Utan tvivel är alla stora hojmärken numera väldigt mycket bättre och mer underhållsfria än vad den typiska hojen var för typ 20-25 år sen. Men kanske också därför man hör en hel del om generalras på motorer, slutväxlar etc etc. Man förutsätter helt enkelt att hojen knappt behöver service så man lär sig att inte göra något alls fram tills dess att servicebehovet blir totalt…
Att skit händer är nog bara att acceptera, det viktiga är hur tillverkaren hanterar det mot kund och såklart även deras återförsäljare.
Har bara erfarenhet av Yamaha och även om jag först var beredd att åka upp till yamaha scandinavians kontor en söndag och brutalt "Lämna tillbaka" -07 R1an genom deras huvudentré så har det, pga mycket "pannben" löst sej då den lyckats gått riktigt långt nu och jag älskar hojen och hävdar att det är en av de bästa R1or de byggt..
Det är dock INTE enbart Yamahas förtjänst..
Herregud vad de kunde mörka och jävlas med sina kunder när man upplevde barnsjukdomar...
Lade själv ner mycket möda på att logga och diagnostisera fel i ECUn och kontaktade techsupporten via telefon men blev totalt ignorerad och när jag hänvisade till att det jag upplevde även stöttades av många ägare på r1-forum.com så blev svaret:
-Vi tar ingen info via "rykten" på internet utan enbart från ingenjörerna i Japan....
-Förresten, hur fick du tag i det här telefonnumret???
Slutade med att jag fick tag i en kille i Italien som programmerade om ECUn till en gatversion av Yamahas egen tävlingsprogramvara (YEC) och den kör jag med fortfarande... (R.I.P Mauro)..
Efter mycket, mycket klagande hos firman som sålt hojen kom Yamaha, så småning om fram med en "fix", inte en officiell åtgärd (service bulletine case) men ett sätt att komma runt...
Värre var det för ägare av USA sålda hojar där ett programeringsfel gjorde vissa av hojarna (-07-08) helt livsfarliga vilket till en början, trots massiv kritik, till en alldeles för lång början helt ignorerade av yamaha...
Får väl ändå ge dem kredd för hur de hanterade växellådsproblemet på R1 -15...
Verkligen inte kul för ägarna att få sin nya hoj nedmonterad och det blev inte billigt för Yamaha....
En okvalificerad gissning är att USA hade en del att göra med att saken hanterades så kraftfullt som den gjordes....