Kustbevakarna

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Får sälla mig till skaran som bifogar bilder. De här tog jag från förra båten som gick i nordatlantstrafik, den farten saknar jag inte. Just de här bilderna togs utanför New Foundland, Canada, det här var början till stormen Gudrun. Tyvärr så får man inte med dramatiken på kort, men lita på att det rörde sig.

Bifogat

• Finnfighter Resa 7 001.jpg
    Finnfighter Resa 7 001.jpg
    101.5 KB · Visningar: 113
  • Finnfighter Resa 7 007.jpg
    Finnfighter Resa 7 007.jpg
    91.3 KB · Visningar: 89
  • Finnfighter Resa 7  012.jpg
    Finnfighter Resa 7 012.jpg
    36.7 KB · Visningar: 103

Dr.Bike

Guest
Här får ni lite att bita i!

Om vi nu ska visa bilder så...;) 16m över havets vågor ser havet "slätt" ut, men denna natt i engelska kanalen var grym! Jag lovar! Lite grynig bild p.g.a nästan inget ljus.

Bifogat

• Dover strait natt 1.jpg
    Dover strait natt 1.jpg
    123.1 KB · Visningar: 265

Errko

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Letar
Om diskussionen som startat: Jag jobbar på support för ett märke som bl.a tillhandahåller sjökortsplotters. Och ibland är det faktiskt skrämmande att se hur stor tilltro folk har till sin GPS-enhet. Det kan ringa in folk och säga att någon lysboj ligger 1 meter fel enligt den position dom får, vilket i sin tur såklart beror på vilken noggranhet de får positionsangivelsen i förutom andra faktorer. Har man tilltron att man får centimeterprecision med en GPS-enhet och att kartorna är 100% uppdaterade (vilket är en omöjlighet) så är en olycka runt hörnet. Står klart och tydligt i alla våra manualer och ofta vid uppstart av enheten att den enbart skall nyttjas som ett HJÄLPMEDEL. Viktigt att tänka på för er som använder sig av såna, både på väg och till sjöss.

Om programmet: Riktigt intressant! Kommer sitta klistrad vid TV:n framöver.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Dr.Bike skrev:
2601070 Om vi nu ska visa bilder så...;) 16m över havets vågor ser havet "slätt" ut, men denna natt i engelska kanalen var grym! Jag lovar! Lite grynig bild p.g.a nästan inget ljus.

Är det från en Visbykorvett?

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Letar efter en bobber
Har en fråga till alla ni som jobbar på sjön.
Har funderat att byta yrke och har altid varit facinerat av sjön, men har tyvärr ingen sjötid eller nautisk utbildning.
Hur kan man skaffa sig sjötid utan nautisk utbildning?
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
gunny5 skrev:
2601156 Har en fråga till alla ni som jobbar på sjön.
Har funderat att byta yrke och har altid varit facinerat av sjön, men har tyvärr ingen sjötid eller nautisk utbildning.
Hur kan man skaffa sig sjötid utan nautisk utbildning?
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

http://www.sb.hik.se/

http://www.sjofart.org/

Läs där, maila eller ring någon på skolan.:tummenupp

Last edited:

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Letar efter en bobber
J.Porta skrev:
2601172 http://www.sb.hik.se/

http://www.sjofart.org/

Läs där, maila eller ring någon på skolan.:tummenupp

Tack!!!!
Har redan sökt till Fatygsbefäl klassVII, men kom inte (ingen sjötid).
Har också sökt hos www.klartskepp.se till skärgårdskapten (3 gånger) men samma svar. Hur F.. får man den J.... sjötiden???
Nästa blir att söka direkt till KBV, men hur stor är chansen utan sjötid:huvet

Tacksam för flera förslag.

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
gunny5 skrev:
2601193 Tack!!!!
Har redan sökt till Fatygsbefäl klassVII, men kom inte (ingen sjötid).
Har också sökt hos www.klartskepp.se till skärgårdskapten (3 gånger) men samma svar. Hur F.. får man den J.... sjötiden???
Nästa blir att söka direkt till KBV, men hur stor är chansen utan sjötid:huvet

Tacksam för flera förslag.

Om vi säger såhär, det finns de som blivit antagna till KBV utan sjötid. :gnissla

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Letar efter en bobber
J.Porta skrev:
2601201 Om vi säger såhär, det finns de som blivit antagna till KBV utan sjötid. :gnissla

Ända nackdelen med KBV är att jag inte är svensk medborgare. Kommer från det röd/vita grannlandet men det går såklart att ordna.

