Kvalitetsmotorer?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Då kan du vara glad att du o din polare inte kör R1:a då hade vevstakarna tittat ut med betydligare tätare intervall kan jag lova! ZX10 är heller ingen höjdare om man pressar över varvtalsstopp på bana. Suzuki däremot har jag aldrig haft problem med. Varken på gata eller bana. Känns som dom har dom mest skottsäkra och tätaste motorerna:yoparty

Har du belägg för detta? Tror R1 är nog ännu mer slit och släng, bushoj och brist på servicekänsla av slarviga ägare, så med tanke på klientelet som kör R1 så tror jag fan att den är MINST lika skottsäker som en sucka, jag själv är ingen märkesfantaiker, även om jag nog föredrar Japanskt hittile ;) Men har mycket stort förtroende för Yamaha, de hojar jag har haft så har jag haft minst problem med Yamaha.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vevstaksbrott föregås i 95 % av fallen utav lagerhaveri

Den vrids av när lagret skär , Lätt att se om storänden är blå så är det enligt ovanstående
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror jag inte på förrens jag har sett det.
Inte en chans i helvete att alla dom cyklarna skulle rasa på mindre än 12km
Möjligtvis om dom gick på varvstoppet på 1'an, men tror faktiskt att dom skulle hålla det också.
Nardotestet finns i Maj 2010 numret av svenska Motorrad
Aprilia RSV4 R lagerskador, vevstakslager efter 6km på Nardo #
KTM RC8 R , ventiler som tryckts in i ventilsätena, knackning, nästa RC8R (med rätt bensin) inga problem.
GSX-R 1000 vevstaken till 3an cylinder försvann genom ett hål i blocket. Suzuki utesluter dålig smörjning för inget annat syntes som tydde på det. Men bensinen låg vid test på undre gränsen för 95 oktan.
Yamaha R1 bränd topplockspackning. Motorrad har vid andra tester sett att R1an lätt kom upp över 100C vattentemperatur. Och man måste fylla på kylarvatten för det försvinner.
MV Augusta F4. Problemen löstes genom byte av växellåda och dra fast en lös batterikabel som orsakat att hojen ibland bara dog. Dessutom byttes avgassystemet för katalysatorn hade lossnat och rörde sig inne i avgassystemet.

#Jag har haft en trevlig åktur hem från en bankörning med en RSV4R ägare i hans racebuss. Han berättade att Aprilia bytt på garantin alla motorerna i de första RSV4R som kom ut. Motorer som hade en del problem.
Så inget att oroa sig för.

Anderson turbo skriver
Vevstaksbrott föregås i 95 % av fallen utav lagerhaveri
Den vrids av när lagret skär , Lätt att se om storänden är blå så är det enligt ovanstående
Jaha, då är det bra olja, täta oljebyten, (och bra oljepump, jag har sett annonserna) som gäller.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Stakar går av så som Herr Anderson beskriver det.
Att det hände just när det åktes på 2 hjul och i motorvägsvart är ju inte en ursäkt för att det tidigare åkts hårt på bakhjulet där pickupen inte nått oljan och istället sugit luft.
Skär lagret på motorvägen när det helt enkelt ledsnat och staken vrids av och tittar ut.

Plågar oftast min CBR1000RR på bana och servar den oftare än vad som krävs och den är från 2004 och håller finfint.
Min ombyggda CBR900RR med Blackbirdmotor som ofta gick varm och dålig oljekylning var dock inte lika glad.

Nu är det fria spekulationer så klart men med en viss erfarenhet och kanske kunskap i botten.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Nu måste jag som varandes vevstaksdyslektiker fråga herrar experter hur oktantalet (eller bristen på densamma) kan få ett vevlager att skära? Det som hände RC8 med inknackade ventilsäten kan jag haja, men vevlagret??:va
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Då kan du vara glad att du o din polare inte kör R1:a då hade vevstakarna tittat ut med betydligare tätare intervall kan jag lova! ZX10 är heller ingen höjdare om man pressar över varvtalsstopp på bana. Suzuki däremot har jag aldrig haft problem med. Varken på gata eller bana. Känns som dom har dom mest skottsäkra och tätaste motorerna:yoparty
Det här inlägget gjorde min vecka :) :tummenupp

Jag har över 6.000 mil på min K6 och peppar peppar, inga problem, och jag kör så tappert jag kan men slangar inte. (För det kan jag inte...)
Fredrik
Positivt. Min har gått 4500 och bara slitdelar bytta. Jag tänkte byta stötdämpare nu för den börjar kännas mjuk och returen står på max. Har du gjort nåt åt din?

Är det inte ett antagningskrav att kunna wheela i potatisklubben? ;)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nu måste jag som varandes vevstaksdyslektiker fråga herrar experter hur oktantalet (eller bristen på densamma) kan få ett vevlager att skära? Det som hände RC8 med inknackade ventilsäten kan jag haja, men vevlagret??:va

En ren, högst ovetenskaplig gissning:
Om motorn spikar kanske det sker en så stark tryckkraft nedåt så att oljefilmen i vevlagret undanträngs. Alt att spikningar ger upphov till sprickbildning i vevstaken :va
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
En ren, högst ovetenskaplig gissning:
Om motorn spikar kanske det sker en så stark tryckkraft nedåt så att oljefilmen i vevlagret undanträngs. Alt att spikningar ger upphov till sprickbildning i vevstaken :va

Nästan , Spikningar KAN ge lagerskador men är mest vanligt vid överladdning

Men rent teoretiskt så , Njo kanske
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Har du belägg för detta? Tror R1 är nog ännu mer slit och släng, bushoj och brist på servicekänsla av slarviga ägare, så med tanke på klientelet som kör R1 så tror jag fan att den är MINST lika skottsäker som en sucka, jag själv är ingen märkesfantaiker, även om jag nog föredrar Japanskt hittile ;) Men har mycket stort förtroende för Yamaha, de hojar jag har haft så har jag haft minst problem med Yamaha.

Jag är heller ingen märkesfanatiker.. Äger faktiskt själv en R1:à. Det är väl främst -04 till -08
Som har haft problem vid bankörning. Skriver bara vad jag har fått
Uppfattning om vid bandagar och annat. Då brukar ju en och annan hoj ge upp
I alla fall i Anderstorp. Men självklart spelar täta oljebyten och rätt mängd olja i motorn stor roll i det hela.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Wonder skriver
Är verkligen moderna motorer så dåliga?
Jag tycker inte det. För i samma test på Nardo 2011 med Shell V-Power Racing 100 oktan, inga problem.
Kruxet är att precis som oljebytes intervallen så grundar sig sig oktan rekommendationen på normal körning.
Och normal körning det är inte kontinuerlig hastighet över 250km/h utan betydligt lägre.
Vilket betyder lägre tryck i cylindrarna. Och lägre belastning på lagren.
Men vid körning av den typen som sker på Nardobanan räcker inte 95 oktan till på alla hojar.
För alla har inte som BMW S1000RR knackningssensor som löser problemet.
Eller har sådana marginaler eller andra knep och knåp så de klarar sig på 95 oktan.
Som CBR1000RR, ZX10-R, Ducati 1198 som också klarade körningen på Nardo 2010 med 95 oktan.

Ytterligare en orsak till haverierna på Nardo 2010 kan vara oljan som Motorrad använde i hojarna. Slarvar man med bensinen, kör KTM RC8R på 95 oktan trots det står i KTM handbok att den ska köras på minst 98oktan vid hårdkörning så är det ju inte omöjligt att Motorrad slarvar på samma sätt med oljan.
En indikation på det är att en KTM mekaniker efter genomgång av en KTM efter Motorrads 5000mila test kommenterade pitting på kugghjul i växellådan med en fråga om hojen körts på rätt olja. En fråga som inte besvarades.
Och vilken olja Motorrad kör på står det aldrig i Motorrads tester.....
 
Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Bakhjul + våtsump = Inge bra i längden.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top