Kustbevakarna

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
prulle skrev:
2599969 Fjollpoliser är vad dom är. Wooo nu får dom ha pickadoll också, det ända dom gör är att gnälla på folk i småbåtar som kör 1 knop förfort samtidigt som dom blokerar hela hamnen. Soper idioter blä va jag hatar dom :zpy
Jaha...

Bifogat

• reality.jpg
    reality.jpg
    33.1 KB · Visningar: 68

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
J.Porta skrev:
2599933 Håller med dig, kommer antagligen inom en snar framtid att inträffa en riktigt tragisk olycka pga av tilliten till sin GPS/Plotter som många har.

En person i en småbåt blev ihjälkörd i somras på Vättern av en kille i en stor snabb sak. Den senare märkte att det dunsade till och blev uppmärksammad på att de kört över någon av en annan person ombord. Han satt med näsan ner i GPS:en och körde.

Snart är mer snart än man tror, ibland. :(

prulle skrev:
2599969det ända dom gör är att gnälla på folk i småbåtar som kör 1 knop förfort samtidigt som dom blokerar hela hamnen.

Om folk ligger och blockerar hela hamnen samtidigt som de kör för fort skall de ha all skit de kan få. Heja KBV! :tummenupp

Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
prulle skrev:
2599969 Fjollpoliser är vad dom är. Wooo nu får dom ha pickadoll också, det ända dom gör är att gnälla på folk i småbåtar som kör 1 knop förfort samtidigt som dom blokerar hela hamnen. Soper idioter blä va jag hatar dom :zpy

Vad surrar du om :va

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Aaargh! Det där hade jag velat se. Kom hem 20:50 så jag såg bara dom 10 sista minuterna :(

Plotter e nog ett bra hjälpmedel. Nu kör jag enbart efter sjökort, eller tjaa, båtsportkort om man ska vara nogräknad, Jag har sneglat lite på en Garmin 172c och en 182c. Den senare har bla. ju AIS (?) vilket verkar klart softare.

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
RoLLER skrev:
2600206 Aaargh! Det där hade jag velat se. Kom hem 20:50 så jag såg bara dom 10 sista minuterna :(

Plotter e nog ett bra hjälpmedel. Nu kör jag enbart efter sjökort, eller tjaa, båtsportkort om man ska vara nogräknad, Jag har sneglat lite på en Garmin 172c och en 182c. Den senare har bla. ju AIS (?) vilket verkar klart softare.

Jag tyckte programmet var förbannat bra, äntligen något vettigt om sjön på tv :tummenupp

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Kapten Blåskägg skrev:
2600215 Jag tyckte programmet var förbannat bra, äntligen något vettigt om sjön på tv :tummenupp

Sjön och sjön, lite grand om S-holms skärgård och KBV :D

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
prulle skrev:

Så talar ett 100% moppefucko !!! Björn som var med i programmet är en kompis till mig. Han berättade att dom ofta hjälper nollor som dig med att hitta hem till mamma när ni varit ute och irrat på sjön.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
GPS och kartplotter hinner inte alltid med att uppdatera sig lika fort som vissa båtar går.
Är det dessutom mitt i natten och på väg hem från "sandhamn" så kanske det är viktigare att visa hur fort nya ribben kan ta sig till nybroviken!

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Bikerbitch skrev:
2599758 Ny dokumentärserie på 5.an som går nu. Verkar vara ett häftigt yrke.

Jo, eller när det är -25grader ute och snöstorm och känseln har försvunnit
i händerna :näsblod

Nej usch för att arbeta ute, i alla fall i Sverige.

prulle skrev:

Var tacksam över att dom finns istället.
En vacker dag kanske det är din tur att behöva deras hjälp.

Last edited:

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Kapten Blåskägg skrev:
2600239 Okej då, men snäppet mer intressant än Harald i "Kasta loss".
Jag gillar iofs det mesta som handlar om "yrkessjöfart" :)
Vi kanske får starta en separat tråd om det då, finns ju en del här på forumet som åker båt....

Själv så längtar man inte ut nu, så här såg det ut förra December... :huvet
Bilderna är lite dassig pga av de kommer från video

Bifogat

• PDVD_001.jpg
    PDVD_001.jpg
    82.5 KB · Visningar: 132
  • PDVD_002.jpg
    PDVD_002.jpg
    83.4 KB · Visningar: 119
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
J.Porta skrev:
2600278 Vi kanske får starta en separat tråd om det då, finns ju en del här på forumet som åker båt....

Ingen normal människa som friviligt väljer en sådan arbetsplats.

Är det en skyhög lön eller ?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
J.Porta skrev:
2600278Själv så längtar man inte ut nu, så här såg det ut förra December... :huvet

1) Står containern längst fram till vänster snett?

2) Om svaret på (1) är ja... stod den så från början eller blev det så?

Vackra bilder, men kanske inte så kul att vara mitt i!

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
J.Porta skrev:
2600278 Vi kanske får starta en separat tråd om det då, finns ju en del här på forumet som åker båt....

HÅRDROCK!!! :yoparty
Ja tills man får nedisning förstås...

burner skrev:
2600283 Ingen normal människa som friviligt väljer en sådan arbetsplats.

Är det en skyhög lön eller ?

Varför inte?

pucken skrev:
2600249 Så talar ett 100% moppefucko !!! Björn som var med i programmet är en kompis till mig. Han berättade att dom ofta hjälper nollor som dig med att hitta hem till mamma när ni varit ute och irrat på sjön.

:fakta

Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
RoLLER skrev:
2600206 Aaargh! Det där hade jag velat se. Kom hem 20:50 så jag såg bara dom 10 sista minuterna :(

RoLLER..jag tror att det finns på webcast som de flesta av kanal 5s serier/program..jag hoppas det ivf för jag missade dte med
Gå in på www.kanal5.se och kolla..HOPPAS :) jag är fär lat att kolla nu..skall nanna..för en och en halv timme sedan :p

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
ft skrev:
2600285 1) Står containern längst fram till vänster snett?

2) Om svaret på (1) är ja... stod den så från början eller blev det så?

Vackra bilder, men kanske inte så kul att vara mitt i!

1. Längst fram till vänster står det en Trailer ( inte container ) i rampen ner till däcket under väderdäck. Ja, den står där den skall. :yoparty

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Chirre skrev:
2599920 Som med allt annat så finns det bra och dåliga versioner av ECDIS.
Jag har två system, ett MARIS och ett ADVETO, badå ecdis men Advetos system är klart mycket bättre.

Åker man 50+ i skärgården så kanske det spelar mindre roll om det är ECDIS eller inte. Kör man så fort så bör man kanske vara två som framför båten/fartyget, en som kör och en som navigerar. Det är väl snarare så att ju fortare det går desto mer "manuell" navigering krävs det och desto mindre tillit till plotter/navigeringssystem. Alla båtar/fartyg som går i yrkestrafik bör dessutom ha en radar, en förutsättning för att åka fort i mörker och nedsatt sikt. Blir man sen lite kompis med den så märker man att den kan vara en stöttning även i god sikt.
Är det fråga om mörkernavigering i hög fart så vill jag nog påstå att det är ett måste med två pers på bryggan, har man sen ett bra samarbete så kan man köra hur fort som helst i vilka siktförhållande som helst :)

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Hysstar väl in ett par bilder på min arbetsplats oxå då:

Bild 1: På väg upp till Luleå i februari
Bild 2: 24 timmar senare:)

Bifogat

• Storm1.jpg
    Storm1.jpg