Inga förslag på hur man kan fixa sjötid utan att vara matros eller kapten..?

Last edited:

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
gunny5 skrev:
2601209 Ända nackdelen med KBV är att jag inte är svensk medborgare. Kommer från det röd/vita grannlandet men det går såklart att ordna.

Inga förslag på hur man kan fixa sjötid utan att vara matros eller kapten..?

Nej det är nog kört idag. Förr var det bara att ringa runt till rederierna och söka som jungman eller nått men det funkar inte idag.

Jag har nästan alltid två elever ombord. Nu behöver en blivande sjöman inte ha någon sjötid alls innan sjöbefälskolan, bara att söka in direkt efter gymnasiet.
Utbildningen har istället förlängts ett år till 4 där det då ingår praktik under sammanlagt ett år ungefär. Lite sjukt system enligt oss gamla rävar men måste ändå säga att flertalet av de killar och tjejer jag haft som elever är mycket duktiga.

Errko skrev:
2601089 Om diskussionen som startat: Jag jobbar på support för ett märke som bl.a tillhandahåller sjökortsplotters. Och ibland är det faktiskt skrämmande att se hur stor tilltro folk har till sin GPS-enhet. Det kan ringa in folk och säga att någon lysboj ligger 1 meter fel enligt den position dom får, vilket i sin tur såklart beror på vilken noggranhet de får positionsangivelsen i förutom andra faktorer. Har man tilltron att man får centimeterprecision med en GPS-enhet och att kartorna är 100% uppdaterade (vilket är en omöjlighet) så är en olycka runt hörnet. Står klart och tydligt i alla våra manualer och ofta vid uppstart av enheten att den enbart skall nyttjas som ett HJÄLPMEDEL. Viktigt att tänka på för er som använder sig av såna, både på väg och till sjöss.

Om programmet: Riktigt intressant! Kommer sitta klistrad vid TV:n framöver.

Så sant så. Tyvärr är det många nyutexaminerade styrmän som stirrar blint i det elektroniska kortet och litar på det till 100% och inte fastställer positionen med mer än ett sätt.
Samma när jag har dem till att öva skärgårdskörning, de förlitar sig mest på dataskärmen och inte på radarbilden. Bara att plocka ur dem det direkt. Brukar stänga av Maris och Adveto då de övningskör i trånga farvatten.

Last edited:

Dr.Bike

Guest
J.Porta skrev:
2601201 Om vi säger såhär, det finns de som blivit antagna till KBV utan sjötid. :gnissla

Ja, och det i konkurrens med sjöofficerare från marinen som haft ÅRATAL av sjötid och alla förekommande kompetenser!

Är det inte lite "märkligt" ? :rolleyes:

Luktar kvoteringsmygel...

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
J.Porta skrev:

Skäms nästan för att säga det men jag sökte faktiskt dit för en 12 år sedan.

I min ansökan framgick det såklart om min utbildning, tog sjökaptensexamen då jag var 23, hade jobbat som 2:e styrman och överstyrman i flera år.

De hörde av sig med att jag var välkommen på intervju.. som JUNGMAN!!!!
Men sa jag, jag har ju sökt som styrman.
Det spelar ingen roll sa handläggaren, här lär vi oss yrket från början med att måla och knacka rost.
Det spelade ingen roll att jag förklarde att det där lärde jag mig som 15-åring då jag gick till sjöss första gången..
Det var min karriär i KBV det...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hmm... Inte är det väl någon som skulle lita så blint på en GPS i en bil att de skulle köra enbart efter den?

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Thermal skrev:
2601035 Får sälla mig till skaran som bifogar bilder. De här tog jag från förra båten som gick i nordatlantstrafik, den farten saknar jag inte. Just de här bilderna togs utanför New Foundland, Canada, det här var början till stormen Gudrun. Tyvärr så får man inte med dramatiken på kort, men lita på att det rörde sig.

Är det Gorthon?

Dr.Bike

Guest
Chirre skrev:
2601292 Skäms nästan för att säga det men jag sökte faktiskt dit för en 12 år sedan.

I min ansökan framgick det såklart om min utbildning, tog sjökaptensexamen då jag var 23, hade jobbat som 2:e styrman och överstyrman i flera år.

