Kvalitetsmärket BMW

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Du råkar inte ha nyckeln nära hojen? Jag har upptäckt att räckvidden är längre än en meter. Den är mer i spannet 30 meter, även om man inte kan starta hojen när nyckeln är så långt borta så är det kontakt. Prova att lägga nyckeln i en RFID-påse eller ta med den till annan ort om du bor i villa eller har hojen nära nyckeln.

Jag bor i lägenhet och har hojen i garage under huset, så då bryts kontakten verkligen helt. När jag har hojen på inne på jobbet så ”snackar” nyckeln och hojen hela dagen. Det brukar sluta efter någon dag, men kan starta igen helt slumpmässigt.

Detta är en märklig och inte så bra sak med BMW’s keyless, åtminstone på min hoj. Dock är det väldigt lite ström som går åt i nyckeln varje år, men jag kan tänka mig att om man har hojen parkerad för vintern och det är kontakt i typ fyra månader, så drar det ut batteriet fortare.

Jag har noterat detta genom att min Cansmart inte går i viloläge, och den absolut enda saken jag kan göra att få den att gå i viloläge, är att ha nyckeln långt bort, även om jag lägger nyckeln i andra ändan av tex jobbet som är 500kvm.
Aha..så kan det nog vara!...jävla jobbigt bara om grannjäveln ska ha nyckeln fyra månader om året...:krama

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Aha..så kan det nog vara!...jävla jobbigt bara om grannjäveln ska ha nyckeln fyra månader om året...:krama
Ja det är en märklig grej, och alla säger att det inte alls är så här från BMW, och alla ”experter”, men jag har testat på min hoj iaf. Prova till nästa avställning! Men det ska naturligtvis inte vara så här…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Min nyckel har inte kontakt om man är längre bort än två-tre meter…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ta ur batteriet ur nycken när det ska vinterförvaras istället för att skicka nyckeln till annan ort i en RFFID påse för lagring i en faraday bur?

Och den årstiden man ska använda nyckeln så finns det ingen RFID som får kontakt genom en kakburk av plåt.
Det har ju till och med rekomenderats av poliser/säkerhetsexperter efter flera stölder där tjuvar ahar reläat RFID ståendes utanför ytterdörren med en kraftfull sändare

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Ta ur batteriet ur nycken när det ska vinterförvaras istället för att skicka nyckeln till annan ort i en RFFID påse för lagring i en faraday bur?

Och den årstiden man ska använda nyckeln så finns det ingen RFID som får kontakt genom en kakburk av plåt.
Det har ju till och med rekomenderats av poliser/säkerhetsexperter efter flera stölder där tjuvar ahar reläat RFID ståendes utanför ytterdörren med en kraftfull sändare
Haha..låter som ett bra tips!.... Och jag som har byggt en massa RÖS-rum...:)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Bra inlägg som ser till att SportHoj bli mer levande! :tummenupp :tungan:krama
Så för att slippa trycka på en knapp på nyckeln, som för alla utom BrooklynS tar en sekund medan man går fram till fordonet, så måste man lägga nyckeln på speciella ställen, bygga jordade faradaysburar hemma hemma mm, vilken otrolig vinst, leve den nya tekniken.

Jag tycker du låter lite teknikfientlig. :tungan:krama;)
Tycker du att brytare är bättre? :hihi
Jag håller med dig, de kräver visserligen lite kärlek och omvårdnad men går att laga. ;)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så för att slippa trycka på en knapp på nyckeln, som för alla utom BrooklynS tar en sekund medan man går fram till fordonet, så måste man lägga nyckeln på speciella ställen, bygga jordade faradaysburar hemma hemma mm, vilken otrolig vinst, leve den nya tekniken.

Trycka på en knapp? Man måste ju plocka fram nyckeln ur fickan och sätta tillbaka den varenda gång… och så glömmer man den i osv

Keyless är smutt. Det är som med farthållare på MC: innan man provat fattar man inte ens grejen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trycka på en knapp? Man måste ju plocka fram nyckeln ur fickan och sätta tillbaka den varenda gång… och så glömmer man den i osv

Keyless är smutt. Det är som med farthållare på MC: innan man provat fattar man inte ens grejen.
Till bilen gillar jag keyless, på MC är det ju en marginell skillnad att ha nyckel eller keyless. Man petar i nyckeln i tändlåset och sedan far man iväg. Bilen har dörrar och skit som måste pysslas med också. Men visst, det blir lite mindre att göra.
Och att behöva byta batteriet stör mig inte särskilt heller.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Nästa steg, att inte ens köra själv? Det är ju så smutt när fattat grejen! :tungan :krama

Jag är lite annorlunda och har farthållaren i högerhanden! ;)
Så jag saktar ner innan kurvan, om det behövs, och gasar sedan ut. När hojen är upprätt slutar jag gasa och håller den hastigheten fram till nästa kurva. Där saktar jag ner innan kurvan, om det behövs, och gasar sedan ut tills hojen är upprätt och "håller" den hastigheten fram till nästa kurva. Upprepas väldigt många gånger då inte alla kurvor ser likadana ut. Med olika kurvor är hastigheten således olika vilket ökar tillfredställelsen. Det är dessutom, för mig, beroendeframkallande. När man provat och fattat grejen är raka vägar pest...

Lite utanför ämnet då det inte gäller BMW men väl kardan. En kamrat gjorde mig sällskap upp till norra Karelen med en nyservad motorcykel av annat märke med ett namn som BSA hade på 60-talet. Nåväl, när vi lämnade träffen lät hans motorcykel lite udda. Han började med att kardan troligen var tom på olja trots att han betalat för 2,1 dl olja vid service. Lite måla fan på väggen tyckte jag men nivåkontroll visade att han hade rätt. I med olja och iväg. Nästa oljebyte med silvrig olja och verkstaden kommer att byta samtliga delar har de lovat tydligen.
Den meken har kanske lite besvärligt vid nästa lönesamtal med chefen... ;)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hörru Grävlingen: även du kommer att se ljuset när du provat farthållare. Man behöver inte använda den på kurvig väg, men tex när man kör genom Finland är det skönt att kunna vila högerhanden också samt vara säker på att inte köra för fort förbi fartkamerorna som sitter var 500 meter genom hela jäkla landet… :)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hörru Grävlingen: även du kommer att se ljuset när du provat farthållare. Man behöver inte använda den på kurvig väg, men tex när man kör genom Finland är det skönt att kunna vila högerhanden också samt vara säker på att inte köra för fort förbi fartkamerorna som sitter var 500 meter genom hela jäkla landet… :)

Jag gillar dig men vi har tydligen olika körstil och kör tydligen även olika sorters vägar när vi besöker Finland! :tungan

Tre dagar gammal bild utan kurvor visserligen men långt ifrån dessa vägar med fartkameror. ;)
Suoratie en ole hyvä! :crash

20230620_12.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
Man kanske upplever värdet av funktionen olika, beroende på vilka vanor man har. Innan jag hade testat tänkte jag att det nog var en rätt nice funktion att ha, men sen hyrde jag en BMW som hade keyless ride och måste säga att jag saknade en vanlig nyckel. En vanlig nyckel vet man alltid var man har den när man kör, eftersom den sitter i låset. Dessutom signalerar den sin funktion intuitivt. Keyless-fjärren behövde man hålla på och fundera på var man hade den och vara särskilt uppmärksam så man inte lyckats låsa in den i en packväska efter ett stopp. Inte en funktion jag skulle betala extra för. Att ha motsvarande funktion via mobilen istället skulle möjligen kunna vara något, men då måste tillförlitligheten vara lika hög som med en vanlig nyckel.

Farthållare är dock nice. Har det på min nuvarande hoj och det är väldigt skönt att kunna vila högerhanden en stund vid transportsträckor.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka