Chirre skrev:
2601292 Skäms nästan för att säga det men jag sökte faktiskt dit för en 12 år sedan.
I min ansökan framgick det såklart om min utbildning, tog sjökaptensexamen då jag var 23, hade jobbat som 2:e styrman och överstyrman i flera år.
De hörde av sig med att jag var välkommen på intervju.. som JUNGMAN!!!!
Men sa jag, jag har ju sökt som styrman.
Det spelar ingen roll sa handläggaren, här lär vi oss yrket från början med att måla och knacka rost.
Det spelade ingen roll att jag förklarde att det där lärde jag mig som 15-åring då jag gick till sjöss första gången..
Det var min karriär i KBV det...
Preciiiiis SÅ blev (och blir) några jag känner behandlade än idag....
Det är en outtalad penalism, där de gamle inom KBV älskar att trycka ner "kaninerna" Och så mycket bättre om de dessutom har reellt mycket mer vana och kompetens än dem själva.
Nä bara dra till med "nu börjar VI från grunden HÄR..." (snacka om att kasta kompetenser i sjön bokstavligt talat)
En slags vuxenmobbing och förnedring för den drabbade.
Men vissa finner sig i det bara för att få vara kvar på sjön...
Påminner om lingonpoliser (Securitas) som var misslyckade vicekorpraler i lumpen och aldrig fick bli riktig polis... eller poliser som aldrig fick bli riktig officer
Fan ta den officer som säger att han är officer i en trafikkontroll! DÅ kommer storebrorshatet och avundsjukan fram! ALLT ska kollas!
Fan ta MIG om jag råkar in i en kontroll särskilt i Skåne... en gammal kvinnlig kollega blev ju polis därnere...
Då kan man lika gärna bura in sig själv!