De hörde av sig med att jag var välkommen på intervju.. som JUNGMAN!!!!
Men sa jag, jag har ju sökt som styrman.
Det spelar ingen roll sa handläggaren, här lär vi oss yrket från början med att måla och knacka rost.
Det spelade ingen roll att jag förklarde att det där lärde jag mig som 15-åring då jag gick till sjöss första gången..
Det var min karriär i KBV det...

Preciiiiis SÅ blev (och blir) några jag känner behandlade än idag....
Det är en outtalad penalism, där de gamle inom KBV älskar att trycka ner "kaninerna" Och så mycket bättre om de dessutom har reellt mycket mer vana och kompetens än dem själva.
Nä bara dra till med "nu börjar VI från grunden HÄR..." (snacka om att kasta kompetenser i sjön bokstavligt talat)
En slags vuxenmobbing och förnedring för den drabbade.
Men vissa finner sig i det bara för att få vara kvar på sjön...

Påminner om lingonpoliser (Securitas) som var misslyckade vicekorpraler i lumpen och aldrig fick bli riktig polis... eller poliser som aldrig fick bli riktig officer ;)
Fan ta den officer som säger att han är officer i en trafikkontroll! DÅ kommer storebrorshatet och avundsjukan fram! ALLT ska kollas!
Fan ta MIG om jag råkar in i en kontroll särskilt i Skåne... en gammal kvinnlig kollega blev ju polis därnere... :hihi Då kan man lika gärna bura in sig själv!

Last edited:

MikkE

Guest
Thermal skrev:
2601035 Får sälla mig till skaran som bifogar bilder. De här tog jag från förra båten som gick i nordatlantstrafik, den farten saknar jag inte. Just de här bilderna togs utanför New Foundland, Canada, det här var början till stormen Gudrun. Tyvärr så får man inte med dramatiken på kort, men lita på att det rörde sig.
Helt sjukt vilka krafter det rör sig om. Varken båtarna eller vågorna är speciellt små!

Så typiskt att man inte har Kanal 5 här (bara SVT 1 & 2 av svenska kanaler), men man får hoppas på att någon kan ladda upp något avsnitt.

edit. finns på torrentsidor. bara att tanka ner :banana

Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Dr.Bike skrev:
2601309 Preciiiiis SÅ blev (och blir) några jag känner behandlade än idag....
Det är en outtalad penalism, där de gamle inom KBV älskar att trycka ner "kaninerna" Och så mycket bättre om de dessutom har reellt mycket mer vana och kompetens än dem själva.
Nä bara dra till med "nu börjar VI från grunden HÄR..." (snacka om att kasta kompetenser i sjön bokstavligt talat)
En slags vuxenmobbing och förnedring för den drabbade.
Men vissa finner sig i det bara för att få vara kvar på sjön...

Så du menar att mina 6000 timmar på bryggan bara räcker till en rosthacka alltså? :D

MikkE skrev:
2601323 Helt sjukt vilka krafter det rör sig om. Varken båtarna eller vågorna är speciellt små!

Så typiskt att man inte har Kanal 5 här (bara SVT 1 & 2 av svenska kanaler), men man får hoppas på att någon kan ladda upp något avsnitt.

Är du kåt på sjögång Micke så kan du titta på "Dödlig fångst" på Discovery :tummenupp

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Kapten Blåskägg skrev:
2601325 Så du menar att mina 6000 timmar på bryggan bara räcker till en rosthacka alltså? :D

Bara 6000 timmar? Sorry grabben... såna som du kan vi inte låta äventyra sjösäkerheten i KBV!
Du blir ankarspelsnisse! (i BÄSTA fall) :lol

Man tänker ju osökt på bilden där KBV lyckats köra ett djupvikskrov (BevB, BojB-typ) HELT flott! Tror det var i Mysingen! :lol :lol
Ska leta upp den bilden!

Asch, hittar inte, men en sån här var det:
OES0250.jpg

Last edited:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Enchantment skrev:
2601303 Är det Gorthon?

Ja och nej, när jag började att jobba ombord så var det först B&N. Sen köpte Ghorton båten fast bemanning och befraktning sköttes fortfarande av Billigt&Nerkört. Sen efter det så köpte B&N upp Ghorton helt och hållet istället och bildade Transatlantic. Men pappersbåt är det i alla fall. :tummenupp Finn-serien, jag var på FinnFighter, eller FinnFailure som vi så kärleksfyllt kallade henne. :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln