Kustbevakarna

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Chirre skrev:
2600331 Hysstar väl in ett par bilder på min arbetsplats oxå då:

Bild 1: På väg upp till Luleå i februari
Bild 2: 24 timmar senare:)

Cool :yoparty
Men vad fan, du får väl skicka ut gubbarna och banka med träklubborna i tid :D
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
ft skrev:
2600010 En person i en småbåt blev ihjälkörd i somras på Vättern av en kille i en stor snabb sak. Den senare märkte att det dunsade till och blev uppmärksammad på att de kört över någon av en annan person ombord. Han satt med näsan ner i GPS:en och körde.

Snart är mer snart än man tror, ibland. :(



Om folk ligger och blockerar hela hamnen samtidigt som de kör för fort skall de ha all skit de kan få. Heja KBV! :tummenupp
Håller helt med. Synd bara att dom som gör det åker runt i stora blåa båtar och kallar sig kustbevakning. Ledsen att mitt föra inlägg va oläsligt men det jag ville ha sagt är att dom kunde ju ta å jaga riktiga bovare istället för att bötfälla segelbåtarsom går i 6 knop istället för 5. (Jävlar vilka svall dom gör.. NOT!) För att sen ignorera prinses båtarna som kör 7-8 knop och drar meter svall..

Eller göra fler alkotester på folk som kommer från en holme vars ända hus är ett dansställe..
Eller be den stora princesbåten att smygga fram om han nu måste tanka i gäst hamnen (istälet för att åka i 7-8 knop med tidigare nämnda effekter)

Men istället lägger dom sig på drift i inloppet till gästhamen. Nej mindre kustbevkning i iner skärgården och mer sjöpoliser som desutom kan göra nytta på någon ö..

Edit: eller som du säger bötfälla idioterna som sitter å läser tidningen med auto pilot och tror att plotret ska varna för båtar..
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
prulle skrev:
2600382 Håller helt med. Synd bara att dom som gör det åker runt i stora blåa båtar och kallar sig kustbevakning. Ledsen att mitt föra inlägg va oläsligt men det jag ville ha sagt är att dom kunde ju ta å jaga riktiga bovare istället för att bötfälla segelbåtarsom går i 6 knop istället för 5. (Jävlar vilka svall dom gör.. NOT!) För att sen ignorera prinses båtarna som kör 7-8 knop och drar meter svall..

Eller göra fler alkotester på folk som kommer från en holme vars ända hus är ett dansställe..
Eller be den stora princesbåten att smygga fram om han nu måste tanka i gäst hamnen (istälet för att åka i 7-8 knop med tidigare nämnda effekter)

Men istället lägger dom sig på drift i inloppet till gästhamen. Nej mindre kustbevkning i iner skärgården och mer sjöpoliser som desutom kan göra nytta på någon ö..

Edit: eller som du säger bötfälla idioterna som sitter å läser tidningen med auto pilot och tror att plotret ska varna för båtar..


Hör och häpna Prulle, nu skall jag hålla med dig :)

Håller med dig helt om att ett ställe de borde hålla koll på är just gattet förbi hotellhörnan,macken, TaxiLasses i Vaxholm. Majoritet av folket som kör där har inte en susning om vad de gör ( Läs princessbåtar och liknade). Har själv legat till kaj vid hotellhörnan ett antal nätter och försökt sova när folk kör som de har stulit skiten.

När du pratar om holmen med ett enda hus antar jag att du menar badholmen?

Dock är det väl som allt annat i Sverige, en fråga om prioriteringar och pengar.
 

Moonflower

Liten blå terrorist
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm norr
Hoj
KTM 640 LC4
Jag missade programmet:huvet Kanal 5:s Webbcast fungerar inte, är det någon som har avsnittet och vill dela med sig/vet var man kan få tag i det?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
J.Porta skrev:
2600386 Hör och häpna Prulle, nu skall jag hålla med dig :)

Håller med dig helt om att ett ställe de borde hålla koll på är just gattet förbi hotellhörnan,macken, TaxiLasses i Vaxholm. Majoritet av folket som kör där har inte en susning om vad de gör ( Läs princessbåtar och liknade). Har själv legat till kaj vid hotellhörnan ett antal nätter och försökt sova när folk kör som de har stulit skiten.

När du pratar om holmen med ett enda hus antar jag att du menar badholmen?

Dock är det väl som allt annat i Sverige, en fråga om prioriteringar och pengar.
Jag viste att jag inte va ensam :hihi

Japp syfta på badholmen, 70% som åker därifrån är inte nyktra direkt..

Nej precis kastel sundet är ju ett skämt.. Hur många prinses båtar kallar sig inte för fartyg och åker på fel sida och maller på i så-det-nästan-planar-men-inte-riktigt-utan-drar-som-mest-sjö-och-bensin läge.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Kör nästan dagligen i mörker och farter uppmot 40knop, det enda som gäller är minst 2pers och radar, behöver man gpsen ska man inte köra i sånna förhållanden. Dessutom är det inte ovanligt att en gps visar fel på upp till 50meter..
Tyckte det verkade vara ett schysst program, som sagt kul med lite mer båtar på tv.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
prulle skrev:
2600406 Jag viste att jag inte va ensam :hihi

Japp syfta på badholmen, 70% som åker därifrån är inte nyktra direkt..

Nej precis kastel sundet är ju ett skämt.. Hur många prinses båtar kallar sig inte för fartyg och åker på fel sida och maller på i så-det-nästan-planar-men-inte-riktigt-utan-drar-som-mest-sjö-och-bensin läge.

Så är det, men vad vi inte får glömma i vår oheliga allians det är att det svenska folkets frihet när det gäller att åka båt den är...
för att travestera en gammal filmtitel...

the untouchables, Såna är de. De har f-n ta mig åkt båt samma sträcka tiil grinda de senaste 20 åren och inget du säger kan få mig att ändra mig. Skulle det va så att jag inte kan köra själv försöker jag åka båt från strömkajen trots att Waxholmsbåten är fullsatt.

-Vadå passagerarcert, en till får det plats?
-Ja, om du övertygar en passagerare till att den kliver av till förmån till dig.
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Undrar mest hur vi klarade av att köra 9000 tonare i skärgården och upp i mälaren till Köping på den tiden då det varken fanns GPS, AIS eller digitala sjökort.:)

Radar är det enda säkra navigeringsutrustningen. Digitala kort och andra nymodigheter använder man som ett hjälpmedel, inget annat.

Det absolut bästa som har kommit de senaste åren är AIS. Ett helt fantastiskt hjälpmedel om det är kopplat till ECDIS då man kan se var andra fartyg befinner sig vid skärgårdskörning.
Lite som en radar som kan "se" bakom krökar.
 

Dawe

Guest
Jag tycker att det är syn att denna "frihet under ansvar" börjar missbrukas till sjöss. Det kommer bara leda till körkort och en massa andra regleringar.
Som vanligt några få som förstör för alla andra.

Tänk om dom gjorde som så att alla har frihet att köra båt utan körkört. Men om man missbrukar den friheten så blir man av med rätten att köra båt. Vill man återfå rätten att köra båt får man ta körkort.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
J.Porta skrev:
2600410 Så är det, men vad vi inte får glömma i vår oheliga allians det är att det svenska folkets frihet när det gäller att åka båt den är...
för att travestera en gammal filmtitel...

the untouchables, Såna är de. De har f-n ta mig åkt båt samma sträcka tiil grinda de senaste 20 åren och inget du säger kan få mig att ändra mig. Skulle det va så att jag inte kan köra själv försöker jag åka båt från strömkajen trots att Waxholmsbåten är fullsatt.

-Vadå passagerarcert, en till får det plats?
-Ja, om du övertygar en passagerare till att den kliver av till förmån till dig.
Haha jo men snart kommer väll båtskatt, Varför, vi betalar ju vägskatt på bensinen redan. :3freak Och med tanke på vad en båt drar så är det mkt skattepengar :hihi

Dawe skrev:
2600416 Jag tycker att det är syn att denna "frihet under ansvar" börjar missbrukas till sjöss. Det kommer bara leda till körkort och en massa andra regleringar.
Som vanligt några få som förstör för alla andra.

Tänk om dom gjorde som så att alla har frihet att köra båt utan körkört. Men om man missbrukar den friheten så blir man av med rätten att köra båt. Vill man återfå rätten att köra båt får man ta körkort.
Lite flummigt men jag håller med om att man ska "annses lämplig tills motsatsen är bevisad"
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Chirre skrev:
2600331 Hysstar väl in ett par bilder på min arbetsplats oxå då:

Bild 1: På väg upp till Luleå i februari
Bild 2: 24 timmar senare:)

Ouoh, minns min sista vinter i Östersjön. Kom till Kemi med en back som såg ut ungefär som dina bilder. Jobbade på M/T Rankki på den tiden.

Här i karibien är nedisning ett ganska avlägset problem... :)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Chirre skrev:
2600342 Jepp, stämmer bra det. Är kapten på Sunnanvik.

sunnanvik besöker/besökte köping tidigare och jag kan förstå att det var trixigt förbi in i "galten" ,, fasen de är ju trångt o segla där med en 10 meters bara ,,
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Kapten Blåskägg skrev:
2600215 Jag tyckte programmet var förbannat bra, äntligen något vettigt om sjön på tv :tummenupp

Efter 15år på sjön är jag böjd att hålla med dig Kapten Bölja! ;)
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
jocke i köping skrev:
2600433 sunnanvik besöker/besökte köping tidigare och jag kan förstå att det var trixigt förbi in i "galten" ,, fasen de är ju trångt o segla där med en 10 meters bara ,,

Ja Galten och Broken är en knixig trång bit, och av nån konstig anledning blir det ofta tjocka efter Kvicksundsbron.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nursey skrev:
2600514 Webcast tar ett par dagar efter att de visat programmet innan det funkar..tyvärr

Coolio! Då ska jag bevaka det där (om jag nu kommer ihåg det)!

Dr.Bike skrev:
2600517 Efter 15år på sjön är jag böjd att hålla med dig Kapten Bölja! ;)

Aha! Det va därför du kunde frågan ang. Skurusundet din gamla sjöbjörn!

Btw... vad kan din magiska motorhänder göra för min Mercruiser 454 Magnum (årsmodell 1999)? Insprutningsmotor ya know. Nu har jag raka rör på skiten men jag ångrar mig nästan. Måste tjacka nå Peltor höreselskydd för att ens kunna köra den. Jag får migrän och blir svettig på ögonlocken efter en halvtimmes färd.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
RoLLER skrev:
2600640 Coolio! Då ska jag bevaka det där (om jag nu kommer ihåg det)!



Aha! Det va därför du kunde frågan ang. Skurusundet din gamla sjöbjörn!

Btw... vad kan din magiska motorhänder göra för min Mercruiser 454 Magnum (årsmodell 1999)? Insprutningsmotor ya know. Nu har jag raka rör på skiten men jag ångrar mig nästan. Måste tjacka nå Peltor höreselskydd för att ens kunna köra den. Jag får migrän och blir svettig på ögonlocken efter en halvtimmes färd.

Jag växte upp med Mercury och Mercruiser (Quicksilver) så det är mammas gata... ;)
Öppna headers är för läppspelare! Det sa jag iaf till min svåger som fräser omkring med en cigarettebåt med dylikt skit.

Dock! Din 454:a ÄR redan relativt BRA toppad! Dessvärre, och en vanlig portning skulle givetvis finna fler hästar, och en vassare kam osv...
Men läser man lite om motorn (som jag gjort) så HAR den redan High-Flo toppar samt Rullkam (Roller-cam för ditt ego!)
Sen att dessa komponenter VISST går att optimera ytterligare är EN sak, men det kostar mer än det smakar, så det DU behöver, är att ta ett snack med Andersson Turbo... :skrämd

454mag.jpg
 
Last edited:

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
kajlyl skrev:
2600408 Kör nästan dagligen i mörker och farter uppmot 40knop, det enda som gäller är minst 2pers och radar, behöver man gpsen ska man inte köra i sånna förhållanden. Dessutom är det inte ovanligt att en gps visar fel på upp till 50meter..
Tyckte det verkade vara ett schysst program, som sagt kul med lite mer båtar på tv.

Antar att du menar systemet som sitter i strb90H. D-gps'n är det inget fel på, däremot de gamla ryska(?) digitala sjökorten från förra seklet som används, de är inget vidare precisa.
 

Dr.Bike

Guest
Per skrev:
2600899 Antar att du menar systemet som sitter i strb90H. D-gps'n är det inget fel på, däremot de gamla ryska(?) digitala sjökorten från förra seklet som används, de är inget vidare precisa.

Nu vet jag inte vad du pratar om! :) Ryska sjökort? (GLONAS-baserade?)
Nåväl, nog för att de alltid haft MER detaljerade sjökort över SVENSKA farvatten än vi själva... *hm hm* Men sjökorten i marinen kommer allt i från Geo SE.
Den gemensamma myndighet som växt upp inne i stan (Sthlm) efter att bla marinens egen sjökartecentral på Berga: Master slagits ihop med nån annan statlig del.
http://www.hkv.mil.se/geoinfo/article.php?id=14350

De digitala kartor (sjökort) som finns är inte Ryska, men väl ECDIS-korrigerade.
Dessutom är det nåt nytt litet företag som fått in ett finger, och krymper (komprimerar) digitala kartunderlag åt försvaret.
De lär väl skära guld med täljkniv...

Märkligt! Kartkrympning som var av ondo på min tid! :lol
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top