Kvalitetsmärket BMW

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Med tanke på att genomsnittslig körsträcka på MC är omkring 300 mil/år betyder 6000 mil att man skjuter problemet omkring 20 år framåt, dvs varken på årets eller nästa års budget !
Löst !
Nu har jag fördomar igen och påstår att de flesta BMW GS körs något över snittet av alla motorcyklar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag fördomar igen och påstår att de flesta BMW GS körs något över snittet av alla motorcyklar.
Du har säkert rätt. Men även med 1000 mil om året så blir det först om 6 år. Rättat i inlägg #100.
Tack ! :Bugar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du har säkert rätt. Men även med 1000 mil om året så blir det först om 6 år. Rättat i inlägg #100.
Tack ! :Bugar

Ja, och då är det ju inte längre ett problem eftersom man får en ny kardan… :)

Alla jag känner med GS/A kör i genomsnitt minst 1000 mil per år (med just den hojen) - man köper ju oftast en GS/A för att man kör hyfsat mycket hoj. Framgår av miltalen på Blocket men det gäller såklart långtifrån alla.

(En av mina bästa kompisar körde faktiskt bara 880 mil med sin GSA häromåret, mestadels beroende på att han körde 1100 mil med sin 701-a…)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, och då är det ju inte längre ett problem eftersom man får en ny kardan… :)

Alla jag känner med GS/A kör i genomsnitt minst 1000 mil per år (med just den hojen) - man köper ju oftast en GS/A för att man kör hyfsat mycket hoj. Framgår av miltalen på Blocket men det gäller såklart långtifrån alla.

(En av mina bästa kompisar körde faktiskt bara 880 mil med sin GSA häromåret, mestadels beroende på att han körde 1100 mil med sin 701-a…)
Hoppas det är skillnad på BMW och det svenska tjänstepensionssystemet :rofl
för vad det gäller det senare, svenska tjänstepensionssystemet, så brukar det ju vara dags för en ny variant av tjänstepensionssystem när det är dags att betala ut pensioner.
Är det den 3:e varianten vi har just nu med ATP som 1:a ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hoppas det är skillnad på BMW och det svenska tjänstepensionssystemet :rofl
för vad det gäller det senare, svenska tjänstepensionssystemet, så brukar det ju vara dags för en ny variant av tjänstepensionssystem när det är dags att betala ut pensioner.
Är det den 3:e varianten vi har just nu med ATP som 1:a ?

Du får det system som du betalat in till, kort sagt.

Sedan så finns det fortfarande ett stort gäng löntagare som inte alls har tjänstepensionsavtal. Det är upp till arbetsmarknadens parter.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Har läst olika artiklar där man kommit fram till att japanarna har i princip hälften så mycket fel som Bmw o Italienska märkena men vet inte om det är så nu också.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har läst olika artiklar där man kommit fram till att japanarna har i princip hälften så mycket fel som Bmw o Italienska märkena men vet inte om det är så nu också.

Japansk industri har sedan 1950-talet byggt på det faktum att det skall vara jämn kvalitet och så felfritt som möjligt. BMW var tex snuskigt bra när de inte skulle vara absolut sista skriket i teknikracet. När man börjar testa gränserna blir det barnsjukdomar.

Jag brukar gärna jämföra BMW R1200GS med Yamaha XTZ1200. Den förra väger 20 kilo mindre, har all the bells and whistles, längre fjädringsväg, fränare bromsar, fler körprogram, mer avancerad ABS, integrerad navigator, Telelever med ESA osv osv.

Men Yamahan har ”nästan lika bra” på det mesta och går ALDRIG sönder… och väger faktiskt 10 kilo mindre än vad Yamaha XS750 gjorde (med kardan konstruerad av Porsche om ni minns).

Jämför Toyota Camry med BMW 520 eller LandCruiser med Range Rover… tja, ni fattar.
 
Gick med
16 Mar 2012
Ort
STHLM
Hoj
KTM 450SX
Japansk industri har sedan 1950-talet byggt på det faktum att det skall vara jämn kvalitet och så felfritt som möjligt. BMW var tex snuskigt bra när de inte skulle vara absolut sista skriket i teknikracet. När man börjar testa gränserna blir det barnsjukdomar.

Jag brukar gärna jämföra BMW R1200GS med Yamaha XTZ1200. Den förra väger 20 kilo mindre, har all the bells and whistles, längre fjädringsväg, fränare bromsar, fler körprogram, mer avancerad ABS, integrerad navigator, Telelever med ESA osv osv.

Men Yamahan har ”nästan lika bra” på det mesta och går ALDRIG sönder… och väger faktiskt 10 kilo mindre än vad Yamaha XS750 gjorde (med kardan konstruerad av Porsche om ni minns).

Jämför Toyota Camry med BMW 520 eller LandCruiser med Range Rover… tja, ni fattar.
Jag har haft en Camry. Den var tolv år gammal och "allt" pajade. Gav upp när det blev rosthål i tanken så all soppa rann ut.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du får det system som du betalat in till, kort sagt.

Sedan så finns det fortfarande ett stort gäng löntagare som inte alls har tjänstepensionsavtal. Det är upp till arbetsmarknadens parter.
Nja inte riktigt. Politikerna använde först ATP som billiga lån till statskassan 3% när inflationen var 10 % och sedan tog Göran Persson och tömde ATP kassan på 280 miljarder när (s) behövde pengar. Såg en (s) valaffish vid nått av de två senaste valen typ "Socialdemokraterna för Pensionerna". Gick fram till en valarbetare och frågade : Betyder det att de 280 miljarderna ska återföras till Pensionerna ? Han bara gick ifrån mig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
ATP var förmånsbestämt, dvs du får den pension som sades och du betalade in till.

Däremot var systemet underfinansierat, något som redan folkpartiledaren, nationalekonomen och Nobelpristagaren i ekonomi Bertil Ohlin fastslog innan omröstningen 1959, men en folkpartist lät sig köpas och ATP röstades ändå igenom.

Problemet är alltså inte att ATP-pensionärerna får för lite pension utan att det kostar statskassan. Efterföljande system är avgiftsbestämda och har inbyggda ”gas/broms” som reglerar självfinansieringen i systemet - exempelvis innebär inflationen att landets arbetsgivare får kraftigt ökade pensionsinbetalningskostnader 2024 och 2025 för att inte värdet i pensionsfonderna skall minska. På det sättet är det betydligt bättre system idag men man förutsätts som arbetstagare ha bättre koll på sin pension än tidigare. Tacka valfrihetsideologin för detta!

Har du valt rätt utbildning/arbetsgivare/kollektivavtal, rätt tjänstepensionsfonder och -förvaltare (helst inte Allra tex) och dessutom sparar lite extra pension själv i dito fonder så kan du sannolikt se fram emot en ganska tryggad ålderdom.
Som tur är så har de stora pensionsfonderna gått ganska hyfsat så chansen är stor att det gått bra om du inte valt någonting själv. Det är de ”smarta” som förlorat värdet på sina pensioner. Men de fick ju välja själva. Hur kunde det bli så? :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gäller gratis kardaner var 6000'e mil alla ägare av hojen, eller bara första ägaren?

Kallas hojarna in eller förutsätts köpare av begagnade BMW veta att dom ska komma in?

Vad händer om nästa ägare kör förbi 6000 mil och kardanen rasar, får dom betala då.?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
91188968ba9b6e242be7bcd5915d2c63.jpg

e8f8d9b5d70e6f4524b488cfea326978.jpg


Så ser det ut.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
ATP var förmånsbestämt, dvs du får den pension som sades och du betalade in till.

Däremot var systemet underfinansierat, något som redan folkpartiledaren, nationalekonomen och Nobelpristagaren i ekonomi Bertil Ohlin fastslog innan omröstningen 1959, men en folkpartist lät sig köpas och ATP röstades ändå igenom.

Problemet är alltså inte att ATP-pensionärerna får för lite pension utan att det kostar statskassan. Efterföljande system är avgiftsbestämda och har inbyggda ”gas/broms” som reglerar självfinansieringen i systemet - exempelvis innebär inflationen att landets arbetsgivare får kraftigt ökade pensionsinbetalningskostnader 2024 och 2025 för att inte värdet i pensionsfonderna skall minska. På det sättet är det betydligt bättre system idag men man förutsätts som arbetstagare ha bättre koll på sin pension än tidigare. Tacka valfrihetsideologin för detta!

Har du valt rätt utbildning/arbetsgivare/kollektivavtal, rätt tjänstepensionsfonder och -förvaltare (helst inte Allra tex) och dessutom sparar lite extra pension själv i dito fonder så kan du sannolikt se fram emot en ganska tryggad ålderdom.
Som tur är så har de stora pensionsfonderna gått ganska hyfsat så chansen är stor att det gått bra om du inte valt någonting själv. Det är de ”smarta” som förlorat värdet på sina pensioner. Men de fick ju välja själva. Hur kunde det bli så? :va
Ja att låna ut pengar till politikerna för 3 % ränta när inflationen är ca 10 % och bankerna ger 15 % är ju hål i huvudet. Utom för de politiker (s) som gladde sig åt att pengarna strömmade in.
Sveriges politikers behov av billiga pengar är stort.
En attack jag känner till är när Göran Persson/Bosse Ringholm (s) 1997 skrev ett brev till Nämnden för Konsumentprisindex och begärde en ny beräkning som tog hänsyn till Statskassan. Lösningen var att ta bort Bostadspriser ur KPI. Enbart räntan skulle var kostnad för bostaden. Vilket följdes upp av Riksbanken med att när räntan steg, ja då togs Räntan bort av Riksbanken ur inflationen. :rofl Och när det började kärva för Bostadsbolagen började Riksbanken(!?!) köpa Bostadsobligationer med låg Ränta, "trycka pengar". Så inte konstigt SEK sjunker i värde mot tex Euron och Sveriges Riksbank behöver ett kapitaltillskott på ca 30 miljarder eller är det 40 Miljarder ? För att täcka förlusterna när Obligationerna med låg ränta sjunker i värde när Riksbanken tvingas höja räntan för att inte tömma valutareserven. Valutareserven som används för att betala importen. :hihi
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tillbaka till BMW nu. :)

Jag vågar ändå påstå att de flesta kunder är nöjda med sina BMW. De kör långt under ganska lång tid och byter sedan till en ny (-are) BMW.

Däremot är dagens BMW långt ifrån de gamla klassiska. Min första hoj var en 1978 års R100 RS som gått 17.000 mil. Den hade stått i kallförråd i 13 år så jag fick förstås plocka isär den, byta allt som var av gummi, renovera bromsar, förgasare och elsystem men sedan gick den som när den var ny. Allt som behövs för att plocka isär den finns i medföljande verktygssats (inkl nyckel till sving- och styrlager, däckjärn och pump till däcken); allt var byggt för enkelhet, hållbarhet och enkel service vid vägkanten. Enda modifieringen var en elektronisk tändning och dito laddrelä; de mekaniska originalen hade sina svagheter. En fantastisk hoj och en sådan är fortfarande bra att köra långt med. Kåpan är hittills oöverträffad!

Jag menar att man skall ha just 1978 års modell; då får man skivbroms bak, de gamla hederliga reglagen som kan manövreras med handskar och 40mm förgasare/avgasrör vilket enligt kännarna gör skillnad i Kasselbackarna. Tjänstevikten är om jag minns rätt 213 kilo med helkåpa vilket är åtminstone 50 kilo mindre än de japanska konkurrenterna vid denna tid. 24 liters tank vilket ger 50 mils räckvidd utan att snikköra.
17.000 mil hade förstås satt sina spår, kolvringarna var bytta en gång, vid 13.500 mil.

Så ja, BMW var definitivt ett kvalitetsmärke. Nu är det väl mer ett ”premiummärke” och det är något helt annat.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
"Premium" brukar betyda att man får betala lite extra för det som andra kastar med i grundpriset så där är BMW helt i linje med begreppen.
För nåt år sen tänkte jag att priset på en R1250GS såg OK ut, men inte när man väl petat dit sånt man "behöver".
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har läst artiklar om att engelska motorcyklar är skit! :öl
Vilket jag kan bekräfta, med förstahandsinformation.
Min granne (när jag hade sådana) ägde en Triumph, och det var alltid en färsk oljefläck under den.
Han sa själv att enda gången han var orolig är när det INTE var en fläck under motorn, för då är den troligvis tom på olja. :krama
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top