vara på sin plats?

Ja det verkar finnas djup (obs lustighet!) kunskap "out there"
Mkt trevlig och positiv överraskning! :tummenupp
En båt-avdelning Swedie!! :lol

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
gunny5 skrev:
2601957 Kan upprepa min fråga:

Klass 8 eller skeppare B som det kallades förr kräver även den sjötid för att få ut"brevet". Bara själva examen är giltig för fritidsbåtar upp till 12 gånger 4 meter. Om jag nu minns rätt :va

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1998%3A965&RUB=&ORG=

Lite regler och så, dock tycker jag att du skall ställa frågor direkt till sjöfartsverket istället :)

Last edited:

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Letar efter en bobber
VA FAN..... Ska det vara så jävla svårt att komma ut på sjön.....:huvet

Och hur fan laddar men ner det j.... avsnitt??
Ingen som har och kan skicka över....?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...