Kvaldäck i WSBK

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Tänkte kolla vad ni tycker om att WSBK-teamen bara har tillgång till 2 st kvaldäck under de 3 sessionerna i Superpole.

Under de 3 tävlingar som körts har flera förare blivit "lidande" av att inte ha klarat att komma bland de 16 första i SP1 och därmed fått starta i 5 ledet. Lite trist när tex Biaggi, som visat att han kan vara med och slåss om pallplatserna med Aprilian, får starta långt bak.

Vore det inte enklare att ta bort kvaldäcken helt eller ge dem tex 5 st så de kan köra 1 i SP1 och sedan 2 i de två sista sessionerna?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Äh, reglerna är lika för alla. Det är faktiskt så att det finns typ 15 potentiella racevinnare i årets superbike. Är man inte snabb nog så får man starta långt bak. Det går inte skylla på att det bara finns två kvaldäck. Kvalet är otroligt mycket roligare nu än tidigare.

Och är man på gränsen så får man väl bränna sina kvaldäck i de första två passen och iaf försöka bli topp-8.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
håller men dånkänn
just ATT det är två kvaldäck gör det taktiskt och spännande.
Superpole va kul att kolla på förr, nu är det suveränt.

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Konstigt men under sändningarna från British Eurosport, tror det var förra tävlingshelgen, sa kommentatorerna just att med anledning av att man kör på ett däcksfabrikat så har man helt gått ifrån regelrätta kvaldäck och man har en total däckskvot för hela helgen baserad på racedäck med olika hårdhet. Är det alltså inte så? Nu har jag inte haft möjlighet att se några kval, men menar du att du sett att de kör på kvaldäck som håller 1-2 kvalvarv?

Hur menar du att till exempel Biaggi drabbas på ett orättvist sätt av de nuvarande däcksreglerna? Däckstrategi är ju en del av tävlingsmomentet.

EDIT: Jaha, man kör alltså med kvaldäck trots allt. Då vet jag det.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Biaggi var bara ett exempel och det är klart att han och hans team får ta konsekvenserna av sina val. Till nästa race kanske de ska satsa på kvaldäcken direkt och nöja sig med att komma topp 8.

Visst är kvalet roligare nu men det hade det varit även utan kvaldäck.

Att det finns 15 st potentiella racevinnare kan jag inte hålla med om. Max 4-5 st. Haga, Spies, Biaggi, Neukirchner, kanske Fabrizio sen ser det rätt tunt ut, eller?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Biaggi hade något fel på ett kvaldäck. Tror det var att det snurra på fälgen och hamna i obalans.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Biaggi hade något fel på ett kvaldäck. Tror det var att det snurra på fälgen och hamna i obalans.

Nah, han och Nakano sa båda att de hade rear-end vibrations, och att dom upplevde det även i Australien. Min uppfattning är att det inte berodde på däcket.

Att det finns 15 st potentiella racevinnare kan jag inte hålla med om. Max 4-5 st. Haga, Spies, Biaggi, Neukirchner, kanske Fabrizio sen ser det rätt tunt ut, eller?

Laconi, Checa, Kiyonari, Rea, Hopkins, Haslam... Lite bättre snurr på Hondorna så tror jag alla dom är med, och Laconi har redan visat att han är med i matchen.

Last edited:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Tycker det är bra att de begränsar antalen kvaldäck. Misstänker att kostnaden kan vara ett skäl? Spies tog pole på Qatar med ett set kvaldäck kvar. Det är lika för alla och tillför ett moment av spänning och taktik tycker jag! :tummenupp

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Laconi, Checa, Kiyonari, Rea, Hopkins, Haslam... Lite bättre snurr på Hondorna så tror jag alla dom är med, och Laconi har redan visat att han är med i matchen.
Ska nog till regn eller krascher för att någon av dem ska vinna, men det är ju som vanligt bara vad jag tror.

