Du råkar inte ha nyckeln nära hojen? Jag har upptäckt att räckvidden är längre än en meter. Den är mer i spannet 30 meter, även om man inte kan starta hojen när nyckeln är så långt borta så är det kontakt. Prova att lägga nyckeln i en RFID-påse eller ta med den till annan ort om du bor i villa eller har hojen nära nyckeln.
Jag bor i lägenhet och har hojen i garage under huset, så då bryts kontakten verkligen helt. När jag har hojen på inne på jobbet så ”snackar” nyckeln och hojen hela dagen. Det brukar sluta efter någon dag, men kan starta igen helt slumpmässigt.
Detta är en märklig och inte så bra sak med BMW’s keyless, åtminstone på min hoj. Dock är det väldigt lite ström som går åt i nyckeln varje år, men jag kan tänka mig att om man har hojen parkerad för vintern och det är kontakt i typ fyra månader, så drar det ut batteriet fortare.
Jag har noterat detta genom att min Cansmart inte går i viloläge, och den absolut enda saken jag kan göra att få den att gå i viloläge, är att ha nyckeln långt bort, även om jag lägger nyckeln i andra ändan av tex jobbet som är 500kvm.