Kvaldäcken borde tas bort, iaf så länge det är enhetsdäck.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Känslan är att det blir lite lotto över kvalen, vilket kan tyckas kul på något slags publikfriande plan, men jag gillar det inte. Och det är ju just den där chansningen man måste göra på kvaldäck första passet eller inte.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Känslan är att det blir lite lotto över kvalen, vilket kan tyckas kul på något slags publikfriande plan, men jag gillar det inte. Och det är ju just den där chansningen man måste göra på kvaldäck första passet eller inte.
Håller med. Skippa kvaldäcken helt och kör med racedäck så får du spänning men på ett sportsligare sätt. Nu blir ju taktiken uppenbar för de som ligger sist i fältet. Kör på pvaldäck direkt och har du tur så startar du 13.e istället för 19:e medan andra tappar från kanske 6-7.e till 18:e.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Håller med. Skippa kvaldäcken helt och kör med racedäck så får du spänning men på ett sportsligare sätt. Nu blir ju taktiken uppenbar för de som ligger sist i fältet. Kör på pvaldäck direkt och har du tur så startar du 13.e istället för 19:e medan andra tappar från kanske 6-7.e till 18:e.
Du är en klok man Gustav :fakta

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
R1 -05 till salu

Håller inte med. Att det är kvaldäck som finns och att förarna har 2st och inte fler är ju just det tricket som gör att det nya superpoleformatet är superspännande. Det handlar inte bara om att köra fort, man måste oxå disponera sina resurser väl för att lyckas.

Jag tror att motoGPs kval utan kvaldäck kommer att framstå som tråkiga i jämförelse.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Håller inte med. Att det är kvaldäck som finns och att förarna har 2st och inte fler är ju just det tricket som gör att det nya superpoleformatet är superspännande. Det handlar inte bara om att köra fort, man måste oxå disponera sina resurser väl för att lyckas.

Jag tror att motoGPs kval utan kvaldäck kommer att framstå som tråkiga i jämförelse.

De kan väl få 3 set kvaldäck. Ett per pass. Det blir ju spännande ändå, utslagsmomentet finns kvar och man inte har rådd att göra en miss om man vill gå vidare. Gör man det tvingas man lägga 2 set kvaldäck på samma pass, osv osv. Men lotto-vinkeln försvinner till stor del.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
kvaldäck känns omodernt och miljöovänligt, skippa skiten.
motogp-kvalen var bara kul sist 5 minutrarna

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ett förslag i min smak: (http://www.motogpmatters.com/news/2009/05/05/alstare_boss_batta_suggests_scrapping_tw.html)

"Superpole has been a lottery," Batta told MSA, who has also complained of the top riders being knocked out. "My proposal is this: the soft qualifying tires will only be given to the last eight riders in the third Superpole session. That way, the top riders will be able to fight with equal equipment."
Klockrent. Bort med lottoversionen.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Kör på pvaldäck direkt och har du tur så startar du 13.e istället för 19:e medan andra tappar från kanske 6-7.e till 18:e.

Varför kan inte dom stackarna som kommer på 18e plats också köra på kvaldäck då? Det är ju inget som sägar att man måste ha ett set kvar till sista körningen. Reglerna är lika för alla. Om vissa är dumma nog att chansa när dom inte är tillräckligt snabba ska man inte skylla på att man blir ifrånåkt av nån annan. Speciellt inte pga däcken, när man själv har möjlighet att köra på samma däck men väljer att avstå.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför kan inte dom stackarna som kommer på 18e plats också köra på kvaldäck då? Det är ju inget som sägar att man måste ha ett set kvar till sista körningen. Reglerna är lika för alla. Om vissa är dumma nog att chansa när dom inte är tillräckligt snabba ska man inte skylla på att man blir ifrånåkt av nån annan. Speciellt inte pga däcken, när man själv har möjlighet att köra på samma däck men väljer att avstå.
Visst är det så men det jag ogillar är att det blir för mycket lottdragning/chansingar över det hela. Jag tycker de som är snabbast också ska premieras för det och inte för att man kör sina kvaldäck tidigt och lyckas peta ut ngn som kör med racedäck. Då kan de lika gärna lotta startordningen.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...